Prawda

Czwartek, 16 maja 2024 - 10:07

« Poprzedni Następny »


Zmieniająca się moralność i Friendship Nine


Jerry Coyne 2015-02-04


Jeśli jesteś zbyt młody, by pamiętać czasy walki o prawa obywatelskie w USA, prawdopodobnie nigdy nie słyszałeś o “Friendship Nine.” Byli grupą czarnych mężczyzn, którzy w 1961 r. postanowili popełnić rzecz nielegalną, ale bez przemocy, jako akt sprzeciwu wobec ohydnych praw segregacji w Karolinie Południowej. (Nazwa grupy wywodzi się z tego, że większość z nich chodziła do Friendship Junior College [Gimnazjum Przyjaźni].)

31 stycznia 1961 roku tych dziewięciu młodych ludzi weszło do lokalu w Rock Hill w Karolinie Południowej, usiedli przy kontuarze baru i zamówili lunch. To było nielegalne: czarnym nie wolno było jeść w lokalach dla białych. Zostali aresztowani i skazani na grzywnę. Grupa postanowiła w geście sprzeciwu raczej pójść do więzienia niż zapłacić grzywnę. Kara została zamieniona na 30 dni ciężkich robót. Wydarzenia, które nadal pamiętam, zostały w ten sposób utrwalone w historii. Wikipedia informuje:


“Tym, co spowodowało, że ta akcja w Rock Hill była tak istotna… był fakt, iż odpowiadała ona na dylemat taktyczny, jaki powstał w SNCC [Student Nonviolent Coordinating Committee – Komitet Koordynacyjny Studentów bez Przemocy] i był przedmiotem dyskusji na całym Południu: jak uniknąć paraliżujących działanie grzywien, na które nie było funduszy” – pisał Taylor Branch w Parting the Waters, jego opisie Ruchu Praw Obywatelskich, za który dostał Nagrodę Pulitzera [JAC: książka Brancha jest znakomita.] Oczywistą korzyścią taktyki „więzienie zamiast grzywny” było odwrócenie obciążenia finansowego, nie wymagało to ani grosza od protestujących i zmuszało białe władze do płacenia za miejsce w więzieniu i za wyżywienie. Ujemną stronę oczywiście stanowiło podniesienie progu wymaganego poświęcenia; pozostanie w więzieniu było bardziej dolegliwe niż aresztowanie i zwolnienie po opłaceniu grzywny”.


Odsiadując wyrok kilkakrotnie odmawiali pracy i karą za odmowę było życie o chlebie i wodzie. Wszystko to ściągało uwagę kraju na nierówność społeczną, jaka dotykała czarnych na Południu, co ostatecznie doprowadziło do Ustawy z 1964 r. o Prawach Obywatelskich, przepchniętą przez Kongres i podpisaną przez Lyndona Johnsona.


Przypominam to z dwóch powodów. Po pierwsze wyrok na tych dziewięciu ludzi został (nareszcie) uchylony – dwa dni temu, po 54 latach. Przez wszystkie te lata mieli zapis o skazaniu w dokumentach, co utrudniało im znajdowanie pracy. We wtorek prawnik, który reprezentował ich wówczas, zwrócił się do sądu o uchylenie wyroku, prokurator go poparł, a sędzia przeprosił, mówiąc: ”Nie możemy napisać na nowo historii, ale możemy ją naprawić”. (Obejrzyj dramatyczne wideo z sali sądowej tutaj.)


Ta historia przywołuje nie tylko samą ideę praw człowieka, ale także pytanie: “Co jest słuszne?” Informując o tej historii Brian Williams z NBC News, powiedział coś takiego: „Karolina Południowa po ponad 50 latach postąpiła słusznie”.


Kto spośród naszych czytelników nie zgadza się – natychmiast i instynktownie – że to uniewinnienie, jak również ówczesna walka o prawa obywatelskie, istotnie były ze wszech miar słuszne? Dziś większość Amerykanów  także przytaknęłaby.


Niemniej, kiedy byłem młody, instynkt kierował wielu w odwrotną stronę, szczególnie na południu Stanów Zjednoczonych. Segregację uważano za coś naturalnego i słusznego (często zresztą uzasadniano ją na gruncie biblijnym) i to, co zrobili Friendship Nine, było uważane za złe i niemoralne: uważano ich za ludzi roszczących sobie prawa, których nie mają.


Nasze instynktowne odczucia są ciekawą lekcją. Przede wszystkim, zmieniły się one radykalnie przez ostatnie pięćdziesiąt lat, zaś ostatnie stulecie spowodowało wśród białych Amerykanów wręcz niemal całkowitą woltę. Równocześnie nasze odczucia o tym, co właściwe, zawsze wydają się być instynktowne, również te, które uległy zmianie.


Francis Collins i inni ludzie religijni argumentują, że nauka nie potrafi wyjaśnić naszych instynktownych sądów o tym, co jest dobre a co złe, czyli musiał nas tym moralnym instynktem obdarzyć Bóg. (Collins nazywa ten zestaw uczuć „Prawem Moralnym”). Jeśli jednak te instynkty zmieniają się tak radykalnie i w dodatku tak szybko, to co to może znaczyć? Wynika z tego jedna z dwóch rzeczy. Albo Bóg zmienił Prawo Moralne (co nie może być prawdą, jeśli jesteś naprawdę człowiekiem wierzącym), albo nasze instynkty moralne wcale nie pochodzą od Boga, ale są konsekwencją zmieniających się okoliczności -     wzrostu racjonalności i sekularyzmu.


Oczywiście, że odpowiedzią jest to drugie. Jak argumentują Peter Singer w książce The Expanding Circle i Steve Pinker w The Better Angels of Our Nature, nasilenie się kontaktów między różnymi grupami ludzi i wzrost przypływu idei, spowodowały, że zrozumieliśmy, iż nikt nie jest obdarzony zestawem „praw”, których nie mają inni ludzie. Dlatego też, jak to elokwentnie dokumentuje Pinker, to co ludzie uważają za „moralne”, zmieniło się tak bardzo przez ostatnie kilka stuleci.


Po pół wieku (w 2011 roku) siedmiu skazanych za bezczelność zamówienia w tym lokalu posiłku zasiadło tam ponownie przy błyskach fleszy.
Po pół wieku (w 2011 roku) siedmiu skazanych za bezczelność zamówienia w tym lokalu posiłku zasiadło tam ponownie przy błyskach fleszy.

Po drugie, szybka zmiana pokazuje, że nasze konkretne odczucie tego, co jest dobre i złe, przynajmniej w tym wypadku, nie może być zapisane w genach. Moralność w kwestii praw obywatelskich i innych rzeczy, takich jak prawa zwierząt, praca dzieci, niewolnictwo, prawa kobiet i tak dalej, zmieniła się zbyt szybko, by mogła ją wyjaśnić ewolucja. Tak, niektóre odczucia o tym, co jest „słuszne” prawdopodobnie siedzą w naszych genach (preferencja wobec własnych dzieci i krewnych, na przykład), a może nawet sama tendencja do oceniania zachowań w kategoriach „dobra i zła”  jest w naszych genach, ale konkretne działania i odczucia, które stanowią kryteria dobra i zła są często całkiem plastyczne.


Moralność nie pochodzi od Boga i większość norm nie jest zapisana w naszych genach. Pochodzą, jak sądzę, z kodeksu zachowań, który ewoluował, by umożliwić ludziom harmonijne współżycie w grupach, na co nakładają się szczegóły tego kodeksu, które zmieniają się nie tylko w miarę zmiany naszych społeczeństw, ale w miarę tego, jak nasz gatunek uczy się, co stanowi dobre społeczeństwo. 

*****

Tutaj jest krótki film dokumentalny o Friendship Nine:



Do the right thing, changing  morality and the Friendship Nine

Why Evolution Is True, 29 stycznia 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2605 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wydajmy razem "Głos Rozpaczy"   Kruk   2013-12-14
Woda wyżej   Koraszewski   2013-12-15
Izraelski apartheid   Lesser   2013-12-19
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
Szokująca decyzja  autobojkotu związków uniwersyteckich   Davidson   2013-12-25
Co zrobić z wszystkimi “czarownicami”?   Igwe   2013-12-26
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Święty Mikołaj aresztowany w Pakistanie   Khuldune Shahid   2014-01-02
Całkowity brak zainteresowania   Treppenwitz   2014-01-02
Tajemnice palestyńskiej ambasady     2014-01-05
Zabójstwa honorowe na Zachodzie   Chesler   2014-01-10
Znak czasu   Treppenwitz   2014-01-11
Przepraszamy, zabiliśmy was z powodu nieuniknionych błędów!   Bekdil   2014-01-14
Chińską politykę jednego dziecka zainspirowali zieleni z Zachodu   Ridley   2014-01-20
Ani Marks, ani Chomsky, ani Jezus, ani Mahomet   Koraszewski   2014-01-27
Precedens w świecie arabskimOficjalna impreza upamiętniająca Holocaust     2014-01-30
Lekcje Holocaustu są międzynarodowe     2014-01-30
Gniewny śpiew o kulturze gwałtu   Chesler   2014-01-30
Kocia sprawa   Hili   2014-02-01
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Zakaz przechodzenia przez jezdnię po lody!   Lomborg   2014-02-08
Listy z globalnej wioski   Hili   2014-02-09
Czy ludziom bardziej przeszkadza nierówność niż bieda?   Ridley   2014-02-09
Okupacyjna Olimpiada Putina   Kontorovich   2014-02-10
Przemysł, który nie będzie bojkotował Izraela   Apfel   2014-02-11
O mordowaniu zwalczających polio     2014-02-13
Abbas potrzebuje opcji zerowej   Charney   2014-02-14
Rasa & polityka: od sali wykładowej do ONZ   Valdary   2014-02-17
Kongres i Biały Dom zgadzają się: Najlepszym rozwiązaniem jest okupacja     2014-02-18
Kultura wojny   Tobin   2014-02-19
Muzułmanie szkodzą sami sobie    Al-Dżibrin   2014-02-20
Jak wytworzyć paskudny obraz Izraela za przestrzeganie porozumień     2014-02-23
W poszukiwaniu palestyńskiej tożsamości     2014-02-26
Arabia Saudyjska: prawdziwy apartheid   Greenfield   2014-03-03
Islamskie państwo Iranu i dyskryminacja płci   Rafizadeh   2014-03-04
Niewolnictwo nadal istnieje   Koraszewski   2014-03-05
Dramat syryjskich chrześcijan   Koraszewski   2014-03-06
Palenie (i regulacje europejskie) zabijają   Ridley   2014-03-06
Naród wyklęty   Koraszewski   2014-03-07
Izraelski Apartheid i jego radzieckie korzenie   Koraszewski   2014-03-08
Miss apartheidu   Koraszewski   2014-03-09
Wspaniały sposób na dobre samopoczucie za pieniądze innych ludzi   Lomborg   2014-03-09
Tragiczna farsa Rady Praw Człowieka ONZ   Cotler   2014-03-13
Akademicy milczą w sprawie imperializmu rosyjskiego: “To nie jest Izrael”     2014-03-14
Afrykańscy więźniowie sumienia   Keita   2014-03-17
Opowieść o niedźwiedziu   Koraszewski   2014-03-20
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Tyrania ekspertów   Ridley   2014-03-24
Demokracja islamska: skorumpowana i niedemokratyczna   Bekdil   2014-03-26
Technika i technologia zarówno tworzą, jak i likwidują miejsca pracy   Ridley   2014-03-29
Kobiety w krajach arabskich mają prawa z epoki kamienia   Akram   2014-03-31
Egipt pozwie Izrael za dziesięć plag   Al-Gamal   2014-04-01
Chochoł królem Polski   Kruk   2014-04-01
Przeciw złemu światu   Roth   2014-04-04
Światowa Wojna Środowiskowa   Greenfield   2014-04-05
Rakiety domowej roboty?   Roth   2014-04-08
Najnowszy argument przeciw nauce   Coyne   2014-04-10
Ruda nie wróci   Koraszewski   2014-04-11
Palestyńczycy muszą prosić o pokój   Dershowitz   2014-04-12
Zmierzch Czerwonych i Zielonych   Greenfield   2014-04-14
Niespodzianka! Nowe badanie Australijczyków pokazuje, że homeopatia jest bzdurą   Coyne   2014-04-15
Szariat to… szariat tamto…   Rahman   2014-04-22
Problem z Bliskim Wschodem   Tsalic   2014-04-25
Zagadka brytyjskiego zatrudnienia i wydajności   Ridley   2014-04-25
Sojusznik NATO na pół etatu   Bekdil   2014-04-26
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Nie dla koniny, ani dla bredni   Tsalic   2014-04-29
Paradoks gospodarczego wzrostu   Ridley   2014-05-01
Negacja Holocaustu i ludobójstwo w Ruandzie   Boteach   2014-05-05
Izrael, kraj paradoksów   Yemini   2014-05-06
Wielka barykada na drodze chorążego pokoju   Apfel   2014-05-08
Czy powinniśmy polować na krezusy?   Koraszewski   2014-05-10
Sprawdzanie moich przywilejów   Fortgang   2014-05-10
Boko Haram i gwałcenie dzieci w Dżihadzie   Chesler   2014-05-11
Pokój ma na imię Hadassah   Ahmed   2014-05-12
Religijny humanizm   Al-Harbi   2014-05-13
Światowa stolica teorii spiskowych   Totten   2014-05-14
Spóźnione olśnienie Tony Blaira   Bekdil   2014-05-15
Wyznanie obojnaka   Kruk   2014-05-16
E-papierosy wypierają tytoń   Ridley   2014-05-18
Nakba czy porażka?   Al-Mulhim   2014-05-19
Nacjonalizm, patriotyzm, humanizm   Koraszewski   2014-05-19
Magiczne myślenie Palestyńczyków   Spyer   2014-05-21
Nakba każdego narodu   Jemini   2014-05-22
EU finansuje terroryzm   Tsalic   2014-05-24
Komu pomaga UNRWA?   Roth   2014-05-25
Małżeństwa z dziećmi  powinny być karalne   Inger Stark   2014-05-26
O wyższości podboju nad okupacją   Bekdil   2014-05-28
Obraźmy się na wiecznie obrażonych muzułmanów   Sennels   2014-05-29
Czy wstrętny generał odmieni Libię?   Greenfield   2014-05-30
Zgwałcili i powiesili   Chesler   2014-06-02
Zdumiewający głos z Syrii   Winter   2014-06-03
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Przepraszam, ale się stąd nie wyniesiemy!   Bekdil   2014-06-05
Wojna i (nie) pokój   Tsalic   2014-06-09
Terroryści bezskutecznie próbują zdobyć uwagę BBC     2014-06-10
Czeski prezydent o islamie i antysemityzmie   Geenfield   2014-06-12
Nielegalne osiedla   Levick   2014-06-14
Naiwność to jeszcze nie dobroć   Lawson   2014-06-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk