Prawda

Niedziela, 28 kwietnia 2024 - 09:35

« Poprzedni Następny »


Mrówki, altruizm i poświęcenie


Matt Ridley 2014-11-14


Dobrze, że różnica opinii o pochodzeniu zachowań mrówek między dwoma emerytowanymi biologami ewolucyjnymi (jeden powyżej osiemdziesiątki, a drugi powyżej siedemdziesiątki), dostała się do wiadomości przekazywanych szerokiej publiczności. W telewizji biolog z Harvardu, E. O. Wilson nazwał biologa z Oksfordu, Richarda Dawkinsa, “dziennikarzem”, co jest zdecydowanie jedną z najgorszych obelg w świecie nauki; i tak właśnie zostało to odebrane.

Znam i podziwiam obu tych naukowców, ale po przeczytaniu artykułów, będących przedmiotem sporu, uważam, że w sprawie tej poważnej różnicy zdań racja jest po stronie Dawkinsa.  

 

Zanim zanurzymy się (tylko pobieżnie) w arytmetykę pokrewieństwa genetycznego w kolonii mrówek, pozwólcie, że zadam proste pytanie: dlaczego ludzie dbają o swoje dzieci? Wychowywanie dzieci jest kosztowne, jest to ciężka i wyczerpująca praca, związana z nieustannym stresem, a jednak większość ludzi uważa, że daje ogromne nagrody. Co przez to rozumieją?

 

Czy robią to, żeby dogodzić sobie, samolubnie  szukając tych nagród, co jakoś deprecjonowałoby ich altruizm wobec dzieci? Nie sądzę.

 

Z pewnością jest bardziej prawdopodobne, że ludzie rodzą, wychowują i cenią swoje dzieci z tego samego powodu, który skłania króliki, szpaki i pająki do troski o swoje potomstwo – bo pochodzą od osobników, które dbały o swoje potomstwo. W całej naszej długiej historii ludzie, którzy uważali, że wychowywanie dzieci warte jest wysiłku, pozostawili więcej potomków niż ci, którzy tak nie uważali.

 

Wybrałem się podczas weekendu na ryby. Łosoś, którego miałem szczęście złowić (i wypuścić) jest skrajnym przykładem. Chociaż ryba była w świetnej formie, kiedy ją wypuściłem, najprawdopodobniej umrze w ciągu najbliższych dwóch miesięcy, wyczerpana wysiłkiem i niebezpieczeństwami dotarcia do strumienia, gdzie może złożyć ikrę. Jej instynkt rozmnażania się jest dokładną odwrotnością jednostkowej samolubności. Ale pozwala przetrwać jej genom.

 

Tego właśnie większość krytyków książki Richarda Dawkinsa Samolubny gen uparcie nie dostrzega: samolubność genów skłania nas do altruizmu. Teoria, że większość stworzeń robi rzeczy, które pomagają w przetrwaniu ich genów, tłumaczy i wyjaśnia akty autentycznej wielkoduszności.

 

Jest to całkowita odwrotność teorii, która mówi, że powinniśmy być samolubni, choć istotnie twierdzi, że prawdopodobnie jesteśmy selektywni w naszym altruizmie. (Ale o tym wiedzieliśmy.)

 

I tu właśnie docieramy do problemu mrówek. Mrówki na ogół nie są altruistyczne. W rzeczywistości prowadzą mordercze walki z mrówkami z innych mrowisk, a czasami biorą w niewolę mrówki innych gatunków. Niemniej wewnątrz mrowiska robotnice wychowują swoje siostry zamiast swoich córek. Wilson uważa, że jest tak dlatego, że przetrwanie mrowiska jako całości jest główną nagrodą, która napędza ich altruizm: jest to teoria nazywana „doborem grupowym”; Dawkins uważa, że przetrwanie genów mrówek, wspólnych z tymi siostrami, które zostaną przyszłymi królowymi, jest główną przyczyną: teoria zwana „doborem krewniaczym”. Zostawmy na boku matematykę i obelgi, bo ta kwestia, jak pisze Jerry Coyne, stanowi sedno sporu.

 

Wiele silnych dowodów popiera Dawkinsa, lub raczej jego nieżyjącego już kolegę, Billa Hamiltona, który stworzył fundamenty teorii doboru krewniaczego. Na przykład, chociaż zwyczaj wychowywania sióstr powstał także u termitów i golców, u mrówek, pszczół i os pojawił się niezależnie osiem razy.

 

Ta grupa owadów ma osobliwą cechę, a mianowicie, że – ponieważ samce powstają z niezapłodnionych jajeczek – samice są bardziej podobne do swoich sióstr niż do córek, pod warunkiem, że mają tego samego ojca. I we wszystkich ośmiu liniach rodowych okazuje się, że już wśród gatunków przodków królowe kojarzyły się tylko jeden raz, zapewniając genetyczne podobieństwo całego potomstwa.  

 

Wilson kiedyś akceptował ten argument, ale teraz mówi, że “porzucił” teorię samolubnego genu na rzecz teorii opartej na selektywnym przetrwaniu konkurujących grup. Nie ulega wątpliwości, że grupy czasami konkurują lub że jednostki muszą być w grupach, by prosperować. Czy jednak dzieje się to wystarczająco często, by stworzenia rozwinęły tendencje genetyczne do przedkładania sukcesu grupy nad własne przeżycie?

 

Wilson lubi nazywać ludzi stworzeniami “eusocjalnymi”, które to pojęcie normalnie używane jest wobec mrówek, pszczół i termitów żyjących w koloniach, gdzie rozmnaża się wyłącznie królowa. Mimo jednak całej „grupowości” ludzi, nie ma dowodów, że poświęcamy własne możliwości rozmnażania się jako jednostki, nie mówiąc już o tym, żeby nasze grupy jako takie rozmnażały się. Wręcz przeciwnie, rozmnażać lubimy się sami.

 

I dlatego spór Wilsona z Dawkinsem ma znaczenie polityczne. „Dobór grupowy” zawsze przedstawiano jako bardziej poprawną politycznie koncepcję, sugerując, że istnieje tendencja ewolucyjna ku ogólnemu altruizmowi u ludzi. Dobór na poziomie genów wydawał się bardziej prawicową ideą, w której jednostki są na łasce surowej kalkulacji genów.

 

W istocie, te ludowe interpretacje, są niesłychanie wprowadzające w błąd. Społeczeństwo nie jest oparte na jednostronnym altruizmie, ale na wzajemnie korzystnej (samolubnej) kooperacji.

 

Niemal wszystko, co ludzie robią, robione jest w imię uświadomionego interesu własnego. Pomyśl o ludziach, którzy dzisiaj sprzedali ci kawę, prowadzili pociąg, którym jechałeś, napisali twoją gazetę. Otrzymują wynagrodzenie za tę pracę, ale zrobili te rzeczy dla ciebie (a ty dla nich). Podobnie, dobór genowy wyraźnie kieruje ewolucją instynktu kooperacji i to nie tylko wobec najbliższych krewnych.

 

Może także podsycać tendencję do obrony członków własnej grupy, jeśli przetrwanie grupy pomaga przetrwaniu genów. Dobór grupowy jest jednak teorią konkurencji między grupami, a to znamy na ogół pod inną nazwą. Nazywamy to wojną. Gdyby dobór grupowy miał działać porządnie, wojna oznaczałaby całkowite unicestwienie wroga przez zwycięską grupę.

 

Richard Dawkins i E. O. Wilson byli kiedyś po tej samej stronie barykady, pisząc ważne książki wyjaśniające ewolucję zachowań niemal w tym samym czasie w latach 1970.

 

Dawkins nadal podziwia Wilsona, ale uważa, że popełnia on błąd. Jest to trochę tak, jak kiedy  Charles Darwin w latach 1880. napominał Alfreda Russela Wallace’a za jego uparte twierdzenia, że “wyższa inteligencja kierowała rozwojem człowieka w określonym kierunku i dla specjalnego celu”. Na co Darwin odpowiedział,  besztając go w liście: “Mam nadzieję, że nie zamordowałeś twojego i mojego dziecka”.

 

Pierwsza publikacja w Times.

 

Ants, altruism and self sacrifice

Rational Optimist, 11 listopada 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Matt Ridley


Brytyjski pisarz popularnonaukowy, sympatyk filozofii libertariańskiej. Współzałożyciel i b. prezes International Centre for Life, "parku naukowego” w Newcastle. Zrobił doktorat z zoologii (Uniwersytet Oksfordzki). Przez wiele lat był korespondentem naukowym w "The Economist". Autor książek: The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature (1994; pol. wyd. Czerwona królowa, 2001, tłum. J.J. Bujarski, A. Milos), The Origins Of Virtue (1997, wyd. pol. O pochodzeniu cnoty, 2000, tłum. M. Koraszewska), Genome (1999; wyd. pol. Genom, 2001, tłum. M. Koraszewska), Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What Makes us Human (także jako: The Agile Gene: How Nature Turns on Nurture, 2003), Rational Optimist 2010.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Tako rzecze Ridley Lengyel 2014-11-14


Nauka

Znalezionych 1475 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kameleon przekazuje różne informacje różnymi częściami ciała   Yong   2013-12-14
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
Wielki skandal z biopaliwami   Lomborg   2013-12-19
Przedwczesna wiadomość o śmierci samolubnego genu   Coyne   2013-12-22
Czy jest życie na Europie?   Ridley   2013-12-22
Nowa data udomowienia kotów: około 5300 lat temu – i to w Chinach   Coyne   2013-12-26
Na Zeusa, natura jest przeżarta rują i korupcją   Koraszewski   2013-12-26
Proces cywilizacji   Ridley   2013-12-28
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Żebropławy, czyli dziwactwa ewolucji   Coyne   2013-12-30
Czy może istnieć sztuka bez artysty?    Wadhawan   2013-12-30
Zderzenie mentalności   Koraszewski   2014-01-01
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Długi cień anglosfery   Ridley   2014-01-05
Ciemna materia genetyki psychiatrycznej   Zimmer   2014-01-06
Co czyni nas ludźmi?   Dawkins   2014-01-07
Twoja choroba na szalce   Yong   2014-01-08
Czy mamut włochaty potrzebuje adwokata?   Zimmer   2014-01-09
Pradawne rośliny kwitnące znalezione w bursztynie   Coyne   2014-01-10
Ratując gatunek możesz go niechcący skazać   Yong   2014-01-11
Ewolucja ukryta w pełnym świetle   Zimmer   2014-01-13
Koniec humanistyki?   Coyne   2014-01-15
Jak poruszasz nogą, która kiedyś była płetwą?   Yong   2014-01-16
Jak wyszliśmy na ląd, kość za kością   Zimmer   2014-01-19
Twoja wewnętrzna mucha   Cobb   2014-01-22
Ukwiał żyje w antarktycznym lodzie!   Coyne   2014-01-25
Dlaczego poligamia zanika?   Ridley   2014-01-26
Wspólne pochodzenie sygnałów płodności   Cobb   2014-01-28
Ewolucja i Bóg   Coyne   2014-01-29
O delfinach, dużych mózgach i skokach logiki   Yong   2014-01-30
Dziennikarski „statek upiorów” Greg Mayer   Mayer   2014-01-31
Dlaczego leniwce wypróżniają się na ziemi?   Bruce Lyon   2014-02-02
Moda na kopanie nauki   Coyne   2014-02-03
Neandertalczycy: bliscy obcy   Zimmer   2014-02-05
O pochodzeniu dobra i zła   Coyne   2014-02-05
Sposób znajdowania genów choroby   Yong   2014-02-07
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Kiedy zróżnicowały się współczesne ssaki łożyskowe?   Mayer   2014-02-10
O przyjaznej samolubności   Koraszewski   2014-02-12
Skąd wiesz, że znalazłeś je wszystkie?   Zimmer   2014-02-15
Nauka odkrywa nową niewiedzę o przeszłości   Ridley   2014-02-18
Żyjące gniazdo?   Zimmer   2014-02-19
Planeta tykwy pospolitej   Zimmer   2014-02-21
Nowe niezwykłe skamieniałości typu “Łupki z Burgess”   Coyne   2014-02-22
Dziennik z Mozambiku: Pardalota   Naskręcki   2014-02-23
Wskrzeszona odpowiedź z kredy na “chorobę królów”   Yong   2014-02-26
Dziennik z Mozambiku: Sybilla     2014-03-01
Spojrzeć ślepym okiem   Yong   2014-03-02
Intelektualne danie dnia  The Big Think   Coyne   2014-03-04
Przeczołgać się przez mózg i nie zgubić się   Zimmer   2014-03-05
Gdzie podziewają się żółwiki podczas zgubionych lat?   Yong   2014-03-10
Supergen, który maluje kłamcę   Yong   2014-03-14
Idea, którą pora oddać na złom   Koraszewski   2014-03-15
Zwycięstwa bez chwały   Ridley   2014-03-17
Twarde jak skała   Naskręcki   2014-03-18
Pasożyty informacyjne   Zimmer   2014-03-19
Seymour Benzer: humor, historia i genetyka   Cobb   2014-03-21
Kto to był Per Brinck?   Naskręcki   2014-03-23
Potrafimy rozróżnić między przynajmniej bilionem zapachów   Yong   2014-03-25
Godzina Ziemi czyli o celebrowaniu ciemności   Lomborg   2014-03-27
Słonie słyszą więcej niż ludzie   Yong   2014-03-30
Niebo gwiaździste nade mną, małpa włochata we mnie   Koraszewski   2014-03-31
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Najstarsze żyjące organizmy   Coyne   2014-04-03
Jak zmienić bakterie jelitowe w dziennikarzy   Yong   2014-04-06
Eureka! Sprytne wrony to odkryły   Coyne   2014-04-07
Sukces upraw GM w Indiach   Lomborg   2014-04-09
Wirus, który sterylizuje owady, ale je pobudza   Yong   2014-04-12
Przystosować się do zmiany klimatu   Ridley   2014-04-14
Jeden oddech, który zmienił planetę   Naskręcki   2014-04-16
Najgorsze w karmieniu komarów jest czekanie   Yong   2014-04-17
Kłopotliwa podróż w przyszłość   Ridley   2014-04-19
Pierwsze spojrzenie na mikroby współczesnych łowców zbieraczy     2014-04-23
Seksizm w nauce o jaskiniowych owadach   Coyne   2014-04-26
Musza bakteria zaprasza inne muszki na uczty owocowe   Yong   2014-04-27
Zachwycający rabuś, który liczy sto milionów lat   Cobb   2014-04-28
Mądrość (małych) tłumów   Zimmer   2014-04-29
Tak bada się ewolucję inteligencji u zwierząt   Yong   2014-05-02
Fantastyczna mimikra tropikalnego pnącza   Coyne   2014-05-03
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Pomidory tworzą pestycydy z zapachu swoich sąsiadów   Yong   2014-05-07
Potrawy z pasożytów   Zimmer   2014-05-08
Technologia jest często matką nauki, a nie odwrotnie   Ridley   2014-05-09
Montezuma i jego flirty   Coyne   2014-05-11
Insekt dziedziczy mikroby z plemnika taty   Yong   2014-05-12
Polowanie na nietoperze   Naskręcki   2014-05-14
Zmień swoje geny przez zmianę swojego życia   Coyne   2014-05-15
Obrona śmieciowego DNA   Zimmer   2014-05-17
Gdzie są badania zwierzęcych wagin?   Yong   2014-05-20
Niemal ssaki   Naskręcki   2014-05-21
Zobaczyć jak splątane są gałęzie drzewa   Zimmer   2014-05-23
Dlaczego ramiona ośmiornicy nie plączą się   Yong   2014-05-24
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Wąż zgubiony i ponownie odnaleziony   Mayer   2014-05-28
Niespodziewani krewni mamutaków   Yong   2014-05-30
Trochę lepszy  świat   Ridley   2014-05-31
Tam, gdzie są ptaki   Mayer   2014-06-01
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Jestem spełniony   Naskręcki   2014-06-04

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk