Prawda

Sobota, 19 sierpnia 2017 - 20:36

« Poprzedni Następny »


Youtube

Najnowsze filmy
Najczęściej oglądane
youtube - ikona

Czy to jest nauka, czy teologia?


Pervez Hoodbhoy 2016-06-05


Kiedy uczniowie w Pakistanie otwierają podręcznik do fizyki lub biologii, jest nieco niejasne, czy uczą się o nauce, czy też o teologii. Powód: każdy podręcznik publikowany przez rządowy zarząd podręczników w Pakistanie musi – według prawa – zawierać w pierwszym rozdziale opowieść o tym, jak Allah stworzył świat, jak również jak muzułmanie i Pakistańczycy stworzyli naukę.

Nie mam problemu ani z jednym, ani z drugim. To pierwsze jednak należy do lekcji o islamie, a to drugie do lekcji o historii islamskiej lub pakistańskiej. Ani jedno, ani drugie nie należy do podręcznika na temat nowoczesnej nauki ścisłej lub przyrodniczej. Jest tak, ponieważ religia i nauka działają bardzo różnie i mają całkowicie inne założenia. Religia jest oparta na wierze i wymaga wiary w istnienia życia pozagrobowego, podczas gdy nauka zajmuje się tylko tym, co tu i teraz.


Żądanie, by nauka i religia były ze sobą powiązane, spowodowało narodową konsternację i masową niemoc intelektualną. Miliony Pakistańczyków uczyły się nauk ścisłych w szkołach i poszły studiować przedmioty techniczne, oparte na nauce na uczelniach i uniwersytetach. Niemniej większość – włącznie z nauczycielami nauk ścisłych – oblałaby najprostszy test naukowy.


Jak to jest możliwe? Popatrzmy na obecny podręcznik do fizyki dla klas 10. Wstęp zawiera zwyczajowe święte wersety. Po nich następuje komiczny przegląd historii fizyki. Newton i Einstein – dwa największe nazwiska – są pominięte. Zamiast nich jest Grek Ptolomeusz, Al-Kindi, Al-Beruni, Ibn-e-Hajsam, A.Q. Khan i — zabawnie — uważany za heretyka Abdus Salam.


Ćwiczenia na końcu rozdziału sprawdzają wiedzę uczniów takimi pytaniami, jak: Zaznacz prawdę/fałsz; A) Pierwsze objawienie zesłane Świętemu Prorokowi (PBUH) było o stworzeniu Niebios? B) Camera obscura została wynaleziona przez Ibn-al-Hajsama? C) Al-Beruni oznajmił, że Sind był doliną podwodną, która stopniowo wypełniła się piaskiem? D) Islam uczy, że tylko mężczyźni muszą nabywać wiedzę?  


Drogi czytelniku: możesz krzyczeć z niedowierzaniem albo po prostu z rozpaczy złapać się za głowę. Jak mogła zbiorowa inteligencja Pakistanu i jakość tego, czego uczymy nasze dzieci, spaść tak nisko?  Żeby zobaczyć więcej takich pytań lub sprawdzić mój przekład z urdu na angielski, odwiedź proszę tę witrynę http://eacpe.org/ gdzie są zeskanowane i zamieszczone odpowiednie strony powyższego tekstu (jak również tych, które omawiam poniżej).


Weźmy inny podręcznik do fizyki – ten jest dla uczniów szóstej klasy. Całkowicie wyraźnie widać problem jaki mają autorzy z nowoczesnym rozumieniem początków wszechświata. Podręcznik przypisuje teorię Wielkiego Wybuchu „księdzu George Lamaitre [sic] z Belgii”. Autorzy chytrze wspominają jego wiarę w nadziei zdyskredytowania jego nauki. Następnie oznajmiają, że „chociaż teoria Wielkiego Wybuchu jest szeroko akceptowana, prawdopodobnie nigdy nie zostanie dowiedziona”.   


Choć Georges Lemaître istotnie był księdzem katolickim, był także kimś znacznie ważniejszym. Jako profesor fizyki wypracował rozwiązanie rozszerzającego się wszechświata dla równań Einsteina. Lemaître nalegał na oddzielenie nauki od religii; publicznie zganił papieża Piusa XII, kiedy ten oznajmił, że wyniki Lemaître’a dostarczyły naukowego uzasadnienia katolicyzmu.


Nasze podręczniki do biologii są jeszcze bardziej schizofreniczne i dezorientujące niż podręczniki do fizyki. Podręcznik dla 10. klasy zaczyna się działem „Życie i jego pochodzenie”, obłudnie przytaczając jeden werset religijny za drugim. Żaden z tych wersetów nie wspomina ewolucji, a wielu muzułmanów uważa, że ewolucja jest antyreligijna. A potem nagle cała strona zaopatrzonego w przypisy wykresu bije cię po oczach. Skradziona z jakiegoś nowoczesnego podręcznika biologii z innej części świata przedstawia rozmaite żyjące organizmy, które ewoluują w małpy a potem w nowoczesnych ludzi. Au!


Taki nieskładny bełkot robi mętlik z nauki – z jej historii, celu, metody i fundamentalnych treści. Jeśli zdezorientowani są autorzy, to proszę sobie wyobrazić wpływ tego zdezorientowania na uczniów, którzy muszą się z ich podręczników uczyć. Cóż za dziwaczne myśli muszą zamieszkiwać ich umysły!


Naukową ignorancję potęgują przesądy. Większość uczniów przekonano do wiary, że tylko muzułmanie wynaleźli naukę. I że bohaterowie nauki muzułmańskiej, tacy jak Ibn-al-Hajsam, Al-Chuwarizmi, Omar Chajjam, Awicenna, itd. zawdzięczali swoje odkrycia naukowe silnej wierze religijnej. To jest nieprawda.


Nauka jest przyrastającym wysiłkiem ludzkości, z najwcześniejszymi zanotowanymi początkami w Babilonie i Egipcie około 6 tysięcy lat temu, przechodząca następnie do Chin i Indii, a potem do Grecji. Dopiero tysiąc lat później dotarła do krajów islamu, gdzie kwitła przez 400 lat zanim przeniosła się do Europy. Omar Chajjam, muzułmanin, był niewątpliwie znakomitym matematykiem. Ale był nim także Arjabhata, hindus. Co ich wiara ma wspólnego z ich nauką? Naturalni geniusze istnieli wszędzie i we wszystkich czasach.


Dzisiejsze masowe wprowadzanie religii do uczenia nauk ścisłych datuje się od dni Zia-ul-Haqa. Nie tylko podręczniki szkolne zostały zawłaszczone. W latach 1980. starający się o pracę na uniwersytecie na dowolnym wydziale, musiał najpierw zdać sprawozdanie ze swej wiary przed komisją selekcyjną.


W owych dniach ulubionym pytaniem na Uniwersytecie Kuaid-e-Azam (jak też prawdopodobnie gdzie indziej) była prośba do kandydata, by wyrecytował Dua-i-Kunoot, dość trudną modlitwę. Innym było pytanie o imiona wszystkich żon Świętego Proroka lub pytania o ideologię Pakistanu. Sprytnie sformułowane pytania mogły ujawnić sektę kandydata, stopień jego pobożności oraz to, czy zaraził się liberalnymi ideami.


Większość kandydatów posłusznie poddawała się temu maglowaniu. Wielu z nich to dzisiejsi przewodniczący, dziekani i rektorzy. Odważniejsi odmawiali, mówiąc, że pytania są niezwiązane z tematem. Z świetnymi dyplomami zdobytymi na zagranicznych uniwersytetach nie musieli poddawać się tym terroryzującym inkwizytorom. Dziesięciolecia później, są oni częścią szeroko rozrzuconej diaspory. Choć straceni dla Pakistanu, bardzo dobrze im się wiedzie.


Nauka nie potrzebuje Pakistanu; w reszcie świata pędzi naprzód. Ale Pakistan potrzebuje nauki, bo jest to podstawa nowoczesnej gospodarki i umożliwia ludziom stworzenie warunków dla przyzwoitego życia. Żeby to osiągnąć, kwestie wiary muszą zostać wyraźnie oddzielone od kwestii nauki. W ten sposób narody na świecie potrafiły zachować swoją wiarę, a jednak rozkwitać. Pakistan także może to zrobić, ale tylko jeśli zechce.


Is it science or theology

7 maja 2016 r.

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 



Pervez Hoodbhoy

 

Profesor fizyki na uniwersytecie w Lahore w Pakistanie.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
1. Czy to jest nauka, czy teologia? ac 2016-06-05


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 400 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Imam, który wzywał do unicestwienia Żydów, robił to, co inni   Gabra   2017-08-19
Ostatnia gimnazjalna ciąża w Rzeczpospolitej   Kruk   2017-08-14
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Krytyczne myślenie i aktywny humanizm w Afryce w epoce Internetu   Igwe   2017-07-14
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Realizm, islamizm i islam: kiedy zaczną się trudne rozmowy?   Herf   2017-06-19
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Nowoczesność, ponowoczesność i głódź wiedzy   Koraszewski   2017-06-18
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu   Rafizadeh   2017-06-14
Naprawdę terroryzm nie ma żadnego usprawiedliwienia?   Ferus   2017-06-11
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Francja: ideologia islamskiego cierpiętnictwa   Mamou   2017-05-30
Proca z celownikiem laserowym   Ferus   2017-05-21
Grzechy religii: koncepcja „chorego człowieczeństwa”.   Ferus   2017-05-14
Poświąteczna refleksja: wymuszanie wdzięczności   Ferus   2017-05-07
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę   Igwe   2017-04-27
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
O jakości naszych bogówCzęść IV   Ferus   2017-04-16
Wrobieni w „wolną wolę”   Ferus   2017-04-09
Żyjemy w epoce drugiej kontrreformacji   Koraszewski   2017-04-03
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
O jakości naszych bogów.Część III.   Ferus   2017-03-19
O religii bez cienia szacunku   Koraszewski   2017-03-16
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
O jakości naszych bogów. Część II.   Ferus   2017-03-05
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Wierzący wszelkiej maści łączcie się   Koraszewski   2017-02-23
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Wolna wola - klucz do piekielnych bram (II).   Ferus   2017-02-12
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Refleksje sprzed lat: „Spisek sykstyński”   Ferus   2017-01-15
Wystarczy zadawać pytania?   Ferus   2017-01-08
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremno   Koraszewski   2016-12-27
Rozum i Wiara. Część XVI   Ferus   2016-12-25
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Dwie tezy dla „postępowców” o dżihadzie   Lumish   2016-12-23
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Rozum i Wiara. Część XV.   Ferus   2016-12-11
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Podporządkować prawo Bogu, czy bogów prawu?   Koraszewski   2016-11-30
Rozum i Wiara. Część XIV.   Ferus   2016-11-27
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Rozum i Wiara. Część XIII   Ferus   2016-11-13
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Test na prawdziwość religijnej wiary   Ferus   2016-10-30
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Uwagi o prawdziwych katolikach i prawdziwych muzułmanach   Koraszewski   2016-10-05
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
Fiasko poszukiwań dobrego Boga   Ferus   2016-10-02
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Szukając dobrego Boga w Biblii   Ferus   2016-09-18
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Szukając dobrego Boga w realnym świecie   Ferus   2016-09-11
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
W poszukiwaniu drogi do świeckiego państwa   Koraszewski   2016-09-01
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Rozum i Wiara. Część XII   Ferus   2016-08-28
Bańki, medycyna, islam i sport     2016-08-27
Jak odpowiadać na argumenty teisty   Stenger   2016-08-25
Niebiański haczyk i portfele wiernych   Ferus   2016-08-21
Tajemnicza logika Boga   Ferus   2016-08-14
Papież i Święta Wojna   MacEoin   2016-08-09
Homo sapiens i owoc z drzewa wiadomości   Kruk   2016-08-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Młode pokolenie i imperatyw humanizmu w Afryce   Igwe   2016-07-18
Zaprzeczanie - ISIS zwycięża, kiedy milczysz   Frantzman   2016-07-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji



Religia zdrowego rozsądku



Kto się boi czarnego luda?



Land of the pure



świecące ryby



Lewica klania sie



Nis zgubic



Religia pieklo



Nienawisc



Niedożywienie w Ugandzie



Ewolucja nieunikniona



Starty z powierzchni



Niewolnictwo seksualne



Miłość teoretycznie przyzwoitych



Psy nie idą do Nieba



Problem zielonych strachów



Antysemiccy Żydzi



Nowy gatunek homininów na czołówkach gazet.


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk