Prawda

Czwartek, 16 sierpnia 2018 - 21:23

« Poprzedni Następny »


Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze


Jerry A. Coyne 2016-03-15

Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.
Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.

Chyba byłoby zbytnim optymizmem z mojej strony mieć nadzieję, że mój esej z 2013 r. w “Slate”, No faith in science, na zawsze położył kres twierdzeniom, że nauka, tak samo jak religia, polega na wierze.


Moja teza była prosta: „wiara” w nauce oznacza „zaufanie oparte na doświadczeniu”, podczas gdy to samo słowo w religii znaczy „wiara bez wystarczających dowodów, by przekonać większość racjonalnych ludzi”. Jest to zatem to samo słowo, ale ma dwa różne znaczenia. Niemniej ludzie religijni systematycznie mieszają te znaczenia – i podejrzewam, że robią to umyślnie. Chciałbym, żeby przeczytali mój cholerny esej.


A więc ktoś zrobił to znowu: Matt Emerson, katolik, który na swoim blogu informuje: “Uczę technologii i kieruję biurem w Xavier College Preparatory w Palm Desert w Kalifornii”. Napisał także książkę Why Faith? A Journey of Discovery, którą w maju ma opublikować Paulist Press; jej celem jest pomoc ludziom w utrzymaniu i zrozumieniu wiary.


3 marca Emerson opublikował krótki esej w “Wall Street Journal” - At its heart, science is faith-based too – który, jak zwykle miesza znaczenie “wiary” w zastosowaniu do nauki (ale my, naukowcy, unikamy tego słowa!) ze znaczeniem tego słowa stosowanym w religii. Zamiast wdawać się w szczegóły polecam przeczytanie mojego tekstu w “Slate” i Emerson także powinien to zrobić! Tutaj przykład pomieszania przez niego pojęć:

Naukowcy, którzy dokonali odkrycia fal grawitacyjnych [włoski fizyk Carl Rovelli], napisali, że podążali za “marzeniem opartym na wierze w rozum: że logiczne dedukcje Einsteina i jego matematyki będą wiarygodne”.


Pan Rovelli nie pisał o wierze religijnej. I naukowcy ogólnie uznają nawet wiarę pozbawioną znaczenia teologicznego za coś niezwiązanego z ich przedsięwzięciami. Niemniej związek między wiarą a nauką jest znacznie bliższy niż wielu przypuszcza…

Błąd. Naukowcy nie mają “Wiary w rozum”. Jak pisałem w „Slate”:  


A co z wiarą w rozum? Znowu błąd. Rozum — zwyczaj zachowywania krytycyzmu, logiki i uczenia się z doświadczenia — nie jest założeniem a priori, ale narzędziem, które działa. Dało nam antybiotyki, komputery i zdolność sekwencjonowania DNA. Nie mamy wiary w rozum; używamy rozumu, ponieważ — odmiennie od objawienia — daje rezultaty i zrozumienie. Nawet dyskusja o tym, dlaczego powinniśmy używać rozumu posługuje się rozumem!


Tutaj Emerson powtarza starą bzdurę za fizykiem/akomodacjonistą Paulem Daviesem:

Fizyk z Arizona State University, Paul Davies, zauważył, że nauka polega na przekonaniach  – że ukryta architektura wszechświata, wszystkie stałe i prawa natury, które podpierają przedsięwzięcie nauki, będą utrzymane. Jak napisał w książce The Mind of God: The Scientific Basis for a Rational World: “Tylko dlatego, że słońce wstało każdego dnia naszego życia, nie ma gwarancji, że wstanie jutro. Przekonanie, że to zrobi – że istotnie istnieją wiarygodne regularności w naturze – jest aktem wiary, ale takim, który jest niezbędny dla postępu nauki”.

No cóż, nie możemy być w 100% pewni, że słońce wstanie jutro, ale z tym także rozprawiłem się w “Slate”:

Masz wiarę (tj. zaufanie), że słońce wstanie jutro, ponieważ zawsze to robiło i nie ma żadnych dowodów, że Ziemia przestała obracać się lub że Słońce wypaliło się.

Założyłbym się o 100 tysięcy dolarów, że słońce wstanie jutro (tj. będzie dzień, bo może być pochmurno), ale nie założyłbym się o 5 dolarów, że Jezus zmartwychwstał. Niezawodne regularności natury nie są, w odróżnieniu od zasad teologii, aktami wiary, ale obserwacjami, które akceptujemy jako utrzymujące się, bo zawsze takie były. Jest to po prostu zaufanie oparte na doświadczeniu!


Dlaczego ludzie tacy jak Emerson mieszają te dwa znaczenia słowa “wiara”? Jest to oczywiste: akomodacjonizm, a także głupawa próba kopnięcia nauki przez powiedzenie: „Widzicie? Jesteście tacy sami jak my!” (Z implikacją: „Widzicie? Jesteście równie źli jak my!”):

Uznanie istnienia tego rodzaju wiary jest ważnym krokiem w połączeniu sztucznego podziału między nauką a religią, podziału traktowanego jako oczywistość w szkołach, w mediach i w kulturze. Ludzie często zakładają, że nauka jest domeną pewności i weryfikowalności, podczas gdy religia jest miejscem bezzasadnej wiary. Ale prace panów Daviesa, Rovelliego i innych, włącznie z papieżem Janem Pawłem II w jego encyklice z 1998 r., „Fides et Ratio”, pokazują, że religia i nauka osadzone są w podobnych ramach intelektualnych.

O, naprawdę? W jaki sposób właściwie “odkrycia” religii przypominają odkrycia nauki? W końcu, Emersom może wierzyć, że Jezus był nie tylko częścią Boga, ale także synem Boga, był ukrzyżowany i wskrzeszony, i że znajdziemy zbawienie przez jego akceptację. Jeśli jednak jesteś muzułmaninem, może stracić życie przez wygłaszanie takich bluźnierstw, a jeśli jesteś Żydem, oczywiście nie wierzysz w Jezusa jako Mesjasza. Istnieją miliony sprzecznych „praw” w religii, ale chociaż istnieją debaty w nauce, panuje ogólna zgoda, że – na przykład – DNA jest podwójną helisą, ziemia liczy około 4,5 miliarda lat i że molekuła benzenu ma sześć atomów węgla. Teologia nie potrafi dać nam ŻADNYCH prawd tak dobrze ustalonych.


Emersom twierdzi jednak, że może i jego twierdzenia są śmiechu warte:

Tak samo jednak jak wiara jest niezbędna nauce, rozum jest zasadniczy dla religii. Wielu ludzi odnosi się do Boga w sposób analogiczny do naukowców szukających fal grawitacyjnych. Tych poszukiwaczy prawdy religijnej przekonują wstępne dane i  świadectwa tych, którzy wcześniej studiowali te kwestie; dążą do osobistego zetknięcia z rzeczywistościami, o których tak często mówi się, a które są tak tajemnicze.


W takim kontekście to nie ślepa wiara napędza poszukiwania, podobnie jak naukowcy nie idą ślepo za implikacjami teorii Einsteina. Jest to raczej przekonanie oparte na wiarygodnych powodach, podtrzymywane przez cierpliwą ufność, otwarte na rewizję. Kiedy, na przykład, wyrażam moja wiarę w Boga, polegam nie tylko na pomocy Ducha Świętego. Polegam także na Einsteinach teologii, myślicielach takich jak św. Tomasz z Akwinu, którego użycie rozumu, by wyrazić i zsyntetyzować prawdy teologiczne pozostaje jednym z wielkich osiągnięć cywilizacji zachodniej. Suma Theologica Akwinaty jest LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory – M.K.) dla wiary chrześcijańskiej.

Otwarte na rewizję? Tylko jeśli nauka obala twierdzenia religijne, a nawet w tym wypadku 40% Amerykanów nadal odrzuca naukę na rzecz bajeczek z Księgi Rodzaju. I jakie, konkretnie, są te „prawdy teologiczne” Akwinaty i jego współwyznawców? Czy moglibyśmy dostać listę pięciu lub sześciu? Bardzo prosimy.

 

A tutaj jest wniosek Emersona:

Oczywiście, religia i nauka są różne. Ale wielu ludzi religijnych, podobnie jak wielu naukowców, szuka potwierdzenia, cyzeluje swoje życie i rozszerza swoją wiedzę, by doświadczyć rzeczywistości, która jest nieuchwytna, ale jeśli się ją spotka, zmienia życie na zawsze. A jeśli kombinacja wiary i rozumu może dostarczyć dźwięk dwóch zderzających się czarnych dziur z odległości ponad  miliarda lat świetlnych, potwierdzając teorię przedstawioną w 1915 r. – dlaczego ma być nie do pomyślenia możliwość, że ta sama kombinacja da zrozumienie, że Bóg stał się człowiekiem?

Jest różnica między szukaniem potwierdzenia a szukaniem prawdy; religia robi to pierwsze, nauka to drugie. Jeśli Emerson da nam dowody – nie tylko z Biblii – że „Bóg stał się człowiekiem”, to mogę poważnie potraktować jego twierdzenia o prawdzie. Bez tego, nie bardziej musimy akceptować jego prawdy niż akceptujemy prawdy scjentologii, mormonizmu lub też Beowulfa.


Dla “Wall Street Journal” publikowanie takich bzdur jest kompromitacją. Czy tak rozpaczliwie potrzebują materiałów? Wątpię, by wzięli pod uwagę ten tekst.


Another misguided believer claims that science is based on faith

Why Evolution Is True, 7 marca 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 480 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Na skrzydłach Nauki i Wiary   Ferus   2018-08-12
Religia i strach, historia hidżabu   Rafizadeh   2018-08-10
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary.   Ferus   2018-07-22
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Wolna myśl, religianctwo i nasze uniwersytety   Igwe   2018-06-29
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Islam jest nie do pogodzenia z wolnością   Imani   2018-06-06
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Wielkie urojenie świętych pism   Mohamed   2018-06-01
Niech przemówią tureccy uczeni: zobaczymy czym jest islamizm   Bekdil   2018-05-30
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Seks w Kościele Powszechnym   Koraszewski   2018-05-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Paradoksy cudu Słońca w Fatimie   Ferus   2018-05-06
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Nocna rozmowa z biskupem o sensie życia   Koraszewski   2018-04-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
O przebudzenie sceptycyzmu w Mozambiku   Igwe   2018-03-21
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Refleksje sprzed lat: „Czy pewność to prawda?”   Ferus   2018-03-04
Tęsknota za bezpiecznym miejscem III.     2018-02-25
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Tęsknota za bezpiecznym miejscem (II)Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-18
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
#PrayForGaza #PrayForPalestina.   Koraszewski   2018-02-07
Religijna troska o wspólny dom - Ziemię   Ferus   2018-02-04
Niebo naprawdę istnieje? To i piekło też?   Ferus   2018-01-28
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Nie ma konfliktu między nauką i religią, jest konflikt między religią i nauką   Koraszewski   2018-01-24
Fałszywi prorocy. Zakończenie.   Ferus   2018-01-21
Fałszywi prorocy. Podsumowanie.   Ferus   2018-01-14
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Śmierć w kościele proroka Mboro?   Igwe   2018-01-04
Fałszywi prorocy. Część IX.   Ferus   2017-12-31
Fałszywi prorocy. Cześć VIII.   Ferus   2017-12-24
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Fałszywi prorocy. Część VII.   Ferus   2017-12-17
Fałszywi prorocy, Część VI.   Ferus   2017-12-10
Senator fatalista i jego wyznania   Koraszewski   2017-12-05
Fałszywi prorocy. Część V   Ferus   2017-12-03
Turcja islamizuje Danię budując meczety   Bergman   2017-12-02
Meczety: piasek w trybach integracji   Frank   2017-11-30
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Fałszywi prorocy. Część IV   Ferus   2017-11-19
Fałszywi prorocy, Część III.   Ferus   2017-11-12
Fałszywi prorocy, Część II.   Feus   2017-11-05
Fałszywi prorocy   Ferus   2017-10-29
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Moja ambiwalentna krytyka religii II.   Ferus   2017-10-15
Moja ambiwalentna krytyka religii   Ferus   2017-10-08
Nie rydzykujmy Polski   Koraszewski   2017-10-06
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?   Igwe   2017-09-30
Relikty religijnego myślenia   Ferus   2017-09-24
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
W poszukiwaniu definicji islamu i islamizmu   Ahmad   2017-09-17
Niespójne koncepcje Boga.   Ferus   2017-09-10
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Czy nauka czyni zbędną wiarę w Boga?   Stenger   2017-08-25
Imam, który wzywał do unicestwienia Żydów, robił to, co inni   Gabra   2017-08-19
Ostatnia gimnazjalna ciąża w Rzeczpospolitej   Kruk   2017-08-14
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Krytyczne myślenie i aktywny humanizm w Afryce w epoce Internetu   Igwe   2017-07-14
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Realizm, islamizm i islam: kiedy zaczną się trudne rozmowy?   Herf   2017-06-19
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Nowoczesność, ponowoczesność i głódź wiedzy   Koraszewski   2017-06-18
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu   Rafizadeh   2017-06-14
Naprawdę terroryzm nie ma żadnego usprawiedliwienia?   Ferus   2017-06-11
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Francja: ideologia islamskiego cierpiętnictwa   Mamou   2017-05-30
Proca z celownikiem laserowym   Ferus   2017-05-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk