Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 09:36

« Poprzedni Następny »


Trzeba przestać milczeć


Qanta Ahmed 2014-04-15


Dla milionów kobiet na całym świecie możliwości rzeczywistego przeżycia seksualnego są brutalnie wycięte, często przed osiągnięciem wieku dojrzewania, przez okaleczanie genitaliów kobiecych, koszmarny akt, który dotyka rocznie 125 milionów kobiet.

Obraz seksualnie wyzwolonej kobiety Zachodu w kulturze popularnej jest równie mityczny, jak dosłowny. Nawet nasze udawane orgazmy zostają kanonizowane – kto nie pamięta, jak Sally elektryzuje Harry’ego w słynnej scenie obiadowej?  Ale dla milionów kobiet na całym świecie możliwości rzeczywistego przeżycia seksualnego są brutalnie wycięte, często przed osiągnięciem wieku dojrzewania, przez okaleczanie genitaliów kobiecych, koszmarny akt, który dotyka rocznie 125 milionów kobiet.


Światowa Organizacja Zdrowia podaje cztery kategorie okaleczania/cięcia genitaliów kobiecych (FGM/C) – klitoridektomię; wycięcie (zmiennej ilości kobiecej tkanki narządów rodnych); infibulację (wycięcie łechtaczki i warg sromowych oraz zszycie krawędzi sromu, by nie dopuścić do stosunku seksualnego) i wreszcie okaleczenie wychodzące jeszcze dalej poza tę klasyfikację.


Wbrew zakorzenionym przekonaniom nie ma żadnych korzyści zdrowotnych tych procedur. Są one wykonywane z przyczyn kulturowych, często w imię islamu, chociaż Koran nie zawiera takiego nakazu, a zdrowa seksualność jest wręcz sławiona w islamie.


Fahima Haszim
Fahima Haszim

Nowy film dokumentalny Honor Diaries analizuje okaleczanie genitaliów kobiecych w kontekście przemocy skierowanej przeciwko kobietom w imię honoru. Widzowie dowiadują się o działalności Fahimy Haszim z Sudanu, która chroni potencjalne ofiary FGM/C. Widzimy, jak prowadzi negocjacje z rodzicami, którzy - bez wsparcia - żądaliby okaleczenia córek dla zachowania honoru rodziny, z powodu źle pojętych wartości czystości oraz szans na zamążpójście ich córek i innych kobiecych krewnych.


Nie dziwi, że Honor Diaries już uderzył w czułe miejsce, wywołując w niektórych wypadkach fałszywe zarzuty islamofobii. W Stanach Zjednoczonych pewne grupy muzułmańskie spowodowały zakazanie pokazu tego filmu na trzech uniwersytetach. Choć takie akcje mogą mieć motywy polityczne, przemoc w imię honoru, a szczególnie FGM/C, wywołują ostro odczuwany, kolektywny wstyd. Ta praktyka jest tak haniebna, że my, jako społeczeństwo, czy to muzułmańska większość, czy muzułmańska diaspora, czy nie-muzułmańscy ludzie Zachodu, całkiem dosłownie nie potrafimy zaakceptować prawdy.


Praktykuję medycynę od 23 lat, dwukrotnie w społeczeństwach muzułmańskich. Leczyłam pacjentów w Rijadh w Arabii Saudyjskiej, muzułmańskiej teokracji, i Whitechapel we wschodnim Londynie, domu największej populacji muzułmanów bengalskich poza Bangladeszem. W obu tych społecznościach leczyłam muzułmanów trzymających się odmian najbardziej ortodoksyjnego islamu w czasach dzisiejszych, których cechą charakterystyczną jest głęboko nie-islamskie ujarzmienie kobiet. Centralne dla tego ujarzmienia jest ciało kobiece, które było – zarówno w Londynie, jak w Rijadzie – nośnikiem honoru rodziny.


Niemniej, choć byłam już doświadczonym lekarzem, kiedy pracowałam w Rijadzie, jeszcze nie spotkałam kobiety z FGM/C. Pewnego dnia, właśnie gdy kończyłam przyjmowanie pacjentki na oddział intensywnej opieki, podeszła do mnie jedna z pielęgniarek, Mary, wyniszczona słońcem Afrykanerka z Johannesburga.


 “Ona była wycięta”.


Patrzyłam na nią tępo, nie rozumiejąc.


“Właśnie założyłam jej cewnik. Jest wycięta – tam na dole”.


Wreszcie zrozumiałam: moja pacjentka była ofiarą FGM/C. Pytając mnie, czy chcę potwierdzić jej spostrzeżenie, Mary zaproponowała, bym zbadała genitalia pacjentki. Wzdrygnęłam się z instynktowną awersją i nie byłam w stanie zmusić się do obejrzenia jej blizn.


Teraz, z większą dojrzałością i większą praktyką medyczną, rozumiem, jak bardzo powodował mną wstyd. Jako lekarz nie byłam zdolna do spojrzenia na jej okaleczenie. W mojej ponad dwudziestoletniej praktyce nie pamiętam, żebym kiedykolwiek odmówiła zobaczenia ran i blizn jakiegokolwiek innego pacjenta. Na ciałach moich pacjentów badałam i zapisywałam blizny po torturach, po zabójstwach, wypadkach drogowych, katastrofalnych oparzeniach, świadomych samookaleczaniach. Mogłam patrzeć na to wszystko, ale nie mogłam patrzeć na FGM/C.


FGM/C najczęściej spotyka się w grupach etnicznych z ponad 28 narodów afrykańskich. Dane z 2008 r. pokazują, że dziewięć kobiet na dziesięć z Dżibuti, Egiptu, Gwinei, Mali, Północnego Sudanu, Sierra Leone i Somali zostało poddane FGM/C. Moja saudyjska pacjentka była jedną z wielu kobiet na Bliskim Wschodzie i w Azji, które są zmuszane do FGM/C.


Wszyscy, lekarze i wszyscy  inni, muszą zrozumieć, że FGM/C jest odebraniem dziewczynce lub kobiecie jest przyszłości jako istoty seksualnej. Kilkoma brutalnymi cięciami wymazuje się jej seksualną tożsamość. Nigdy już nie będzie cała. Choć wiele kobiecych reakcji seksualnych jest psychologicznej natury, gdzie reakcje emocjonalnie są przetwarzane przez  złożone neuroprzekaźniki, bez nienaruszonej łechtaczki niemal cała seksualna satysfakcja kobieca jest nieobecna. Z pewnością może nadal występować orgazm pochwowy, służący pochwyceniu penisa podczas stosunku i nakierowaniu spermy do czekającego jajeczka, ale przy braku warg sromowych, nie może nastąpić śluzówkowe obrzmienie (które zarówno zachęca do penetracji, jak stanowi bodziec kobiecego pożądania).


Przy najbardziej skrajnych formach FGM/C, kiedy zaszywa się otwór pochwowy, menstruacja, penetracja i poród są bolesne i zagrożone poważnymi komplikacjami. Kobiety często nie kontrolują czynności fizjologicznych i mogą dostać upokarzających przetok, łączących jelita z układem moczopłciowym – kał i mocz mogą wydostawać się przez pochwę, co daje kobiecie nieustanne poczucie nieczystości i bardzo rzeczywiste infekcje.


FGM/C jest wycięciem trzonu tożsamości kobiety, pozostawiając zaledwie część jej potencjalnej osobowości. Kobieta lub dziewczyna zostają de facto uprzedmiotowione, zamienione w pojemnik dla męskiej satysfakcji. Kobiecość staje się tylko instrumentem prokreacji.


W miarę, jak migracje stają się coraz powszechniejsze, społeczności w diasporze, które przybywają do krajów zachodnich, kontynuują tę praktykę. Wzrasta więc częstość występowania FGM/C wśród imigrantów w Norwegii, Australii, Kanadzie, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Rodziny imigrantów, często podróżujące podczas wakacji letnich do krajów ojczystych wraz ze swoimi małymi córkami, dokonują tam tej procedury z wielkim zagrożeniem zakażenia, wykrwawienia i śmierci, kiedy nie jest to dokonywane przez lekarzy. Szkolne wakacje stają się „sezonem cięć”.


Prawo jest najsilniejszym środkiem odstraszającym od FGM/C. Pierwszym krajem, który ustanowił prawo zabraniające FGM/C, była Szwecja, penalizując tę praktykę w 1982 r. Inne kraje zachodnie poszły w ślady Szwecji. Jest to rzecz niesłychanie istotna; ustawodawstwo dostarcza okazji do podnoszenia świadomości i wzmacnia pozycję kobiet, które są w społeczeństwie zabraniającym tej praktyki i odmawiającej jej rzekomej normalności. Wynikiem ustawodawstwa europejskiego było pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w ponad 45 wypadkach, i niemal we wszystkich był wyrok skazujący. Dzięki tym prawom i naszej odmowie, jako społeczeństw Zachodu, normalizowania FGM/C , dziewczynki i kobiety otrzymały wreszcie możliwość pozostania fizycznie i seksualnie w całości.


Kobiety Zachodu i nasi oddani męscy zwolennicy żyjący w demokracji, gdzie prawa człowieka są chronione, są w wyjątkowej pozycji, by wywrzeć wpływ na integralność seksualną setek milionów kobiet i dziewcząt. Spoczywa na nas odpowiedzialność i musimy działać niezwłocznie. Możemy położyć kres „sezonowi cięć”.


Aby to zrobić, musimy dawać świadectwo ich cierpieniu, musimy stać się ich głosem i musimy chronić ich córki i wnuczki, jak gdyby były naszymi własnymi. Honor Diaries, film, który powinna zobaczyć każda kobieta i dziewczyna, jest ważnym narzędziem w naszej zbrojowni, kiedy stajemy do walki z „sezonem cięć”. Nasz film i ruch nim zainspirowany służą prawdziwemu honorowi tych kobiet i dziewczynek i mogą pomóc w przywróceniu przyszłych pokoleń do pełnej godności nienaruszonej kobiecości i inspirować każdą dziewczynkę. Dołącz do ruchu Honor Diaries, by wygnać FGM/C. Pora wyciąć tę praktykę  - nie tylko z naszego społeczeństwa, ale z całego świata. Choć początkowo wiele  spośród nas, tak jak ja, może bać się spotkania z bolesną rzeczywistością, w jakiś sposób musimy znaleźć odwagę i – jak pokazała Meg Ryan we wspomnianej w pierwszym akapicie scenie obiadowej  – jeśli potrafimy czasem udawać orgazm, razem możemy go również ocalić.


Female genital mutilation as the cutting season approaches end the silence

Independent, 10 kwietnia 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Qanta Ahmed


Profesor medycyny, zatrudniona w State University of New York (Stony Brook). Autorka słynnej książki 'In the Land of Invisible Women' (Sourcebooks 2008), przez kilka lat pracowała w Arabii Saudyjskiej, od 2009 roku prowadzi swój blog przy Huffington Post gdzie zajmuje się głównie politycznym islamem, Bliskim Wschodem i terroryzmem. Jest i pierwszym lekarzem, i pierwszą Muzułmanką, która została zaproszona do programu Fundacji Templetona dla dziennikarzy. Pochodzi z Pakistanu.  

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Fałszywi prorocy, Część III.   Ferus   2017-11-12
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Fikcja uznawana za Prawdę (V)   Ferus   2020-04-11
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Doradztwo religijne i religioznawcze XVIII   Ferus   2015-07-19
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Ojcowie (nie)ŚwięciCzęść II   Ferus   2015-08-09
Niepotrzebna ziemska sprawiedliwość   Ferus   2022-04-24
Alternatywny Genesis: Boski reality show.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-04-28
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Niebo naprawdę istnieje? To i piekło też?   Ferus   2018-01-28
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Zbłąkane dzieci Matki Natury   Ferus   2022-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Mój dojrzały ateizm Część III   Ferus   2014-11-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Mój dojrzały ateizm. Część XIII   Ferus   2015-03-07
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (VII)   Ferus   2020-02-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Fałszywi prorocy. Podsumowanie.   Ferus   2018-01-14
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Kobieta czyli zło konieczne?   Ferus   2022-06-19
Pytania do Boga   Ferus   2022-03-20
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Potwór stworzony ludzką wyobraźnią   Ferus   2022-06-26
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Fałszywi prorocy, Część VI.   Ferus   2017-12-10
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (III)   Ferus   2020-12-20
Mój dojrzały ateizm. Część VI   Ferus   2014-12-27
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Fałszywi prorocy. Część V   Ferus   2017-12-03
Refleksje sprzed lat: „Głęboka wiara” i inne.   Ferus   2020-09-20
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów   Ferus   2020-11-29
Mój dojrzały ateizm. Część XI   Ferus   2015-02-21
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk