Prawda

Piątek, 26 kwietnia 2024 - 05:18

« Poprzedni Następny »


Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe


Leo Igwe 2016-01-02

Rynek w Harare.
Rynek w Harare.

Powiedzenie, że “nie ma ateistów w okopach”, używa się jako argumentu przeciwko ateizmowi. Zgodnie z tym rozumowaniem w sytuacjach strachu, niebezpieczeństwa lub stresu ludzie zwracają się do Boga lub jakiejś wyższej istoty. Ten argument jest używany dla zdyskredytowania stanowiska ateistycznego i kwestionowania autentyczności i spójności bezbożnej postawy życiowej. Spójrzmy jednak na to z innej strony: niepewność, rozpacz i beznadzieja powodują, że ludzie szukają wyimaginowanej pomocy i wyimaginowanej interwencji od wyimaginowanych istot.

Jednak nie zawsze tak jest. Wielu niewierzących zachowuje swój brak wiary w boga niezależnie od tego, w jak tragicznej sytuacji mogą się znaleźć; odmawiają zmiany poglądów nawet w obliczu skrajnego przerażenia i stresu. W sytuacjach wojny lub konfliktu wielu ateistów nie widzi potrzeby nawrócenia się, tęsknoty za siłą nadnaturalną ani wyrażania wiary w siłę wyższą jako sposobu radzenia sobie z trudną lub niebezpieczną sytuacją.


Przy panujących warunkach ekonomicznych Zimbabwe można porównać do okopów. Według raportu BBC gospodarka kraju znajduje się w głębokim kryzysie. Bieda i bezrobocie są wszechobecne. W kraju panuje szalejąca inflacja, poważne braki żywności i paliwa. Załamanie się gospodarki kraju przypisuje się przymusowemu przejęciu przez reżim Mugabe farm komercyjnych, które były własnością białych. Codzienne życie jest walką.


Pytanie brzmi: czy w tym kraju są ateiści? Odpowiedź brzmi: tak. Ateiści istnieją w Zimbabwe, a co więcej, zaczęli organizować się, mobilizować, nawiązywać ze sobą kontakty, wszystko dzięki Internetowi. Rosnąca sieć ateistów w tym kraju jest wyraźnym świadectwem, że ateizm ma miejsce w życiu ludzi niezależnie od tego czy żyją w warunkach stresu, czy w komforcie; czy żyją w sytuacji konfliktu, czy prowadzą spokojne i bezpieczne życie.


Niedawno kontaktowałem się z dwojgiem działaczy ateistycznych w Zimbabwe, Danem i Jane, i opowiadali mi o wyzwaniu bycia ateistą we współczesnym Zimbabwe. Dan mieszka w stolicy kraju, Harare. Wychował się w religijnej rodzinie, ale przez ostatnie trzy lat uważa się za ateistę:

Otrzymałem wychowanie religijne, ale zawsze byłem ciekawski, zawsze chętny do kwestionowania i kiedy podrosłem i dowiedziałem się więcej, było mi coraz trudniej poważnie traktować religię. Dopiero kiedy on line zetknąłem się ze społecznościami sceptyków i racjonalistów, zacząłem w pełni identyfikować się jako ateista.

Nastanie Internetu wzmocniło nie-teistów, szczególnie w przyspieszeniu ich ujawnienia się. Przepływ informacji i wiedzy był wyzwoleniem dla ateistów w Afryce, bo dostarczył im idei podbudowujących ich wątpliwości. Internet dał ateistom tego regionu platformy do spotkań i kontaktów z ludźmi o podobnych poglądach. Chociaż społeczność wirtualna była pomocna, ateiści nadal stoją przed wyzwaniami w bezpośrednich kontaktach z ludźmi – przyjaciółmi i członkami rodziny – w swoim najbliższym otoczeniu. Dan opowiedział o kosztach społecznych identyfikowania się jako ateista w Zimbabwe:

Głównym wyzwaniem jest to, że otwarte identyfikowanie się jako ateista komplikuje wszelkiego rodzaju stosunki z ludźmi. Nie jest zabawna konieczność wyważania słów w każdej rozmowie, w jakiej uczestniczysz.


Panuje zdecydowany brak zrozumienia, czym jest ateizm. Większość ludzi nigdy nie rozważała możliwości porzucenia religii. Tak, są inni ateiści w Zimbabwe, fizycznie spotkałem się z dwoma, ale znam ponad dziesięciu innych z sieci. Współprowadzę stronę facebookową „Ateista w Zimbabwe”, która miała 95 „lajków”, kiedy ostatnio sprawdzałem, chociaż znaczna ich liczba jest od ateistów z innych krajów. Ale to pomaga, że mamy przestrzeń, w której możemy się spotykać, nawet jeśli jest to przestrzeń wirtualna. Na ile wiem, większość z nich nadal nie ujawnia się, podobnie jak ja.


Wątpię, by było fizycznie niebezpieczne publiczne identyfikowanie się w Zimbabwe jako ateista. Z pewnością nie widziałem ani nie słyszałem o niczym, co by prowadziło do takiego przekonania. Jednak istnieją poważne koszty społeczne związane z czymś takim. Mieszkańcy Zimbabwe są bardzo religijni, a przy tak złej gospodarce, jaka jest obecnie, stali się jeszcze bardziej religijni. Z pewnością nie jest trudno wyobrazić sobie człowieka, który traci przyjaciół i rodzinę, bo przyznał, że jest ateistą. Jest wystarczająco trudno być młodym bez dodawania do tego odrzucenia religii. Jestem uprzywilejowany, bo mam wielu przyjaciół, którzy rozumieją, choć sami są na ogół chrześcijanami, ale obecnie nie marzyłbym nawet o powiedzeniu tego członkom mojej rodziny.


Nie jest łatwo przewidzieć przyszłość ateizmu w Zimbabwe. Podejrzewam, że mamy przed sobą długą i trudną drogę. Najlepsze, na co możemy mieć nadzieję na krótką metę, to podniesienie poziomu wiedzy o ateizmie w szerszym społeczeństwie. Byłoby mniej szoku i strachu, gdyby było wiadomo, że istnieje alternatywa dla religii.

Jednak szerzenie wiedzy, że istnieje alternatywa dla religii, musi zmagać się z indoktrynacją grup religijnych przekonujących, że żadna taka alternatywna nie istnieje i że albo człowiek wierzy w boga, albo jest potępiony. Jane, która także mieszka w Harare, została wychowana jako chrześcijanka, ale została ateistką, kiedy miała 17 lat. Do ateizmu skłoniło ją czytanie Biblii. „Sama Biblia mnie odwróciła od religii” – mówi. Ten “bolesny” proces porzucania wiary chrześcijańskiej zaszedł dlatego, że czytając Biblię zauważyła “wiele rzeczy sprzecznych i kompletnie nonsensownych”.  Uwielbiała także naukę i uznała twierdzenia naukowe za bardziej przekonujące niż doktryny religijne lub biblijne. Podobnie jak Dan mówi o kosztach społecznych otwartego przyznania się do ateizmu we współczesnym Zimbabwe:

No cóż, bycie ateistą jest tu dość rzadkie. Mówię o tym otwarcie do wszystkich poza członkami mojej rodziny, żeby uniknąć dramatu. Myślę, że jest to bardziej kwestia opinii, jaką dostaniesz, niż niebezpieczeństwa. Szczerze mówiąc, większość ludzi jest religijna i nikt z tych ateistów, których znam, nie miał problemów z powodu ateizmu. Oczywiście, ateizm jest uważany za coś złego.

Jane mówi, że ateizm nie jest tematem otwarcie dyskutowanym w kraju i sądzi, że wyciszony głos ateizmu wynika z panującej sytuacji ekonomicznej:

Kryzys ekonomiczny zdecydowanie zapełnia kościoły. Zimbabweańczycy uwielbiają “cuda”. Jako ateistka w tym kraju widzę, że moja opinia jest niepożądana i nieistotna, ale, szczerze, mam inne rzeczy do roboty. Więc nie bardzo o to dbam. Żyję i pozwalam żyć.

W całym regionie ateiści często czują się całkiem bezradni wobec przytłaczającego wpływu wiary religijnej, szczególnie skutków chrześcijaństwa i islamu. Religia i polityka są tak zmieszane, że ateiści są wypchnięci na margines społeczny i polityczny. Wielu ludzi sądzi, że nie ma przyszłości dla ateizmu w tym regionie i że otwarte i publiczne mówienie o swojej niewierze w Boga lub Allaha stanowi niepotrzebne ryzyko. Wielu ateistów w Afryce pozostaje więc w ukryciu i nadal płacą religii daninę pustych słów. Udawanie religijności opóźnia jednak wyłonienie się energicznego ateizmu w regionie. Wyrządza wielkie szkody sprawie przebudzenia ateizmu w Afryce.


Ważne jest przypomnienie, że wiele krajów w świecie zachodnim stało kiedyś przed podobnymi wyzwaniami ekonomicznymi, które pchają mieszkańców Zimbabwe, a w rzeczywistości wielu ludzi w całej Afryce do kościołów, meczetów i domów duchownych. Ateiści w tych krajach nie poddali się jednak religijnemu lub teistycznemu dyktatowi. Odważali się otwarcie wyrażać swoje wątpliwości i naprawdę pokazywali słowem i czynem, że istnieją ateiści w okopach. Historia mówi nam, że ich kampania opłaciła się i przyczyniła do Odrodzenia i Oświecenia w świecie zachodnim.


Ateiści w Zimbabwe nie powinni więc rozpaczać ani ustawać w kampanii o otwarte, świeckie, wolnomyślne społeczeństwo. Nie powinni sądzić, że ich poglądy nie mają znaczenia dla ich kraju i jego przyszłości. Zamiast tego, powinni dążyć do trzymania płomienia ateizmu, sceptycyzmu i świeckości przy życiu, mimo wszystkich przeciwności.


I kiedy ateiści w Zimbabwe próbują, by ich głosy było słychać, próbują organizować się i mobilizować dla szerzenia świeckich wartości, grupy ateistyczne w innych częściach świata powinny wyciągnąć do nich rękę i okazać wsparcie i solidarność.


The challenge of atheism in contemporary Zimbabwe

Butterflies&Wheels, 8 listopada 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 905 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Jak głęboka jest nienawiść muzułmanów do niewiernych?   Koraszewski   2024-04-25
Geneza i paradoksy teizmu (IV)   Ferus   2024-04-21
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk