Prawda

Sobota, 4 maja 2024 - 06:38

« Poprzedni Następny »


Zacznijmy od respektowania prawdy


Daniel C. Dennett 2017-01-28


Przypominamy tekst Daniela Dennetta o kryzysie humanistyki. Opublikowany we wrześniu 2013 roku skłania do refleksji o stanie wydziałów humanistyki na uniwersytetach, jak i debat politycznych, w coraz większym stopniu pozbawionych jakichkolwiek zasad i rygorów.

Leon Wieseltier widzi, że humanistyka jest w głębokim kryzysie, ale jego esej „Crimes against the Humanities" nie jest pomocnym wkładem prowadzącym do rozwiązania tego kryzysu. Wyzwiska i sarkazm są na ogół ostatnim szańcem kogoś, kto nie może już wymyśleć, co ma powiedzieć, by odeprzeć wyzwanie, którego nie rozumie i nie może znieść. Jego odpowiedź na zaproponowane przez Stevena Pinkera pojednanie nauki i humanistyki nie jest ani uprzejma, ani sprawiedliwa i w ostatecznym rachunku równa się gniewnej próbie tupnięcia nogą:

Nie do nauki należy powiedzenie, czy nauka należy do moralności, polityki i sztuki. To są kwestie filozoficzne, a nauka nie jest filozofią, choć filozofia od samego początku była otwarta na naukę.

Po części to prawda, jeśli ostrożnie zinterpretowane, ale Wieseltier zapewnia o tym bez żadnego uzasadnienia, pokazując, że nie próbuje nawet być filozofem, ale raczej Mądrym Odkrywcą Niezaprzeczalnych Prawd. On wie — uznajcie jego słowa. Tak więc ten prosty akapit w istocie ilustruje tę właśnie słabość humanistyki, która skłoniła naukowców i innych sumiennych myślicieli do samodzielnych prób znalezienia odpowiedzi na pytania filozoficzne, które nas dręczą, i wyprawiania się poza zamknięcie własnych dyscyplin, by zapełnić pustkę pozostawioną przez humanistykę.


Postmodernizm, szkoła „myśli", która oznajmiła: „Nie istnieje prawda, a tylko interpretacje", w dużej mierze rozpłynęła się w absurdzie, ale pozostawiła za sobą w humanistyce pokolenie akademików okaleczonych przez własną nieufność do samej idei prawdy i przez brak szacunku dla dowodów, godzących się na „konwersacje", w których nikt się nie myli i niczego nie można potwierdzić, a tylko zapewniać o swojej racji w stylu dowolnym, na jaki tylko potrafisz się zdobyć. Wieseltier widzi szkody uczynione humanistyce przez postmodernizm „i inne godne pożałowania mody hermeneutyczne niedawnych dziesięcioleci", ale próbuje przypisać to fiasko „progresizmowi", który skusił humanistów, a który zapożyczyli go z nauki. „Humanistyka nie posuwa się do przodu liniowo, kumulująco, jak nauki ścisłe" — zapewnia, w obliczu stuleci badań i krytyki w humanistyce, które poprawiły, powiększyły, naświetliły i popchnęły do przodu zrozumienie wszystkich jej tematów i tekstów. Całą tę nagromadzoną wiedzę uważano dawniej za skarbnicę intelektualną, którą my, profesorowie humanistyki, przekazywaliśmy kolejnemu pokoleniu i Pinker zachęca nas, byśmy do tego powrócili uzbrojeni w nowe narzędzia intelektualne — zarówno narzędzia myśli (nowe teorie, metody, modele i tym podobne), jak i narzędzia obróbki danych (komputery, optyczne rozpoznawanie cech, statystyka, banki danych). Wieseltier nie chce brać w tym żadnego udziału, ale jego alternatywa jest zadziwiająco podobna do dopiero co zdyskredytowanych przez niego mód; być może niecałkowicie oczyścił umysł z zarazków postmodernizmu. Rozpatrzmy na przykład to obiter dictum Wieseltiera:

Jest to nieredukowalną rzeczywistością życia wewnętrznego [ 1 ] jego autonomii jako kategorii zrozumienia, czym poniewiera Pinker w swoim delirium badań empirycznych. Humanistyka jest badaniem wielu wyrazów tego życia wewnętrznego.

W jakim sensie nieredukowalna? O jakim właściwie życiu wewnętrznym dyskutujemy? Jak ustalono jego autonomię jako kategorię? Krótko mówiąc, kto mówi? Mówi to Wieseltier w imieniu humanistyki, ogłaszając się tym samym za autorytet z całą pompatycznością fałszywego papieża. Proszę też zauważyć wieloznaczność: czy badanie tych wielu wyrazów życia wewnętrznego jest kwestią podlegającą regułom badań empirycznych, czy też jest to tylko kolejny zestaw wyrazów życia wewnętrznego, interpretacji interpretacji interpretacji?


Kwestiami filozoficznymi są te, które wymagają odpowiedzi mogących się utrzymać przy rozważeniu wszystkich aspektów, a więc nie można zajmować się nimi bez zawieszenia wprowadzających przesłanek jakiejkolwiek bardziej szczegółowej dziedziny nauki lub dociekań. Wieseltier wydaje się wierzyć, że te kwestie są wyłączną domeną filozofów, profesjonalistów, którzy otrzymali licencję na przedstawianie ich, ponieważ mają wysokie wykształcenie humanistyczne, które kwalifikuje ich do wykonywania tej ważnej pracy. Jest to dość powszechne złudzenie, podtrzymywane przez struktury administracyjne uniwersytetów i wielu zawodowych filozofów kurczowo się tego trzyma, ale jest oczywistym faktem, że każda dyscyplina tworzy kwestie filozoficzne w miarę jak się rozwija i że nie mogą zajmować się nimi w sposób odpowiedzialny myśliciele, którzy nie znają faktów i problemów danej dyscypliny.


Filozof zajmujący sie estetyką, który przedstawiałby temat piękna w muzyce, ale który nie umiałby czytać nut ani grać na żadnym instrumencie i który nie maiłby pojęcia o różnych  odmianach muzyki na świecie, nie zasługiwałby na naszą uwagę. Nie zasługiwałby na nią również etyk wypowiadający opinię o tym, co powinniśmy zrobić w Syrii, który nie znałby historii, kultury, polityki ani geografii Syrii. Ci, którzy chcą być traktowani poważnie, kiedy prowadzą badania takich centralnych problemów filozoficznych jak moralność, wolna wola, świadomość, znaczenie, przyczynowość, czas i przestrzeń, niechaj lepiej dowiedzą się najpierw wszystkiego o tym, czego dowiedzieliśmy się w ostatnich dziesięcioleciach na te tematy od rozmaitych nauk ścisłych i przyrodniczych. Niestety, wielu humanistów uważa, że mogą zajmować się tymi kwestiami w staromodny sposób, jako fotelowi teoretycy w szczęśliwej niewiedzy o nowych odkryciach.


Pompatyczność może być zabawna, ale pompatyczność, która siedzi jak wielki kapelusz na czubku stracha na wróble, jest przekomiczna. Wieseltier obawia się, że humanistykę opanowują myśliciele z zewnątrz, którzy ośmielają się zajmować jej cennymi problemami lub „problematyką", żeby użyć, hmm, technicznego określenia ulubionego przez wielu humanistów. Słusznie obawia się. Prawdą jest, że istnieje tłum zbyt pewnych siebie naukowców, niecierpliwie zajmujących się wielkimi pytaniami bez zwracania uwagi na subtelności odkryte przez filozofów i innych humanistów, ale sposobem konstruktywnego uporania się z tym zalewem niezdarności jest połączenie sił i wyedukowanie ich, nie zaś ogłoszenie, że wstęp dla nich jest zakazany. Najlepsi z „scjentyzerów" (a Pinker jest jednym z nich) wiedzą więcej o filozofii i argumentują bardziej przekonująco i starannie niż wielu profesorów humanistyki, którzy lekceważą ich i ich metody, broniąc swoich rewirów. Nie można bronić humanistyki przez ogłoszenie jej terenem zakazanym dla amatorów. Najlepszym sposobem, by humanistyka odzyskała mojo [ 2 ]   jest nauczenie się od najeźdźców ich sztuki i odzyskanie respektu dla prawdy, który dawniej podzielali z naukowcami.


Let's Start With A Respect For Truth

The Edge, 10 września 2013


 Przypisy:

[ 1 ] ang. "inwardness" tłumaczone często na polski jako synonim "spirituality" - duchowości. przyp. tłum.

[ 2 ] Autor ma tu na myśli urok, czar; pojęcie "mojo" jest przeniesione z afrykańsko-amerykańskich wierzeń ludowych, szczególnie często używane jest w muzyce. - M.K.

 



Daniel C. Dennett

Ur. 1942, jeden z czołowych filozofów nauki, badacz świadomości, filozofii umysłu oraz sztucznej inteligencji; dyrektor Center for Cognitive Studies na Uniwersytecie Tufts. Absolwent Harvardu i Oxfordu. Członek m.in. Amerykańskiej Akademii Nauk i Sztuk, Academia Scientiarum et Artum Europaea, American Association for Artificial Intelligence, American Philosophical Association (przewodniczący w latach 1999-2000). Ważniejsze książki: Content and Consciousness (1969), Brainstorms (1978), Elbow Room: The Varieties of Free Will Worth Wanting (1984), The Intentional Stance (1985), Consciousness Explained (1991), Darwin's Dangerous Idea. Evolution and the Meanings of Life (1995), Kinds of Minds: Towards to Understanding of Consciousness (1996; wyd. pol. "Natura umysłów", przeł. W. Turopolski, Warszawa 1997), Brainchildren: Essays on Designing Minds (Representation and Mind) (1998), Freedom Evolves (2003), antologia filozoficzno-literacka The Mind's I: Fantasies and Reflections on Self and Soul (1981, wraz z D. Hofstadterem), Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne (2006). Opublikował ponad 100 artykułów filozoficzno-naukowych.

Daniel Dennett na Facebooku


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2596 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wydajmy razem "Głos Rozpaczy"   Kruk   2013-12-14
Woda wyżej   Koraszewski   2013-12-15
Izraelski apartheid   Lesser   2013-12-19
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
Szokująca decyzja  autobojkotu związków uniwersyteckich   Davidson   2013-12-25
Co zrobić z wszystkimi “czarownicami”?   Igwe   2013-12-26
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Święty Mikołaj aresztowany w Pakistanie   Khuldune Shahid   2014-01-02
Całkowity brak zainteresowania   Treppenwitz   2014-01-02
Tajemnice palestyńskiej ambasady     2014-01-05
Zabójstwa honorowe na Zachodzie   Chesler   2014-01-10
Znak czasu   Treppenwitz   2014-01-11
Przepraszamy, zabiliśmy was z powodu nieuniknionych błędów!   Bekdil   2014-01-14
Chińską politykę jednego dziecka zainspirowali zieleni z Zachodu   Ridley   2014-01-20
Ani Marks, ani Chomsky, ani Jezus, ani Mahomet   Koraszewski   2014-01-27
Precedens w świecie arabskimOficjalna impreza upamiętniająca Holocaust     2014-01-30
Lekcje Holocaustu są międzynarodowe     2014-01-30
Gniewny śpiew o kulturze gwałtu   Chesler   2014-01-30
Kocia sprawa   Hili   2014-02-01
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Zakaz przechodzenia przez jezdnię po lody!   Lomborg   2014-02-08
Listy z globalnej wioski   Hili   2014-02-09
Czy ludziom bardziej przeszkadza nierówność niż bieda?   Ridley   2014-02-09
Okupacyjna Olimpiada Putina   Kontorovich   2014-02-10
Przemysł, który nie będzie bojkotował Izraela   Apfel   2014-02-11
O mordowaniu zwalczających polio     2014-02-13
Abbas potrzebuje opcji zerowej   Charney   2014-02-14
Rasa & polityka: od sali wykładowej do ONZ   Valdary   2014-02-17
Kongres i Biały Dom zgadzają się: Najlepszym rozwiązaniem jest okupacja     2014-02-18
Kultura wojny   Tobin   2014-02-19
Muzułmanie szkodzą sami sobie    Al-Dżibrin   2014-02-20
Jak wytworzyć paskudny obraz Izraela za przestrzeganie porozumień     2014-02-23
W poszukiwaniu palestyńskiej tożsamości     2014-02-26
Arabia Saudyjska: prawdziwy apartheid   Greenfield   2014-03-03
Islamskie państwo Iranu i dyskryminacja płci   Rafizadeh   2014-03-04
Niewolnictwo nadal istnieje   Koraszewski   2014-03-05
Dramat syryjskich chrześcijan   Koraszewski   2014-03-06
Palenie (i regulacje europejskie) zabijają   Ridley   2014-03-06
Naród wyklęty   Koraszewski   2014-03-07
Izraelski Apartheid i jego radzieckie korzenie   Koraszewski   2014-03-08
Miss apartheidu   Koraszewski   2014-03-09
Wspaniały sposób na dobre samopoczucie za pieniądze innych ludzi   Lomborg   2014-03-09
Tragiczna farsa Rady Praw Człowieka ONZ   Cotler   2014-03-13
Akademicy milczą w sprawie imperializmu rosyjskiego: “To nie jest Izrael”     2014-03-14
Afrykańscy więźniowie sumienia   Keita   2014-03-17
Opowieść o niedźwiedziu   Koraszewski   2014-03-20
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Tyrania ekspertów   Ridley   2014-03-24
Demokracja islamska: skorumpowana i niedemokratyczna   Bekdil   2014-03-26
Technika i technologia zarówno tworzą, jak i likwidują miejsca pracy   Ridley   2014-03-29
Kobiety w krajach arabskich mają prawa z epoki kamienia   Akram   2014-03-31
Egipt pozwie Izrael za dziesięć plag   Al-Gamal   2014-04-01
Chochoł królem Polski   Kruk   2014-04-01
Przeciw złemu światu   Roth   2014-04-04
Światowa Wojna Środowiskowa   Greenfield   2014-04-05
Rakiety domowej roboty?   Roth   2014-04-08
Najnowszy argument przeciw nauce   Coyne   2014-04-10
Ruda nie wróci   Koraszewski   2014-04-11
Palestyńczycy muszą prosić o pokój   Dershowitz   2014-04-12
Zmierzch Czerwonych i Zielonych   Greenfield   2014-04-14
Niespodzianka! Nowe badanie Australijczyków pokazuje, że homeopatia jest bzdurą   Coyne   2014-04-15
Szariat to… szariat tamto…   Rahman   2014-04-22
Problem z Bliskim Wschodem   Tsalic   2014-04-25
Zagadka brytyjskiego zatrudnienia i wydajności   Ridley   2014-04-25
Sojusznik NATO na pół etatu   Bekdil   2014-04-26
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Nie dla koniny, ani dla bredni   Tsalic   2014-04-29
Paradoks gospodarczego wzrostu   Ridley   2014-05-01
Negacja Holocaustu i ludobójstwo w Ruandzie   Boteach   2014-05-05
Izrael, kraj paradoksów   Yemini   2014-05-06
Wielka barykada na drodze chorążego pokoju   Apfel   2014-05-08
Czy powinniśmy polować na krezusy?   Koraszewski   2014-05-10
Sprawdzanie moich przywilejów   Fortgang   2014-05-10
Boko Haram i gwałcenie dzieci w Dżihadzie   Chesler   2014-05-11
Pokój ma na imię Hadassah   Ahmed   2014-05-12
Religijny humanizm   Al-Harbi   2014-05-13
Światowa stolica teorii spiskowych   Totten   2014-05-14
Spóźnione olśnienie Tony Blaira   Bekdil   2014-05-15
Wyznanie obojnaka   Kruk   2014-05-16
E-papierosy wypierają tytoń   Ridley   2014-05-18
Nakba czy porażka?   Al-Mulhim   2014-05-19
Nacjonalizm, patriotyzm, humanizm   Koraszewski   2014-05-19
Magiczne myślenie Palestyńczyków   Spyer   2014-05-21
Nakba każdego narodu   Jemini   2014-05-22
EU finansuje terroryzm   Tsalic   2014-05-24
Komu pomaga UNRWA?   Roth   2014-05-25
Małżeństwa z dziećmi  powinny być karalne   Inger Stark   2014-05-26
O wyższości podboju nad okupacją   Bekdil   2014-05-28
Obraźmy się na wiecznie obrażonych muzułmanów   Sennels   2014-05-29
Czy wstrętny generał odmieni Libię?   Greenfield   2014-05-30
Zgwałcili i powiesili   Chesler   2014-06-02
Zdumiewający głos z Syrii   Winter   2014-06-03
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Przepraszam, ale się stąd nie wyniesiemy!   Bekdil   2014-06-05
Wojna i (nie) pokój   Tsalic   2014-06-09
Terroryści bezskutecznie próbują zdobyć uwagę BBC     2014-06-10
Czeski prezydent o islamie i antysemityzmie   Geenfield   2014-06-12
Nielegalne osiedla   Levick   2014-06-14
Naiwność to jeszcze nie dobroć   Lawson   2014-06-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk