Prawda

Wtorek, 28 maja 2024 - 12:02

« Poprzedni Następny »


Młode pokolenie i imperatyw humanizmu w Afryce


Leo Igwe 2016-07-18


Humanizm jest dziś koniecznością w Afryce, szczególnie dla młodych ludzi próbujących nadać sens swojemu życiu. Młodzież jest często krytyczna wobec dokonań wcześniejszych pokoleń ponieważ jest przepojona nadzieją i pragnieniem zmiany. Bez tej młodzieńczej nadziei i inicjatywy żadne społeczeństwo nie może przetrwać. Bez młodzieńczego zapału nie ma przyszłości dla ludzkości. Podobnie jest w Afryce, gdzie ruch humanistyczny jest szczególnie ważny.

Afrykanie rzadko mają kontakt z humanistycznymi ideałami i wartościami w pierwszych latach swojego życia. Zbliżające się spotkanie młodych humanistów w Nairobi (w dniach 22-24 lipca) jest szczególnie ważne. Młodzi afrykańscy ateiści, agnostycy i wolnomyśliciele będą obradowali w stolicy Kenii nad strategiami zmierzającymi do zakończenia polowań na czarownice w Afryce, jak również nad problemem popularyzacji humanizmu wśród afrykańskiej młodzieży. Organizatorzy i sponsorzy tej imprezy w Kenii zasługują na uznanie, gdyż tego rodzaju konferencje mają długofalowy wpływ i wspierają szerzenie się humanizmu w młodej generacji Afrykanów.            ]


W Afryce życie rodzinne i wychowanie dzieci jest zazwyczaj zdominowane przez indoktrynację religijną. Afrykańska młodzież spotyka się z humanizmem dopiero dorastając i to głównie dzięki dostępności Internetu w dzisiejszym świecie. Równocześnie na młode pokolenie wywierana jest ogromna presja zmuszająca ludzi do przestrzegania praktyk religijnych, nawet jeśli religijne dogmaty niewiele dla tych młodych ludzi znaczą. Afrykańskie dzieci zmuszane są do modlitw przez rodziców i innych członków rodziny, którzy traktują praktyki religijne jako ważny element wychowania. Kiedy dorastają, modlitwy stają się nawykiem, który trudno jest odrzucić, nawet jeśli modlący się nie przywiązuje do nich specjalnej wagi. Modlitwy stają się tradycją, którą należy przekazać następnemu pokoleniu.         


Niezależnie od bardzo silnej indoktrynacji religijnej w domu, dziecko narażone jest na ciągłe pranie mózgu poza domem. Dzieci z rodzin muzułmańskich wysyłane są do centrów indoktrynacji koranicznej, gdzie uczą się na pamięć tekstów religijnych, natomiast dzieci z rodzin chrześcijańskich otrzymują naukę katechizmu w szkółkach niedzielnych, gdzie wzmacnia się ich indoktrynację chrześcijańską. Afrykańska młodzież jest poddawana socjalizacji w sposób wykluczający myślenie poza religijnymi schematami. Dorastają uwięzieni w mentalnych pułapkach dogmatów, ignorancji i przesądów.      


Afrykanie dorastają zazwyczaj nie wiedząc, że istnieje alternatywa dla religii i nie zdając sobie sprawy z tego, że wiara w boga może być wyborem. Równie ponury jest fakt, że formalna edukacja nie otwiera umysłów młodych Afrykanów, ponieważ szkoły podstawowe, średnie i uniwersytety albo są własnością, albo są zarządzane albo kontrolowane przez instytucje religijne lub religijne środowiska. Edukacja religijna jest nieodmiennie regułą, a świeckie nauczanie wyjątkiem.     


W efekcie, młodzież afrykańska otrzymuje edukację opartą na wierze, która nie pozostawia jej wiele możliwości krytycznego myślenia, kwestionowania idei, a w szczególności dogmatów religijnych i przekonań opartych na przesądach. Kończąc edukację wielu Afrykanów  nadal nie może spojrzeć krytycznie na religię, ponieważ krępuje ich strach przed utratą pracy, kłopotami w biznesie lub w środowiskach politycznych.       


Rozwój afrykańskiej młodzieży jest dosłownie zakładnikiem religii. Aby móc wyrwać się z tego błędnego koła ślepej wiary, dogmatów i mentalnego zniewolenia, afrykańska młodzież musi mieć możliwość zapoznania się z ideami humanizmu i wolnej myśli. Młodzi ludzie z afrykańskiego kontynentu muszą zrozumieć, że krytyczne myślenie jest intelektualnie płodne, rozwijające i dające poczucie spełnienia. Musimy nie tylko o tym mówić, ale musimy pomagać młodym afrykańskim humanistom i wszystkim, którzy doceniają znaczenie humanizmu i propagują go. Afrykańska młodzież potrzebuje wsparcia wkraczając na drogę intelektualnego przebudzenia i oświecenia. W tym również pomocy, kiedy organizują konferencje i spotkania dla omówienia strategii działania na rzecz skutecznego promowania humanizmu w naszym regionie.          


Afrykańska młodzież jest uzależniona od pomocy rodziny, która jest z reguły religijna i wspomagając finansowo wymaga religijności. Przy wysokim bezrobociu i trudnościach znalezienia nowej pracy, zapewnienie pracy dla afrykańskich młodych humanistów jest mało realne. Tak więc, wszyscy wspierający młodzieżowy ruch humanistyczny powinni wspierać projekt zmierzający do poprawienia możliwości zatrudnienia młodych humanistów.     


Musimy wspierać projekt rozwoju i zatrudnienia afrykańskiej młodzieży humanistycznej. Religijni ekstremiści i ruchy odwołujące się do przesądów rekrutują  młodych ludzi wykorzystując ich do realizacji swoich mrocznych programów. Jest  ponurym zjawiskiem, że młodzi ludzie są zarazem ofiarami, jak i ciemiężycielami. Młodzi ludzie stanowią trzon terrorystycznych ugrupowań islamistycznych, zabijających, gwałcących i rabujących własność w różnych częściach kraju. Młodzi ludzie są zamachowcami-samobójcami i stanowią większość ofiar tych zamachów. Młodzież włącza się do polowań na czarownice, trafiając często do więzień za przestępstwa motywowane religijnymi przesądami.     


Musimy zapewnić, żeby kapitał afrykańskiej młodzieży został zainwestowany na rzecz rozumu, nauki i krytycznego myślenia. Afrykańska młodzież powinna działać na rzecz życia i szczęścia tu i teraz, a nie na rzecz śmierci i złudnej szczęśliwości w życiu przyszłym. Imperatyw humanizmu jest konieczny abyśmy mogli odepchnąć falę polowań na czarownice, i religijnego fundamentalizmu w naszym regionie.         


Youths and the imperative of Humanism in Africa

Butterflies And Wheels, 6 lipca 2016

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 910 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Uciekłaś od wojny, a oni przyjęli cię      2020-03-13
Najdłużej trwająca mistyfikacja. Podsumowanie.   Ferus   2020-03-08
Religie usprawiedliwiają zabijanie, kradzież i inne przestępstwa   Al-Tamimi   2020-03-06
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (IX)   Ferus   2020-03-01
Francja po cichu wprowadza z powrotem przestępstwo bluźnierstwa   Meotti   2020-02-27
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (VIII)   Ferus   2020-02-23
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (VII)   Ferus   2020-02-16
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (VI)   Ferus   2020-02-09
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (V)   Ferus   2020-02-02
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (IV)   Ferus   2020-01-26
Nie, islamofobia nie jest tym samym co antysemityzm   Bulut   2020-01-26
Niepowodzenie islamistycznej kampanii Erdogana w Turcji   Bekdil   2020-01-25
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości. Suplement „B”.   Ferus   2020-01-19
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości. Suplement „A”.   Ferus   2020-01-12
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (III)   Ferus   2020-01-05
Murem za czarną zarazą   Koraszewski   2019-12-30
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (II)   Ferus   2019-12-29
Jak Bóg stworzyl kiłę i dlaczego było to dobre   Kruk   2019-12-28
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości   Ferus   2019-12-22
Moje ostatnie jasełkowe refleksje   Ferus   2019-12-15
Papież Franciszek, „Pieśń o Rolandzie” i imam Al-Tayeb   Meotti   2019-12-12
Refleksje sprzed lat: Podstępna działalność Szatana i inne.   Ferus   2019-12-08
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Wskrzeszenie Józefy K.   Koraszewski   2019-11-26
Refleksje sprzed lat: Wartości chrześcijańskie   Ferus   2019-11-24
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Sen mara, Bóg wiara, nieśmiały głos podświadomości, czy bezsensowne rojenia senne?   Ferus   2019-11-03
Refleksje sprzed lat: „Proporcje krzyku i smaku”   Ferus   2019-10-27
Trudne początki mitu   Ferus   2019-10-20
Jak Bóg ogarnia swoje dzieło   Ferus   2019-10-13
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców IV   Ferus   2019-09-29
Katolicka Afryka i jej niepokoje   Igwe   2019-09-27
Turcja: ucieczka od religii?   Bulut   2019-09-25
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (III)   Ferus   2019-09-22
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (II)   Ferus   2019-09-15
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Zlecenie walki z szatanem   Koraszewski   2019-09-02
Mrówki i ludzie. Czyli niepokojące podobieństwo „korony stworzenia” do bezrozumnych owadów.   Ferus   2019-09-01
Jabłko, które jabłkiem nie było   Ferus   2019-08-25
Ta miłość zaczęła się od strachu   Koraszewski   2019-08-24
Problem „ukrywającego się Boga”.   Ferus   2019-08-18
Hipoteza Boga kontra nauka (IV)   Ferus   2019-08-11
Na początku był jakiś Jezus   Koraszewski   2019-08-05
Hipoteza Boga kontra nauka (III)   Ferus   2019-08-04
Hipoteza Boga kontra nauka (II)   Ferus   2019-07-28
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Pamięć i odrzucona tożsamość   Koraszewski   2019-06-27
O znaczeniu świeckich usług medycznych   Igwe   2019-06-22
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Rozmyślając nad sensem życia (VIII)   Ferus   2019-05-26
Rozmyślając nad sensem życia (VII)   Ferus   2019-05-19
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Rozmyślając nad sensem życia (V)   Ferus   2019-05-05
Nieszczęsny ateizm. List do przyjaciela   Koraszewska   2019-05-04
Ewangelia według pana Jeża   Koraszewski   2019-05-02
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Rozmyślając nad sensem życia IV.   Ferus   2019-04-28
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
Wzrastająca obecność boga   Koraszewski   2019-04-22
Rozmyślając nad sensem życia (III)   Ferus   2019-04-21
Dziękujmy Panu, korona cierniowa ocalona   Koraszewski   2019-04-19
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Mały Traktat o duszy dziecka poczętego tak lub inaczej   Koraszewski   2019-03-26
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Zwalczanie oszukańczych kapłanów i komercjalizacji religii w Republice Południowej Afryki   Igwe   2019-03-23
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Eks-ateistka obnaża nędzę ateizmu   Koraszewski   2019-03-07
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Trzy dni, które nie wstrząsną Kościołem   Koraszewski   2019-02-25
Ego kontra Świadomość II. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-24
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-17
Papież ucałował notorycznego islamistycznego antysemitę   Meotti   2019-02-12
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Płaska Ziemia: czyli kwestia wiedzy czy wiary?   Ferus   2019-01-20
Zachodni apologeci ekstremizmu   Rafizadeh   2019-01-19
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Ośmioletnia panna młoda   Rafizadeh   2019-01-02
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk