Prawda

Sobota, 17 sierpnia 2019 - 19:49

« Poprzedni Następny »


Bóg bez państwa i państwo bez Boga


Andrzej Koraszewski 2019-07-12

Bitwa pod Hattin, [Getty Images]
Bitwa pod Hattin, [Getty Images]

Kiedy ktoś w Ameryce pisze medytacje na dzień 4 lipca, oczekujesz rozważań o Deklaracji Niepodległości. Jeśli autorką jest urodzona w RPA czarna Brytyjka, pisarka, którą niedawno wyrzucono z jednego z forów dyskusyjnych amerykańskich ateistów pod zarzutem rasizmu, bigoterii i kilku innych grzechów głównych, z których kroplę goryczy przelało jej stwierdzenie, że czarny bandyta to nadal bandyta, twoja ciekawość wzrasta i ostrzysz sobie apetyt na spotkanie z herezją.

Anjuli Pandavar przedstawia się czasem jako obywatelkę świata. Faktycznie jeździ po świecie, wykłada literaturę angielską, czyta lokalną, pasjonuje się historią, a ta pasja towarzyszy jej od dziecka.   


Swoje Medytacje na dzień 4 lipca Anjuli Pandavar zaczyna od tego, że w tym roku 4 lipca minęła 832 rocznica bitwy_pod_Hattin. Autorka uważa, że ta bitwa była w historii chrześcijaństwa szczególnie ważna i że znakomicie pokazuje szaleństwo gębokiej wiary, że Bóg jest z nami. Krzyżowcy wierzyli święcie, że relikwia krzyża zagwarantuje im zwycięstwo. Zignorowali zatem takie drobiazgi jak układ terenu, zaopatrzenie w wodę, wywiad na temat tego, co robi i co zamierza Saladyn. Zajmowanie się praktycznymi drobiazgami zahaczało o bluźnierstwo. Mając boga po swojej stronie byli pewni swego. Boga po swojej stronie miał również Saladyn. Chrześcijańskie średniowieczne zacofanie konkurowało z mrocznym islamskim fanatyzmem. Ten drugi był młodszy i prężniejszy.


Dziś, w ponad osiem stuleci później mamy trójcę świętą świeckich bogów Zachodu: poprawność polityczną, multikulturalizm i różnorodność. Czarna Brytyjka urodzona w Afryce próbuje wyjaśniać swoim białym chrześcijańskim znajomym, którzy przekonują ją, iż nieszczęścia  Zachodu są konsekwencją porzucenia Boga, dlaczego ma w tej kwestii zdanie odmienne.   


Oświecenie zwolniło ludzi z modłów pod specjalnym nadzorem, pozwalając wreszcie by religia była kwestią osobistego wyboru.

„Zawdzięczamy naszą wolność, naszą równość i naszą demokrację temu, że zrzuciliśmy Boga z jego tronu, zostawiając mu miejsce w sercach ludzi, którzy go wybiorą. Bóg jako wolny wybór to największe osiągnięcie Oświecenia i jeden z fundamentów jednostkowej autonomii.”

Czwarty lipca to święto amerykańskiego Oświecenia, różniącego się od tego francuskiego i od tego brytyjskiego tym właśnie, że tam konstytucyjnie zwolniono Pana Boga ze służby państwowej, gwarantując mu pełną swobodę na wolnym rynku.


Jak pisze Anjuli Pendavar, dziś kapłani bogów różnej maści podejmują heroiczne wysiłki, by pogrzebać oświeceniowe idee. Tym razem widzimy na Zachodzie zmasowane wysiłki na rzecz poddania się średniowiecznemu dżihadowi, temu właśnie, który zwyciężył krzyżowców pod Hattin. Widzimy dziś przechodzenie od dżihadu wiecznie obrażonych ofiar, ciągle żądających, by traktowano je na specjalnych warunkach, do pełnego przemocy dżihadu chcącego wymusić rządy szariatu.

„Głosy, które ostrzegały przed tym od dawna, są dziś zagłuszane wrzaskami oskarżeń o bluźnierstwa, rasizm, faszyzm, nietolertancję i herezję skrajnej prawicowości.”

Co musi się stać, żeby te głosy potraktowano poważnie – pyta brytyjska pisarka. Dlaczego opisywana przez Orwella fikcja staje się na naszych oczach rzeczywistością?

„Intuicja oraz dowody pokazujące jak wiele dżihadystom uchodzi na Zachodzie na  sucho, mówią nam, że te głosy ostrzeżenia i prawdy nie zostaną nigdy zauważone. Odnosi się wrażenie, że niektóre z zachodnich społeczeństw będą broniły islamu tak długo, aż wszystkie ślady chrześcijaństwa, judaizmu, hinduizmu i innych religii nie zostaną zniszczone, póki demokracja i wszystkie wolności nie zostaną zlikwidowane, nawet wtedy kiedy powróci niewolnictwo […] będą powtarzać i upierać się, że islam jest religią pokoju, że jest taki sam jak wszystkie inne religie, że muzułmanie są ofiarami, które muszą być chronione przed islamofobią”.



Anjuli Pendavar zwraca uwagę na fakt, że chrześcijańscy ideolodzy, również ci, którzy zauważają barbarzyństwo dżihadystów, podobnie jak we wcześniejszych stuleciach są przekonani, że Bóg jest po ich stronie, że bez boga ludzkość jest niczym. Powtarzają to samo, co muzułmanie i tak samo jak oni, odrzucają autonomię jednostki. Duchowi muzułmańscy przywódcy, tacy jak Qutb, Al-Banna, Jusuf Karadawi powtarzali i powtarzają do znudzenia, że świat muzułmański jest pogrążony w biedzie i zacofaniu ponieważ ludzie porzucili prawdziwy islam. Kapłani w  międzyreligijnych dialogach zapewniają się wzajemnie, że wszelkie zło wynika z niedostatecznego szacunku dla religii.


Religia każe akceptować słowa kapłanów bez stawiania pytań. Przenosząc boga w strefę prywatności Oświecenie przyniosło wolność również wierzącym, znaczne odłamy chrześcjian, żydów, hindusów, buddystów zaczęły cenić demokrację z jej jednostkową autonomią. Zdawało się, że również instytucje religijne zaczęły uznawać zasady demokracji, a jeśli nie uznawać, to godzić się z faktem, że wierni przestali być owcami. Źródłem deprawacji nie jest wiara, ale ślepe posłuszeństwo. Odnosi się wrażenie, że idea połączenia wiary z ślepym posłuszństwem stała się znowu atrakcyjna. 


Brytyjska autorka pisze, że stoimy bezradni w obliczu dżihadu, ponieważ porzuciliśmy nasze wartości. Przestaliśmy być ludźmi Oświecenia, ludźmi, którzy cenią osobistą wolność. Staliśmy się wspólnikami wymieniając ludzką przyzwoitość na polityczną poprawność. Pijemy z zatrutego kielicha ‘grup”, „społeczności” szukając nowych praw, które zastąpią prawa jednostki. Pendavar przypomina co się dziś dzieje z językiem, jak przy pomocy językowych sztuczek zaczyna się chronić przestępstwa popełniane przez muzułmanów. Za wszelką cenę próbujemy zamazać związki między religią, posłuszeństwem wobec religijnego nauczania, a czynami. Nagle wszyscy biali są rasistami, ale gwałtownie zaprzecza się dyskryminacji muzułmańskich kobiet. 


Jest szaleństwem wyobrażanie sobie, że ugłaskiwanie muzułmańskich fanatyków może prowadzić do pokojowego współżycia i wzajemnego szacunku z ideologią otwarcie zmierzającą do podboju świata i głoszącą nienawiść do każdego kto jest inny. Czwartego lipca – pisze Anjuli Pendavar – 243 lata temu, autorzy Deklaracji Niepodległości ogłosili, że Ameryka jest krajem chroniącym wolność i równość ludzi i że od tego dnia, żaden bóg nie może się mieszać do ludzkich spraw. Zdrada tych wartości stała się cnotą. Społeczne i moralne osiągnięcia z takim trudem zdobywane przez wieki znikają z dnia na dzień, ustępując cywilizacji Arabii z siódmego stulecia. Politycy używają eufemizmów, ale nie kryją ciepłych uczuć do muzułmańskich teokracji, na ulicach zachodnich stolic paradują tłumy z flagami Hamasu i Hezbollahu.    


Zanikanie wartości Oświecenia jest widoczne jak na dłoni, pogarszanie się jakości życia będzie powolniejsze. Pendavar przywołuje książkę Kennetha Pollacka Armies of Sand oraz wypowiedzi muzułmańskich dysydentów piszących o rozmiarach zacofania muzułmańskiego świata. Ten świat jest zależny od technicznej ekpertyzy „niewiernych”, na których islam będzie pasożytował, póki ignorancja, przesądy i powszechny strach przed religią pokoju nie staną się tak powszechne, że mówione już tylko szeptem głosy odmienne będą traktowane jako objawy choroby umysłowej.


Przed lekturą tego eseju oglądałem wideo z wykładem arcybiskupa Grzegorza Rysia na seminarium „Wspólne dziedzictwo”. Dziwny wykład, bardzo osobisty, raczej historyka, niż hierarchy czy teologa. Wykład o tym jak antysemityzm (czy może powinien był mówić o antyjudaizmie) znajdował się w samym centrum kościelnego nauczania, jak bardzo był spleciony z potrzebą pieniędzy i swobodą mordowania wierzycieli, jak bardzo tworzył powszechną kulturę nienawiści, przecierając drogę do tego, co stało się w XX wieku. Głęboka wiara w głoszone przesądy i świadome kłamstwa otwierały drogę do zbrodni. Grzegorz Ryś chce wierzyć, że Kościół zamknął ten straszliwy rozdział, chociaż wie, że tak nie jest, że uciekając w historię, woli zbyt wiele nie mówić o dniu dzisiejszym, ani o tym jak zakorzenione w historii barbarzyńskie przesądy są ponownie podsycane, bo są świetnym narzędziem w walce z demokracją i oświeceniową ideą, że religia jest sprawą prywatną, a państwo ma gwarantować swobodę wyznania i poglądów.              


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
4. A ja napiszę bez obawy Lucjan Ferus 2019-07-13
3. Świetny artykuł Jan Res 2019-07-13
2. Chciałbym napisać baszarteg 2019-07-12
1. Korzeń krzyżowców i innych żydożerców kuba 2019-07-12


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 563 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Hipoteza Boga kontra nauka (IV)   Ferus   2019-08-11
Na początku był jakiś Jezus   Koraszewski   2019-08-05
Hipoteza Boga kontra nauka (III)   Ferus   2019-08-04
Hipoteza Boga kontra nauka (II)   Ferus   2019-07-28
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Pamięć i odrzucona tożsamość   Koraszewski   2019-06-27
O znaczeniu świeckich usług medycznych   Igwe   2019-06-22
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Rozmyślając nad sensem życia (VIII)   Ferus   2019-05-26
Rozmyślając nad sensem życia (VII)   Ferus   2019-05-19
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Rozmyślając nad sensem życia (V)   Ferus   2019-05-05
Nieszczęsny ateizm. List do przyjaciela   Koraszewska   2019-05-04
Ewangelia według pana Jeża   Koraszewski   2019-05-02
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Rozmyślając nad sensem życia IV.   Ferus   2019-04-28
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
Wzrastająca obecność boga   Koraszewski   2019-04-22
Rozmyślając nad sensem życia (III)   Ferus   2019-04-21
Dziękujmy Panu, korona cierniowa ocalona   Koraszewski   2019-04-19
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Mały Traktat o duszy dziecka poczętego tak lub inaczej   Koraszewski   2019-03-26
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Zwalczanie oszukańczych kapłanów i komercjalizacji religii w Republice Południowej Afryki   Igwe   2019-03-23
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Eks-ateistka obnaża nędzę ateizmu   Koraszewski   2019-03-07
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Trzy dni, które nie wstrząsną Kościołem   Koraszewski   2019-02-25
Ego kontra Świadomość II. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-24
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-17
Papież ucałował notorycznego islamistycznego antysemitę   Meotti   2019-02-12
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Płaska Ziemia: czyli kwestia wiedzy czy wiary?   Ferus   2019-01-20
Zachodni apologeci ekstremizmu   Rafizadeh   2019-01-19
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Ośmioletnia panna młoda   Rafizadeh   2019-01-02
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Duchowni wypaczają religię i mordują kobiety   Reza   2018-12-03
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem   Igwe   2018-11-29
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Szatan pierwszej klasy   Kruk   2018-10-15
Przemyślana odmowa przymusowej relokacji uchodźców   Ferus   2018-10-14
Kiedy rzeczywistość zaprzecza religijnej fikcji. Czyli refleksje nad listem papieża Franciszka do ludu Bożego.   Ferus   2018-10-07
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Rozum uskrzydlony wiarą (II)   Ferus   2018-09-23
Rozum uskrzydlony wiarą   Ferus   2018-09-16
Zbrodnie Boga czy zbrodnie ludzi w imieniu Boga?   Ferus   2018-09-09
Kiedy stworzenie czuje się lepsze od Stwórcy.   Ferus   2018-09-02
Na skrzydłach Nauki i Wiary (III)   Ferus   2018-08-26
Na skrzydłach Nauki i Wiary (II)   Ferus   2018-08-19
Na skrzydłach Nauki i Wiary   Ferus   2018-08-12
Religia i strach, historia hidżabu   Rafizadeh   2018-08-10
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary.   Ferus   2018-07-22
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Wolna myśl, religianctwo i nasze uniwersytety   Igwe   2018-06-29
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Islam jest nie do pogodzenia z wolnością   Imani   2018-06-06
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Wielkie urojenie świętych pism   Mohamed   2018-06-01
Niech przemówią tureccy uczeni: zobaczymy czym jest islamizm   Bekdil   2018-05-30

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk