Prawda

Sobota, 27 kwietnia 2024 - 10:40

« Poprzedni Następny »


Zadania domowe, czyli spór o nową szkołę


Andrzej Koraszewski 2024-01-25

Nowa minister oświaty – Barbara Nowacka (Zdjęcie: Wikipedia)
Nowa minister oświaty – Barbara Nowacka (Zdjęcie: Wikipedia)

Ostatnia trójka ministrów oświaty to było więcej niż nieszczęście. Nie ma konkretnych danych, ale nie ma również wątpliwości, że liczba nauczycieli z powołania, którzy postanowili rozstać się ze swoim zawodem, wielokrotnie przekracza liczbę księży, którzy zrzucili sutanny, nie mogąc dłużej akceptować ani ukrywania przestępstw przez Kościół, ani hipokryzji na wszystkich poziomach. Anna Zalewska, Dariusz Piontkowski, Przemysław Czarnek to czarna karta polskiej szkoły.

Tysiące nauczycieli powitały zmianę z radością i nadzieją, że wreszcie skończy się duszna atmosfera. Nowa pani minister nie jest pedagogiem, z zawodu jest informatyczką. To plus i minus, albo nie ma znaczenia, nie jestem pewien. Ważne, że jest z zupełnie innego wymiaru niż poprzednia trójka.

 

Jedna z jej pierwszych decyzji wywołała jednak burzę – znosimy prace domowe. Czy kontrowersje wokół tej decyzji stanowią debatę na temat nowego modelu szkoły? Nie wiem. To trochę zależy od tego, jak do tej całej sprawy podchodzi Barbara Nowacka i jej zespół.

 

Kiedy w początkach lat 70. ubiegłego wieku przyjechałem do Szwecji, zafascynował mnie mechanizm podejmowania decyzji na szczeblu rządowym i ministerialnym (jak również samorządowym). Kiedy zespół decydentów dochodził do wniosku, że potrzebna jest jakaś zmiana, przygotowywano projekt, który rozsyłano do zainteresowanych środowisk z prośbą o opinię. Powoływano komisję, która analizowała te opinie i głosy w mediach, czasem poprawiona wersja projektu konsultowana była raz jeszcze. Dyskusja w parlamencie oparta była na materiałach zawierających zarówno stanowisko ministerstwa, jak i zastrzeżenia wobec projektu. Nie chodziło o pełen konsensus, bo ten na ogół nie jest możliwy, chodziło o to, żeby debata prowadziła do wniosków, żeby entuzjazm nie przesłaniał kosztów, i żeby ostateczna decyzja redukowała poziom kontrowersji. (Nie mieszkam w Szwecji od prawie 40 lat, czasy się zmieniły, podobno dziś to już tak dobrze nie wygląda. Wtedy jednak decydenci przed ostateczną decyzją musieli odrobić pracę domową i to było piękne, a przynajmniej rozsądne.)

 

Czy nasze dzisiejsze spory wokół decyzji o likwidacji prac domowych w szkole okażą się debatą, czy zbiorem monologów?

 

Nauczyciele,  których pytałem o zdanie, są sceptyczni. Wszyscy bez wyjątku twierdzą, że podstawa programowa jest przeładowana, ale z tym zgadza się również Barbara Nowacka. Sama kwestia zniesienia prac domowych, (która początkowo miała obejmować tylko pierwsze trzy klasy szkoły podstawowej, ale poszło znacznie dalej), wywołuje sprzeciw, który może być związany z brakiem informacji o szczegółach projektu. Czyli pytanie numer jeden: czy wiemy o czym dyskutujemy?    

 

Mój prywatny mini sondaż przynosi ciekawe rezultaty. Młodsza o bez mała pół wieku przyjaciółka pisze, że odchudzenie podstawy programowej będzie zwycięstwem, a z biurokratycznymi dekretami będzie jak zawsze, nie będzie prac domowych, to będą projekty specjalne, albo inne pomysły. Języka obcego nie nauczysz się tylko na lekcjach w szkole. Pisze, że jej obowiązkiem jest motywowanie i uczenie, jak się uczyć. Matematyk mówi mniej więcej to samo, tylko inaczej. „Nie znam ucznia przygotowanego do studiów na poważnym kierunku, który nauczył się matematyki bez samodzielnej pracy w domu”. Polonistka najpierw zaklina się, że nie ma zdania, ale potem przedstawia swoje za i przeciw. Wyjaśnia, że to sprawa ambicji ucznia i „jakości” rodziców. Problemem zmieniającym prace domowe w bezsens są plagiaty z Internetu, rodzice odrabiający lekcje za swoje dzieci, rodzice dla których ważne są stopnie dziecka, a nie jego rozwój, a wreszcie rodzice traktujący szkołę jak przechowalnię. Z drugiej strony, czytania lektur nie przeniesiesz do szkoły, dla zdolnych uczniów wypracowanie w domowym zaciszu jest niezastąpionym treningiem zbierania materiałów i samodzielnego myślenia. Więc pytanie nie brzmi, czy zadawać prace domowe, ale ile i jak motywować uczniów do samodzielnej pracy.

 

Na problem plagiatów informatyk odpowiada, że w nowym świecie plagiaty to problem nie tylko z uczniami, ale również z wieloma profesorami wyższych uczelni. Uważa, że właśnie dlatego zadaje uczniom prace domowe, żeby nauczyli się uczciwego korzystania z informacji w sieci. Jeśli wcześnie nauczą się podawania źródeł i własnej interpretacji tego, co ściągnęli, to może nie będą robili plagiatów na studiach. Przypomina, że przygotowujemy nowe pokolenie do życia w nowym dla nas świecie.       

 

Nauczyciele z powołania (znajdziesz takich niemal w każdej szkole, chociaż prawdopodobnie są mniejszością), dzielą się na tych, którzy koncentrują swoją uwagę na ambitnych i utalentowanych, i na tych, dla których głównym wyzwaniem są uczniowie, którzy nie mają stymulacji w domu i których charakteryzuje brak wiary w siebie i stała utrata ciekawości.

 

Wiele lat temu dostałem list od wiejskiej nauczycielki, która opisywała dzieci, kiedy przychodzą do pierwszej klasy pełne radości i zaciekawienia i jak ich ciekawość świata zostaje w ciągu pięciu lat wygaszona i zmieniona w oczekiwanie na dzwonek oznajmiający koniec lekcji.     

 

Zamożni i dobrze wykształceni rodzice poszukują dla swoich dzieci dobrych szkół, dobre szkoły zazwyczaj próbują selekcjonować uczniów, żeby utrzymać poziom. W szkołach prywatnych, czy społecznych dekret o zniesieniu prac domowych niczego nie zmieni.

 

Czy pogorszy wyniki nauczania w szkołach wiejskich, w szkołach w małych miasteczkach, w szkołach na robotniczych przedmieściach?


Jedni twierdzą, że tak, inni, że nie. Zdaniem jednych będzie to kolejna zachęta do ignorowania nauki, a już na tym polu zrobiono bardzo wiele. Inni mówią, że nauczyciel z powołania znajdzie sposób namówienia ambitnych uczniów do pracy w domu, a uczniowie zgubieni są zgubieni i nie ma na to rady. Czy zatem biurokratyczna decyzja może pogorszyć szanse startu tych, którzy już są w najgorszej sytuacji, tam gdzie nauczycieli z powołania jest mniej i gdzie rodzice częściej blokują ambicje dziecka niż je wzmacniają? Doświadczenie podpowiada, że tak, co zaledwie prowadzi do apelu o ostrożność.

 

Być może cały problem jest źle postawiony. Celem Ministerstwa Edukacji Narodowej jest rozwój intelektualnego potencjału społeczeństwa. Ministerstwo określa podstawę programową, ocenia i dopuszcza do użytku podręczniki, nadzoruje programy kształcenia nauczycieli i kształtuje politykę kadrową. Kto wie, czy to ostatnie nie jest najważniejsze. (Tu pojawia się pytanie o reformę kuratoriów.) Nie ma dwóch takich samych szkół, nie ma dwóch takich samych nauczycieli. O jakości szkoły w ogromnym stopniu decyduje dyrektor/dyrektorka. Dobry dyrektor to człowiek, który szuka nauczycieli z powołania, tworzy im najlepsze możliwe warunki pracy, nagradza za wyniki. Wybór dyrektora jest w rękach samorządu i kuratorium, jeśli szukamy nowego modelu szkoły, być może pytanie o kadrę dyrektorów szkół jest kluczowe.


Nauczycielka, która pisała do mnie o szkole zabijającej ciekawość w oczach dzieci, już nie żyje. Opowiadałem jej o zdumiewającym systemie w Korei Południowej, gdzie dostanie się do seminarium dla nauczycieli nauczania początkowego jest większym wyczynem niż dostanie się na medycynę. Dlaczego? To nauczyciele w pierwszych klasach wyrównują poziom między tymi, którzy mają stymulację w domu, i tymi dziećmi, które jej nie mają. To oni uczą uczenia się i podtrzymują naturalną ciekawość dziecka. To od nich zależy, czy na kolejnych etapach nauczania, uczniowie będą rozumieli przerabiany program, czy będą czekać na koniec lekcji, a nauczyciel będzie więcej czasu poświęcać na utrzymanie minimalnej dyscypliny w klasie niż na przekazywanie wiedzy. 

 

Problem zadań domowych jest jakimś problemem, ale z pewnością nie jest priorytetem.       

 

Debata o nowej szkole dopiero się zaczyna i nie chodzi tu tylko o nową epokę po Przemysławie Czarnku. Pytanie, czy w epoce sztucznej inteligencji będziemy umieli kształcić inteligentnych, ciekawych życia i zdolnych do samodzielnego myślenia gimnazjalistów, licealistów, studentów i obywateli? Pytanie, czy zdołamy odrobić tę lekcję bez ściągania i bez plagiatów.                                                                             


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Edukacja

Znalezionych 54 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nadzieja w beznadziejności raz jeszcze   Koraszewski   2024-01-31
Czy uda się zreformować naszą edukację?   Koraszewski   2024-01-27
Zadania domowe, czyli spór o nową szkołę   Koraszewski   2024-01-25
Bieg do fraktala   Kruk   2023-06-29
“Rada ds. Wolności Akademickiej” Harvardu   Dershowitz   2023-05-13
Komunistyczna ikona podbija amerykańskie szkoły podstawowe   Mikics   2023-05-06
Były egipski minister kultury: Nieobecność Egiptu w dziedzinie osiągnięć naukowych powinna być powodem niepokoju     2023-04-10
Prawda to tylko teoria?   Koraszewski   2023-04-07
“Przebudzenie” łatwo zdefiniować. Trudniej z nim walczyć   Jacoby   2023-04-06
Gdzieś w niebie Booker T. Washington płacze   Jacoby   2023-03-09
Nielubiani przybysze z innej kultury   Koraszewski   2023-03-06
Harvard poddaje się antysemickiej bandzie   Tobin   2023-01-22
Intelektualiści, politycy i zagubiony suweren   Koraszewski   2022-12-24
Właściwy człowiek, na właściwym miejscu   Koraszewski   2022-09-06
No i wydało się...   Kruk   2022-02-12
Znaczenie akademickiej bezstronności   Beard   2022-02-02
Wielorakie źródła demokracji sadystycznej   Koraszewski   2022-02-01
Wesołych Świąt   Kruk   2021-08-26
Krytyczne myślenie w afrykańskiej szkole   Igwe   2021-03-08
Ochrona amerykańskich dzieci przed dzisiejszymi aktywistami edukacji   Hill   2021-03-03
Przekupieni: korumpowanie amerykańskich uniwersytetów   Ibrahim   2020-12-04
Ministrze, daj małpie brzytwę Ockhama   Kruk   2020-09-26
Różne drogi poznawania świata   Koraszewski   2020-09-23
Jak walczyć z wrogami wolności akademickiej   Klainerman   2020-08-20
Niedokończony projekt edukacji zdalnej   Kruk   2020-06-06
Strach przed czarami na nigeryjskich uniwersytetach   Igwe   2019-12-16
Wydział studiów antyizraelskich   Rosenthal   2019-06-30
Jak pisze się m-o-t-y-w-a-c-j-a?   Jacoby   2019-06-07
Jurassic Park à la polonaise   Kruk   2019-06-05
"Postępowi" atakują czarnego profesora jako ”rasistowskiego, seksistowskiego islamofoba”, ponieważ na czelność myśleć samodzielnie     2019-04-27
Ministerialny kult fallusa i organów kompatybilnych   Kruk   2019-02-23
Nauczyciel – nieudacznik, czy skarb?   Koraszewski   2019-02-22
Chiński problem amerykańskich uniwersytetów   Precht   2019-01-17
Kolejna szkoła waldorfska, kolejna epidemia. Co za niespodzianka!     2018-12-06
Zawrotnie szybka islamizacja systemu edukacyjnego Turcji   Bulut   2018-11-04
Turecka edukacja: ta sama religijna obsesja tylko gorsza   Bekdil   2018-09-26
Awaria w Zakładach Produkcji Wody Święconej   Kruk   2018-09-17
Pochwała Głupoty i wieża z kości słonowej   Koraszewski   2018-08-08
Po drugiej stronie lustra w Concordia University   Newman   2018-07-16
Propozycja powszechnego nauczania krytycznego myślenia   Igwe   2018-07-11
Rasa, klasa i nauka afirmująca nieuctwo   Koraszewski   2018-07-04
Moje trzy grosze do reformy Gowina   Koraszewski   2018-06-21
Czy małe dzieci kochają naukę?   Koraszewski   2018-06-19
O skutecznym rad sposobie   Kruk   2015-06-22
Życie jest traumatyczne, literatura też   Coyne   2015-05-20
Krytyka oparta na wiedzy   Kruk   2015-05-08
Piętaszek w cyfrowym świecie   Koraszewski   2014-04-05
Seks w małym palcu   Kruk   2014-04-04
Meandry racjonalizmu   Koraszewski   2014-01-03
Uniwersytety amerykańskie odrzucają wezwanie do bojkotu uniwersytetów izraelskich   Coyne   2013-12-27
Dzisiejsza młodzież    Koraszewski   2013-12-20
Droga do gospodarki opartej na wiedzy   Koraszewski   2013-12-05
Demokracja w rodzinnym domu   Koraszewski   2013-12-05
Kiedy człowiek ma naście lat...   Koraszewski   2013-11-17
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk