Prawda

Piątek, 2 maja 2025 - 08:39

« Poprzedni Następny »


Nietrafne proroctwo – Psalm 22


Bob Seidensticker 2015-09-07


Psalm 22 jest jednym z najpopularniejszych miejsc dopatrywania się rzekomych starotestamentowych proroctw, które spełniły się poprzez życie Jezusa. Apologeci twierdzą, że dość wiernie odpowiada on o historii ukrzyżowania, mimo, że został napisany około tysiąc lat wcześniej.


Pierwszy werset tego rozdziału brzmi: „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”, i są to ostatnie słowa Jezusa zgodnie z Ewangeliami św. Mateusza i św. Marka.


Wersety 8 i 9: „Wszyscy, którzy na mnie patrzą, śmieją się ze mnie, otwierają usta, potrząsają głową: Panu zaufał, niech więc Go wyzwoli, niech wyrwie go z nieszczęścia, skoro go tak kocha”.  Rzeczywiście św. Marek odnotowuje gapiów lżących Jezusa i kpiących z jego niemożności uwolnienia się.


Werset 17: „(…) którzy przebijają moje ręce i nogi” brzmi jak opis ukrzyżowania. Ta forma egzekucji była praktykowana przez rozmaite kultury starożytnego Bliskiego Wschodu od wielu stuleci przed narodzinami Jezusa, ale prawdopodobnie jeszcze nie w chwili pisania tego psalmu. W tym przypadku werset ten wygląda na proroczy.


W wersecie 19 czytamy: „Rozdzielają między siebie me szaty, a o płaszcz mój rzucają losy”, tak jak zostało to opisane w Ewangelii św. Marka.

 


Sceptyczna interpretacja


Istnieją pewne oczywiste podobieństwa, ale jakie jest najlepsze ich wyjaśnienie – czy takie, że ten starożytny psalm rzeczywiście przepowiedział ukrzyżowanie, czy takie, że historia w ewangelii została napisana tak, by imitować proroctwo? Autorowi Ewangelii według św. Marka ten psalm był z pewnością dobrze znany i być może dodał rozdzielanie odzieży, szyderstwa tłumu oraz ostatnie słowa Jezusa.


W takim razie co począć z przebijaniem dłoni i stóp? Być może ten psalm o tym nie mówi. Inne tłumaczenie może brzmieć: „tak jak lew przygniatają moje ręce i nogi”. W komentarzu ze strony NET Bible czytamy:


Psalmista być może wyobraża sobie lwa przygniatającego swoimi łapami do ziemi ręce i nogi ofiary (scena przedstawiana w sztuce starożytnego Bliskiego Wschodniej) lub lwa gryzącego ręce i nogi.


Wprowadźmy tę zmianę i spójrzmy, o czym teraz mówi werset 17:

 

 

Zgraja psów mnie opadła,

otacza mnie gromada złoczyńców,

którzy jak lew przygniatają moje ręce i nogi

 


Nie mamy już dobrego porównania do opowieści o ukrzyżowaniu. (Pozwolę sobie jednak zauważyć, że istnieją argumenty przemawiające za pierwszą jak i drugą interpretacją tego wersetu).


Zastanówmy się raz jeszcze nad ostatnimi słowami Jezusa: „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”. Czy sytuacja, w której Jezus zostaje opuszczony, wygląda na część Bożego planu? Nie przypomina to tego panującego nad sobą Jezusa opisanego w Ewangeliach św. Łukasza i św. Jana.


Jeśli już coś to przypomina, to będzie to gnostycyzm (nie w samym Psalmie, ale gdy przeniesiemy go do Ewangelii). Gnostycka Ewangelia wg Filipa (z trzeciego wieku) wyjaśnia to w taki sposób: „«Boże mój, Boże mój, Panie, dlaczego mnie opuściłeś?», [Jezus] wypowiedział te słowa na krzyżu, gdyż już wcześniej opuścił jego ciało”. Oznacza to, że Chrystus-bóg wszedł w Jezusa-człowieka podczas chrztu (pamiętacie gołębia?), ale później porzucił Jezusa w czasie ukrzyżowania.

 


Co zrobić z pominiętymi wersetami?


Rozważmy teraz cały psalm. Twierdzenie apologetów opiera się na wybieraniu z kontekstu intrygujących niewielkich fragmentów, lecz gdy spojrzymy na całość, to  nie przypomina ona opowieść o ukrzyżowaniu.


Werset 10: „To Tyś mnie wyprowadził z łona mojej matki, Tyś mnie kładł bezpiecznie na matczynych piersiach” – kolejny raz brzmi to jak słowa zwykłego człowieka. Pierwszą osoba Trójcy Świętej nie musiałaby przekonywać drugiej osoby Trójcy Świętej, by mu zaufała.

Wersety 13 i 14: „Otacza mnie mnóstwo młodych cielców wszędzie pełno byków z Baszanu [miejsca znanego z hodowli bydła], wszystkie otwierają ku mnie pyski, niczym lwy drapieżne i głośno ryczące”. Byki i lwy? Przypomina to męczeńską śmierć na arenie, a nie ukrzyżowanie.

Werset 18: „Mogę policzyć wszystkie moje kości”. Wyraźnie widać, że ten nieszczęsny człowiek jest maltretowany, ale (kolejny raz) nie jest to przypowieść ewangeliczna.


Wersety 21 i 22: „Uratuj me życie od miecza i nie pozwól, żeby psy porwały moje jedyne dobro. Wyrwij mnie z paszczy lwa, ratuj mnie przed rogami bawołów”. Jak wyżej.


Jednak największy problem z wciskaniem Psalmu 22 do ewangelicznej opowieści polega na tym, że nie ma tam żadnego odniesienia do zmartwychwstania! Jak może to być historia ofiary z Jezusa, jeśli nie ma puenty?

 

Spieranie się z osobą, która zrezygnowała z używania rozumu,
jest jak podawanie lekarstwa nieboszczykowi.

- Thomas Paine

 

 

 (Tekst oryginału: Failed prophecy: Psalm-22)

 

Tłumaczenie: Dariusz Jamrozowicz



Bob Seidensticker

 

Po ukończeniu Massachusetts Institute of Technology (1980) projektował sprzęt komputerowy, co było tematem jego pierwszej książki The Well-Tempered Digital Design (1986). Jest współautorem kilkunastu patentów sofware'owych, pracował w wielu firmach technologicznych, od kilkuosobowych start-upów po Microsoft i IBM.

Po opuszczeniu Microsoftu zajął się pisaniem. W książce Future Hype: The Myths of Technology Change (2006) poruszył kwestię przemiany technologicznej – jak ją postrzegamy, a jak ona w rzeczywistości przebiega. Krzyżowy ogień (2011) jest jego pierwszą powieścią. W 2013 roku wydał kolejną: A Modern Christmas Carol, podejmującą temat religii i jej wpływu na życie.

Mieszka niedaleko Seattle z żoną Sandy i psem Wheezerem.

 

………

 

Książka „Krzyżowy ogień. Historia niezwykłej duchowej podróży” ukazała się w Polsce nakładem wydawnictwa Błękitna Kropka i jest do nabycia m.in. na stronie www.blekitna.pl  

 

Więcej informacji o samej książce: http://www.blekitna.pl/tytuly/144-krzyzowy-ogien  

 

Każdy, kto złoży zamówienie na stronie wydawnictwa i w uwagach dopisze „Z polecenia Hili”, otrzyma dodatkowy 10-procentowy rabat.

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 934 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Mit o dziurze w kształcie Boga   Dawkins   2025-01-06
Ernestine Louise Rose: „człowieczeństwo nie uznaje płci”   Walter   2024-12-10
Ateistka, feministka i abolicjonistka z kraju Kościuszki   Koraszewski   2024-12-01
Osobliwy Testament demiurga   Ferus   2024-10-06
Krezusowa cena zbawienia    Ferus   2024-09-29
Przerażająca cena zbawieniaCzyli kogo najwięcej kosztował ten soteriologiczny pomysł.   Ferus   2024-09-22
Nieistniejący Bóg.Czyli przedwczesny optymizm teistów  (IV)   Ferus   2024-09-15
„ATEISTA” Koraszewskiego zmusza do myślenia   Ciring   2024-09-12
Nieistniejący Bóg, czyli przedwczesny optymizm teistów (III)   Ferus   2024-09-08
Nieistniejący Bóg (II)Czyli przedwczesny optymizm teistów.   Ferus   2024-09-01
Nieistniejący Bóg.Czyli przedwczesny optymizm teistów.   Ferus   2024-08-25
Ubogacony krzyż w Sejmie.Czyli moja propozycja religijnego symbolu.   Ferus   2024-08-18
Fałszywa przepowiednia. Czyli przegapiliśmy kolejny koniec świata.   Ferus   2024-08-11
Najlepsza religia na świecie II.   Ferus   2024-08-04
Najlepsza religia na świecie   Ferus   2024-07-28
Baśniowy urok apokryfów (IV)   Ferus   2024-07-14
Baśniowy urok apokryfów (III)   Ferus   2024-07-07
Baśniowy urok apokryfów (II)   Ferus   2024-06-30
Ofiara z dzieci i islamSpecjalny esej z okazji Id al-Adha, Święta Ofiarowania   Pandavar   2024-06-24
Baśniowy urok apokryfów   Ferus   2024-06-23
Dwie koncepcje zbawienia ludzi (III)   Ferus   2024-06-16
Dwie koncepcje zbawienia ludzi (II)   Ferus   2024-06-09
Dwie koncepcje zbawienia ludzi   Ferus   2024-06-02
Umarł Bóg, niech żyje bóg   Koraszewski   2024-05-29
Anielska lekcja religii   Ferus   2024-05-26
Kulturowy pasożyt   Ferus   2024-05-19
Alternatywny Genesis: Boski reality show” III.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-05-12
Alternatywny Genesis: Boski reality show II.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-05-05
Alternatywny Genesis: Boski reality show.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-04-28
Jak głęboka jest nienawiść muzułmanów do niewiernych?   Koraszewski   2024-04-25
Geneza i paradoksy teizmu (IV)   Ferus   2024-04-21
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk