Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 21:48

« Poprzedni Następny »


Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens


Jerry A. Coyne 2016-01-30

Argumentm, że początki nauki zawdzięczamy kapłanom skłania do wniosku, że albo szukali sensu zycia poza modlitwą, albo ich monopol na naukę nauce dobrze nie służył. Zapewne jedno i drugie.
Argumentm, że początki nauki zawdzięczamy kapłanom skłania do wniosku, że albo szukali sensu zycia poza modlitwą, albo ich monopol na naukę nauce dobrze nie służył. Zapewne jedno i drugie.

Wreszcie! Po latach dręczenia naszych uszu mokrymi cmoknięciami przy całowaniu wiary i nieznośnym ględzeniem Kristy Tippett, National Public Radio (NPR) opublikowało tekst broniący ateizmu i demolujący jedną z najczęściej przedstawianych Bezmyślnych Świątobliwych uwag krytycznych: ateizm wysysa sens z życia.

Z dumą informuję, że autorka tekstu “An unkillable myth about atheists” jest członkiem kadry nauczycielskiej mojej Alma mater William & Mary: Barbara J. King. Jest profesorką antropologii i autorką kilku książek, z których najnowsza nosi tytuł How Animals Grieve. Tutaj jest zdjęcie z jej strony internetowej (podpis jest mój), które zawiera informację: “Razem z mężem opiekuje się bezdomnymi kotami w Wirginii i organizuje ich sterylizację”.

Koty: Oficjalne zwierzę towarzyszące ateistów.
Koty: Oficjalne zwierzę towarzyszące ateistów.


Krótki tekst King w “Cosmos & Culture” (często dla nich piszę) zainspirowała nowa książka napisana przez akomodacjonistę Alistera McGratha. McGrath jest profesorem Nauki & Religii (!) w Oksfordzie, wyświęconym pastorem anglikańskim i człowiekiem, przez którego teksty przebrnąłem z wielkim mozołem i udręką. Według King, McGrath mówi rzeczy takie jak:

“Ponieważ nauka nie ujawnia żadnego sensu wszechświata, jedynym rozsądnym wnioskiem jest to, że nie ma sensu, który można w nim znaleźć”.

Wszyscy możemy na to odpowiedzieć tak, jak robi to Barbara King:

Tutaj, raz jeszcze, jest ten niedający się zabić mit, uparty ślepy młot na ateizm, którego najwyraźniej żadne wyjaśnienia nie mogą wypędzić. Niezależnie od tego, jak przejrzyście i klarownie ateiści wyjaśniają w książkach, esejach i na blogach, że tak, życie bez Boga może mieć i ma dla nas sens, tsunami twierdzeń o jałowej egzystencji ateistów płynie bez końca.  


. . . Punktem wyjścia jest tu wyłaniająca się z teorii ewolucji idea, że ani wszechświat jako całość, ani my, ludzie w tym wszechświecie, nie wyewoluowaliśmy zgodnie z jakimś wymyślonym planem. Ewolucja kosmosu i ludzi rozwijała się bez kierującej nią ręki i bez wyznaczonego celu. Sądzę, że większość ateistów to akceptuje.        


Nic tylko zgodzić się z kolejnym logicznym krokiem, że nasze własne, jednostkowe życie pozbawione jest celu i sensu. Czy znacie jakichś ateistów, którzy w to wierzą? Ja nie znam.   


. . . Antropologiczne podejście uczy nas, że my, ludzie, jesteśmy zwierzętami poszukującymi sensu. Stworzyliśmy miłość i życzliwość (nienawiść i przemoc również) jak również pracę, która ma dla nas znaczenie. Doceniamy i chronimy (ale również nazbyt często krzywdzimy) nasze związki z innymi zwierzętami i roślinami, z całym naturalnym środowiskiem. Czym są te działania jak nie poczuciem sensu i celu?       


. . . Jestem jeszcze jednym ateistycznym głosem w chórze mówiących, że na szczęście moje życie na mnóstwo sensu.   


Pytanie: jak sprowadzić agonię na ten nieśmiertelny mit o ateizmie?

Często zgadzam się z Barbarą King, twierdzącą, że my, niewierzący, sami wypełniamy nasze życie sensem – przynoszącą satysfakcję pracą, pasjami, dziećmi i życiem rodzinnym, kontaktami z przyjaciółmi, pomaganiem innym, pijąc dobre wino i nosząc kowbojskie buty. Jednak rozmyślając nad jej esejem nie do końca jestem pewien czy umiałbym odpowiedzieć na pytanie „Co jest sensem twojego życia” lub „Co nadaje sens twojemu życiu”?   


Nie zamierzam się tu wdawać w nużące i niekończące się filozoficzne rozważania o sensie sensu. Chciałbym tu powiedzieć, że to, co niewierzący postrzegają jako “sens” życia, to po prostu jest to, co lubimy robić i co wybieramy w życiu – rzeczy, które dostarczają nam satysfakcji.      


W związku z tym wolę pytanie: “Co daje nam satysfakcję w naszym życiu”. Jest to znacznie mniej pretensjonalne niż „sens”, ponieważ nie bardzo rozumiem, co znaczyłoby powiedzenie „studiowanie ewolucji nadaje mojemu życiu sens”. Bawi mnie studiowanie ewolucji, dostarcza mi wiele przyjemności i satysfakcji dowiadywanie się o różnych drogach ewolucji roślin i zwierząt, ale nie chodzę po świecie pełen nadęcia z przekonaniem, że te dokonania nadają mojemu życiu „sens”. Po prostu robię to, co lubię robić. Wolałbym, żeby niewierzący całkowicie porzucili pojęcie “sens życia”, ponieważ ma ono zbyt duże religijne naładowanie. Czy musimy małpować wierzących? Zastanawianie się nad tym, co daje naszemu życiu “sens”, jest trochę jak próba zakładania świeckiego kościoła, żebyśmy zaspakajał nasze rzekome potrzeby.                 


Tymczasem “cel” jest inną kwestią, ponieważ ateiści mogą zasadnie twierdzić, że nadają swojemu życiu “cel”. Tym celem jest robienie rzeczy, które dostarczają nam satysfakcji. Zazwyczaj jednak “cel” nie oznacza sympatycznych aktywności takich jak czytanie czy podróżowanie. Raczej chodzi tu satysfakcjonujące działania, które uznajemy za “wyższe”, ponieważ służą innym. A jednak trudno byłoby mi powiedzieć, jaki jest „cel” mojego życia. Czy umielibyście powiedzieć jaki jest cel waszego życia?             


Barbara King podaje przykład krytykowanej przez nią idei, polemizując z nową, popularną książką When Breath Becomes Air, zmarłego neurochirurga Paula Kalanithi’ego, u którego w wieku 36 lat stwierdzono nieuleczalnego raka. King cytuje fragment jego książki:

“Uznanie nauki jako arbitra metafizyki nie tylko eliminuje ze świata Boga, ale również miłość, nienawiść, sens – to każe nam rozważać świat, który w sposób oczywisty nie jest światem, w którym żyjemy. Nie oznacza to, że jeśli wierzysz w sens, to musisz równocześnie wierzyć w Boga. Oznacza to jednak, że jeśli wierzysz, że nauka nie daje podstaw do wiary w Boga, jesteś niemal zmuszony do wniosku, że nauka nie daje podstaw sensu i tym samym, życie jest go pozbawionym.”         

W pewnym sensie ja się z tym zgadzam. Jeśli definiujesz “sens życia” jako coś danego z zewnątrz, wówczas tak, dla wierzących ten rodzaj sensu życia pochodzi głównie od Boga. (Nie do końca jednak, ponieważ inni ludzie mogą wpoić ci poczucie „celu”.) Zastanawiam się jednak. gdyż kiedy Kalanithi prezentuje swoja deklarację (tak jak podaje ją Barbara King), nie uzasadnia swojego zawodu tak jak to robią niewierzący, że daje mu satysfakcję. Nadaje swoim słowom barwę religijną, ale może tu być pewien trop:   

Kalanithi opisuje “sakralność” swojej pracy neurochirurga, ciężar, który czyni medycynę “świętą”.

Cóż, można powiedzieć to samo o wielu zawodach, w szczególności tych, które służą innym, również uprawianych przez ateistów. Nie czytałem książki Kalanithi’ego, nie jestem jednak przekonany, że ma tu na myśli, że Bóg wyróżnił świętością medycynę w odróżnieniu od hydrauliki.   


Tak czy inaczej, miło zobaczyć tak niezachwianą obronę ateizmu, szczególnie na stronie internetowej NPR. Chętnie zobaczyłbym wywiad z Barbarą King przeprowadzony przez Kristę Tippett. Już widzę jak Tippet wije się nie mogąc zmusić profesor King do zaakceptowania jakiejkolwiek “duchowości” czy “tajemniczej świętości”!     


Na dokładkę w swoim artykule Barbara King daje poniższą smakowitą krytykę akomodacjonizmu (jak pisałem McGrath jest wrzaskliwym akomodacjonistą).:

Powróćmy jeszcze do McGratha. Jego centralna teza w The Big Question obraca się wokół “najwyższej zgodności nauki i wiary”. Chciałabym powiedzieć, że otwarty dialog na temat łączenia narracji naukowej i religijnej – w czym McGrath jest wyśmienity – dialog o tym, czy połączenie nauki i religii jest naprawdę możliwe lub chociażby czymś pożądanym, byłby postępem. Równocześnie uważam, za intrygującą i przekonującą opinię fizyka Seana Carrolla, w której wyjaśnia, dlaczego nie przyjmuje pieniędzy od John Templeton Foundation, stwierdzając, iż powodem jest cel tej fundacji zmierzający do popularyzowania owej zgodności nauki i religii. [JAC: Możecie mnie dopisać do tej listy niezainteresowanych pieniędzmi Templetona.]


Istotnie “intrygujące i przekonujące”!.

At last national public radio touts unrepentant atheism



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma pandorapandor 2016-02-04


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 909 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Fałszywi prorocy, Część III.   Ferus   2017-11-12
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Fikcja uznawana za Prawdę (V)   Ferus   2020-04-11
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Doradztwo religijne i religioznawcze XVIII   Ferus   2015-07-19
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Ojcowie (nie)ŚwięciCzęść II   Ferus   2015-08-09
Niepotrzebna ziemska sprawiedliwość   Ferus   2022-04-24
Alternatywny Genesis: Boski reality show.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-04-28
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Niebo naprawdę istnieje? To i piekło też?   Ferus   2018-01-28
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Zbłąkane dzieci Matki Natury   Ferus   2022-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Mój dojrzały ateizm Część III   Ferus   2014-11-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Mój dojrzały ateizm. Część XIII   Ferus   2015-03-07
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (VII)   Ferus   2020-02-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Fałszywi prorocy. Podsumowanie.   Ferus   2018-01-14
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Kobieta czyli zło konieczne?   Ferus   2022-06-19
Pytania do Boga   Ferus   2022-03-20
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Potwór stworzony ludzką wyobraźnią   Ferus   2022-06-26
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Fałszywi prorocy, Część VI.   Ferus   2017-12-10
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (III)   Ferus   2020-12-20
Mój dojrzały ateizm. Część VI   Ferus   2014-12-27
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Fałszywi prorocy. Część V   Ferus   2017-12-03
Refleksje sprzed lat: „Głęboka wiara” i inne.   Ferus   2020-09-20
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów   Ferus   2020-11-29
Mój dojrzały ateizm. Część XI   Ferus   2015-02-21
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk