Prawda

Piątek, 24 maja 2024 - 06:54

« Poprzedni Następny »


Pogodzenie nauki i religii?


Jerry A. Coyne 2018-12-21


Nautilus Magazine jest witryną internetową, która  przedstawia się jako „inny rodzaj pisma naukowego”. I istotnie nim jest - ponieważ jest częściowo wspierana przez John Templeton Foundation (JTF). Ta Fundacja jest poświęcona pokazywaniu, że religia i nauka są zgodne – wręcz działają w harmonii – bo Sir John zostawił swoją forsę JTF na finansowanie projektów pokazujących, jak nauka ujawnia boskość. Tak więc magazyn publikuje ugrzecznione artykuły, jak ten z lipca, a teraz mamy nowy artykuł Briana Gallaghera, redaktora blogu Nautilusa Facts So Romantic i “Sinai and Synapses” (oj!).

Utrzymuje on tutaj, że znalazł zgodność nauki i religii, ale jego dowód jest kulawy. Przeczytajcie, to jest krótki tekst.   


Jak to tak często widzimy, cytaty z Einsteina, a nawet Stephena Hawkinga mają pokazać, że  mieli oni wyznawać coś podobnego do religii, choć Gallagher przyznaje przynajmniej, że poglądy Einsteina na religię nie były jasne. Gallagher najpierw cytuje Elona Muska, który podobno powiedział: „Wierzę, że istnieje jakieś wyjaśnienie tego wszechświata, które można nazwać Bogiem”, a potem wyciąga Alberta i Stephena:

Einstein istotnie nazywał to Bogiem. Ten niemiecko-żydowski fizyk jest słynny z wielu powodów – jego teorii względności szczególnej i ogólnej, jego czupryny siwych włosów -  włącznie z jego tajemniczą uwagą, często przywoływaną w dyskusjach o dziwnej, probabilistycznej naturze mechaniki kwantowej, że „Bóg nie gra w kości”. Ostateczne lub decydujące równanie, które opisuje prawa natury i pochodzenie kosmosu, nie mogło, jak wierzył Einstein, zawierać przypadku. Gdyby to robiło – przy czym „to” jest kopenhaską interpretacja mechaniki kwantowej – byłoby niepełne. (Wśród fizyków panuje teraz konsensus, że mylił się; Bóg jest probabilistyczny. “Wszystkie dowody wskazują na to, że jest notorycznym hazardzistą - powiedział kiedyś Stephen Hawking -  który rzuca kośćmi przy każdej możliwej okazji”.

To, oczywiście, sugeruje, że Hawking wierzył w Boga.


Ale Einstein był w najlepszym wypadku panteistą, który czuł podziw dla praw natury, ale nigdy nie zaakceptował teistycznego Boga. Jeśli zaś chodzi o Hawkinga, no cóż, czytelnik Dave, który zwrócił mi uwagę na artykuł Gallaghera, przesłał mi również poniższy cytat:

Hawking napisał w swojej ostatniej książce:

Jeśli chcesz, możesz nazywać prawa nauki „Bogiem”, ale nie będzie to osobowy Bóg, którego spotkałbyś i zadał mu pytania. …Każdy z nas ma swobodę wierzenia w to, co chcemy, a moją opinią jest, że najprostszym wyjaśnieniem jest to, że nie ma Boga. Nikt nie stworzył wszechświata i nikt nie kieruje naszym losem.  

(Hawking, Brief Answers to the Big Questions, s. 36-8)

Wypaczona selektywność Nautilusa nigdy nie przestaje mi imponować.


W rzeczywistości Hawking był zdeklarowanym ateistą. Ale Gallagher twierdzi, że Hawking i Einstein pokazują, że nie ma konfliktu między nauką i religią. Jak pokazują? Czytajcie dalej:  

Benedict Spinoza, XVII-wieczny żydowsko-holenderski filozof, był również w swoich czasach mylnie brany za ateistę, z powodu tego co napisał w traktacie Etyka: “Wszystko, powiadam, jest w Bogu, i wszystko, co się dzieje, dzieje się wyłącznie na mocy praw nieskończonej natury Boga i wynika z konieczności jego istoty (jak to zaraz wykażę.”


W 1929 roku Einstein otrzymał telegram w pytaniem o jego wiarę w Boga od nowojorskiego rabina o nazwisku Herbert S. Goldstein, który słyszał, jak kardynał z Bostonu powiedział, że teoria względności tego fizyka implikuje „upiorną zjawę ateizmu”. Einstein uspokoił Goldsteina. “Wierzę w Boga Spinozy, który ujawnia się w harmonii wszystkiego, co istnieje – powiedział mu – nie w Boga, który interesuje się losem i uczynkami ludzkości”.


Dla Einstein, według artykułu z 2006 roku, było to równoznaczne z „kosmicznym uczuciem religijnym”, który nie wymagał „antropomorficznego pojęcia Boga”.  Wyjaśnił ten pogląd w „New York Times Magazine”:


“Religijni geniusze wszystkich czasów wyróżniali się tego rodzaju religijnym uczuciem, które nie zna dogmatu ani Boga wyobrażonego na podobieństwo człowieka; nie może więc być kościoła, na którym opiera się główne nauczania. Tak więc właśnie między heretykami wszystkich czasów znajdujemy ludzi, którzy byli przepełnieni uczuciem religijnym  tego najwyższego rodzaju i w wielu wypadkach współcześni im uważali ich za ateistów, czasami również za świętych. Patrząc w ten sposób, ludzie tacy jak Demokryt, Franciszek z Asyżu i Spinoza są blisko do siebie podobni”.


Tak więc, jak uznałby Einstein, nie ma nieuniknionego konfliktu między nauką a religią – lub między nauką a „religijnymi uczuciami”.  

Nie wiem czy śmiać się, czy płakać, kiedy widzę tego rodzaju udawanie. Spinoza mógł być prawdziwym panteistą, widząc jakiś rodzaj wszechobecnej boskości we wszechświecie, ale to daleko wykracza poza moją specjalność. Z Einsteinem jednak jest inna sprawa. Odrzucał ideę teistycznego Boga, tego, w którego wierzą Amerykanie, który ingeruje w sprawy świata i ma osobiste stosunki ze Swoją trzodą. Przez „uczucie religijne” Einstein rozumiał po prostu ”podziw i zachwyt wobec wszechświata” lub to głęboko niejednoznaczne słowo ”duchowość”.


Kiedy więc Gallagher mówi, że to pokazuje, że nie ma nie ma nieuniknionego konfliktu między nauką a religią, w rzeczywistości mówi: „nie ma nieuniknionego konfliktu między nauką a podziwem dla cudów wszechświata”.  


“Religijne uczucia” Einsteina bardzo różnią się od ”religijnych uczuć” tych 70% Amerykanów, którzy wierzą w Boga. Powiedzieć, że Einstein – i Gallagher – dokonali jakiegoś rodzaju pojednania między nauką a religią jest zwykłym kłamstwem opartym na świadomym zlaniu konwencjonalnej religii z „podziwem i zachwytem”.


Kolejne fiasko Nautilusa, ale pomaga utrzymywać otwarty kurek z pieniędzmi Templetona.


A bogus reconciliation of science and religion from nautilus

Why Evolution Is True, 10 grudnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry Coyne

Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Uwaga korygująca Stanisław Pietrzyk 2018-12-21


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 909 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk