Prawda

Środa, 29 stycznia 2020 - 07:36

« Poprzedni Następny »


Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze


Jerry A. Coyne 2016-03-15

Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.
Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.

Chyba byłoby zbytnim optymizmem z mojej strony mieć nadzieję, że mój esej z 2013 r. w “Slate”, No faith in science, na zawsze położył kres twierdzeniom, że nauka, tak samo jak religia, polega na wierze.


Moja teza była prosta: „wiara” w nauce oznacza „zaufanie oparte na doświadczeniu”, podczas gdy to samo słowo w religii znaczy „wiara bez wystarczających dowodów, by przekonać większość racjonalnych ludzi”. Jest to zatem to samo słowo, ale ma dwa różne znaczenia. Niemniej ludzie religijni systematycznie mieszają te znaczenia – i podejrzewam, że robią to umyślnie. Chciałbym, żeby przeczytali mój cholerny esej.


A więc ktoś zrobił to znowu: Matt Emerson, katolik, który na swoim blogu informuje: “Uczę technologii i kieruję biurem w Xavier College Preparatory w Palm Desert w Kalifornii”. Napisał także książkę Why Faith? A Journey of Discovery, którą w maju ma opublikować Paulist Press; jej celem jest pomoc ludziom w utrzymaniu i zrozumieniu wiary.


3 marca Emerson opublikował krótki esej w “Wall Street Journal” - At its heart, science is faith-based too – który, jak zwykle miesza znaczenie “wiary” w zastosowaniu do nauki (ale my, naukowcy, unikamy tego słowa!) ze znaczeniem tego słowa stosowanym w religii. Zamiast wdawać się w szczegóły polecam przeczytanie mojego tekstu w “Slate” i Emerson także powinien to zrobić! Tutaj przykład pomieszania przez niego pojęć:

Naukowcy, którzy dokonali odkrycia fal grawitacyjnych [włoski fizyk Carl Rovelli], napisali, że podążali za “marzeniem opartym na wierze w rozum: że logiczne dedukcje Einsteina i jego matematyki będą wiarygodne”.


Pan Rovelli nie pisał o wierze religijnej. I naukowcy ogólnie uznają nawet wiarę pozbawioną znaczenia teologicznego za coś niezwiązanego z ich przedsięwzięciami. Niemniej związek między wiarą a nauką jest znacznie bliższy niż wielu przypuszcza…

Błąd. Naukowcy nie mają “Wiary w rozum”. Jak pisałem w „Slate”:  


A co z wiarą w rozum? Znowu błąd. Rozum — zwyczaj zachowywania krytycyzmu, logiki i uczenia się z doświadczenia — nie jest założeniem a priori, ale narzędziem, które działa. Dało nam antybiotyki, komputery i zdolność sekwencjonowania DNA. Nie mamy wiary w rozum; używamy rozumu, ponieważ — odmiennie od objawienia — daje rezultaty i zrozumienie. Nawet dyskusja o tym, dlaczego powinniśmy używać rozumu posługuje się rozumem!


Tutaj Emerson powtarza starą bzdurę za fizykiem/akomodacjonistą Paulem Daviesem:

Fizyk z Arizona State University, Paul Davies, zauważył, że nauka polega na przekonaniach  – że ukryta architektura wszechświata, wszystkie stałe i prawa natury, które podpierają przedsięwzięcie nauki, będą utrzymane. Jak napisał w książce The Mind of God: The Scientific Basis for a Rational World: “Tylko dlatego, że słońce wstało każdego dnia naszego życia, nie ma gwarancji, że wstanie jutro. Przekonanie, że to zrobi – że istotnie istnieją wiarygodne regularności w naturze – jest aktem wiary, ale takim, który jest niezbędny dla postępu nauki”.

No cóż, nie możemy być w 100% pewni, że słońce wstanie jutro, ale z tym także rozprawiłem się w “Slate”:

Masz wiarę (tj. zaufanie), że słońce wstanie jutro, ponieważ zawsze to robiło i nie ma żadnych dowodów, że Ziemia przestała obracać się lub że Słońce wypaliło się.

Założyłbym się o 100 tysięcy dolarów, że słońce wstanie jutro (tj. będzie dzień, bo może być pochmurno), ale nie założyłbym się o 5 dolarów, że Jezus zmartwychwstał. Niezawodne regularności natury nie są, w odróżnieniu od zasad teologii, aktami wiary, ale obserwacjami, które akceptujemy jako utrzymujące się, bo zawsze takie były. Jest to po prostu zaufanie oparte na doświadczeniu!


Dlaczego ludzie tacy jak Emerson mieszają te dwa znaczenia słowa “wiara”? Jest to oczywiste: akomodacjonizm, a także głupawa próba kopnięcia nauki przez powiedzenie: „Widzicie? Jesteście tacy sami jak my!” (Z implikacją: „Widzicie? Jesteście równie źli jak my!”):

Uznanie istnienia tego rodzaju wiary jest ważnym krokiem w połączeniu sztucznego podziału między nauką a religią, podziału traktowanego jako oczywistość w szkołach, w mediach i w kulturze. Ludzie często zakładają, że nauka jest domeną pewności i weryfikowalności, podczas gdy religia jest miejscem bezzasadnej wiary. Ale prace panów Daviesa, Rovelliego i innych, włącznie z papieżem Janem Pawłem II w jego encyklice z 1998 r., „Fides et Ratio”, pokazują, że religia i nauka osadzone są w podobnych ramach intelektualnych.

O, naprawdę? W jaki sposób właściwie “odkrycia” religii przypominają odkrycia nauki? W końcu, Emersom może wierzyć, że Jezus był nie tylko częścią Boga, ale także synem Boga, był ukrzyżowany i wskrzeszony, i że znajdziemy zbawienie przez jego akceptację. Jeśli jednak jesteś muzułmaninem, może stracić życie przez wygłaszanie takich bluźnierstw, a jeśli jesteś Żydem, oczywiście nie wierzysz w Jezusa jako Mesjasza. Istnieją miliony sprzecznych „praw” w religii, ale chociaż istnieją debaty w nauce, panuje ogólna zgoda, że – na przykład – DNA jest podwójną helisą, ziemia liczy około 4,5 miliarda lat i że molekuła benzenu ma sześć atomów węgla. Teologia nie potrafi dać nam ŻADNYCH prawd tak dobrze ustalonych.


Emersom twierdzi jednak, że może i jego twierdzenia są śmiechu warte:

Tak samo jednak jak wiara jest niezbędna nauce, rozum jest zasadniczy dla religii. Wielu ludzi odnosi się do Boga w sposób analogiczny do naukowców szukających fal grawitacyjnych. Tych poszukiwaczy prawdy religijnej przekonują wstępne dane i  świadectwa tych, którzy wcześniej studiowali te kwestie; dążą do osobistego zetknięcia z rzeczywistościami, o których tak często mówi się, a które są tak tajemnicze.


W takim kontekście to nie ślepa wiara napędza poszukiwania, podobnie jak naukowcy nie idą ślepo za implikacjami teorii Einsteina. Jest to raczej przekonanie oparte na wiarygodnych powodach, podtrzymywane przez cierpliwą ufność, otwarte na rewizję. Kiedy, na przykład, wyrażam moja wiarę w Boga, polegam nie tylko na pomocy Ducha Świętego. Polegam także na Einsteinach teologii, myślicielach takich jak św. Tomasz z Akwinu, którego użycie rozumu, by wyrazić i zsyntetyzować prawdy teologiczne pozostaje jednym z wielkich osiągnięć cywilizacji zachodniej. Suma Theologica Akwinaty jest LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory – M.K.) dla wiary chrześcijańskiej.

Otwarte na rewizję? Tylko jeśli nauka obala twierdzenia religijne, a nawet w tym wypadku 40% Amerykanów nadal odrzuca naukę na rzecz bajeczek z Księgi Rodzaju. I jakie, konkretnie, są te „prawdy teologiczne” Akwinaty i jego współwyznawców? Czy moglibyśmy dostać listę pięciu lub sześciu? Bardzo prosimy.

 

A tutaj jest wniosek Emersona:

Oczywiście, religia i nauka są różne. Ale wielu ludzi religijnych, podobnie jak wielu naukowców, szuka potwierdzenia, cyzeluje swoje życie i rozszerza swoją wiedzę, by doświadczyć rzeczywistości, która jest nieuchwytna, ale jeśli się ją spotka, zmienia życie na zawsze. A jeśli kombinacja wiary i rozumu może dostarczyć dźwięk dwóch zderzających się czarnych dziur z odległości ponad  miliarda lat świetlnych, potwierdzając teorię przedstawioną w 1915 r. – dlaczego ma być nie do pomyślenia możliwość, że ta sama kombinacja da zrozumienie, że Bóg stał się człowiekiem?

Jest różnica między szukaniem potwierdzenia a szukaniem prawdy; religia robi to pierwsze, nauka to drugie. Jeśli Emerson da nam dowody – nie tylko z Biblii – że „Bóg stał się człowiekiem”, to mogę poważnie potraktować jego twierdzenia o prawdzie. Bez tego, nie bardziej musimy akceptować jego prawdy niż akceptujemy prawdy scjentologii, mormonizmu lub też Beowulfa.


Dla “Wall Street Journal” publikowanie takich bzdur jest kompromitacją. Czy tak rozpaczliwie potrzebują materiałów? Wątpię, by wzięli pod uwagę ten tekst.


Another misguided believer claims that science is based on faith

Why Evolution Is True, 7 marca 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 600 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (IV)   Ferus   2020-01-26
Nie, islamofobia nie jest tym samym co antysemityzm   Bulut   2020-01-26
Niepowodzenie islamistycznej kampanii Erdogana w Turcji   Bekdil   2020-01-25
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości. Suplement „B”.   Ferus   2020-01-19
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości. Suplement „A”.   Ferus   2020-01-12
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (III)   Ferus   2020-01-05
Murem za czarną zarazą   Koraszewski   2019-12-30
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (II)   Ferus   2019-12-29
Jak Bóg stworzyl kiłę i dlaczego było to dobre   Kruk   2019-12-28
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości   Ferus   2019-12-22
Moje ostatnie jasełkowe refleksje   Ferus   2019-12-15
Papież Franciszek, „Pieśń o Rolandzie” i imam Al-Tayeb   Meotti   2019-12-12
Refleksje sprzed lat: Podstępna działalność Szatana i inne.   Ferus   2019-12-08
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Wskrzeszenie Józefy K.   Koraszewski   2019-11-26
Refleksje sprzed lat: Wartości chrześcijańskie   Ferus   2019-11-24
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Sen mara, Bóg wiara, nieśmiały głos podświadomości, czy bezsensowne rojenia senne?   Ferus   2019-11-03
Refleksje sprzed lat: „Proporcje krzyku i smaku”   Ferus   2019-10-27
Trudne początki mitu   Ferus   2019-10-20
Jak Bóg ogarnia swoje dzieło   Ferus   2019-10-13
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców IV   Ferus   2019-09-29
Katolicka Afryka i jej niepokoje   Igwe   2019-09-27
Turcja: ucieczka od religii?   Bulut   2019-09-25
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (III)   Ferus   2019-09-22
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (II)   Ferus   2019-09-15
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Zlecenie walki z szatanem   Koraszewski   2019-09-02
Mrówki i ludzie. Czyli niepokojące podobieństwo „korony stworzenia” do bezrozumnych owadów.   Ferus   2019-09-01
Jabłko, które jabłkiem nie było   Ferus   2019-08-25
Ta miłość zaczęła się od strachu   Koraszewski   2019-08-24
Problem „ukrywającego się Boga”.   Ferus   2019-08-18
Hipoteza Boga kontra nauka (IV)   Ferus   2019-08-11
Na początku był jakiś Jezus   Koraszewski   2019-08-05
Hipoteza Boga kontra nauka (III)   Ferus   2019-08-04
Hipoteza Boga kontra nauka (II)   Ferus   2019-07-28
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Pamięć i odrzucona tożsamość   Koraszewski   2019-06-27
O znaczeniu świeckich usług medycznych   Igwe   2019-06-22
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Rozmyślając nad sensem życia (VIII)   Ferus   2019-05-26
Rozmyślając nad sensem życia (VII)   Ferus   2019-05-19
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Rozmyślając nad sensem życia (V)   Ferus   2019-05-05
Nieszczęsny ateizm. List do przyjaciela   Koraszewska   2019-05-04
Ewangelia według pana Jeża   Koraszewski   2019-05-02
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Rozmyślając nad sensem życia IV.   Ferus   2019-04-28
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
Wzrastająca obecność boga   Koraszewski   2019-04-22
Rozmyślając nad sensem życia (III)   Ferus   2019-04-21
Dziękujmy Panu, korona cierniowa ocalona   Koraszewski   2019-04-19
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Mały Traktat o duszy dziecka poczętego tak lub inaczej   Koraszewski   2019-03-26
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Zwalczanie oszukańczych kapłanów i komercjalizacji religii w Republice Południowej Afryki   Igwe   2019-03-23
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Eks-ateistka obnaża nędzę ateizmu   Koraszewski   2019-03-07
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Trzy dni, które nie wstrząsną Kościołem   Koraszewski   2019-02-25
Ego kontra Świadomość II. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-24
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-17
Papież ucałował notorycznego islamistycznego antysemitę   Meotti   2019-02-12
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Płaska Ziemia: czyli kwestia wiedzy czy wiary?   Ferus   2019-01-20
Zachodni apologeci ekstremizmu   Rafizadeh   2019-01-19
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Ośmioletnia panna młoda   Rafizadeh   2019-01-02
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Duchowni wypaczają religię i mordują kobiety   Reza   2018-12-03
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem   Igwe   2018-11-29
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Sześć lat



Pochodzenie



Papież Franciszek



Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk