Prawda

Sobota, 20 kwietnia 2024 - 14:23

« Poprzedni Następny »


Powiadom znajomych o tym artykule:
Do:
Od:

Pogodzenie nauki i religii?


Jerry A. Coyne 2018-12-21


Nautilus Magazine jest witryną internetową, która  przedstawia się jako „inny rodzaj pisma naukowego”. I istotnie nim jest - ponieważ jest częściowo wspierana przez John Templeton Foundation (JTF). Ta Fundacja jest poświęcona pokazywaniu, że religia i nauka są zgodne – wręcz działają w harmonii – bo Sir John zostawił swoją forsę JTF na finansowanie projektów pokazujących, jak nauka ujawnia boskość. Tak więc magazyn publikuje ugrzecznione artykuły, jak ten z lipca, a teraz mamy nowy artykuł Briana Gallaghera, redaktora blogu Nautilusa Facts So Romantic i “Sinai and Synapses” (oj!).

Utrzymuje on tutaj, że znalazł zgodność nauki i religii, ale jego dowód jest kulawy. Przeczytajcie, to jest krótki tekst.   


Jak to tak często widzimy, cytaty z Einsteina, a nawet Stephena Hawkinga mają pokazać, że  mieli oni wyznawać coś podobnego do religii, choć Gallagher przyznaje przynajmniej, że poglądy Einsteina na religię nie były jasne. Gallagher najpierw cytuje Elona Muska, który podobno powiedział: „Wierzę, że istnieje jakieś wyjaśnienie tego wszechświata, które można nazwać Bogiem”, a potem wyciąga Alberta i Stephena:

Einstein istotnie nazywał to Bogiem. Ten niemiecko-żydowski fizyk jest słynny z wielu powodów – jego teorii względności szczególnej i ogólnej, jego czupryny siwych włosów -  włącznie z jego tajemniczą uwagą, często przywoływaną w dyskusjach o dziwnej, probabilistycznej naturze mechaniki kwantowej, że „Bóg nie gra w kości”. Ostateczne lub decydujące równanie, które opisuje prawa natury i pochodzenie kosmosu, nie mogło, jak wierzył Einstein, zawierać przypadku. Gdyby to robiło – przy czym „to” jest kopenhaską interpretacja mechaniki kwantowej – byłoby niepełne. (Wśród fizyków panuje teraz konsensus, że mylił się; Bóg jest probabilistyczny. “Wszystkie dowody wskazują na to, że jest notorycznym hazardzistą - powiedział kiedyś Stephen Hawking -  który rzuca kośćmi przy każdej możliwej okazji”.

To, oczywiście, sugeruje, że Hawking wierzył w Boga.


Ale Einstein był w najlepszym wypadku panteistą, który czuł podziw dla praw natury, ale nigdy nie zaakceptował teistycznego Boga. Jeśli zaś chodzi o Hawkinga, no cóż, czytelnik Dave, który zwrócił mi uwagę na artykuł Gallaghera, przesłał mi również poniższy cytat:

Hawking napisał w swojej ostatniej książce:

Jeśli chcesz, możesz nazywać prawa nauki „Bogiem”, ale nie będzie to osobowy Bóg, którego spotkałbyś i zadał mu pytania. …Każdy z nas ma swobodę wierzenia w to, co chcemy, a moją opinią jest, że najprostszym wyjaśnieniem jest to, że nie ma Boga. Nikt nie stworzył wszechświata i nikt nie kieruje naszym losem.  

(Hawking, Brief Answers to the Big Questions, s. 36-8)

Wypaczona selektywność Nautilusa nigdy nie przestaje mi imponować.


W rzeczywistości Hawking był zdeklarowanym ateistą. Ale Gallagher twierdzi, że Hawking i Einstein pokazują, że nie ma konfliktu między nauką i religią. Jak pokazują? Czytajcie dalej:  

Benedict Spinoza, XVII-wieczny żydowsko-holenderski filozof, był również w swoich czasach mylnie brany za ateistę, z powodu tego co napisał w traktacie Etyka: “Wszystko, powiadam, jest w Bogu, i wszystko, co się dzieje, dzieje się wyłącznie na mocy praw nieskończonej natury Boga i wynika z konieczności jego istoty (jak to zaraz wykażę.”


W 1929 roku Einstein otrzymał telegram w pytaniem o jego wiarę w Boga od nowojorskiego rabina o nazwisku Herbert S. Goldstein, który słyszał, jak kardynał z Bostonu powiedział, że teoria względności tego fizyka implikuje „upiorną zjawę ateizmu”. Einstein uspokoił Goldsteina. “Wierzę w Boga Spinozy, który ujawnia się w harmonii wszystkiego, co istnieje – powiedział mu – nie w Boga, który interesuje się losem i uczynkami ludzkości”.


Dla Einstein, według artykułu z 2006 roku, było to równoznaczne z „kosmicznym uczuciem religijnym”, który nie wymagał „antropomorficznego pojęcia Boga”.  Wyjaśnił ten pogląd w „New York Times Magazine”:


“Religijni geniusze wszystkich czasów wyróżniali się tego rodzaju religijnym uczuciem, które nie zna dogmatu ani Boga wyobrażonego na podobieństwo człowieka; nie może więc być kościoła, na którym opiera się główne nauczania. Tak więc właśnie między heretykami wszystkich czasów znajdujemy ludzi, którzy byli przepełnieni uczuciem religijnym  tego najwyższego rodzaju i w wielu wypadkach współcześni im uważali ich za ateistów, czasami również za świętych. Patrząc w ten sposób, ludzie tacy jak Demokryt, Franciszek z Asyżu i Spinoza są blisko do siebie podobni”.


Tak więc, jak uznałby Einstein, nie ma nieuniknionego konfliktu między nauką a religią – lub między nauką a „religijnymi uczuciami”.  

Nie wiem czy śmiać się, czy płakać, kiedy widzę tego rodzaju udawanie. Spinoza mógł być prawdziwym panteistą, widząc jakiś rodzaj wszechobecnej boskości we wszechświecie, ale to daleko wykracza poza moją specjalność. Z Einsteinem jednak jest inna sprawa. Odrzucał ideę teistycznego Boga, tego, w którego wierzą Amerykanie, który ingeruje w sprawy świata i ma osobiste stosunki ze Swoją trzodą. Przez „uczucie religijne” Einstein rozumiał po prostu ”podziw i zachwyt wobec wszechświata” lub to głęboko niejednoznaczne słowo ”duchowość”.


Kiedy więc Gallagher mówi, że to pokazuje, że nie ma nie ma nieuniknionego konfliktu między nauką a religią, w rzeczywistości mówi: „nie ma nieuniknionego konfliktu między nauką a podziwem dla cudów wszechświata”.  


“Religijne uczucia” Einsteina bardzo różnią się od ”religijnych uczuć” tych 70% Amerykanów, którzy wierzą w Boga. Powiedzieć, że Einstein – i Gallagher – dokonali jakiegoś rodzaju pojednania między nauką a religią jest zwykłym kłamstwem opartym na świadomym zlaniu konwencjonalnej religii z „podziwem i zachwytem”.


Kolejne fiasko Nautilusa, ale pomaga utrzymywać otwarty kurek z pieniędzmi Templetona.


A bogus reconciliation of science and religion from nautilus

Why Evolution Is True, 10 grudnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry Coyne

Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Uwaga korygująca Stanisław Pietrzyk 2018-12-21


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 903 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk