Prawda

Niedziela, 16 czerwca 2024 - 08:12

« Poprzedni Następny »


Mieszczańska równość


Matt Ridley 2016-05-12


To jest książka gigant o temacie gigancie, o “wielkim wzbogaceniu” ludzkości przez ostatnich 300 lat. Ma tak bogate słownictwo, aluzje i fakty, że jest poważną kandydatką do tytułu wielkiej książki naszych czasów.

Zabrało mi dwa miesiące przeczytanie książki mającej 650 stronnic małym drukiem, która jest trzecim tomem w trylogii. W tym czasie przeczytałem kilka innych książek, przyswajając sobie Bourgeois Equality w małych dawkach w pociągach, na statkach, w metrze, na sofach i w łóżku. Jeśli brzmi to jak marna pochwała, to nie jest nią. Chciałem smakować każde zdanie tej niesłychanej uczty wyśmienitej prozy.

 

Jest tam tylko jedna wada. Mimo wszystkich zaskakujących i przenikliwych myśli indywidualnie, nadal nie jestem przekonany, że Deirdre McCloskey ma odpowiedź na najbardziej nieuchwytne pytania historyczne: dlaczego świat nagle zaczął stawać się dużo, dużo bogatszy, zdrowszy i o większej długowieczności – właśnie w latach 1700. – i dlaczego zaczęło się to na przemokniętych polderach północnozachodniej Europy i na zalanej deszczem wyspie u wybrzeży Europy?


McCloskey uważa, że chodziło tu o zmianę retoryki, która pozwoliła Holandii, Brytanii, a potem reszcie świata szanować wartości mieszczańskie „wypróbowanego zwiększenia wartości przez wymianę”, co jest inną nazwą na wolną przedsiębiorczość. To z pewnością zdarzyło się, ale czy była to przyczyna, czy skutek?


Należy jednak zacząć od celebrowania retoryki samej autorki. McCloskey jest emerytowaną profesorką ekonomii, angielskiego i historii na University of Illinois. Nie ma chyba ani jednego akapitu bez dowcipnej aluzji literackiej lub żartu filozoficznego, a przecież styl jest odwrotnością pompatycznej erudycyjności. Jest jasny, lekki, ostry i świeży.


Na przykład, o zmianie wartości, jaka zaszła w XVIII wieku pisze: “Po raz pierwszy, dzięki Bogu – i dzięki Lewelerom, a potem Locke’owi w XVII wieku i Wolterowi, i Smithowi, i Franklinowi, i Paine’mu, i Wollstonecraftowi, między innymi myślicielami XVIII wieku – zwykli ludzie, plebejusze, zarówno robotnicy, jak szefowie, zaczęli uwalniać się od prastarego pojęcia hierarchii, naturalności rządów szlachetnego gentlemana nad plebsem”.


Sednem jej argumentu jest to, że rewolucji przemysłowej (która nie była rewolucją, bo zaczęła się niezmiernie powoli i nadal nabiera tempa) nie spowodowała akumulacja kapitału ani eksploatacja kolonii, ani nauka, ani polityka rządowa, ani zmiana w instytucjach. Wszystkie te wyjaśnienia obejmują zbyt mało lub pojawiły się zbyt późno, by wyjaśnić zdumiewający 2900 procentowy wzrost dochodów realnych ludzi Zachodu.


Powodem była zmiana wartości, która pozwoliła kupcom zajmować się handlem bez tego, by spotykała ich pogarda i prześladowania, “mieszczańskie i retoryczne tsunami około roku 1700 nad Morzem Północnym”. Przedtem – a  w wielu miejscach, od tego czasu – „szyderczy uśmieszek arystokraty, potępienie księdza, zawiść chłopa, wszystkie skierowane przeciwko handlowi, zyskom, i burżuazji, konwencjonalne w całej literaturze od czasów starożytnych, wystarczało na długo, by zabić wzrost ekonomiczny”.


Jedną z kluczowych zmian było to, że zarabianie pieniędzy na handlu stało się, jeśli nie szacowne, to przynajmniej nie haniebne. Z tym przyszło cenienie innowacji i oddawanie honoru praktycznym ludziom – technikom, którzy brudzili ręce pracą.


Do czasów Benjamina Franklina zarówno Samuel Johnson, jak i Jane Austen (której prace Autorka zna na pamięć) i inni intelektualiści z niechęcią nabrali respektu dla przedsiębiorców. “Tylko dureń nie pisze dla pieniędzy” – powiedział Dr Johnson. Jane Austen, mówi McCloskey, “rozumiała, że etyczna dbałość o siebie — roztropność — istotnie jest cnotą, kiedy zrównoważona jest z innymi cnotami”; roztropność zaś to wielka cnota mieszczańska. WH Auden opisał później swój szok, że Austen “ujawnia tak otwarcie i z taką trzeźwością/ podstawową ekonomiczną zasadę społeczeństwa”.  


Nie miało to trwać długo. Po 1848 r. synowie mieszczańskich kupców, którzy zostali intelektualistami, znowu szydzili ze wszystkiego, co mieszczańskie, jak to robią do dzisiaj. McCloskey ze szczególną przenikliwością dokumentuje tę pogardę dla wartości kupieckich w literaturze: „Prawie nie ma angielskich lub francuskich intelektualistów XIX w., którzy nie byliby równocześnie synami mieszczan i ostro wrodzy wobec wszystkiego, co mieszczańskie… U Dickensa każdy bohater zaczyna jako biedak i kończy jako bogacz dzięki spadkowi, a nie dzięki kupowaniu idei tanio i sprzedawaniu ich drogo w nudny, mieszczański sposób” – pisze McCloskey.


W latach 1990 McClosky mogła pomyśleć tylko o dwóch pisarzach, którzy przedstawili przedsiębiorców w przyjaznym świetle od 1948 r.: Tomasz Mann w Buddenbrookach (1901) i David Lodge w Nice Work (1988). Później dodała do swojej listy VS Naipaula i Wille Cather. Wojownicy, księża, farmerzy, złodzieje, szpiedzy, policjanci, kowboje, biurokraci mogą być bohaterami filmów i książek, ale nie przedsiębiorcy. Wyjątki – na przykład, Oskar Schindler – raczej potwierdzają regułę: stare i okrutne cnoty odwagi, poświęcenia i honoru wywołują podziw, rzadko kiedy czyni to roztropność.


Nowoczesna elita intelektualna (którą nazywa clerisy) z trudem powstrzymuje nienawiść do ludzi, którzy kupują tanio i sprzedają drogo. Niemniej to właśnie burżuazja wywołała zainteresowanie  innowacjami, podnosząc standardy życia, a także cnotę przełamywania barier społecznych. McCloskey rzuca cierpką uwagę, że Holandia, jak najdalsza od zepsucia „przez bogactwa zarobione na dżinie, przyprawach, śledziach i obligacjach rządowych” stała się wyjątkowo moralna w XVII wieku.


Widzicie więc, jaki mam problem z jej tezą: respekt dla wartości mieszczańskich nadal jest zbyt rzadki. Jest oczywiście prawdą, że Brytania – chroniona przez Kanał przed grasującym militaryzmem, zależna od handlu morskiego, która uległa holenderskiej inwazji w 1688 r. – była w krytycznym okresie niezwykle tolerancyjna wobec kupców i ich wartości. Niemniej z pewnością odpaliło to tylko starter samonapędzającego się silnika innowacji i wzrostu, który nieustannie pracował mimo pogardy elity intelektualnej.


Co było w tym napędzanym innowacją wzroście produktywności zwykłych ludzi, czego reakcyjni pożeracze podatków nie potrafili powstrzymać, jak to zrobili w muzułmańskim świecie Abasydów, Chinach Mingów i Włoszech Renesansu?


Kluczem, jak sądzę, było ujarzmienie źródeł energii. Bez tego rewolucja burżuazyjna zostałaby zduszona w kolebce przez maltuzjański wzrost populacji lub przez przesądy wobec pośredników.


Powodem, że zdarzyło się to w Europie (tutaj Autorka, ja i  David Hume zgadzamy się), jest fakt geograficznej i politycznej fragmentaryzacji kontynentu. Wiele półwyspów czyni Europę szczególnie trudną do zintegrowania, jak to odkryli Hadrian, Napoleon, Hitler i inni.


Innowatorzy mogli więc uciec od nieprzyjaznych władców. Holendrzy uciekli od wizji Charlesa V i Philipa II Habsburskiej Europy w sposób, w jaki Szanghaj nie mógł uciec od Chin Mingów. McCloskey nie jest fanką Unii Europejskiej: “Przemysł europejski zaadaptował się do regulacji Wspólnego Rynku, zamroził w starych standardach, które obecnie trudno zmienić, co doprowadziło do sklerozy produkcyjnej. Wolny handel przyszedł po 1800 r. z fragmentaryzacji Europy”.


McCloskey nie ma nic wspólnego z tymi, którzy mówią, że handel tworzy nierówności. Pewnie, kiedy cały świat był biedny, był równiejszy, ale była to równość „skrajnej, przerażającej nędzy, chodzenia przez staw z wodą sięgającą podbródka… Za 3 dolary dziennie w tradycyjnym lub totalitarnym społeczeństwie są tylko dwie drogi: konformizm lub zbójectwo”. Dzisiaj mamy rosnącą równość konsumpcji – bogaci nadal naciągają spodnie jedna nogawka za drugą, jak to ujmuje McCloskey – i to się liczy.


Jeśli chodzi o przyszłość McCloskey jest zdecydowanie i racjonalnie optymistyczna: “Innymi słowy, za 50 lat, jeśli tyrani, grabieżcy, militaryści, populiści, maoiści i mniej myślący spośród socjalistów, zwolenników regulacji, wpędzających państwo w paraliż egalitarystów, anarchistów i środowiskowców go nie złamią, biznesowa łopatka kija hokejowego wyeliminuje najgorszą ignorancję i biedę, okaleczone przez malarię, gwałcone przez żołnierzy i pozbawione szkoły życie mas najbiedniejszych wśród nas…


Dolny miliard spośród siedmiu miliardów jest skandalem. Trzeba to naprawić. Ale autentycznie pomóżmy temu miliardowi, a nie tylko oddawajmy się naszemu oburzeniu i przekonaniu o naszej wyższości etycznej przez popieranie polityki, która w rzeczywistości czyni ich jeszcze biedniejszymi”. Amen.


Wyrzuć swój egzemplarz Thomasa Piketty i w jego miejsce postaw na półce Deirdre McCloskey. To wspaniała książka.


Bourgeois Equality: How Ideas, Not Capital or Institutions, Enriched the World by Deirdre McCloskey, University of Chicago Press, 768pp, £31.50. To buy this book for £27.50, visit thetimes.co.uk/bookshop or call 0845 2712134

 

Wcześniejsze tomy 

The Bourgeois Virtues: Ethics for an Age of Commerce (2006)


W tomie pierwszym McCloskey skupia się na wartościach religijnych i filozoficznych od Grecji klasycznej do naszych czasów. Argumentuje, że mieszczański zwyczaj wolnego rynku nie tylko wzbogaca nas, ale czyni bardziej ludzkimi.


Bourgeois Dignity: Why Economics Can’t Explain the Modern World
(2010)


W tomie drugim McCloskey analizuje różne teorie ekonomiczne — Marksa, Maxa Webera, Fernanda Braudela i tak dalej — które próbowały wyjaśnić olbrzymi wzrost bogactwa w ciągu ostatnich 400 lat. Uważa je wszystkie za niedostateczne, argumentując, że napędem nie były czynniki ekonomiczne, ale zmiana postaw kulturowych. Nauczyliśmy się kochać przedsięwzięcie ekonomiczne.


Pierwsza publikacja w Times.

Bourgeois equality

Rational Optimist, 25 kwietnia 2016



Matt Ridley


Brytyjski pisarz popularnonaukowy, sympatyk filozofii libertariańskiej. Współzałożyciel i b. prezes International Centre for Life, "parku naukowego” w Newcastle. Zrobił doktorat z zoologii (Uniwersytet Oksfordzki). Przez wiele lat był korespondentem naukowym w "The Economist". Autor książek: The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature (1994; pol. wyd. Czerwona królowa, 2001, tłum. J.J. Bujarski, A. Milos), The Origins Of Virtue (1997, wyd. pol. O pochodzeniu cnoty, 2000, tłum. M. Koraszewska), Genome (1999; wyd. pol. Genom, 2001, tłum. M. Koraszewska), Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What Makes us Human (także jako: The Agile Gene: How Nature Turns on Nurture, 2003), Rational Optimist 2010.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Książka McCloskey już po polsku! Instytut Misesa 2018-03-02


Notatki

Znalezionych 2629 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Empatia i wrażliwość sztucznej inteligencji   Krauss   2023-02-28
“Przebudzona” Ameryka — oglądana przez uciekinierkę z Korei Północnej   Bawer   2023-02-27
Rajd IDF na Nablus to kolejny gwóźdź do trumny Autonomii Palestyńskiej   Toameh   2023-02-24
Ukraina: niezamierzone konsekwencje   Taheri   2023-02-23
Gdzie, u licha, była „Palestyna”?   Collier   2023-02-23
Wojna zastępcza Europy przeciwko Izraelowi. Jak UE ignoruje zbrodnie Hamasu   Tawil   2023-02-22
UE walczy z dezinformacją. Ale nie antyizraelską dezinformacją     2023-02-20
Szczęśliwy święty Jerzy   Koraszewski   2023-02-19
Trzęsienia ziemi przynoszą śmierć. Ale także życie   Jacoby   2023-02-18
CIA Burnsa wznawia wojnę z Izraelem   Bard   2023-02-18
„Global Getaway”: nadmiar pustych obietnic ze strony UE?   Bergman   2023-02-17
UNRWA jest problemem a nie rozwiązaniem   Tawil   2023-02-16
Syria: Wojna, która nie ma końca    Taheri   2023-02-16
Dialog ze sztucznym inteligentem   Koraszewski   2023-02-15
Chiny i Rosja pogłębiają więzi   Bergman   2023-02-11
Iran: Wyprzedaż klejnotów rodzinnych, by kupić lojalność   Taheri   2023-02-09
Zagrożeni Asyryjczycy i język Jezusa potrzebują międzynarodowego wsparcia   Bulut   2023-02-08
Palestyńczycy naprawdę zasługują na współczucie   Koraszewski   2023-02-07
„Imam Pokoju” wzywa Arabów, muzułmanów do zaakceptowania Izraela     2023-02-07
Unia Europejska w sprawie praw człowieka w Iranie: najpierw biznes   Rafizadeh   2023-02-01
Państwa arabskie wysyłają miliardy na amerykańskie uniwersytety     2023-01-29
Naród ofiar jest skazany na porażkę   Greenfield   2023-01-28
Dlaczego należy zakazać flagi OWP i Konfederacji?   Flatow   2023-01-27
Komu na rękę z niewidzialną ręką?   Koraszewski   2023-01-27
UE i administracja Bidena wciąż ugłaskują i nagradzają mułłów Iranu   Rafizadeh   2023-01-24
Żyjemy w ciekawych czasach   Koraszewski   2023-01-24
Wojna Unii Europejskiej z Izraelem   Tawil   2023-01-19
Czy istnieje środek prawny na kłamstwa George'a Santosa?   Dershowitz   2023-01-19
Wieczny dyktator i brakujący pokój: historia Mahmuda Abbasa   Eid   2023-01-19
Orwellowska obsesja „New York Timesa” na punkcie Izraela   Chesler   2023-01-18
Palestyna: Perwersyjny – i wprawiający w osłupienie - paradoks   Sherman   2023-01-17
Kolejna faza ewolucji państwucha   Koraszewski   2023-01-17
Najważniejsze niepisane prawo na Zachodzie: nie drażnij irracjonalnych, ekstremistycznych muzułmanów     2023-01-13
Głupota ujawnia się w działaniu, część 3: ignorowanie porażek   Bard   2023-01-11
Nie ma chleba bez wolności?   Koraszewski   2023-01-11
Europa na łasce Kataru?   Godefridi   2023-01-10
Turecki “postęp”: Sześcioletnią dziewczynkę wydał za mąż jej ojciec, znany szejk   Bekdil   2023-01-06
Antysemityzm ludzi łagodnych i dobrych - raz jeszcze   Koraszewski   2023-01-06
Dzisiejsza Rosja i “Długi Telegram”   Koraszewski   2023-01-05
Zapomniane przemówienie Jasera Arafata   Shaw   2023-01-04
Znaczenie wielkiego exodusu Mizrahi   Julius   2023-01-03
Profesor Matczak i hollywoodzka puma   Koraszewski   2023-01-02
Śmieć chrześcijaństwa w Betlejem   Ibrahim   2022-12-31
Ukraina: przepis na ugłaskanie zbrodniarza   Taheri   2022-12-31
Przesłanie Zełenskiego w mundurze polowym   Jacoby   2022-12-29
Konserwatyzm w dobie populistycznej rewolty   Winegard   2022-12-23
Europa budzi się i dostrzega korupcję w organizacjach pozarządowych   Steinberg   2022-12-22
W Iranie i Chinach protestujący domagają się wolności. Gdzie jest przywódca wolnego świata?   Jacoby   2022-12-22
Niemiecki kanclerz obawia się zimnej wojny   Koraszewski   2022-12-21
Niemieckie spojrzenie na globalne perspektywy   Taheri   2022-12-20
Historia medialnej intifady przeciwko Izraelowi   Chesler   2022-12-20
Mułłowie Iranu: kiedy zbudzi się Unia Europejska?   Rafizadeh   2022-12-15
Turcja i Izrael: otwarcia i ponowne zamknięcia   Bekdil   2022-12-15
Uwolnić Iran z rąk terrorystów i morderców   Grzegorz Lindenberg   2022-12-13
Długi cień zimnej wojny   Koraszewski   2022-12-12
Głupota ujawnia się w działaniu   Bard   2022-12-12
Kolonializm i Żydzi, ofiary czy kolaboranci?   Julius   2022-12-11
Zniekształcona pamięć wojny koreańskiej   Shankar   2022-12-09
Czy Izrael powinien bojkotować palestyńskich Arabów?   Amos   2022-12-08
Komu wierzymy i dlaczego tak niechętnie?   Koraszewski   2022-12-07
Kolejne medialne wymówki dla Palestyńczyków i ich terroru   Bard   2022-12-07
Dwoje ludzi przekraczających rzeczywistość we wnętrzu jednego katalońskiego domu   Zbierski   2022-12-02
“New York Times” i jego współpracownicy   Fitzgerald   2022-12-02
Niewinne zdumienie pewnego socjologa   Koraszewski   2022-12-01
Wyjście ze stalinowskiego zimna   Ashenden   2022-11-29
Eureka! Odkryto arabskie lobby   Bard   2022-11-26
Stare irańskie hasło podbija świat   Taheri   2022-11-25
Nie, nierówności dochodów nie są najwyższe w historii. Są na historycznie niskim poziomie   Jacoby   2022-11-22
Porwanie studiów bliskowschodnich   i Alex Joffe   2022-11-20
Mistrzostwa świata w piłce nożnej i światowe rozgrywki   Collins   2022-11-19
Zabłąkane pociski: czego Ukraina (i Polska) mogą nauczyć się od Izraela   Frantzman   2022-11-18
Mroźna zima dla Europy: obwiniaj strategiczną ślepotę   Bekdil   2022-11-16
Thomas Friedman, zwolennik równego kopania wszystkiego, co izraelskie   Flatow   2022-11-14
Inwestowanie w naukę dla bezpieczeństwa żywnościowego w Afryce   Bafana   2022-11-14
Kapitalizm to dobra rzecz   Koraszewski   2022-11-12
Skuteczna walka ze skrajnym ubóstwem   Jacoby   2022-11-11
Zabijanie Lewiatana tysiącem ciosów   Taheri   2022-11-10
Krytyczna teoria rasy i antysemityzm   Levick   2022-11-10
Afrykańscy farmerzy zarobili około 282 miliony dolarów na GMO w 2020 roku – nowe badanie   Opoku   2022-11-09
Niebezpieczeństwo „śpiącej” umowy nuklearnej: silniejsza Rosja, Chiny, Korea Północna, Iran   Rafizadeh   2022-11-08
Refleksje o książce Roberta Spencera Who Lost Afghanistan?   Chesler   2022-11-08
Palestyńska walka o potrawy   Fitzgerald   2022-11-07
Arabowie o zachodniej hipokryzji w sprawie irańskich dronów     2022-11-07
Chaos tworzony przez moralistów na poziomie trzylatków   Tracinski   2022-11-04
Projektanci mody intelektualnej i ich klienci   Koraszewski   2022-11-02
Rewolucja w Iranie jest powstaniem, któremu przewodzą mniejszości etniczne   Mustafa   2022-11-01
Nadzieja w pesymizmie i rozsądku   Koraszewski   2022-10-31
Inna definicja antysemityzmu     2022-10-30
Czego Irańczycy chcą od Waszyngtonu   Taheri   2022-10-29
Zachód odwraca się plecami do prześladowanych chrześcijan, wita radykalnych muzułmanów   Ibrahim   2022-10-26
Opowieści byłego premiera kraju wielkości znaczka pocztowego   Koraszewski   2022-10-25
Odsłonić prawdziwe poglądy antysemitki   Kirchick   2022-10-22
Dzięki administracji Bidena Rosja i Iran są sobie bliższe niż kiedykolwiek   Rafizadeh   2022-10-21
Błąd „jeśli-to” powraca z pełną mocą z okazji umowy o granicy morskiej z Libanem     2022-10-14
Nowa bajka na zimę: “Europa jest ofiarą Amerykanów”   Godefridi   2022-10-12
Pan się myli, Panie Konstanty   Koraszewski   2022-10-12
Także dzisiaj niewolnictwo jest ogólnoświatową plagą   Jacoby   2022-10-11
FAIR – Fairness & Accuracy In Reporting – pokazuje skrajny brak szacunku wobec izraelskich Arabów     2022-10-09
Szef administracji Rady Praw Człowieka ONZ systematycznie naruszał zasady ONZ, ujawniają wycieki e-maili     2022-10-08
Czy Ilhan Omar lub Linda Sarsour dobrowolnie zdjęły hidżab w solidarności z irańskimi kobietami?   Chesler   2022-10-07

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk