Prawda

Sobota, 21 października 2017 - 07:06

« Poprzedni Następny »


Dławienie wolnej myśli w Kenii


Leo Igwe 2016-06-28

Harrison Mumia, przewodniczący Stowarzyszenia Ateistów w Kenii.

Harrison Mumia, przewodniczący Stowarzyszenia Ateistów w Kenii.



Oficjalnie ogłoszono, że władze w Kenii zawiesiły nowo zarejestrowane stowarzyszenie wolnej myśli, Ateiści w Kenii, (AIK). W krótkim liście z 29 kwietnia 2016 r. zaadresowanym do sekretarza AIK i podpisanym przez zastępcę kierownika Rejestru Stowarzyszeń, Mukulu Kariuku,  biuro Prokuratora Generalnego informuje, że po otrzymaniu wyrazów niepokoju w związku z „publicznymi wypowiedziami” stowarzyszenia postanowiło zawiesić rejestrację AIK. Blisko obserwowałem działalność tej grupy ateistycznej i trudno mi zrozumieć, co uzasadnia tę decyzję.

Według listu AIK zostało zawieszone, ponieważ jego programy i wypowiedzi publiczne były “szkodliwe i niezgodne z pokojem, stabilnością i dobrym porządkiem w Republice Kenii”. W liście nie wspomniano żadnych konkretnych programów ani wypowiedzi publicznych AIK, które podważały stabilność Kenii.


Jest godne pożałowania, że władze w tym kraju ugięły się – jak się przypuszcza – przed organizacjami religijnymi i teistycznymi, i postanowiły wycofać zgodę na działanie tej ważnej grupy wolnomyślicielskiej. Przez zawieszenie AIK biuro prokuratora generalnego potwierdziło, że istnieje oficjalna dyskryminacja ateistów w Kenii, ponieważ nie ma żadnych podstaw dla tego zawieszenia poza fanatyzmem religijnym, strachem, przesądami i nietolerancją. Ani AIK, ani jego przywódcy i członkowie nie zrobili niczego przeciwko konstytucji Kenii lub sprzecznego z publicznym pokojem, stabilnością i dobrym porządkiem w kraju, jak to sugerowano w liście.


Od czasu powstania tej organizacji pracowała ona i prowadziła kampanię na rzecz prawomocnego mandatu promowania wolnej myśli w Kenii. Organizacja prowadziła programy i wygłaszała oświadczenia wspierające swoje cele i misję.


Zastanawiam się nad pytaniem, poparcie jakich programów i które wypowiedzi publiczne AIK uznano za szkodliwe i zagrażające pokojowi publicznemu w Kenii? Czy było to stanowisko grupy przeciwko zarządzeniu publicznego święta podczas wizyty papieża? Czy była to propozycja grupy, by zakazać indoktrynacji religijnej w szkołach?  Co takiego zrobiło AIK, co jest niezgodne z dobrym porządkiem w Kenii? Czy jest to kampania przeciwko modłom w publicznych szpitalach i autobusach? Czy władze w Kenii zbadały ich argumenty i propozycje?


W rzeczywistości kampanie i wypowiedzi AIK nie są prawdziwym powodem,  ponieważ wiem, że grupy religijne w Kenii były wściekłe z powodu rejestracji grupy, która “zaprzecza istnieniu Boga” i groziły władzom, wzywając do wyrejestrowania AIK. Grupy ewangelickie w Kenii rozpoczęły kampanię zastraszania i nękania Prokuratora Generalnego w momencie zarejestrowania AIK.


Na przykład, zastępca przewodniczącego Narodowego Kongresu Kościołów Zielonoświątkowych w Kenii, Stephen Ndichu, powiedział w reakcji na rejestrację AIK:

„Żądamy, by prokurator generalny natychmiast ustąpił z urzędu. Nie możemy mieć prawnego doradcy rządu, który wprowadza w błąd w sprawach religii. Wolność wyznania jest konstytucyjnym obowiązkiem każdego Kenijczyka, nie powinno to być wypaczane z interesie kilku osób w kraju”.

Pytam więc: w jaki sposób prawne uznanie AIK wprowadza w błąd w kwestii religii lub wolności wyznania? Spójrzmy tylko na zwrot „wolność wyznania”. Czy zdaniem Ndichu wolność wyznania oznacza wykluczenie ateizmu?


Prawne uznanie ateistycznej grupy w Kenii prowadzi w rzeczywistości ludzi do właściwego rozumienia tego terminu, ponieważ pokazuje, że państwo nie jest uprzedzone przeciwko żadnej grupie religijnej lub niereligijnej. Daje Kenijczykom możliwości wyboru na rynku wiary i niewiary religijnej. W jaki sposób ta ważna sprawa jest więc sprzeczna z konstytucją Kenii?


Również muzułmański przywódca w Kenii wypowiedział się w sprawie rejestracji AIK:

“Jesteśmy ludźmi wiary. Otwieramy teraz idee, które propagują niemoralność poprzez erozję naszych wartości zakotwiczonych w religii”.

Ale w jaki sposób ateizm jest niemoralny lub zachęcający do niemoralności? W jaki sposób ateizm podważa wartości religijne i jakie są te wartości? Dogmat? Ślepa wiara? Czy prokurator generalny Kenii mówi, że pokój, stabilność i dobry porządek w Kenii są definiowane przez dogmat i ślepą wiarę? Zarejestrowanie AIK zrównywano z daniem licencji „satanizmowi, perwersjom seksualnym, narkomanii i innym nielegalnym działaniom”. W rzeczywistości, bliższe przyjrzenie się tej kontrowersji ujawnia, że to działania i wypowiedzi grup chrześcijańskich i muzułmańskich, nie zaś AIK, można uznać za szkodliwe i niezgodne z pokojem publicznym, stabilnością i dobrym porządkiem w Kenii, ponieważ opierają się na ignorancji i fanatycznej nienawiści. Prokurator generalny Kenii, kiedy zawiesił AIK w oparciu o opartą na przesądach narrację, po prostu wykonał polecenie establishmentu religijnego w kraju (establishmentu, który demonizuje ateizm i kojarzy brak wiary w boga z niemoralnością i nieporządkiem publicznym), nie zaś swój obowiązek konstytucyjny.


Kenia potrzebuje grup wolnej myśli, by pomóc w stawianiu czoła religijnemu ekstremizmowi i zabobonom. Władze w tym kraju muszą uznać prawo do istnienia organizacji wolnomyślicieli, by mogły swobodnie pracować i prowadzić kampanie budzenia Kenijczyków z ich dogmatycznej drzemki.


Suspending free thought in Kenya

Modern Ghana, 14 czerwca 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
1. Dławienie wolnej myśli w Kenii ac 2016-06-28


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 414 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Moja ambiwalentna krytyka religii II.   Ferus   2017-10-15
Moja ambiwalentna krytyka religii   Ferus   2017-10-08
Nie rydzykujmy Polski   Koraszewski   2017-10-06
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Nigeria: dlaczego religie potrzebują państwowych pieniędzy na pielgrzymki?   Igwe   2017-09-30
Relikty religijnego myślenia   Ferus   2017-09-24
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
W poszukiwaniu definicji islamu i islamizmu   Ahmad   2017-09-17
Niespójne koncepcje Boga.   Ferus   2017-09-10
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Czy nauka czyni zbędną wiarę w Boga?   Stenger   2017-08-25
Imam, który wzywał do unicestwienia Żydów, robił to, co inni   Gabra   2017-08-19
Ostatnia gimnazjalna ciąża w Rzeczpospolitej   Kruk   2017-08-14
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Krytyczne myślenie i aktywny humanizm w Afryce w epoce Internetu   Igwe   2017-07-14
Świadomość w oczach wierzących i niewierzących   Andrews   2017-07-06
Realizm, islamizm i islam: kiedy zaczną się trudne rozmowy?   Herf   2017-06-19
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Nowoczesność, ponowoczesność i głódź wiedzy   Koraszewski   2017-06-18
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu   Rafizadeh   2017-06-14
Naprawdę terroryzm nie ma żadnego usprawiedliwienia?   Ferus   2017-06-11
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Francja: ideologia islamskiego cierpiętnictwa   Mamou   2017-05-30
Proca z celownikiem laserowym   Ferus   2017-05-21
Grzechy religii: koncepcja „chorego człowieczeństwa”.   Ferus   2017-05-14
Poświąteczna refleksja: wymuszanie wdzięczności   Ferus   2017-05-07
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę   Igwe   2017-04-27
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
O jakości naszych bogówCzęść IV   Ferus   2017-04-16
Wrobieni w „wolną wolę”   Ferus   2017-04-09
Żyjemy w epoce drugiej kontrreformacji   Koraszewski   2017-04-03
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
O jakości naszych bogów.Część III.   Ferus   2017-03-19
O religii bez cienia szacunku   Koraszewski   2017-03-16
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
O jakości naszych bogów. Część II.   Ferus   2017-03-05
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Wierzący wszelkiej maści łączcie się   Koraszewski   2017-02-23
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Wolna wola - klucz do piekielnych bram (II).   Ferus   2017-02-12
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Refleksje sprzed lat: „Spisek sykstyński”   Ferus   2017-01-15
Wystarczy zadawać pytania?   Ferus   2017-01-08
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremno   Koraszewski   2016-12-27
Rozum i Wiara. Część XVI   Ferus   2016-12-25
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Dwie tezy dla „postępowców” o dżihadzie   Lumish   2016-12-23
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Rozum i Wiara. Część XV.   Ferus   2016-12-11
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Podporządkować prawo Bogu, czy bogów prawu?   Koraszewski   2016-11-30
Rozum i Wiara. Część XIV.   Ferus   2016-11-27
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Rozum i Wiara. Część XIII   Ferus   2016-11-13
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Test na prawdziwość religijnej wiary   Ferus   2016-10-30
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Uwagi o prawdziwych katolikach i prawdziwych muzułmanach   Koraszewski   2016-10-05
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
Fiasko poszukiwań dobrego Boga   Ferus   2016-10-02
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Szukając dobrego Boga w Biblii   Ferus   2016-09-18
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Szukając dobrego Boga w realnym świecie   Ferus   2016-09-11
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
W poszukiwaniu drogi do świeckiego państwa   Koraszewski   2016-09-01

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej



Ściganie bluźnierstwa



Ryby jaskiniowe



Autyzm



Od niepamiętnych czasów



Tunezyjczycy przeciw złemu prawu



Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji



Religia zdrowego rozsądku



Kto się boi czarnego luda?



Land of the pure



świecące ryby



Lewica klania sie



Nis zgubic



Religia pieklo



Nienawisc



Niedożywienie w Ugandzie



Ewolucja nieunikniona



Starty z powierzchni



Niewolnictwo seksualne



Miłość teoretycznie przyzwoitych



Psy nie idą do Nieba


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk