Prawda

Czwartek, 25 kwietnia 2024 - 08:27

« Poprzedni Następny »


Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?


Jerry A. Coyne 2015-09-24


Obecnie religia nie jest siłą wspierającą postęp naukowy. Jest jedynie przeszkodą. Nie potrafię podać ani jednego przykładu postępu w zrozumieniu świata w ciągu ostatnich 200 lat, który promowała religia. (Jestem pewien, że czytelnicy potrafią podać jeden lub dwa przykłady, ale CAŁY postęp naukowy przyszedł z odrzucenia sił nadnaturalnych.) Pozostawiliśmy za sobą nasze infantylne zabobony i, jak powiedział Laplace, „nie potrzebujemy tej hipotezy”.

Kenneth Keathley jest, według jego własnej strony internetowej, “Dyrektorem Centrum Wiary i Kultury L. Russ Busha i profesorem teologii w Southeastern Baptist Theological Seminary  (SBT) w Wake Forest, NC “.  Podobnie jak wielu baptystów z Południa wydaje się być kreacjonistą, ale kreacjonistą starej ziemi.


W przedstawionym niżej 5½-minutowym wideo Keathley udziela wywiadu Jamiemu Dew — profesorowi historii i filozofii i dziekanowi w SBT — o stosunku między nauką a chrześcijaństwem. Tytuł tego krótkiego wywiadu udzielonego na witrynie internetowej Between the Times, brzmi: “Czy nauka i teologia są wrogami?” Keathley wyraźnie uważa, że nie są – w rzeczywistości uważa, że chrześcijaństwo było zasadnicze dla rozwoju nauki.



Odrzuca hipotezę “wojennych” stosunków  między nauką a religią, głoszoną pierwotnie przez Johna Williama Drapera i Andrew Dicksona White’a (patrz pierwszy rozdział Fact v Faith), mówiąc, że ci autorzy mają „własne cele”. No cóż, White (założyciel Cornell Unversity) z pewnością ich nie miał: był wierzący i dzięki ogromnej erudycji odkrył, że niektóre (choć nie wszystkie) elementy chrześcijaństwa sprzeciwiały się postępom naukowym. Jego celem było wzmocnienie religii przez oczyszczenie jej z antynaukowego „dogmatyzmu”. Choć White mylił się w sprawie kilku faktów, co do wielu miał rację, ale akomodacjoniści tacy jak Ronald Numbers nadal używają tych błędów, by zaprzeczać całej hipotezie „konfliktu”. Ci uczeni mają jednak własny cel: są zdecydowani pokazać, że nauka i religia mogą żyć w harmonii. Dlatego próbują tak usilnie pokazać, że sprawa Galileusza nie miała wiele wspólnego z religią – co jest oczywistym nonsensem.


Wydaje się, że ci uczeni nie rozumieją, iż choć niektóre autorytety kościelne promowały naukę, wiele innych sprzeciwiało się postępowi nauki (np. znieczuleniu, szczepieniom, a nawet piorunochronom!). Co ważniejsze, metoda ustalania prawdy przez naukę jest całkowicie sprzeczna z metodą ustalania „prawd” religijnych (tj. zmyślonych). W tym sensie więc hipoteza stosunków „wojennych” ostaje się, bo kiedy prawda naukowa jest sprzeczna z dogmatem religijnym, wierzący częściej stają po stronie dogmatu niż nauki. W końcu Keathley jest kreacjonistą starej ziemi, który odrzuca ewolucję. Czy nie jest to doskonały PRZYKŁAD walki między jego zabobonami baptysty a odkryciami nauki?


Keathley przypisuje rozwój nauki w Europie następującym wpływom chrześcijaństwa (w odróżnieniu od tego, co nazywa innymi „pogańskimi religiami politeistycznymi”): myśli, że natura jest rzeczywista i ma wartość oraz porządek, który można rozpoznać dzięki prawom. Ponadto, poszukiwanie tych praw przyszło zdaniem Keathleya dzięki chrześcijańskiej koncepcji Wielkiego Prawodawcy oraz dzięki wierze, że ludzie są w stanie śledzić myśli Boga, a więc znaleźć te prawa.


Jest to oczywiście zwykła racjonalizacja post hoc: sposób rozpoznania harmonii między niedającymi się pogodzić sposobami dochodzenia do „prawdy przez twierdzenie, że jedyna rzeczywista droga znajdowania prawdy jest dzieckiem chrześcijańskiego zabobonu. Oczywiście jest możliwe, nawet prawdopodobne, że motywacją niektórych ludzi do badania i zrozumienia natury była ich wiara religijna. Jest jednak równie prawdopodobne, że w kościele były elementy, które hamowały szukanie prawdy.


Trzeba także wziąć pod uwagę jeszcze jedno: Kościół panował w Europie w Średniowieczu – przez dziesięć stuleci poczynając od roku 500. Nauka zachodnia jest wytworem piętnastego stulecia. Skąd taka zwłoka, jeśli chrześcijaństwo jest tak ważne dla promowania nauki? I czy starożytni Grecy (i wcześni muzułmanie) nie zaczęli uprawiania nauki, ale nauki, której nie promowała religia? Tales, Pitagoras, Arystoteles, Archimedes – czy pracowali dlatego, że chcieli naśladować Umysł Zeusa, Wielkiego Prawodawcy? Nie sądzę: była to po prostu ludzka ciekawość.


I tę ciekawość z pewnością mieli także wcześni naukowcy w Europie. Tak, dosłownie wszyscy byli chrześcijanami, ale wtedy wszyscy byli chrześcijanami. Jeśli przyznajesz chrześcijaństwu zasługę za rozwój nauki, to musisz to zrobić wobec niemal wszystkiego, co powstało po Średniowieczu w Europie, włącznie z prasą drukarską.


W ostatecznym rachunku po prostu nie ma przekonującego argumentu, że bez chrześcijaństwa rozwój nauki opóźniłby się, albo że postęp byłby powolniejszy. Nie mamy grupy kontrolnej – ani zdolności powtórzenia raz jeszcze przebiegu historii, żeby zobaczyć, czy w pogańskiej Europie nauka zaczęłaby się później. Zwyczajnie, nie wiemy.


Co jednak wiemy, to że obecnie religia nie jest siłą wspierającą postęp naukowy. Jest jedynie przeszkodą. Nie potrafię podać ani jednego przykładu postępu w zrozumieniu świata w ciągu ostatnich 200 lat, który promowała religia. (Jestem pewien, że czytelnicy potrafią podać jeden lub dwa przykłady, ale CAŁY postęp naukowy przyszedł z odrzucenia sił nadnaturalnych.) Pozostawiliśmy za sobą nasze infantylne zabobony i, jak powiedział Laplace, „nie potrzebujemy tej hipotezy”.


Jeśli zaś Keathley jest taki pewien, że nauka i teologia nie są wrogami, to czy jest gotowy do rezygnacji ze swojego antynaukowego kreacjonizmu starej ziemi? Jest on żywym przykładem, dlaczego jego teza jest błędna. Pamiętajmy, 40% Amerykanów jest kreacjonistami młodej ziemi, przynajmniej jeśli chodzi o stworzenie ludzi, i dosłownie wszyscy z nich motywowani są religią. Wielu z nich próbuje narzucić kreacjonistyczny nonsens na nauczanie biologii w szkołach publicznych. Jeśli to nie jest wojna między nauką a zabobonem, to nie wiem, co nią może być.


h/t: Bob F.


Was Christianity crucial for the rise of science?

Why Evolution Is True, 16 września 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 905 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Jak głęboka jest nienawiść muzułmanów do niewiernych?   Koraszewski   2024-04-25
Geneza i paradoksy teizmu (IV)   Ferus   2024-04-21
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk