Prawda

Niedziela, 16 czerwca 2024 - 01:22

« Poprzedni Następny »


Zacznijmy od respektowania prawdy


Daniel C. Dennett 2017-01-28


Przypominamy tekst Daniela Dennetta o kryzysie humanistyki. Opublikowany we wrześniu 2013 roku skłania do refleksji o stanie wydziałów humanistyki na uniwersytetach, jak i debat politycznych, w coraz większym stopniu pozbawionych jakichkolwiek zasad i rygorów.

Leon Wieseltier widzi, że humanistyka jest w głębokim kryzysie, ale jego esej „Crimes against the Humanities" nie jest pomocnym wkładem prowadzącym do rozwiązania tego kryzysu. Wyzwiska i sarkazm są na ogół ostatnim szańcem kogoś, kto nie może już wymyśleć, co ma powiedzieć, by odeprzeć wyzwanie, którego nie rozumie i nie może znieść. Jego odpowiedź na zaproponowane przez Stevena Pinkera pojednanie nauki i humanistyki nie jest ani uprzejma, ani sprawiedliwa i w ostatecznym rachunku równa się gniewnej próbie tupnięcia nogą:

Nie do nauki należy powiedzenie, czy nauka należy do moralności, polityki i sztuki. To są kwestie filozoficzne, a nauka nie jest filozofią, choć filozofia od samego początku była otwarta na naukę.

Po części to prawda, jeśli ostrożnie zinterpretowane, ale Wieseltier zapewnia o tym bez żadnego uzasadnienia, pokazując, że nie próbuje nawet być filozofem, ale raczej Mądrym Odkrywcą Niezaprzeczalnych Prawd. On wie — uznajcie jego słowa. Tak więc ten prosty akapit w istocie ilustruje tę właśnie słabość humanistyki, która skłoniła naukowców i innych sumiennych myślicieli do samodzielnych prób znalezienia odpowiedzi na pytania filozoficzne, które nas dręczą, i wyprawiania się poza zamknięcie własnych dyscyplin, by zapełnić pustkę pozostawioną przez humanistykę.


Postmodernizm, szkoła „myśli", która oznajmiła: „Nie istnieje prawda, a tylko interpretacje", w dużej mierze rozpłynęła się w absurdzie, ale pozostawiła za sobą w humanistyce pokolenie akademików okaleczonych przez własną nieufność do samej idei prawdy i przez brak szacunku dla dowodów, godzących się na „konwersacje", w których nikt się nie myli i niczego nie można potwierdzić, a tylko zapewniać o swojej racji w stylu dowolnym, na jaki tylko potrafisz się zdobyć. Wieseltier widzi szkody uczynione humanistyce przez postmodernizm „i inne godne pożałowania mody hermeneutyczne niedawnych dziesięcioleci", ale próbuje przypisać to fiasko „progresizmowi", który skusił humanistów, a który zapożyczyli go z nauki. „Humanistyka nie posuwa się do przodu liniowo, kumulująco, jak nauki ścisłe" — zapewnia, w obliczu stuleci badań i krytyki w humanistyce, które poprawiły, powiększyły, naświetliły i popchnęły do przodu zrozumienie wszystkich jej tematów i tekstów. Całą tę nagromadzoną wiedzę uważano dawniej za skarbnicę intelektualną, którą my, profesorowie humanistyki, przekazywaliśmy kolejnemu pokoleniu i Pinker zachęca nas, byśmy do tego powrócili uzbrojeni w nowe narzędzia intelektualne — zarówno narzędzia myśli (nowe teorie, metody, modele i tym podobne), jak i narzędzia obróbki danych (komputery, optyczne rozpoznawanie cech, statystyka, banki danych). Wieseltier nie chce brać w tym żadnego udziału, ale jego alternatywa jest zadziwiająco podobna do dopiero co zdyskredytowanych przez niego mód; być może niecałkowicie oczyścił umysł z zarazków postmodernizmu. Rozpatrzmy na przykład to obiter dictum Wieseltiera:

Jest to nieredukowalną rzeczywistością życia wewnętrznego [ 1 ] jego autonomii jako kategorii zrozumienia, czym poniewiera Pinker w swoim delirium badań empirycznych. Humanistyka jest badaniem wielu wyrazów tego życia wewnętrznego.

W jakim sensie nieredukowalna? O jakim właściwie życiu wewnętrznym dyskutujemy? Jak ustalono jego autonomię jako kategorię? Krótko mówiąc, kto mówi? Mówi to Wieseltier w imieniu humanistyki, ogłaszając się tym samym za autorytet z całą pompatycznością fałszywego papieża. Proszę też zauważyć wieloznaczność: czy badanie tych wielu wyrazów życia wewnętrznego jest kwestią podlegającą regułom badań empirycznych, czy też jest to tylko kolejny zestaw wyrazów życia wewnętrznego, interpretacji interpretacji interpretacji?


Kwestiami filozoficznymi są te, które wymagają odpowiedzi mogących się utrzymać przy rozważeniu wszystkich aspektów, a więc nie można zajmować się nimi bez zawieszenia wprowadzających przesłanek jakiejkolwiek bardziej szczegółowej dziedziny nauki lub dociekań. Wieseltier wydaje się wierzyć, że te kwestie są wyłączną domeną filozofów, profesjonalistów, którzy otrzymali licencję na przedstawianie ich, ponieważ mają wysokie wykształcenie humanistyczne, które kwalifikuje ich do wykonywania tej ważnej pracy. Jest to dość powszechne złudzenie, podtrzymywane przez struktury administracyjne uniwersytetów i wielu zawodowych filozofów kurczowo się tego trzyma, ale jest oczywistym faktem, że każda dyscyplina tworzy kwestie filozoficzne w miarę jak się rozwija i że nie mogą zajmować się nimi w sposób odpowiedzialny myśliciele, którzy nie znają faktów i problemów danej dyscypliny.


Filozof zajmujący sie estetyką, który przedstawiałby temat piękna w muzyce, ale który nie umiałby czytać nut ani grać na żadnym instrumencie i który nie maiłby pojęcia o różnych  odmianach muzyki na świecie, nie zasługiwałby na naszą uwagę. Nie zasługiwałby na nią również etyk wypowiadający opinię o tym, co powinniśmy zrobić w Syrii, który nie znałby historii, kultury, polityki ani geografii Syrii. Ci, którzy chcą być traktowani poważnie, kiedy prowadzą badania takich centralnych problemów filozoficznych jak moralność, wolna wola, świadomość, znaczenie, przyczynowość, czas i przestrzeń, niechaj lepiej dowiedzą się najpierw wszystkiego o tym, czego dowiedzieliśmy się w ostatnich dziesięcioleciach na te tematy od rozmaitych nauk ścisłych i przyrodniczych. Niestety, wielu humanistów uważa, że mogą zajmować się tymi kwestiami w staromodny sposób, jako fotelowi teoretycy w szczęśliwej niewiedzy o nowych odkryciach.


Pompatyczność może być zabawna, ale pompatyczność, która siedzi jak wielki kapelusz na czubku stracha na wróble, jest przekomiczna. Wieseltier obawia się, że humanistykę opanowują myśliciele z zewnątrz, którzy ośmielają się zajmować jej cennymi problemami lub „problematyką", żeby użyć, hmm, technicznego określenia ulubionego przez wielu humanistów. Słusznie obawia się. Prawdą jest, że istnieje tłum zbyt pewnych siebie naukowców, niecierpliwie zajmujących się wielkimi pytaniami bez zwracania uwagi na subtelności odkryte przez filozofów i innych humanistów, ale sposobem konstruktywnego uporania się z tym zalewem niezdarności jest połączenie sił i wyedukowanie ich, nie zaś ogłoszenie, że wstęp dla nich jest zakazany. Najlepsi z „scjentyzerów" (a Pinker jest jednym z nich) wiedzą więcej o filozofii i argumentują bardziej przekonująco i starannie niż wielu profesorów humanistyki, którzy lekceważą ich i ich metody, broniąc swoich rewirów. Nie można bronić humanistyki przez ogłoszenie jej terenem zakazanym dla amatorów. Najlepszym sposobem, by humanistyka odzyskała mojo [ 2 ]   jest nauczenie się od najeźdźców ich sztuki i odzyskanie respektu dla prawdy, który dawniej podzielali z naukowcami.


Let's Start With A Respect For Truth

The Edge, 10 września 2013


 Przypisy:

[ 1 ] ang. "inwardness" tłumaczone często na polski jako synonim "spirituality" - duchowości. przyp. tłum.

[ 2 ] Autor ma tu na myśli urok, czar; pojęcie "mojo" jest przeniesione z afrykańsko-amerykańskich wierzeń ludowych, szczególnie często używane jest w muzyce. - M.K.

 



Daniel C. Dennett

Ur. 1942, jeden z czołowych filozofów nauki, badacz świadomości, filozofii umysłu oraz sztucznej inteligencji; dyrektor Center for Cognitive Studies na Uniwersytecie Tufts. Absolwent Harvardu i Oxfordu. Członek m.in. Amerykańskiej Akademii Nauk i Sztuk, Academia Scientiarum et Artum Europaea, American Association for Artificial Intelligence, American Philosophical Association (przewodniczący w latach 1999-2000). Ważniejsze książki: Content and Consciousness (1969), Brainstorms (1978), Elbow Room: The Varieties of Free Will Worth Wanting (1984), The Intentional Stance (1985), Consciousness Explained (1991), Darwin's Dangerous Idea. Evolution and the Meanings of Life (1995), Kinds of Minds: Towards to Understanding of Consciousness (1996; wyd. pol. "Natura umysłów", przeł. W. Turopolski, Warszawa 1997), Brainchildren: Essays on Designing Minds (Representation and Mind) (1998), Freedom Evolves (2003), antologia filozoficzno-literacka The Mind's I: Fantasies and Reflections on Self and Soul (1981, wraz z D. Hofstadterem), Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne (2006). Opublikował ponad 100 artykułów filozoficzno-naukowych.

Daniel Dennett na Facebooku


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2629 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Empatia i wrażliwość sztucznej inteligencji   Krauss   2023-02-28
“Przebudzona” Ameryka — oglądana przez uciekinierkę z Korei Północnej   Bawer   2023-02-27
Rajd IDF na Nablus to kolejny gwóźdź do trumny Autonomii Palestyńskiej   Toameh   2023-02-24
Ukraina: niezamierzone konsekwencje   Taheri   2023-02-23
Gdzie, u licha, była „Palestyna”?   Collier   2023-02-23
Wojna zastępcza Europy przeciwko Izraelowi. Jak UE ignoruje zbrodnie Hamasu   Tawil   2023-02-22
UE walczy z dezinformacją. Ale nie antyizraelską dezinformacją     2023-02-20
Szczęśliwy święty Jerzy   Koraszewski   2023-02-19
Trzęsienia ziemi przynoszą śmierć. Ale także życie   Jacoby   2023-02-18
CIA Burnsa wznawia wojnę z Izraelem   Bard   2023-02-18
„Global Getaway”: nadmiar pustych obietnic ze strony UE?   Bergman   2023-02-17
UNRWA jest problemem a nie rozwiązaniem   Tawil   2023-02-16
Syria: Wojna, która nie ma końca    Taheri   2023-02-16
Dialog ze sztucznym inteligentem   Koraszewski   2023-02-15
Chiny i Rosja pogłębiają więzi   Bergman   2023-02-11
Iran: Wyprzedaż klejnotów rodzinnych, by kupić lojalność   Taheri   2023-02-09
Zagrożeni Asyryjczycy i język Jezusa potrzebują międzynarodowego wsparcia   Bulut   2023-02-08
Palestyńczycy naprawdę zasługują na współczucie   Koraszewski   2023-02-07
„Imam Pokoju” wzywa Arabów, muzułmanów do zaakceptowania Izraela     2023-02-07
Unia Europejska w sprawie praw człowieka w Iranie: najpierw biznes   Rafizadeh   2023-02-01
Państwa arabskie wysyłają miliardy na amerykańskie uniwersytety     2023-01-29
Naród ofiar jest skazany na porażkę   Greenfield   2023-01-28
Dlaczego należy zakazać flagi OWP i Konfederacji?   Flatow   2023-01-27
Komu na rękę z niewidzialną ręką?   Koraszewski   2023-01-27
UE i administracja Bidena wciąż ugłaskują i nagradzają mułłów Iranu   Rafizadeh   2023-01-24
Żyjemy w ciekawych czasach   Koraszewski   2023-01-24
Wojna Unii Europejskiej z Izraelem   Tawil   2023-01-19
Czy istnieje środek prawny na kłamstwa George'a Santosa?   Dershowitz   2023-01-19
Wieczny dyktator i brakujący pokój: historia Mahmuda Abbasa   Eid   2023-01-19
Orwellowska obsesja „New York Timesa” na punkcie Izraela   Chesler   2023-01-18
Palestyna: Perwersyjny – i wprawiający w osłupienie - paradoks   Sherman   2023-01-17
Kolejna faza ewolucji państwucha   Koraszewski   2023-01-17
Najważniejsze niepisane prawo na Zachodzie: nie drażnij irracjonalnych, ekstremistycznych muzułmanów     2023-01-13
Głupota ujawnia się w działaniu, część 3: ignorowanie porażek   Bard   2023-01-11
Nie ma chleba bez wolności?   Koraszewski   2023-01-11
Europa na łasce Kataru?   Godefridi   2023-01-10
Turecki “postęp”: Sześcioletnią dziewczynkę wydał za mąż jej ojciec, znany szejk   Bekdil   2023-01-06
Antysemityzm ludzi łagodnych i dobrych - raz jeszcze   Koraszewski   2023-01-06
Dzisiejsza Rosja i “Długi Telegram”   Koraszewski   2023-01-05
Zapomniane przemówienie Jasera Arafata   Shaw   2023-01-04
Znaczenie wielkiego exodusu Mizrahi   Julius   2023-01-03
Profesor Matczak i hollywoodzka puma   Koraszewski   2023-01-02
Śmieć chrześcijaństwa w Betlejem   Ibrahim   2022-12-31
Ukraina: przepis na ugłaskanie zbrodniarza   Taheri   2022-12-31
Przesłanie Zełenskiego w mundurze polowym   Jacoby   2022-12-29
Konserwatyzm w dobie populistycznej rewolty   Winegard   2022-12-23
Europa budzi się i dostrzega korupcję w organizacjach pozarządowych   Steinberg   2022-12-22
W Iranie i Chinach protestujący domagają się wolności. Gdzie jest przywódca wolnego świata?   Jacoby   2022-12-22
Niemiecki kanclerz obawia się zimnej wojny   Koraszewski   2022-12-21
Niemieckie spojrzenie na globalne perspektywy   Taheri   2022-12-20
Historia medialnej intifady przeciwko Izraelowi   Chesler   2022-12-20
Mułłowie Iranu: kiedy zbudzi się Unia Europejska?   Rafizadeh   2022-12-15
Turcja i Izrael: otwarcia i ponowne zamknięcia   Bekdil   2022-12-15
Uwolnić Iran z rąk terrorystów i morderców   Grzegorz Lindenberg   2022-12-13
Długi cień zimnej wojny   Koraszewski   2022-12-12
Głupota ujawnia się w działaniu   Bard   2022-12-12
Kolonializm i Żydzi, ofiary czy kolaboranci?   Julius   2022-12-11
Zniekształcona pamięć wojny koreańskiej   Shankar   2022-12-09
Czy Izrael powinien bojkotować palestyńskich Arabów?   Amos   2022-12-08
Komu wierzymy i dlaczego tak niechętnie?   Koraszewski   2022-12-07
Kolejne medialne wymówki dla Palestyńczyków i ich terroru   Bard   2022-12-07
Dwoje ludzi przekraczających rzeczywistość we wnętrzu jednego katalońskiego domu   Zbierski   2022-12-02
“New York Times” i jego współpracownicy   Fitzgerald   2022-12-02
Niewinne zdumienie pewnego socjologa   Koraszewski   2022-12-01
Wyjście ze stalinowskiego zimna   Ashenden   2022-11-29
Eureka! Odkryto arabskie lobby   Bard   2022-11-26
Stare irańskie hasło podbija świat   Taheri   2022-11-25
Nie, nierówności dochodów nie są najwyższe w historii. Są na historycznie niskim poziomie   Jacoby   2022-11-22
Porwanie studiów bliskowschodnich   i Alex Joffe   2022-11-20
Mistrzostwa świata w piłce nożnej i światowe rozgrywki   Collins   2022-11-19
Zabłąkane pociski: czego Ukraina (i Polska) mogą nauczyć się od Izraela   Frantzman   2022-11-18
Mroźna zima dla Europy: obwiniaj strategiczną ślepotę   Bekdil   2022-11-16
Thomas Friedman, zwolennik równego kopania wszystkiego, co izraelskie   Flatow   2022-11-14
Inwestowanie w naukę dla bezpieczeństwa żywnościowego w Afryce   Bafana   2022-11-14
Kapitalizm to dobra rzecz   Koraszewski   2022-11-12
Skuteczna walka ze skrajnym ubóstwem   Jacoby   2022-11-11
Zabijanie Lewiatana tysiącem ciosów   Taheri   2022-11-10
Krytyczna teoria rasy i antysemityzm   Levick   2022-11-10
Afrykańscy farmerzy zarobili około 282 miliony dolarów na GMO w 2020 roku – nowe badanie   Opoku   2022-11-09
Niebezpieczeństwo „śpiącej” umowy nuklearnej: silniejsza Rosja, Chiny, Korea Północna, Iran   Rafizadeh   2022-11-08
Refleksje o książce Roberta Spencera Who Lost Afghanistan?   Chesler   2022-11-08
Palestyńska walka o potrawy   Fitzgerald   2022-11-07
Arabowie o zachodniej hipokryzji w sprawie irańskich dronów     2022-11-07
Chaos tworzony przez moralistów na poziomie trzylatków   Tracinski   2022-11-04
Projektanci mody intelektualnej i ich klienci   Koraszewski   2022-11-02
Rewolucja w Iranie jest powstaniem, któremu przewodzą mniejszości etniczne   Mustafa   2022-11-01
Nadzieja w pesymizmie i rozsądku   Koraszewski   2022-10-31
Inna definicja antysemityzmu     2022-10-30
Czego Irańczycy chcą od Waszyngtonu   Taheri   2022-10-29
Zachód odwraca się plecami do prześladowanych chrześcijan, wita radykalnych muzułmanów   Ibrahim   2022-10-26
Opowieści byłego premiera kraju wielkości znaczka pocztowego   Koraszewski   2022-10-25
Odsłonić prawdziwe poglądy antysemitki   Kirchick   2022-10-22
Dzięki administracji Bidena Rosja i Iran są sobie bliższe niż kiedykolwiek   Rafizadeh   2022-10-21
Błąd „jeśli-to” powraca z pełną mocą z okazji umowy o granicy morskiej z Libanem     2022-10-14
Nowa bajka na zimę: “Europa jest ofiarą Amerykanów”   Godefridi   2022-10-12
Pan się myli, Panie Konstanty   Koraszewski   2022-10-12
Także dzisiaj niewolnictwo jest ogólnoświatową plagą   Jacoby   2022-10-11
FAIR – Fairness & Accuracy In Reporting – pokazuje skrajny brak szacunku wobec izraelskich Arabów     2022-10-09
Szef administracji Rady Praw Człowieka ONZ systematycznie naruszał zasady ONZ, ujawniają wycieki e-maili     2022-10-08
Czy Ilhan Omar lub Linda Sarsour dobrowolnie zdjęły hidżab w solidarności z irańskimi kobietami?   Chesler   2022-10-07

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk