Prawda

Czwartek, 28 marca 2024 - 19:07

« Poprzedni Następny »


Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens


Jerry A. Coyne 2016-01-30

Argumentm, że początki nauki zawdzięczamy kapłanom skłania do wniosku, że albo szukali sensu zycia poza modlitwą, albo ich monopol na naukę nauce dobrze nie służył. Zapewne jedno i drugie.
Argumentm, że początki nauki zawdzięczamy kapłanom skłania do wniosku, że albo szukali sensu zycia poza modlitwą, albo ich monopol na naukę nauce dobrze nie służył. Zapewne jedno i drugie.

Wreszcie! Po latach dręczenia naszych uszu mokrymi cmoknięciami przy całowaniu wiary i nieznośnym ględzeniem Kristy Tippett, National Public Radio (NPR) opublikowało tekst broniący ateizmu i demolujący jedną z najczęściej przedstawianych Bezmyślnych Świątobliwych uwag krytycznych: ateizm wysysa sens z życia.

Z dumą informuję, że autorka tekstu “An unkillable myth about atheists” jest członkiem kadry nauczycielskiej mojej Alma mater William & Mary: Barbara J. King. Jest profesorką antropologii i autorką kilku książek, z których najnowsza nosi tytuł How Animals Grieve. Tutaj jest zdjęcie z jej strony internetowej (podpis jest mój), które zawiera informację: “Razem z mężem opiekuje się bezdomnymi kotami w Wirginii i organizuje ich sterylizację”.

Koty: Oficjalne zwierzę towarzyszące ateistów.
Koty: Oficjalne zwierzę towarzyszące ateistów.


Krótki tekst King w “Cosmos & Culture” (często dla nich piszę) zainspirowała nowa książka napisana przez akomodacjonistę Alistera McGratha. McGrath jest profesorem Nauki & Religii (!) w Oksfordzie, wyświęconym pastorem anglikańskim i człowiekiem, przez którego teksty przebrnąłem z wielkim mozołem i udręką. Według King, McGrath mówi rzeczy takie jak:

“Ponieważ nauka nie ujawnia żadnego sensu wszechświata, jedynym rozsądnym wnioskiem jest to, że nie ma sensu, który można w nim znaleźć”.

Wszyscy możemy na to odpowiedzieć tak, jak robi to Barbara King:

Tutaj, raz jeszcze, jest ten niedający się zabić mit, uparty ślepy młot na ateizm, którego najwyraźniej żadne wyjaśnienia nie mogą wypędzić. Niezależnie od tego, jak przejrzyście i klarownie ateiści wyjaśniają w książkach, esejach i na blogach, że tak, życie bez Boga może mieć i ma dla nas sens, tsunami twierdzeń o jałowej egzystencji ateistów płynie bez końca.  


. . . Punktem wyjścia jest tu wyłaniająca się z teorii ewolucji idea, że ani wszechświat jako całość, ani my, ludzie w tym wszechświecie, nie wyewoluowaliśmy zgodnie z jakimś wymyślonym planem. Ewolucja kosmosu i ludzi rozwijała się bez kierującej nią ręki i bez wyznaczonego celu. Sądzę, że większość ateistów to akceptuje.        


Nic tylko zgodzić się z kolejnym logicznym krokiem, że nasze własne, jednostkowe życie pozbawione jest celu i sensu. Czy znacie jakichś ateistów, którzy w to wierzą? Ja nie znam.   


. . . Antropologiczne podejście uczy nas, że my, ludzie, jesteśmy zwierzętami poszukującymi sensu. Stworzyliśmy miłość i życzliwość (nienawiść i przemoc również) jak również pracę, która ma dla nas znaczenie. Doceniamy i chronimy (ale również nazbyt często krzywdzimy) nasze związki z innymi zwierzętami i roślinami, z całym naturalnym środowiskiem. Czym są te działania jak nie poczuciem sensu i celu?       


. . . Jestem jeszcze jednym ateistycznym głosem w chórze mówiących, że na szczęście moje życie na mnóstwo sensu.   


Pytanie: jak sprowadzić agonię na ten nieśmiertelny mit o ateizmie?

Często zgadzam się z Barbarą King, twierdzącą, że my, niewierzący, sami wypełniamy nasze życie sensem – przynoszącą satysfakcję pracą, pasjami, dziećmi i życiem rodzinnym, kontaktami z przyjaciółmi, pomaganiem innym, pijąc dobre wino i nosząc kowbojskie buty. Jednak rozmyślając nad jej esejem nie do końca jestem pewien czy umiałbym odpowiedzieć na pytanie „Co jest sensem twojego życia” lub „Co nadaje sens twojemu życiu”?   


Nie zamierzam się tu wdawać w nużące i niekończące się filozoficzne rozważania o sensie sensu. Chciałbym tu powiedzieć, że to, co niewierzący postrzegają jako “sens” życia, to po prostu jest to, co lubimy robić i co wybieramy w życiu – rzeczy, które dostarczają nam satysfakcji.      


W związku z tym wolę pytanie: “Co daje nam satysfakcję w naszym życiu”. Jest to znacznie mniej pretensjonalne niż „sens”, ponieważ nie bardzo rozumiem, co znaczyłoby powiedzenie „studiowanie ewolucji nadaje mojemu życiu sens”. Bawi mnie studiowanie ewolucji, dostarcza mi wiele przyjemności i satysfakcji dowiadywanie się o różnych drogach ewolucji roślin i zwierząt, ale nie chodzę po świecie pełen nadęcia z przekonaniem, że te dokonania nadają mojemu życiu „sens”. Po prostu robię to, co lubię robić. Wolałbym, żeby niewierzący całkowicie porzucili pojęcie “sens życia”, ponieważ ma ono zbyt duże religijne naładowanie. Czy musimy małpować wierzących? Zastanawianie się nad tym, co daje naszemu życiu “sens”, jest trochę jak próba zakładania świeckiego kościoła, żebyśmy zaspakajał nasze rzekome potrzeby.                 


Tymczasem “cel” jest inną kwestią, ponieważ ateiści mogą zasadnie twierdzić, że nadają swojemu życiu “cel”. Tym celem jest robienie rzeczy, które dostarczają nam satysfakcji. Zazwyczaj jednak “cel” nie oznacza sympatycznych aktywności takich jak czytanie czy podróżowanie. Raczej chodzi tu satysfakcjonujące działania, które uznajemy za “wyższe”, ponieważ służą innym. A jednak trudno byłoby mi powiedzieć, jaki jest „cel” mojego życia. Czy umielibyście powiedzieć jaki jest cel waszego życia?             


Barbara King podaje przykład krytykowanej przez nią idei, polemizując z nową, popularną książką When Breath Becomes Air, zmarłego neurochirurga Paula Kalanithi’ego, u którego w wieku 36 lat stwierdzono nieuleczalnego raka. King cytuje fragment jego książki:

“Uznanie nauki jako arbitra metafizyki nie tylko eliminuje ze świata Boga, ale również miłość, nienawiść, sens – to każe nam rozważać świat, który w sposób oczywisty nie jest światem, w którym żyjemy. Nie oznacza to, że jeśli wierzysz w sens, to musisz równocześnie wierzyć w Boga. Oznacza to jednak, że jeśli wierzysz, że nauka nie daje podstaw do wiary w Boga, jesteś niemal zmuszony do wniosku, że nauka nie daje podstaw sensu i tym samym, życie jest go pozbawionym.”         

W pewnym sensie ja się z tym zgadzam. Jeśli definiujesz “sens życia” jako coś danego z zewnątrz, wówczas tak, dla wierzących ten rodzaj sensu życia pochodzi głównie od Boga. (Nie do końca jednak, ponieważ inni ludzie mogą wpoić ci poczucie „celu”.) Zastanawiam się jednak. gdyż kiedy Kalanithi prezentuje swoja deklarację (tak jak podaje ją Barbara King), nie uzasadnia swojego zawodu tak jak to robią niewierzący, że daje mu satysfakcję. Nadaje swoim słowom barwę religijną, ale może tu być pewien trop:   

Kalanithi opisuje “sakralność” swojej pracy neurochirurga, ciężar, który czyni medycynę “świętą”.

Cóż, można powiedzieć to samo o wielu zawodach, w szczególności tych, które służą innym, również uprawianych przez ateistów. Nie czytałem książki Kalanithi’ego, nie jestem jednak przekonany, że ma tu na myśli, że Bóg wyróżnił świętością medycynę w odróżnieniu od hydrauliki.   


Tak czy inaczej, miło zobaczyć tak niezachwianą obronę ateizmu, szczególnie na stronie internetowej NPR. Chętnie zobaczyłbym wywiad z Barbarą King przeprowadzony przez Kristę Tippett. Już widzę jak Tippet wije się nie mogąc zmusić profesor King do zaakceptowania jakiejkolwiek “duchowości” czy “tajemniczej świętości”!     


Na dokładkę w swoim artykule Barbara King daje poniższą smakowitą krytykę akomodacjonizmu (jak pisałem McGrath jest wrzaskliwym akomodacjonistą).:

Powróćmy jeszcze do McGratha. Jego centralna teza w The Big Question obraca się wokół “najwyższej zgodności nauki i wiary”. Chciałabym powiedzieć, że otwarty dialog na temat łączenia narracji naukowej i religijnej – w czym McGrath jest wyśmienity – dialog o tym, czy połączenie nauki i religii jest naprawdę możliwe lub chociażby czymś pożądanym, byłby postępem. Równocześnie uważam, za intrygującą i przekonującą opinię fizyka Seana Carrolla, w której wyjaśnia, dlaczego nie przyjmuje pieniędzy od John Templeton Foundation, stwierdzając, iż powodem jest cel tej fundacji zmierzający do popularyzowania owej zgodności nauki i religii. [JAC: Możecie mnie dopisać do tej listy niezainteresowanych pieniędzmi Templetona.]


Istotnie “intrygujące i przekonujące”!.

At last national public radio touts unrepentant atheism



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma pandorapandor 2016-02-04


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 900 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Zbłąkane dzieci Matki Natury (VI)   Ferus   2022-10-30
Zbłąkane dzieci Matki Natury (V)   Ferus   2022-10-23
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk