Prawda

Poniedziałek, 6 maja 2024 - 04:06

« Poprzedni Następny »


Jogurt jako seksistowski produkt przywileju białych


Jerry Coyne 2016-12-12


Kiedy czekamy, żeby zobaczyć, jaki będzie los Stanów Zjednoczonych po rozpoczęciu kadencji Trumpa, dobrze jest również wiedzieć, że nasi profesorowie uniwersyteccy są zajęcie naprawdę poważnymi sprawami, jak na przykład implikacjami “kultury” jogurtu dla feminizmu i przywileju białych.

Tak, mieliśmy feministyczną glacjologię i Pilates oraz dyskurs o tym, jak bardzo dynie na Halloween są narzędziem rasizmu i ucisku, ale rzeczą, która pozostawała jak dotąd nietknięta, była nagląca kwestia jogurtu.To się jednak zmieniło, bowiem Perin Gurel, adiunkt Studiów Amerykańskich na University of Notre Dame, opublikowała w piśmie „Gastronomica” celną, postmodernistyczną analizę jedzenia jogurtu w Ameryce


http://gcfs.ucpress.edu/content/16/4/66


Jej obserwacje są dość proste i mogę w kilku zdaniach przekazać fakty podane w artykule. Jogurt był przez pokolenia podstawowym pożywieniem na Bliskim Wschodzie. Następnie importowano go do USA, gdzie początkowo uznano go za dziwne i egzotyczne jedzenie. Wtedy specjaliści od reklamy postanowili sprzedać go kobietom jako „zdrową” żywność, która może pomóc im stracić wagę. Wówczas dostał się do głównego nurtu i niektórzy producenci, jak Danone, dodali do niego owoce. Później zaadoptowali go hippisi i feministki, podnosząc jego popularność, a nawet niektórzy mężczyźni stali się fanami jogurtu.


Stosunkowo niedawno firma Chobani z powodzeniem rozreklamowała „grecki jogurt”, gęstszą wersję, i przyciągnęło to jeszcze więcej mężczyzn, chociaż ten jogurt nie jest w rzeczywistości grecki, ale turecki – „szczepiony” jogurt.


Taka jest historia jogurtu, chociaż w jednym, niezamierzenie zabawnym zdaniu w artykule Gurel pisze: “Pochodzenie jogurtu jest mętne”.


Jak zwykle, problem z tymi postmodernistycznymi ozdobnikami polega na tym, że Gurel musi wyposażyć swój tekst we wszystkie możliwe feministyczne i rasowe podteksty do tego stopnia, że zupełnie nie jestem pewien, co chce powiedzieć, poza wymachiwaniem kartą Postmodernistycznego Feminizmu (prowadzi ona na uniwersytecie kurs „Płeć i kultura popularna”). A kiedy wchodzimy w dżunglę słów takich jak poniżej (podkreślenie moje, a nawiasem mówiąc, jeśli widzicie mnóstwo słów, które kończą się na „-izować” jak „problematyzować”, „kontekstualizować” i „historycyzować”, są to niezawodne oznaki postmodernistycznego bełkotu).

W swojej przełomowej książce The Sexual Politics of Meat, Carol J. Adams ukuła zwrot “feminizowane białko”, żeby opisać źródła pożywienia pochodzące z uwięzienia i udomowienia żeńskich zwierząt, których ciała są „manipulowane jako inkubatory białka” (Adams 2010: 112). Adams, zainteresowana intersekcją dwóch binarnych przeciwieństw między ludzkim i zwierzęcym oraz męskim i żeńskim, nie rozróżnia między, powiedzmy, mlekiem a jogurtem. Niedawna praca Grety Gaard o “feministycznych, postkolonialnych badaniach nad mlekiem” buduje na interwencjach Adams, by historyzować i kontekstualizować żeńskość, jak również białość mleka. Gaard (2013: 596) pisze: “Mleko – towar, który amerykański przemysł mleczarski reklamuje jako “naturalny” i “zdrowy” – nie jest homogenicznym bytem, ale takim, które ma rozmaite znaczenia i skład w różnych kontekstach historycznych i kulturowych.

No cóż, to nie mówi dokładnie niczego.


Jeśli chodzi o jogurt jako formę ucisku płciowego oraz zawłaszczenia kulturowego, mamy następujący wywód:

Chociaż feminizacja i egzotyzacja idą w parze w kanonicznych analizach feministycznych Orientalizmu, w wypadku popularyzacji jogurtu w Stanach Zjednoczonych feminizacja jako żywność “diety” jest znaczącą częścią jego kulturowego wysterylizowania. Na początku dwudziestego pierwszego wieku kampanie reklamowe „greckiego” jogurtu zmodyfikowały tę kulturową neutralizację przez uwypuklenie niezagrażającej “białej” etniczności, równocześnie jeszcze bardziej feminizując konsumpcję jogurtu i przesłaniając związki z kulturami żywnościowymi Bliskiego Wschodu.

Prawdą jest, że reklamy jogurtu zwracały się w znacznej mierze do kobiet, ponieważ jest to płeć bardziej troszcząca się o utratę wagi i wygląd, ale żeby aż “wysterylizowanie kulturowe”? Czy taki był zamiar? Nie ma na to żadnych dowodów poza zapewnieniami autorki. Jeśli zaś chodzi o uwypuklenie niezagrażającej “białej” etniczności, to raczej jest to bezpodstawne sygnalizowanie koloryzowanej cnoty.


Kiedy pani Perin udaje się przyznać, że część mężczyzn także polubiła jogurt, wpada w korkociąg. Pisząc o reklamach Yoplait, na których mężczyźni cieszyli się jogurtem o smaku “bananowej tarty kremowej” (reklamach, które zostały usunięte po zaskarżeniu) Perin jedzie na całego:  

Oryginalna wersja tej reklamy została zdjęta z anteny w 2011 r. po tym, jak aktywiści oskarżyli ją o propagowanie zaburzeń odżywiania; z pewnością zachęcała do niewiarygodnie problematycznej relacji do żywności (“Yoplait Pulls Ad . . . ” 2011). Zastąpienie kobiet młodymi mężczyznami w tym wypadku jest zgodne z niedawnym trendem aktywizmu medialnego, w którym “podmiana płci” dekonstruuje normatywnie upłciowiony tekst źródłowy. Jak Patrick Jung, współtwórca parodii filmu wideo z Nickiem Taylorem, pisał o tym w artykule, podmienianie płci powoduje, że pytamy: “Jeśli jest krępujące patrzenie na te podmienione wersje, to dlaczego oryginał był akceptowalny?” Oczywiście nie byłby, gdyby nie specyficzny gatunek patriarchalnego kapitalizmu pociągający za sobą nadzorowanie ciał kobiet.  

Widziałem te reklamy i nie rozumiem, o czym ona mówi. A mowa o “nadzorowaniu ciał kobiecych” jest raczej przesadą, bo producenci jogurtu zwracają się do tego segmentu rynku, który najbardziej troszczy się o utratę wagi. Oczywiście możemy się zastanawiać nad pytaniem, dlaczego reklamy obiecujące likwidację zakłóceń erekcji skierowane są do mężczyzn?  


Nie ma potrzeby tego ciągnąć, ale podam jeszcze dwa cytaty o tym, jak jogurt jest ciemiężący dla kobiet i ludzi kolorowych. W tej pierwszej sprawie Gurel zauważa, że jogurt, choć reklamowany dla kobiet w USA, jest reklamowany dla wszystkich w jej rodzinnej Turcji, ale nawet tam jest to ciemiężące (i oczywiście udaje jej się tu także wrzucić modne słowo „orientalistyczny”):

Musimy więc mieć się na baczności przed romantycznym, orientalistycznym, binarnym przeciwstawieniem tradycji tureckiej i komercjalizmu amerykańskiego.  Tureckie i amerykańskie reklamy masowo produkowanego jogurtu egzemplifikują to, co Sut Jhally (1995) nazywa “opartą na wizerunku kulturą” nowoczesnego kapitalizmu, a co wiąże przyczynowo pozytywne emocje z konsumpcją towarów. We wszystkich wypadkach pusty element oznaczający skoagulowane mleko sprzedawane pod markową nazwą, jest wzbogacony znaczeniem zapożyczonym od istniejących uprzednio wartości. Podobnie, reklamy w obu krajach są upłciowione na dość ograniczone i stereotypowe sposoby. Podczas gdy reklamy tureckie włączają ludowe praktyki żywieniowe i praktyki społeczne opartego na żywności pielęgnowania (dostarczanego przez kobiety) oraz solidną konsumpcję (prezentowaną przez mężczyzn i dzieci), reklamy amerykańskie skupiają się na zindywidualizowanej konsumpcji na „żeńskie” dolegliwości. Niemniej, jeśli wpatrywanie się z wątpliwością przez długie minuty w lodówkę i zjadanie kontrolowanej porcji sztucznie barwionego jogurtu w samotności na kanapie jest ciemiężące, to co powiedzieć o harowaniu przez cały dzień w kuchni, żeby zapewnić, że kupiony w sklepie jogurt może zostać skonsumowany, na ogół przez innych, wraz z inną, odpowiednio pracochłonną żywnością?

A oto dlaczego jogurt jest rodzajem białej supremacji (usunąłem odnośniki dla większej jasności, ale możecie popatrzeć na ten akapit w oryginale):

Od lat 1970. popularne konstrukcje amerykańskie normatywnej bieli wypchnęły symboliczny WASP i zaczęły zamiast tego celebrować białe kultury “etniczne”, takie jak o pochodzeniu imigranckim greckim, włoskim i irlandzkim (Jacobson 2006). Zarówno produkt, jak reakcja na ruch praw obywatelskich, ta aspiracja do “specjalnej białości” poza i wewnątrz białości wzmocniła zainteresowanie “etnicznymi potrawami”, czyniąc tożsamość kosmopolityczną dostępną dla tych, którzy mogą ją sobie rościć na mocy dziedzictwa, podróży lub konsumpcji. Masowo produkowany grecki jogurt oferuje masom ułagodzoną wersję tego kosmopolityzmu gastronomicznego. Oczywiście, podobnie jak bardziej ekstensywne praktyki “zjadania Innego”, robi to bez kwestionowania strukturalnego rasizmu, który tworzy asymetryczny dostęp do kulinarnej śmiałości.

A więc jogurt jest reakcją przeciwko ruchowi praw obywatelskich? I jest rodzajem „kulinarnej śmiałości”, która sama jest rodzajem rasizmu? Naprawdę, odważne, albo raczej groteskowe – kiedy prezentowane jest jako poważna nauka.


Moje wnioski o tej pracy i jej autorce?

  1. Pani Gurel nie ma co robić.
  2. Powinna nauczyć pisać bez używania postmodernistycznego obskuranckiego żargonu.
  3. Jej artykuł nie mówi niczego nowego. To co jest w nim prawdziwe, nie jest nowe (reklamy żywności ułatwiającej odchudzanie się kierowane są głównie do kobiet), a to co jest nowe, nie jest prawdziwe (jogurt jako przejaw rasistowskiej, białej kultury i strukturalnego paternalizmu).  
  4. To postmodernizm jeszcze się nie skończył?
  5. A teraz możecie mnie zastrzelić.


h/t: Barry
________

Gurel, P. 2016.  Live and active cultures: gender, ethnicity, and “Greek” yogurt in AmericaGastronomica 16:66-77.  DOI: 10.1525/gfc.2016.16.4.66


Yogurt as a sexist white privileged product

Why Evolution Is True, 4 grudnia 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2597 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wydajmy razem "Głos Rozpaczy"   Kruk   2013-12-14
Woda wyżej   Koraszewski   2013-12-15
Izraelski apartheid   Lesser   2013-12-19
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
Szokująca decyzja  autobojkotu związków uniwersyteckich   Davidson   2013-12-25
Co zrobić z wszystkimi “czarownicami”?   Igwe   2013-12-26
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Święty Mikołaj aresztowany w Pakistanie   Khuldune Shahid   2014-01-02
Całkowity brak zainteresowania   Treppenwitz   2014-01-02
Tajemnice palestyńskiej ambasady     2014-01-05
Zabójstwa honorowe na Zachodzie   Chesler   2014-01-10
Znak czasu   Treppenwitz   2014-01-11
Przepraszamy, zabiliśmy was z powodu nieuniknionych błędów!   Bekdil   2014-01-14
Chińską politykę jednego dziecka zainspirowali zieleni z Zachodu   Ridley   2014-01-20
Ani Marks, ani Chomsky, ani Jezus, ani Mahomet   Koraszewski   2014-01-27
Precedens w świecie arabskimOficjalna impreza upamiętniająca Holocaust     2014-01-30
Lekcje Holocaustu są międzynarodowe     2014-01-30
Gniewny śpiew o kulturze gwałtu   Chesler   2014-01-30
Kocia sprawa   Hili   2014-02-01
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Zakaz przechodzenia przez jezdnię po lody!   Lomborg   2014-02-08
Listy z globalnej wioski   Hili   2014-02-09
Czy ludziom bardziej przeszkadza nierówność niż bieda?   Ridley   2014-02-09
Okupacyjna Olimpiada Putina   Kontorovich   2014-02-10
Przemysł, który nie będzie bojkotował Izraela   Apfel   2014-02-11
O mordowaniu zwalczających polio     2014-02-13
Abbas potrzebuje opcji zerowej   Charney   2014-02-14
Rasa & polityka: od sali wykładowej do ONZ   Valdary   2014-02-17
Kongres i Biały Dom zgadzają się: Najlepszym rozwiązaniem jest okupacja     2014-02-18
Kultura wojny   Tobin   2014-02-19
Muzułmanie szkodzą sami sobie    Al-Dżibrin   2014-02-20
Jak wytworzyć paskudny obraz Izraela za przestrzeganie porozumień     2014-02-23
W poszukiwaniu palestyńskiej tożsamości     2014-02-26
Arabia Saudyjska: prawdziwy apartheid   Greenfield   2014-03-03
Islamskie państwo Iranu i dyskryminacja płci   Rafizadeh   2014-03-04
Niewolnictwo nadal istnieje   Koraszewski   2014-03-05
Dramat syryjskich chrześcijan   Koraszewski   2014-03-06
Palenie (i regulacje europejskie) zabijają   Ridley   2014-03-06
Naród wyklęty   Koraszewski   2014-03-07
Izraelski Apartheid i jego radzieckie korzenie   Koraszewski   2014-03-08
Miss apartheidu   Koraszewski   2014-03-09
Wspaniały sposób na dobre samopoczucie za pieniądze innych ludzi   Lomborg   2014-03-09
Tragiczna farsa Rady Praw Człowieka ONZ   Cotler   2014-03-13
Akademicy milczą w sprawie imperializmu rosyjskiego: “To nie jest Izrael”     2014-03-14
Afrykańscy więźniowie sumienia   Keita   2014-03-17
Opowieść o niedźwiedziu   Koraszewski   2014-03-20
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Tyrania ekspertów   Ridley   2014-03-24
Demokracja islamska: skorumpowana i niedemokratyczna   Bekdil   2014-03-26
Technika i technologia zarówno tworzą, jak i likwidują miejsca pracy   Ridley   2014-03-29
Kobiety w krajach arabskich mają prawa z epoki kamienia   Akram   2014-03-31
Egipt pozwie Izrael za dziesięć plag   Al-Gamal   2014-04-01
Chochoł królem Polski   Kruk   2014-04-01
Przeciw złemu światu   Roth   2014-04-04
Światowa Wojna Środowiskowa   Greenfield   2014-04-05
Rakiety domowej roboty?   Roth   2014-04-08
Najnowszy argument przeciw nauce   Coyne   2014-04-10
Ruda nie wróci   Koraszewski   2014-04-11
Palestyńczycy muszą prosić o pokój   Dershowitz   2014-04-12
Zmierzch Czerwonych i Zielonych   Greenfield   2014-04-14
Niespodzianka! Nowe badanie Australijczyków pokazuje, że homeopatia jest bzdurą   Coyne   2014-04-15
Szariat to… szariat tamto…   Rahman   2014-04-22
Problem z Bliskim Wschodem   Tsalic   2014-04-25
Zagadka brytyjskiego zatrudnienia i wydajności   Ridley   2014-04-25
Sojusznik NATO na pół etatu   Bekdil   2014-04-26
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Nie dla koniny, ani dla bredni   Tsalic   2014-04-29
Paradoks gospodarczego wzrostu   Ridley   2014-05-01
Negacja Holocaustu i ludobójstwo w Ruandzie   Boteach   2014-05-05
Izrael, kraj paradoksów   Yemini   2014-05-06
Wielka barykada na drodze chorążego pokoju   Apfel   2014-05-08
Czy powinniśmy polować na krezusy?   Koraszewski   2014-05-10
Sprawdzanie moich przywilejów   Fortgang   2014-05-10
Boko Haram i gwałcenie dzieci w Dżihadzie   Chesler   2014-05-11
Pokój ma na imię Hadassah   Ahmed   2014-05-12
Religijny humanizm   Al-Harbi   2014-05-13
Światowa stolica teorii spiskowych   Totten   2014-05-14
Spóźnione olśnienie Tony Blaira   Bekdil   2014-05-15
Wyznanie obojnaka   Kruk   2014-05-16
E-papierosy wypierają tytoń   Ridley   2014-05-18
Nakba czy porażka?   Al-Mulhim   2014-05-19
Nacjonalizm, patriotyzm, humanizm   Koraszewski   2014-05-19
Magiczne myślenie Palestyńczyków   Spyer   2014-05-21
Nakba każdego narodu   Jemini   2014-05-22
EU finansuje terroryzm   Tsalic   2014-05-24
Komu pomaga UNRWA?   Roth   2014-05-25
Małżeństwa z dziećmi  powinny być karalne   Inger Stark   2014-05-26
O wyższości podboju nad okupacją   Bekdil   2014-05-28
Obraźmy się na wiecznie obrażonych muzułmanów   Sennels   2014-05-29
Czy wstrętny generał odmieni Libię?   Greenfield   2014-05-30
Zgwałcili i powiesili   Chesler   2014-06-02
Zdumiewający głos z Syrii   Winter   2014-06-03
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Przepraszam, ale się stąd nie wyniesiemy!   Bekdil   2014-06-05
Wojna i (nie) pokój   Tsalic   2014-06-09
Terroryści bezskutecznie próbują zdobyć uwagę BBC     2014-06-10
Czeski prezydent o islamie i antysemityzmie   Geenfield   2014-06-12
Nielegalne osiedla   Levick   2014-06-14
Naiwność to jeszcze nie dobroć   Lawson   2014-06-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk