Prawda

Wtorek, 19 marca 2024 - 10:23

« Poprzedni Następny »


Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze


Jerry A. Coyne 2016-03-15

Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.
Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.

Chyba byłoby zbytnim optymizmem z mojej strony mieć nadzieję, że mój esej z 2013 r. w “Slate”, No faith in science, na zawsze położył kres twierdzeniom, że nauka, tak samo jak religia, polega na wierze.


Moja teza była prosta: „wiara” w nauce oznacza „zaufanie oparte na doświadczeniu”, podczas gdy to samo słowo w religii znaczy „wiara bez wystarczających dowodów, by przekonać większość racjonalnych ludzi”. Jest to zatem to samo słowo, ale ma dwa różne znaczenia. Niemniej ludzie religijni systematycznie mieszają te znaczenia – i podejrzewam, że robią to umyślnie. Chciałbym, żeby przeczytali mój cholerny esej.


A więc ktoś zrobił to znowu: Matt Emerson, katolik, który na swoim blogu informuje: “Uczę technologii i kieruję biurem w Xavier College Preparatory w Palm Desert w Kalifornii”. Napisał także książkę Why Faith? A Journey of Discovery, którą w maju ma opublikować Paulist Press; jej celem jest pomoc ludziom w utrzymaniu i zrozumieniu wiary.


3 marca Emerson opublikował krótki esej w “Wall Street Journal” - At its heart, science is faith-based too – który, jak zwykle miesza znaczenie “wiary” w zastosowaniu do nauki (ale my, naukowcy, unikamy tego słowa!) ze znaczeniem tego słowa stosowanym w religii. Zamiast wdawać się w szczegóły polecam przeczytanie mojego tekstu w “Slate” i Emerson także powinien to zrobić! Tutaj przykład pomieszania przez niego pojęć:

Naukowcy, którzy dokonali odkrycia fal grawitacyjnych [włoski fizyk Carl Rovelli], napisali, że podążali za “marzeniem opartym na wierze w rozum: że logiczne dedukcje Einsteina i jego matematyki będą wiarygodne”.


Pan Rovelli nie pisał o wierze religijnej. I naukowcy ogólnie uznają nawet wiarę pozbawioną znaczenia teologicznego za coś niezwiązanego z ich przedsięwzięciami. Niemniej związek między wiarą a nauką jest znacznie bliższy niż wielu przypuszcza…

Błąd. Naukowcy nie mają “Wiary w rozum”. Jak pisałem w „Slate”:  


A co z wiarą w rozum? Znowu błąd. Rozum — zwyczaj zachowywania krytycyzmu, logiki i uczenia się z doświadczenia — nie jest założeniem a priori, ale narzędziem, które działa. Dało nam antybiotyki, komputery i zdolność sekwencjonowania DNA. Nie mamy wiary w rozum; używamy rozumu, ponieważ — odmiennie od objawienia — daje rezultaty i zrozumienie. Nawet dyskusja o tym, dlaczego powinniśmy używać rozumu posługuje się rozumem!


Tutaj Emerson powtarza starą bzdurę za fizykiem/akomodacjonistą Paulem Daviesem:

Fizyk z Arizona State University, Paul Davies, zauważył, że nauka polega na przekonaniach  – że ukryta architektura wszechświata, wszystkie stałe i prawa natury, które podpierają przedsięwzięcie nauki, będą utrzymane. Jak napisał w książce The Mind of God: The Scientific Basis for a Rational World: “Tylko dlatego, że słońce wstało każdego dnia naszego życia, nie ma gwarancji, że wstanie jutro. Przekonanie, że to zrobi – że istotnie istnieją wiarygodne regularności w naturze – jest aktem wiary, ale takim, który jest niezbędny dla postępu nauki”.

No cóż, nie możemy być w 100% pewni, że słońce wstanie jutro, ale z tym także rozprawiłem się w “Slate”:

Masz wiarę (tj. zaufanie), że słońce wstanie jutro, ponieważ zawsze to robiło i nie ma żadnych dowodów, że Ziemia przestała obracać się lub że Słońce wypaliło się.

Założyłbym się o 100 tysięcy dolarów, że słońce wstanie jutro (tj. będzie dzień, bo może być pochmurno), ale nie założyłbym się o 5 dolarów, że Jezus zmartwychwstał. Niezawodne regularności natury nie są, w odróżnieniu od zasad teologii, aktami wiary, ale obserwacjami, które akceptujemy jako utrzymujące się, bo zawsze takie były. Jest to po prostu zaufanie oparte na doświadczeniu!


Dlaczego ludzie tacy jak Emerson mieszają te dwa znaczenia słowa “wiara”? Jest to oczywiste: akomodacjonizm, a także głupawa próba kopnięcia nauki przez powiedzenie: „Widzicie? Jesteście tacy sami jak my!” (Z implikacją: „Widzicie? Jesteście równie źli jak my!”):

Uznanie istnienia tego rodzaju wiary jest ważnym krokiem w połączeniu sztucznego podziału między nauką a religią, podziału traktowanego jako oczywistość w szkołach, w mediach i w kulturze. Ludzie często zakładają, że nauka jest domeną pewności i weryfikowalności, podczas gdy religia jest miejscem bezzasadnej wiary. Ale prace panów Daviesa, Rovelliego i innych, włącznie z papieżem Janem Pawłem II w jego encyklice z 1998 r., „Fides et Ratio”, pokazują, że religia i nauka osadzone są w podobnych ramach intelektualnych.

O, naprawdę? W jaki sposób właściwie “odkrycia” religii przypominają odkrycia nauki? W końcu, Emersom może wierzyć, że Jezus był nie tylko częścią Boga, ale także synem Boga, był ukrzyżowany i wskrzeszony, i że znajdziemy zbawienie przez jego akceptację. Jeśli jednak jesteś muzułmaninem, może stracić życie przez wygłaszanie takich bluźnierstw, a jeśli jesteś Żydem, oczywiście nie wierzysz w Jezusa jako Mesjasza. Istnieją miliony sprzecznych „praw” w religii, ale chociaż istnieją debaty w nauce, panuje ogólna zgoda, że – na przykład – DNA jest podwójną helisą, ziemia liczy około 4,5 miliarda lat i że molekuła benzenu ma sześć atomów węgla. Teologia nie potrafi dać nam ŻADNYCH prawd tak dobrze ustalonych.


Emersom twierdzi jednak, że może i jego twierdzenia są śmiechu warte:

Tak samo jednak jak wiara jest niezbędna nauce, rozum jest zasadniczy dla religii. Wielu ludzi odnosi się do Boga w sposób analogiczny do naukowców szukających fal grawitacyjnych. Tych poszukiwaczy prawdy religijnej przekonują wstępne dane i  świadectwa tych, którzy wcześniej studiowali te kwestie; dążą do osobistego zetknięcia z rzeczywistościami, o których tak często mówi się, a które są tak tajemnicze.


W takim kontekście to nie ślepa wiara napędza poszukiwania, podobnie jak naukowcy nie idą ślepo za implikacjami teorii Einsteina. Jest to raczej przekonanie oparte na wiarygodnych powodach, podtrzymywane przez cierpliwą ufność, otwarte na rewizję. Kiedy, na przykład, wyrażam moja wiarę w Boga, polegam nie tylko na pomocy Ducha Świętego. Polegam także na Einsteinach teologii, myślicielach takich jak św. Tomasz z Akwinu, którego użycie rozumu, by wyrazić i zsyntetyzować prawdy teologiczne pozostaje jednym z wielkich osiągnięć cywilizacji zachodniej. Suma Theologica Akwinaty jest LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory – M.K.) dla wiary chrześcijańskiej.

Otwarte na rewizję? Tylko jeśli nauka obala twierdzenia religijne, a nawet w tym wypadku 40% Amerykanów nadal odrzuca naukę na rzecz bajeczek z Księgi Rodzaju. I jakie, konkretnie, są te „prawdy teologiczne” Akwinaty i jego współwyznawców? Czy moglibyśmy dostać listę pięciu lub sześciu? Bardzo prosimy.

 

A tutaj jest wniosek Emersona:

Oczywiście, religia i nauka są różne. Ale wielu ludzi religijnych, podobnie jak wielu naukowców, szuka potwierdzenia, cyzeluje swoje życie i rozszerza swoją wiedzę, by doświadczyć rzeczywistości, która jest nieuchwytna, ale jeśli się ją spotka, zmienia życie na zawsze. A jeśli kombinacja wiary i rozumu może dostarczyć dźwięk dwóch zderzających się czarnych dziur z odległości ponad  miliarda lat świetlnych, potwierdzając teorię przedstawioną w 1915 r. – dlaczego ma być nie do pomyślenia możliwość, że ta sama kombinacja da zrozumienie, że Bóg stał się człowiekiem?

Jest różnica między szukaniem potwierdzenia a szukaniem prawdy; religia robi to pierwsze, nauka to drugie. Jeśli Emerson da nam dowody – nie tylko z Biblii – że „Bóg stał się człowiekiem”, to mogę poważnie potraktować jego twierdzenia o prawdzie. Bez tego, nie bardziej musimy akceptować jego prawdy niż akceptujemy prawdy scjentologii, mormonizmu lub też Beowulfa.


Dla “Wall Street Journal” publikowanie takich bzdur jest kompromitacją. Czy tak rozpaczliwie potrzebują materiałów? Wątpię, by wzięli pod uwagę ten tekst.


Another misguided believer claims that science is based on faith

Why Evolution Is True, 7 marca 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 898 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Zbłąkane dzieci Matki Natury (VI)   Ferus   2022-10-30
Zbłąkane dzieci Matki Natury (V)   Ferus   2022-10-23
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Zbłąkane dzieci Matki Natury (III)   Ferus   2022-10-09

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk