Prawda

Wtorek, 14 maja 2024 - 21:37

« Poprzedni Następny »


Nowa mistyfikacja akademicka: sfingowany artykuł o “penisie konceptualnym” opublikowało “wysokiej jakości, recenzowane przez specjalistów” pismo nauk społecznych


Jerry A. Coyne 2017-05-22


Minęło 21 lat od kiedy fizyk Alan Sokal wysłał sfingowany artykuł do pisma studiów kulturowych “Social Text”. W artykule: Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity [Transgresja granic: ku transformatywnej hermeneutyce grawitacji]  utrzymywał, że grawitacja kwantowa jest konstruktem społecznym i używał na poparcie swojej tezy dziwacznych cytatów postmodernistycznych uczonych. Niemal natychmiast po opublikowaniu artykułu Sokal w piśmie „Lingua Franca” ujawnił, że była to mistyfikacja.

“Sprawa Sokala”zainspirowała wiele debat, jak również wywołała oskarżenia, że sam Sokal postąpił nieetycznie przedstawiając swój tekst do publikacji, ale uważam, że znakomicie udowodnił swoją tezę: wiele w naukach społecznych i “studiach kulturowych” jest intelektualnego bezsensu – jest to składnica głupich myśli sformułowanych w złym żargonie.


Teraz mamy kolejną mistyfikację: artykuł o “penisie konceptualnym” opublikowany przez pismo “Cogent Social Sciences”, którego redakcja prezentuje się jako “międzydyscyplinarne pismo o otwartym dostępie, oferujące wysokiej jakości prace recenzowane przez specjalistów z różnych dziedzin nauk społecznych: od prawa do socjologii, polityki, geografii, sportu aż do badań nad komunikacją. Połącz swoje badania z globalną publicznością dla maksymalnej liczby czytelników i wpływu”.


Tutaj jest artykuł; kliknij na link pod zdjęciem, żeby zobaczyć go w piśmie (chociaż prawdopodobnie zostanie bardzo szybko usunięty!) Sam artykuł został jednak zarchiwizowany i można go zobaczyć tutaj.



https://www.cogentoa.com/article/10.1080/23311886.2017.1330439.pdf


Podobnie jak artykuł Sokala dotyczy on konstruktów społecznych, ale tym razem konstruktem jest “penis konceptualny”: transformacja męskich genitaliów w mem społeczny, który jest ze wszech miar szkodliwy. Warto przeczytać całość, żeby zobaczyć, jak niski jest standard niektórych pism nauk humanistycznych (ten artykuł, w odróżnieniu od artykułu Sokala, był oceniany przez dwóch uczonych). Oto kilka wybranych fragmentów:

Niemniej, także jako konstrukt społeczny, penis konceptualny jest beznadziejnie zdominowany przez krnąbrne konstrukcje społeczne, które faworyzują hipermęskie interpretacje penisa jako pojęcie niesłusznie kojarzone z wysoką wartością męską  (Schwalbe & Wolkomir, 2001). Na przykład, wielu cisseksualnych, hipermęskich mężczyzn wydaje się identyfikować te aspekty swojej męskości, które w sposób najbardziej oczywisty zależą od koncepcji, że noszą swoje penisy jako symbole męskiej siły, dominacji, panowania, zdolności, atrakcyjności i agresji (National Coalition of Men „zestawiła listę synonimów dla słowa penis”, a wśród nich są określenia „bicz na bobry”, „oś szczelin”, „wyrzutnia budyniu”, „sztylet”, „termolokacyjny pocisk wilgotny”, „strzelający majonezem pistolet z hotdoga” i „karabin jogurtowy” [2011]). Opierając się na pokaźnym zbiorze tekstów literatury feministycznej, ta niepokojąca identyfikacja skutkuje efektywnym izomorfizmem wiążącym penis konceptualny z toksyczną hipermęskością.

I jeszcze trochę!

Nigdzie nie prezentuje się ta problematyczna konstrukcja bardziej niż w “hegemonicznej męskości i konstrukcji kulturowej” przedstawionej w “istocie wzwodu” (Potts, 2000). Potts (2000) ilustruje, że funkcjonowanie (lub brak) penisa [konceptualnego] “demonstruje wyryty na indywidualnych ciałach męskich imperatyw koitalny: powierzchnia ciała męskiego zlewa się z kulturą, by dać ‘fikcję’ dysfunkcjonalnej, niepenetrującej męskiej (hetero)seksualności”. Jest to wyraźne przeorientowanie dynamiki władzy dla złagodzenia wewnętrznej walki psychologicznej poprzez hipermęskość i istotowy strach przed słabością, który charakteryzuje samą hipermęskość. Dlatego zgadzamy się z Pottsem, że „przez zrzeczenie się pozycji wykonawczej penisa w seksie ciała męskie mogłyby stać się inaczej wyryte i zakodowane na rozmaite przyjemności poza fallusem/penisem” oraz twierdzimy, że zrozumienie celu izomorficznego mapowani między fallusem a penisem (konceptualnym) jest niezbędnym elementem dyskursyjnym dla zmiany panującego penisowego paradygmatu społecznego. Skonstruowana intersekcja penisa anatomicznego i performacyjnego penisa konceptualnego definiuje problematyczny stosunek męskości obecnej w ciałach mężczyzn i ich wpływu na kobiety w naszych pre-post-patriarchalnych społeczeństwach.

A to jest mój ulubiony fragment:

2.2. Zmiana klimatyczna i penis konceptualny


Nigdzie konsekwencje identyfikacji hipermęskiej, izomorficznej, pełnej fanfaronady samczej siły z penisem konceptualnym nie są bardziej problematyczne niż w kwestii zmiany klimatycznej. Nic nie napędza zmiany klimatycznej bardziej niż pewne niszczące wątki w hipermęskości, które najlepiej można zrozumieć poprzez dominujące, pazerne podejście do ekologii klimatu, dające się zidentyfikować z penisem konceptualnym. Nasza planeta szybko zbliża się do progu klimatycznego 2°C, przed którym tak nas ostrzegają, a z powodu patriarchalnej dynamiki władzy, która zachowuje obecne struktury kapitalistyczne, szczególnie względem przemysłu paliw kopalnych, związek między hipermęską dominacją dyskursów naukowego, politycznego i ekonomicznego a nienaprawialnymi szkodami dla naszego ekosystemu jest jasny.


Destruktywne, niezrównoważenie hegemoniczne męskie podejście do naglącej polityki środowiskowej oraz jego działania są przewidywalnym wynikiem gwałcącej natury mentalności zdominowanej przez męskość. Tę mentalność najlepiej chwyta rozpoznanie roli, jaką penis konceptualny odgrywa w psychice męskiej. W zastosowaniu do naszego środowiska naturalnego, szczególnie środowisk dziewiczych, które można tanio splądrować dla ich zasobów materialnych i pozostawić w zniszczeniu i umniejszeniu, kiedy nasze patriarchalne podejście do zysku ekonomicznego ukradło ich wewnętrzną wartość, wyraźna staje się ekstrapolacja kultury gwałtu, nieodłączna od penisa konceptualnego. W najlepszym wypadku zmiana klimatyczna jest autentycznie przykładem hiper-patriarchalnego społeczeństwa metaforycznie manspreading na globalny ekosystem.

Ujawnienie. Kim są łajdacy, którzy dokonali tej mistyfikacji? No cóż, “Peter Boyle” to ni mniej ni więcej tylko filozof Peter Boghossian, a “Jamie Lindsay” to współpracownik Petera, James Lindsay. I, podobnie jak Sokal, ujawnili i wyjaśnili swoją mistyfikację w artykule w Skeptic Magazine pod tytułem ‘The Conceptual Penis as a Social Construct’: A Sokal-style Hoax on Gender Studies“. Oto jak Peter i James zaczynają ten artykuł:

“Androcentryczny dowód naukowy i metanaukowy, że penis jest męskim narządem rozrodczym, jest przeważająco i na ogół uważany za niekontrowersyjny”.


Tak zaczęliśmy. Użyliśmy tego groteskowego zdania na początek „artykułu” składającego się z 3 tysięcy słów całkowitego nonsensu udającego uczoną pracę akademicką. Potem pismo akademickie recenzowane przez specjalistów w dziedzinie nauk społecznych przyjęło go i opublikowało.


Ten artykuł nigdy nie powinien był być opublikowany. W artykule zatytułowanym The Conceptual Penis as a Social Construct “argumentujemy”, że “Penis vis-à-vis męskość jest konstruktem niespójnym. Twierdzimy, że lepiej jest rozumieć penis konceptualny nie jako narząd anatomiczny, ale jako gender-performacyjny, wysoce płynny konstrukt społeczny”. Jak gdyby w celu udowodnienia twierdzenia Davida Hume’a, że istnieje głęboka przepaść między tym, co jest, a tym, co powinno być, nasz artykuł, który nigdy nie powinien zostać opublikowany został opublikowany w piśmie o otwartym dostępie i recenzowanym przez specjalistów Cogent Social Sciences.


Przyjmując pseudonimy “Jamie Lindsay” i “Peter Boyle” oraz powołując się narzekomą współpracę z fikcyjną  “Southeast Independent Social Research Group”, napisaliśmy absurdalny artykuł skomponowany w stylu dyskursywnej teorii gender. Artykuł był groteskowo śmieszny z założenia, zasadniczo argumentujący, że o penisach nie powinno myśleć się jako o męskich narządach rozrodczych, ale jako o niszczących konstrukcjach społecznych. Nie uczyniliśmy żadnej próby, żeby dowiedzieć się, co właściwie znaczy „post-strukturalistyczna, dyskursywna teoria gender”. Założyliśmy, że jeśli tylko przedstawimy wyraźnie nasze wnioski moralne, że męskość jest wewnętrznie zła i że penis w jakiś sposób jest tego zła filarem, uda nam się opublikować artykuł w szanowanym piśmie.


Ten już obciążający opis naszej mistyfikacji powiększa o kilka rzędów brak kwalifikacji naszego artykułu do publikacji akademickiej. Nie próbowaliśmy pisać naszego artykułu składnie; zamiast tego wypchaliśmy go żargonem (jak „dyskursywny” i „izomorfizm”), nonsensem (jak twierdzeniem, ze hipermęscy mężczyźni są równocześnie wewnątrz i poza pewnymi dyskursami); zwrotami jak czerwone flagi („pre-post-patriarchalne społeczeństwo”); obleśnymi odwołaniami do slangowych określeń penisa; obraźliwymi zwrotami o mężczyznach (włącznie z mówieniem o mężczyznach, którzy decydują się na nieposiadanie dzieci jako „niezdolni do przymuszenia partnerki”) i aluzjami do gwałtu (napisaliśmy, że „manspreading”, zarzut wobec mężczyzn, że siedzą z szeroko rozstawionymi nogami, jest „podobny do gwałcenia pustej przestrzeni wokół nich”). Po zakończeniu pisania przeczytaliśmy go starannie, żeby upewnić się, że nie powiedzieliśmy niczego sensownego, a ponieważ żaden z nas nie mógł ustalić, o czym artykuł właściwie traktuje, uznaliśmy to za sukces.

Ostatnie zdanie jest perełką i jest tak prawdziwe dla tej dziedziny! Co mówi to o tych dwóch recenzentach, którzy dali się na to nabrać? Jeśli autorzy nie rozumieli tego, co napisali, to jak mogli to zrozumieć recenzenci? Recenzenci nie sprawdzili nawet odnośników, z których jedna czwarta była fałszywkami: odnośnikami do nieistniejących pism i artykułów. Jeden z recenzentów nawet powiedział, że odnośniki są „solidne”! Na koniec ich powody; dlaczego Boghossian i Lindsay zrobili to?

Sokal ujawnił zauroczenie akademickim bełkotem, który charakteryzuje cały postmodernizm akademicki. Nasz cel był skromniejszy, choć bardziej uszczypliwy. Zamierzaliśmy sprawdzić hipotezę, że pochlebstwo wobec moralnej architektury  lewicy akademickiej w ogólności, a ortodoksji moralnej w badaniach gender w szczególności, jest dominującym kryterium dla publikacji w piśmie akademickim w tej dziedzinie. To jest, staraliśmy się pokazać, że pragnienie potwierdzenia pewnego światopoglądu moralnego może przeważyć nad krytyczną oceną wymaganą w rzeczywistej nauce. Podejrzewaliśmy szczególnie, że badania gender są akademicko okaleczone przez nadrzędne, niemal religijne przekonanie, że męskość jest źródłem wszelkiego zła. Na podstawie tego dowodu nasze podejrzenie okazało się uzasadnione.

No cóż, możecie sami przeczytać resztę wyjaśnienia Petera i Jamesa. Czy takie nabranie pisma było etyczne? Tak uważam – szczególnie, jeśli pismo wycofa ten artykuł. Ponadto mówi to coś znacznie ważniejszego niż jakikolwiek artykuł w tym piśmie: pokazuje, że przez minione 21 lat od mistyfikacji Sokala nauki społeczne nadal pełne są obskuranckiego nonsensu – akademickich miazmatów. Oczywiście, nie wszyscy ludzie lub dziedziny w naukach społecznych i humanistycznych są pełne takiego nonsensu, ale studia kulturowe, włącznie z badaniami gender, są szczególnie skłonne do toksycznego połączenia żargonu i ideologii, co tworzy taką koszmarną „naukę”.


Tak, minęło 21 lat i nadal jest równie źle – lub gorzej. Niezmiernie cieszę się, że zająłem się naukami przyrodniczymi, gdzie nie tak łatwo wcisnąć takie szaleństwa – a mistyfikacje lub sfałszowane dane zostają wykryte w sposób nieunikniony.


A new academic hoax: a bogus paper on “the conceptual penis” gets published in a “high quality peer reviewed” social science journal

Why Evolution Is True, 19 maja 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry Coyne

Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1478 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Grubogłowi przedsiębiorcy pogrzebowi w noc żywych trupów”   Júnior   2022-05-31
„Gryzoń skunksowy”, który żuje trujące rośliny i wypluwa truciznę na swoje futro   Coyne   2020-12-02
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
„New Yorker” pisze o hoacynie, sugeruje, że koncepcja Darwina drzew ewolucyjnych może być urojeniem   Coyne   2022-07-25
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
„Zapylisz mnie!”: nachalni bohaterowie świata roślin   Júnior   2022-06-11
“Czarne tygrysy” w małym indyjskim rezerwacie sugerują losowy dryf genetyczny   Coyne   2021-10-26
“Daily Beast” wypacza epigenetykę oszukańczymi twierdzeniami, że dzieci mogą “odziedziczyć wspomnienia Holocaustu”   Coyne   2017-10-05
“Konwergentna” ewolucja mrówek grzybiarek Starego i Nowego świata   Coyne   2023-03-23
“Lancet” wychwala tradycyjną wiedzę rdzennych ludów   Coyne   2024-05-10
“Odwrócenie specjacji” (fuzja gatunków) u kruków   Coyne   2018-03-16
“Partenogenetyczny” rak rozmnaża się bez seksu: czy to jest nowy gatunek?   Coyne   2018-02-17
“Rogi” trylobitów mogły być używane jako broń w walkach między samcami   Coyne   2023-02-15
“Scientific American” poświęca się polityce, a nie nauce; odmawia publikowania krytycznych analiz swoich fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń   Coyne   2022-09-01
“Współczesny” Homo sapiens mógł być w Eurazji aż 210 tysięcy lat temu   Coyne   2019-07-17
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
 Syntetyczna biologia oferuje obietnicę rozwiązania globalnego problemu z plastikiem   Agaba   2021-12-13
10 twierdzeń działaczy walczących w Afryce z GMO o tym, dlaczego postępy w biotechnologii upraw powinny zostać odrzucone – i dlaczego są one błędne   Maina   2022-11-17
100 milionów lat ozdabiania się śmieciami   Yong   2016-07-05
12 podstawowych punktów biologii ewolucyjnej   Cobb   2016-03-02
Pseudonauka Masaru Emoto   Novella   2017-12-18
Czy „toksyczna kobiecość” jest główną przyczyną bojów o społeczną sprawiedliwość?   Coyne   2021-02-08
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
“New Scientist”: Darwin jednak miał rację    Coyne   2020-10-01
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 1. Genetyczna plastyczność    Coyne   2020-10-03
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 2. Rzekome nieistnienie gatunków   Coyne   2020-10-05
Klasyczna historia skorygowana: porosty to grzyby + glony + drożdże (inne grzyby)   Coyne   2016-08-05
Homo floresiensis, hominin “hobbit”, w Internecie   Coyne   2016-11-25
No pasarán    Tonhasca Júnior   2023-03-04
Strzelby, zarazki, maszyny to zdecydowanie antyrasistowska książka. Dlaczego lewica jej nie kocha?   Barnett   2021-10-13
„ Całujące się” koralowce złapane in flagranti   Yong   2016-07-28
”Sygnalizowanie cnoty” może nas irytować. Cywilizacja byłaby jednak bez niego niemożliwa    Miller   2019-09-13
A jednak chorują na raka    Łopatniuk   2016-02-13
Czyste okrucieństwo cięć w pomocy żywnościowej   Lomborg   2017-08-07
Dalszy spadek zgonów z powodu raka   Novella   2019-02-04
Dlaczego mamy alergie?   Zimmer   2016-01-28
Dlaczego sądy nie powinny rozstrzygać o nauce     2018-12-13
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Dziennik z Mozambiku: Demony w kurzu   Naskręcki   2018-03-30
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Gigantyczne “paleonory” wykopane przez wymarłe ssaki   Coyne   2017-06-29
Grupy anty-GMO przegrywają sprawę sądową w Nigerii    i Nkechi Isaak   2022-07-30
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Kiedy zapada noc i ziemia jest ciemna   Tonhasca Júnior   2023-02-10
Kilka lekcji z rosyjskiej rewolucji. Jak kuszący radykalny nihilizm prowadzi do ekstremizmu   Geifman   2021-03-22
Komisja Europejska ukrywa naukę o pszczołach   Ridley   2017-05-03
Malaria pachnąca cytryną    Zimmer   2015-04-07
Małpo ty moja   Koraszewski   2015-04-17
Metamorfozy    Júnior   2022-04-09
Minęło 40 lat od wydania „Samolubnego genu” – śmiała książka Richarda Dawkinsa ostała się próbie czasu   Ridley   2016-02-17
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Nowe badanie wskazuje na jednego oszusta   Coyne   2016-08-18
Nowy i dziwaczny rodzaj mimikry: nasiona rośliny naśladują kształt i zapach odchodów zwierzęcych, by ułatwić roznoszenie ich przez żuki gnojowe   Coyne   2015-10-20
O porażkach wolności i lęku przed nauką   Dennett   2016-05-20
O rzeczywistości rasy i odrazie do rasizmu    i Brian Boutwell   2017-09-04
Obniżenie poprzeczki dla tradycyjnej medycyny chińskiej dla ideologii i zysku     2017-12-29
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Osobisty mikrobiom w cyfrach   Zimmer   2014-08-14
Ostrogony nie są naprawdę “żywymi skamieniałościami”    Coyne   2015-07-29
Palestyńska intersekcjonalność z nazistami   Frantzman   2017-07-08
Pochwała ignorancji, czyli wiem, że nie wiem   Cullen   2017-01-11
Przykre niespodzianki, czyli czerniak i siwizna   Łopatniuk   2015-08-01
Przypuszczalnie złamana kość    Coyne   2015-06-04
Rozum i Wiara IICzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-22
Ryba z biodrami   Mayer   2016-03-30
Siedem narzędzi myślenia   Dennett   2014-11-19
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Tako rzecze antyszczepionkowa “wojowniczka mama”, Brittney Kara: jeśli szczepionki są tak wspaniałe, to dlaczego nie wspomina ich Biblia?     2018-04-26
Twardy kwiat do zgryzienia    Tonhasca Júnior   2023-02-22
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Wątpliwi pomocnicy    Tonhasca Júnior   2023-04-08
Świetna ewolucyjna innowacjaktóra okazała się zgubna   Yong   2015-12-10
Dlaczego odmawiamy dostrzegania jaśniejszej strony, choć powinniśmy   Pinker   2018-04-17
Krew, znój, łzy i pot   Tonhasca Júnior   2023-01-19
Mądrość w pułapce autorytetu   Witkowski   2020-04-18
Po prostu nie mogę się doczekać, aby znów wyruszyć w trasę   Tonhasca Júnior   2022-10-27
Pochwała jednoznaczności   Witkowski   2019-10-29
Z perspektywy naszego kurnika   Witkowski   2020-01-16
A co to takie włochate?   Łopatniuk   2016-04-02
A genomy ciągle kurczą się…   Zimmer   2016-11-22
A teraz dobre wiadomości: Sprawy naprawdę idą w dobrym kierunku   Pinker   2015-11-24
A polać wielką wodą…   Cipiur   2019-05-18
A.N. Wilson znowu kopie Darwina, tym razem w “Times”   Coyne   2017-09-07
Adam i Ewa: dwoje, czy więcej niż dwoje przodków?   Coyne   2017-01-07
Afrykańscy naukowcy wzywają do polityki poparcia biologii syntetycznej i innych innowacji   Agaba   2021-12-02
Agroekologia zmienia biednych farmerów w biedniejszych   Muhumuza   2022-06-09
AI – asystent lekarza   Novella   2020-12-09
AI: gorąca randka z “Sydneyem ”   Gotefridi   2023-03-15
Akademicki skandal: troje badaczy umyślnie publikowało fałszywe artykuły o „badaniach żałości”, by pokazać fatalne standardy akademickie w naukach społecznych   Coyne   2018-10-12
Akcja afirmatywna w wieloetnicznym narodzie   Hyams   2020-07-17
Aktywacja telomerazy mogłaby prowadzić do leczenia samej starości   Ridley   2015-10-27
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Aktywność umysłowa nie zapobiega osłabieniu umysłowej sprawności   Novella   2018-12-15
Akupunktura jadu pszczelego: śmiercionośne znachorstwo, które może zabić     2018-04-23
Akupunktura kontra nauka, wersja lingwistyczna     2017-06-01

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk