Prawda

Piątek, 26 kwietnia 2024 - 14:08

« Poprzedni Następny »


Fałszywe nadzieje i niewidzialni wrogowie


Jonny Anomaly 2018-02-09


Ludzie są poszukiwaczami wzorów. Kiedy widzimy wzory w przyrodzie, często szukamy dla nich jakiegoś głębszego wyjaśnienia. Przykładem wzoru, który ściągnął uwagę akademików jest dysproporcja między mężczyznami i kobietami w takich dziedzinach jak budowa maszyn i pediatria.   


Kultura jest oczywistym wyjaśnieniem dla niektórych różnic: jeśli fala irlandzkich imigrantów w Bostonie wstępuje do straży pożarnej, a włoskich imigrantów otwiera restauracje, to możemy oczekiwać, że w następnym pokoleniu Bostończyków będzie nieproporcjonalna liczba irlandzkich strażaków i włoskich właścicieli restauracji. Podobnie, jeśli nisko wykwalifikowani imigranci na ogół pracują na budowach i w rolnictwie, możemy oczekiwać, że znajdziemy wielu nisko wykwalifikowanych robotników, którzy przybyli z Ameryki Środkowej do Stanów Zjednoczonych, pracujących na budowach i farmach truskawek.


Innym oczywistym sposobem wyjaśniania rozbieżności między grupami jest to, że pewne grupy – od grup rasowych i płci do grup religijnych i politycznych – były dyskryminowane lub prześladowane przez innych. Innymi słowy, członkom pewnych grup nie dawano w przeszłości szansy na pokazanie ich prawdziwych talentów w pewnych dziedzinach.


W historii etniczna dyskryminacja była normą, nie zaś czymś wyjątkowym. W rzeczywistości, etniczna dyskryminacja była niemal z pewnością adaptacyjna dla naszych przodków, którzy musieli rozszyfrować, choćby z grubsza, komu ufać, a kogo unikać. Dyskryminacja często służyła zwiększaniu zaufania wewnątrz grupy przez niedopuszczanie członków innych grup do cieszenia się wartościowymi dobrami społecznymi, których stworzenie i utrzymanie wymagało wysiłku.


Utrzymujące się różnice wyników


Kiedy chcemy wyjaśnić różnice wyników, oczywistym miejscem, od którego powinniśmy zacząć, są kultura, uprzedzenia i dyskryminacja. Ale począwszy od połowy dwudziestego wieku w każdym niemal kraju zachodnim zniesiono dyskryminujące prawa, a w wielu zastosowane programy akcji afirmacyjnych. Rządy, uniwersytety i prywatne przedsiębiorstwa czyniły starania, by rekrutować tradycyjnie prześladowane mniejszości do szkół i zawodów, do których uprzednio te mniejszości nie miały pełnego dostępu.


W tych warunkach jedne grupy poprawiły swoje wyniki, podczas gdy inne tego nie zrobiły.  Szczególnie Żydzi i Azjaci kwitną w każdym zachodnim społeczeństwie, w którym się znajdują, i zarabiają więcej, popełniają mniej przestępstw i osiągają wyższy poziom edukacji niż grupa większościowa w społeczeństwie, do którego przybyli.


Ponadto, mimo oświadczeń polityków, że kobiety w krajach zachodnich nadal mają przed sobą długą drogę, jesteśmy znacznie bliżej równości niż wielu sądzi. Kobiety stanowią obecnie większość wśród absolwentów uczelni, a rozbieżność płac między mężczyznami i kobietami, kiedy porównujemy pracowników w tym samym zawodzie i na tym samym poziomie, niemal nie istnieje. (Według ekonomistki z Harvardu, Claudii Golden, większość luk płacowych spowodowana jest wyborami mężczyzn i kobiet pracy w różnych zawodach w oparciu o osobiste interesy: na przykład, kobiety, które mają dzieci, wolą bardziej elastyczną pracę, która często jest niżej płatna.)


Kiedy zmalała jawna dyskryminacja, badacze nauk społecznych zaczęli proponować alternatywy do wyjaśnienia pozostałych luk. Szczególnie dwie z nich stały się popularne w latach 1990.: zagrożenie stereotypem i epigenetyka. Zagrożenie stereotypami zachodzi (ponoć), kiedy ludzi prosi się o wykonanie jakiegoś zadania i informuje ich się, że przeciętnie rzecz biorąc, członkowie ich grupy nie są szczególnie dobrzy w wykonywaniu tego zadania.   W takiej sytuacji wykonują zadanie gorzej niż mogliby to zrobić. Epigenetyka odnosi się do faktu, że na ekspresję genów wpływają czynniki pozagenomowe.  Niektórzy specjaliści nauk społecznych wysuwali tezę, że jeśli geny mogą inaczej ulegać ekspresji w różnych środowiskach, to być może środowiska stresu – przez wpływanie na ekspresję genów - mogą powodować, że pewne grupy osiągają gorsze wyniki niż inne.


Zagrożenie stereotypami okazało się jednak spektakularną porażką
w wyjaśnianiu różnic w osiągnięciach. A epigenetyka nie może wyjaśnić różnic takich jak lepsze wyniki Azjatów niż Afrykanów na egzaminach z matematyki i lepsze wyniki Afrykanów niż Azjatów w biegach.   


Niedające się sfalsyfikować hipotezy


Kiedy przewidywania tworzone przez te wyjaśnienia nie sprawdziły się, wielu zaczęło zwracać się ku niewidzialnym siłom, takim jak “strukturalny rasizm” i “ukryte uprzedzenia”, żeby wyjaśnić różnice w osiągnięciach. Problemem z tymi hipotezami jest to, że nie dają się sfalsyfikować. W rzeczywistości wydaje się, że o to właśnie chodzi: jeśli nie możemy przetestować hipotezy, że nieświadome uprzedzenia i strukturalny rasizm wyjaśniają różnice wyników, to stają się one doskonałymi kandydatami na uniwersalne wyjaśnienia, które można wyznawać z siłą równą sile przekonania do religijnego dogmatu.


Kiedy widzimy różnice wyników, możemy powołać się na uprzedzenia nawet nie myśląc o alternatywach i zbyć jako “rasistę” lub “seksistę” każdego, kto przedstawia hipotezę, że biologia odgrywa rolę w wyjaśnieniu niektórych różnic w osiągnięciach.


Oczywiście istnieją uprzedzenia i czasami są sprzeczne z wyrażanymi ocenami. W tych sytuacjach warto szerzyć normy społeczne, które mają na celu zwalczanie niesprawiedliwych uprzedzeń. Niektóre uprzedzenia są jednak użyteczne heurystycznie, a niektóre stereotypy są racjonalnymi uogólnieniami, jak przekonanie, że ponosimy większe ryzyko fizycznego ataku ze strony mężczyzny niż kobiety, lub że jest większe prawdopodobieństwo, że następnym międzynarodowym mistrzem szachowym będzie Żyd niż Erytrejczyk. W tych wypadkach jest zapewne moralnie niesłuszne niepozwalanie sobie na uwierzenie w to, na co wskazują dowody.


Kiedy słyszymy kogoś przypisującego różnice w osiągnięciach ukrytym uprzedzeniom lub strukturalnemu rasizmowi, oczywistym pytaniem jest: Co liczyłoby się jako dowód przeciwko twojej hipotezie?


Niejasny język


Strukturalny rasizm (lub seksizm) jest tak niewyraźnym pojęciem, że trudno wiedzieć, jak go analizować. Moglibyśmy najpierw spojrzeć na instytucje rządowe i firmy prywatne i zapytać, czy mają politykę dyskryminacji. W niektórych krajach zarówno agencje rządowe, jak przedsiębiorstwa jawnie dyskryminują przeciwko całym klasom ludzi (na przykład, w Arabii Saudyjskiej zeznania mężczyzny w sądzie mają podwójną wartość dowodową w stosunku do zeznań kobiety). W wielu krajach Zachodu jednak, takich jak Stany Zjednoczone i Australia, dyskryminacja na podstawie rasy, płci i orientacji seksualnej jest explicite zabroniona w prawie. Programy akcji afirmatywnej pozwalają w rzeczywistości pracodawcom na dyskryminację – ale normalnie na dyskryminację mężczyzn pochodzenia europejskiego lub azjatyckiego. 


Oczywiście możemy uważać, że chociaż prawa zabraniają dyskryminacji, ukryte uprzedzenia skłaniają niektórych ludzi do nieświadomej dyskryminacji potencjalnych pracowników. Ukryte uprzedzenia trudniej testować, ale jak dotąd najlepsze dowody, jakie mamy, sugerują, że nawet kiedy ukryte uprzedzenie istnieje, niezbyt wpływa na zachowanie, jeśli w ogóle to robi. Mimo słabości dowodów na ukryte uprzedzenia jako wyjaśnienie różnic w osiągnięciach wiele korporacji i instytucji edukacyjnych ma programy szkoleniowe o różnorodności w celu zwalczania ich rzekomo złowrogich efektów.


Podobne twierdzenia można wysunąć wobec „mizoginii”, co jest modnym określeniem „seksizmu” używanym przez radykalne feministki, które twierdzą, że nawet jeśli większość ludzi nie dyskryminuje kobiet świadomie, nieświadoma nienawiść do kobiet pomaga wyjaśnić, dlaczego mężczyźni i kobiety okazują inne cechy, co prowadzi do różnicy wyników.


Czy ci, którzy powołują się na ukryte uprzedzenia, strukturalny rasizm lub zinternalizowaną mizoginię, odpowiedzą na dowody przeciwko ich twierdzeniom? Czy też zamiast tego uciekną się do niedających się przetestować twierdzeń, podanych w niejasnym języku, który pozwala im uratować swoje hipotezy niezależnie od tego, co odkryją naukowcy?


Zakończenie


Ci z nas, którzy podejrzewają, że biologia odgrywa rolę w wyjaśnieniu pewnych różnic między grupami, nie zaprzeczają istnieniu uprzedzeń, które są szczególnie silne w tradycyjnych społecznościach, w których nie ma norm tolerancji ani praw chroniących mniejszości. Jesteśmy jednak sceptyczni wobec tezy, że rasizm, seksizm lub inne szkodliwe rodzaje uprzedzeń mogą wyjaśnić wszystkie różnice, jakie widzimy. Co ważniejsze, naszą hipotezę daje się sfalsyfikować. Jednym sposobem falsyfikacji byłoby odkrycie, że geny, które wpływają na cechy fizyczne i psychiczne – włącznie ze zdolnościami i zainteresowaniami  – są identycznie rozłożone we wszystkich grupach ludzkich.  


Jeśli ludzie chcą szukać innych przyczyn różnic w osiągnięciach przez proponowanie dających się testować hipotez naukowych, zapraszamy do debaty. Frustruje nas jednak niedająca się falsyfikować natura hipotez, które wysuwa się coraz częściej dla obrony poglądu, że wszystkie grupy są takie same i że wszystkie wskazówki na istnienie różnic są dowodem zła.

 

False Hopes and Invisible Enemies

Quillette, 23 stycznia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jonny Anomaly

Badacz i wykładowca w Center for the Philosophy of Freedom na University of Arizona. Studiował historię i filozofię, zajmuje się problemami z pogranicza etyki, ekonomii i biologii.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1475 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kameleon przekazuje różne informacje różnymi częściami ciała   Yong   2013-12-14
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
Wielki skandal z biopaliwami   Lomborg   2013-12-19
Przedwczesna wiadomość o śmierci samolubnego genu   Coyne   2013-12-22
Czy jest życie na Europie?   Ridley   2013-12-22
Nowa data udomowienia kotów: około 5300 lat temu – i to w Chinach   Coyne   2013-12-26
Na Zeusa, natura jest przeżarta rują i korupcją   Koraszewski   2013-12-26
Proces cywilizacji   Ridley   2013-12-28
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Żebropławy, czyli dziwactwa ewolucji   Coyne   2013-12-30
Czy może istnieć sztuka bez artysty?    Wadhawan   2013-12-30
Zderzenie mentalności   Koraszewski   2014-01-01
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Długi cień anglosfery   Ridley   2014-01-05
Ciemna materia genetyki psychiatrycznej   Zimmer   2014-01-06
Co czyni nas ludźmi?   Dawkins   2014-01-07
Twoja choroba na szalce   Yong   2014-01-08
Czy mamut włochaty potrzebuje adwokata?   Zimmer   2014-01-09
Pradawne rośliny kwitnące znalezione w bursztynie   Coyne   2014-01-10
Ratując gatunek możesz go niechcący skazać   Yong   2014-01-11
Ewolucja ukryta w pełnym świetle   Zimmer   2014-01-13
Koniec humanistyki?   Coyne   2014-01-15
Jak poruszasz nogą, która kiedyś była płetwą?   Yong   2014-01-16
Jak wyszliśmy na ląd, kość za kością   Zimmer   2014-01-19
Twoja wewnętrzna mucha   Cobb   2014-01-22
Ukwiał żyje w antarktycznym lodzie!   Coyne   2014-01-25
Dlaczego poligamia zanika?   Ridley   2014-01-26
Wspólne pochodzenie sygnałów płodności   Cobb   2014-01-28
Ewolucja i Bóg   Coyne   2014-01-29
O delfinach, dużych mózgach i skokach logiki   Yong   2014-01-30
Dziennikarski „statek upiorów” Greg Mayer   Mayer   2014-01-31
Dlaczego leniwce wypróżniają się na ziemi?   Bruce Lyon   2014-02-02
Moda na kopanie nauki   Coyne   2014-02-03
Neandertalczycy: bliscy obcy   Zimmer   2014-02-05
O pochodzeniu dobra i zła   Coyne   2014-02-05
Sposób znajdowania genów choroby   Yong   2014-02-07
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Kiedy zróżnicowały się współczesne ssaki łożyskowe?   Mayer   2014-02-10
O przyjaznej samolubności   Koraszewski   2014-02-12
Skąd wiesz, że znalazłeś je wszystkie?   Zimmer   2014-02-15
Nauka odkrywa nową niewiedzę o przeszłości   Ridley   2014-02-18
Żyjące gniazdo?   Zimmer   2014-02-19
Planeta tykwy pospolitej   Zimmer   2014-02-21
Nowe niezwykłe skamieniałości typu “Łupki z Burgess”   Coyne   2014-02-22
Dziennik z Mozambiku: Pardalota   Naskręcki   2014-02-23
Wskrzeszona odpowiedź z kredy na “chorobę królów”   Yong   2014-02-26
Dziennik z Mozambiku: Sybilla     2014-03-01
Spojrzeć ślepym okiem   Yong   2014-03-02
Intelektualne danie dnia  The Big Think   Coyne   2014-03-04
Przeczołgać się przez mózg i nie zgubić się   Zimmer   2014-03-05
Gdzie podziewają się żółwiki podczas zgubionych lat?   Yong   2014-03-10
Supergen, który maluje kłamcę   Yong   2014-03-14
Idea, którą pora oddać na złom   Koraszewski   2014-03-15
Zwycięstwa bez chwały   Ridley   2014-03-17
Twarde jak skała   Naskręcki   2014-03-18
Pasożyty informacyjne   Zimmer   2014-03-19
Seymour Benzer: humor, historia i genetyka   Cobb   2014-03-21
Kto to był Per Brinck?   Naskręcki   2014-03-23
Potrafimy rozróżnić między przynajmniej bilionem zapachów   Yong   2014-03-25
Godzina Ziemi czyli o celebrowaniu ciemności   Lomborg   2014-03-27
Słonie słyszą więcej niż ludzie   Yong   2014-03-30
Niebo gwiaździste nade mną, małpa włochata we mnie   Koraszewski   2014-03-31
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Najstarsze żyjące organizmy   Coyne   2014-04-03
Jak zmienić bakterie jelitowe w dziennikarzy   Yong   2014-04-06
Eureka! Sprytne wrony to odkryły   Coyne   2014-04-07
Sukces upraw GM w Indiach   Lomborg   2014-04-09
Wirus, który sterylizuje owady, ale je pobudza   Yong   2014-04-12
Przystosować się do zmiany klimatu   Ridley   2014-04-14
Jeden oddech, który zmienił planetę   Naskręcki   2014-04-16
Najgorsze w karmieniu komarów jest czekanie   Yong   2014-04-17
Kłopotliwa podróż w przyszłość   Ridley   2014-04-19
Pierwsze spojrzenie na mikroby współczesnych łowców zbieraczy     2014-04-23
Seksizm w nauce o jaskiniowych owadach   Coyne   2014-04-26
Musza bakteria zaprasza inne muszki na uczty owocowe   Yong   2014-04-27
Zachwycający rabuś, który liczy sto milionów lat   Cobb   2014-04-28
Mądrość (małych) tłumów   Zimmer   2014-04-29
Tak bada się ewolucję inteligencji u zwierząt   Yong   2014-05-02
Fantastyczna mimikra tropikalnego pnącza   Coyne   2014-05-03
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Pomidory tworzą pestycydy z zapachu swoich sąsiadów   Yong   2014-05-07
Potrawy z pasożytów   Zimmer   2014-05-08
Technologia jest często matką nauki, a nie odwrotnie   Ridley   2014-05-09
Montezuma i jego flirty   Coyne   2014-05-11
Insekt dziedziczy mikroby z plemnika taty   Yong   2014-05-12
Polowanie na nietoperze   Naskręcki   2014-05-14
Zmień swoje geny przez zmianę swojego życia   Coyne   2014-05-15
Obrona śmieciowego DNA   Zimmer   2014-05-17
Gdzie są badania zwierzęcych wagin?   Yong   2014-05-20
Niemal ssaki   Naskręcki   2014-05-21
Zobaczyć jak splątane są gałęzie drzewa   Zimmer   2014-05-23
Dlaczego ramiona ośmiornicy nie plączą się   Yong   2014-05-24
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Wąż zgubiony i ponownie odnaleziony   Mayer   2014-05-28
Niespodziewani krewni mamutaków   Yong   2014-05-30
Trochę lepszy  świat   Ridley   2014-05-31
Tam, gdzie są ptaki   Mayer   2014-06-01
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Jestem spełniony   Naskręcki   2014-06-04

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk