Prawda

Wtorek, 23 kwietnia 2024 - 18:37

« Poprzedni Następny »


Religia kontra nauka, wiara kontra fakty


Andrzej Koraszewski 2015-10-06


Książka Jerrego Coyne pisana była po części w Dobrzyniu nad Wisłą, co w dorzeczu Wisły, czyni ją jeszcze bardziej interesującą. Ta książka podejmuje pytanie roztrząsane już wielokrotnie, czy naukę i religię dzieli nieprzezwyciężalny konflikt? Jerry Coyne, światowej sławy biolog ewolucyjny, odpowiada na to pytanie twierdząco. Ten konflikt dotyczy pojęcia prawdy. Trawestując słowa księdza Tischnera, stoimy przed pytaniem, czy święta prawda to więcej niż prawda, czy guzik prawda? Wielu ludzi chciałoby jakoś pogodzić naukę i religię, czasem sami są wierzący i nie mają ochoty rozstawać się z wiarą, czasem są ateistami i uważają, że mówienie o konflikcie prowadzi do niepotrzebnych zadrażnień. Mamy tu do czynienia ze zjawiskiem, które Jerry Coyne nazywa akomodacjonizmem, czyli mówiąc brutalnie zamiataniem problemu pod dywan.


Jerry Coyne nie bawi się w grzeczności, albo wierzymy na słowo, albo jesteśmy sceptykami i żądamy dowodów. We wstępie wspomina o zasadniczej różnicy między „nowymi” i „starymi” ateistami.   Otóż autorzy zaliczani do nowych ateistów uważają, że „większość religii opiera się na twierdzeniach, które możemy uważać za naukowe”.  Jeśli potraktujemy religijne dogmaty jako hipotezy, nauka może je badać i falsyfikować. Jeśli twierdzenia nie daje się podtrzymać przez  przedłożenie mocnych dowodów, teza przepada, podobnie jak to się dzieje ze słabymi hipotezami naukowymi – są odrzucane, przynajmniej do czasu znalezienia nowych dowodów.

 

Oczywiście nie jest prawdą, że konflikt między nauką i religia jest równie silny na wszystkich polach i w każdym momencie. Można być świetnym kardiologiem i równocześnie człowiekiem wierzącym. Wierzący nie kwestionują nauki przez cały czas. Korzystają z jej dobrodziejstw w życiu codziennym, mogą nawet w swoich dziedzinach przyczyniać się do rozwoju nauki, ale w sytuacji konfliktu wiara zazwyczaj przeważa i skłania do odrzucenia faktów.

 

W dwóch punktach ten konflikt okazał się najbardziej zapalny – teoria kopernikańska naruszała biblijną wersję stworzenia świata i wizji kosmosu, teoria ewolucji w jeszcze większym stopniu zakwestionowała biblijny mit stworzenia i rzekomą rolę Boga w stworzeniu życia. Opór przeciw teorii kopernikańskiej był tak wielki, że jej akceptacja prowadziła na stos. Opór przeciw teorii ewolucji nie przyjmuje już tak dramatycznych form, ale jest bardziej wszechstronny. Kreacjoniści młodej ziemi próbują wyrzucić teorię ewolucji z programów szkolnych, wyrafinowani teolodzy uprawiają akrobację, żeby dopisać Boga do twierdzeń o rzeczywistości i przynajmniej wypaczyć programy szkolne.

 

Część (wierzących i niewierzących) akomodacjonistów  twierdzi, że nie ma żadnego konfliktu, gdyż nauka i religia zajmują się zupełnie  innymi sprawami – pierwsza bada materialny świat, druga zajmuje się moralnością i wartościami. Udowodnienie, że zakresy zainteresowań religii i nauki głęboko na siebie zachodzą, nie wymaga wielkiego trudu. Już sam opór przeciwko teorii ewolucji pokazuje, do jakiego stopnia religijne twierdzenia o moralności i wartościach wspierają się na twierdzeniach o rzeczywistości.                      

Kiedy przywódca religijny stwierdza, że jeśli nauka udowodni, iż jakieś wierzenia jego religii są błędne, to jego religia musi je zmienić, jest wychwalany pod niebiosa za niesłychaną mądrość i odwagę cywilną, kiedy naukowiec mówi, że nauka stale zmienia się pod wpływem nowych dowodów, jest to oczywistość i banał, tak bowiem właśnie rozwija się nauka.



Nie wiem, czy Dalajlama do końca jest gotów na rewizję swoich religijnych poglądów w obliczu dowodów dostarczonych przez naukę, ale Jerry Coyne nie bez powodów jest przekonany, że wiara w życie pozagrobowe i reinkarnację jest zapewne tą granicą, przy której wiara Dalajlamy bierze górę nad faktami.

 

Trawestując Archimedesa moglibyśmy powiedzieć, że teoretycznie nauka wypiera tyle Boga, ile dostarcza mocnych odpowiedzi na pytania, na które wcześniej musieliśmy szukać odpowiedzi w jałowych spekulacjach. W praktyce okazuje się, że z tym wypieraniem jest poważny problem, wierzący regularnie odrzucają naukę, kiedy dotyka ona spraw poruszanych przez religię.     

 

Oczywiście postawy i zachowania wierzących są bardzo zróżnicowane. Niezależnie od tego zróżnicowania, wierność religii oznacza, że gdzieś jest granica akceptacji faktów i przywiązanie do mitu bierze górę.

 

Wśród polskich  katolików dominikanin Jan Andrzej Kłoczowski należy do postaci najbardziej światłych i wzbudzających ogromną sympatię. Kiedy ukazało się polskie tłumaczenie Boga urojonego Richarda Dawkinsa, Jan Andrzej Kłoczowski napisał, że chciałby, żeby ateiści dyskutowali z jego wiarą, dodając, że nie zna katechety traktującego opowieści biblijne dosłownie. (Wygląda na to, że ten światły duchowny ma bardzo mało znajomości wśród katechetów, co wydaje się zrozumiałe, bo nie bardzo miałby o czym z nimi rozmawiać.)

 

Jerry Coyne często spotykał się z tego rodzaju zarzutami ze strony tzw. wyrafinowanych teologów i podjął rzuconą rękawicę. Przeczytał dziesiątki książek najbardziej liberalnych teologów i nie znalazł mostu łączącego teorię poznania opartą na objawieniu z teorią poznania opartą na faktach. (Nawiasem mówiąc, dominikanin Jan Andrzej Kłoczowski nie uważa, że wiara w cuda jest chrześcijaninowi do czegokolwiek potrzebna. Kiedy jednak przyparto go do muru, okazało się, że tak całkiem bez cudów obyć się nie można i że on sam swój sceptycyzm zawiesza przy cudzie zmartwychwstania.)

 

Zapyta ktoś, co komu przeszkadza przywiązanie do religii i wyłączenie sceptycyzmu oraz logiki na jakimś stosunkowo niewielkim obszarze?


Otóż po pierwsze, od pierwszego kontaktu z nauką religii zaczyna się proces wypaczania reguł dociekania prawdy, po drugie, ci najbardziej liberalni wierzący to cienka warstwa ludzi uprawiających gimnastykę akrobatyczną i uciekających od dosłowności religijnego przekazu tak daleko, jak to tylko możliwe, co pozwala im na niemal normalny kontakt z nowoczesnością;  tymczasem lwia część wierzących, to całe spektrum postaw – od częściowego ignorowania twierdzeń religijnych, aż do religijnego fundamentalizmu (który nawiasem mówiąc jest najlepiej zorganizowany). Jerry Coyne pokazuje statystyki, z których wynika niedwuznacznie, że twierdzenia wyrafinowanych teologów o tym, czym jest ich religia, nie są w żaden sposób reprezentatywne dla całej grupy religijnej, czy to chrześcijan jako całości, czy poszczególnych odłamów chrześcijaństwa, a sytuacja jest bardzo podobna w innych religiach abrahamowych.

 

W ostatnich dekadach widzimy jak ten konflikt ulega zaostrzeniu. Interesująco to wygląda od strony publikacji książkowych. Lawinowo wzrasta liczba publikacji poświęconych religii oraz relacjom między religią i nauką. Liczba książek o religii podwoiła się w ciągu jednego dziesięciolecia. Lawinowo wzrasta również obecność religii na uniwersytetach. Jeśli w Stanach Zjednoczonych w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku religia była praktycznie na uniwersytetach nieobecna, dziś wydziały teologiczne są obecne nawet na najbardziej renomowanych uczelniach. Również szkolnictwo średnie i podstawowe jest dziś znacznie bardziej religijne niż było w drugiej połowie XX wieku.

 

Co to znaczy, że nauka i religia są niekompatybilne? Problem zaczyna się od definicji. Czy jest jakaś jedna, niekwestionowana definicja religii? Coyne zatrzymuje się przy definicji z oxfordzkiego słownika:

„Działanie lub zachowanie wskazujące na wiarę w, posłuszeństwo i szacunek dla boga lub bogów lub podobnej nadnaturalnej siły, przestrzeganie religijnych rytów lub praktyk.”   

Jak pisze Autor, mamy tu trzy charakterystyczne cechy:

 

Boga lub siłę nadnaturalną, taki lub inny wpływ siły nadnaturalnej na naszą materialną rzeczywistość, praktyki religijne z jakimś założeniem, że jesteśmy oceniani i czeka nas jakaś nagroda lub kara.   (Autor zatrzymuje się przy teizmie, jako że deizm z ideą obojętnego boga jest raczej mało rozpowszechniony.)

 

Powiązanie z systemem moralnym i zewnętrzne zakotwiczenie wartości moralnych, co prowadzi do przekonania o:

 

Stałej interakcji między ludzką jednostką a istotą boską.

 

Istnienie boga jest uznawane za fakt sprawdzony, udowodniony, poza dyskusją. Równocześnie wielu teologów przekonuje, że nie możemy boga poznać przez empirię. W ten sposób bóg zdaje test podwójnie ślepej próby – ślepej na fakty i ślepej na logikę. 

 

Religia nie poszukuje prawdy, religia ją posiada. Dowodów na wrogość religii wobec nauki mamy w historii bez liku, ale współcześnie najsilniejsze opory budzi teoria ewolucji, która nie tylko jest głęboko sprzeczna z pismami świętymi, ale jej akceptacja pociąga za sobą daleko idące implikacje dotyczące materializmu, wyjątkowej natury człowieka oraz moralności. Ten konflikt jest dla wielu wierzących głęboko niepokojący. I znów mamy tu całą skalę postaw, od kurczowego trzymania się mitów o stworzeniu sprzed tysiącleci, do akrobacji i udawania, że wszystko jest zgodne i nie ma żadnej sprzeczności tyle, że gdzieś nagle pojawia się problem duszy i temu podobne. 

 

Co zatem oznacza owa niekompatybilność?  

 

Jerry Coyne podkreśla, że ta niekompatybilność wynika przede wszystkim z odmiennych dróg zdobywania wiedzy. Cała sprawa sprowadza się do pytania: Skąd mogę wiedzieć, czy nie jestem w błędzie?

 

(Tu drobny wtręt, bowiem już pisząc tę recenzję przeczytałem, że Małgorzata Terlikowska, o ile pamiętam absolwentka filozofii, obwieściła światu, że seks oralny nie jest grzechem. Zaciekawiło mnie, czy miała w tej kwestii osobiste objawienie, korzystała z czyjegoś objawienia, czy obwieszczenie oparte było na teologicznej dedukcji własnej lub cudzej? Okazało się, że to ksiądz Knotz orzekł, a na pytanie dziennikarza „Skąd on to wiedział?” padła odpowiedź, że pewnie rozmawiał z małżeństwami.)

 

Nauka – pisze Jerry Coyne – wypracowała cały warsztat narzędzi testowania naszych hipotez, które pozwalają sprawdzać, co jest rzeczywiste i zmniejszyć prawdopodobieństwo efektu potwierdzenia spodziewanego wyniku. Odrzucając autorytety, systematycznie sprawdzając  hipotezy i koncentrując uwagę na ich falsyfikacji odrzuca wszystko, co dzięki obserwacjom i eksperymentom daje się odrzucić.

 

Tymczasem przekonania religijne bazują nie na obserwacji, a na objawieniu. Religijne prawdy zakotwiczone są zazwyczaj w kulturze, w której wyrośliśmy i opierają się na autorytetach, które respektujemy, bo wychowano nas w respekcie do tych autorytetów.

 

Religia wymaga wiary, tymczasem nauka nakazuje wręcz sceptycyzm i sprawdzanie.

 

Fascynujące jest w tej książce ustawiczne odwoływanie się do argumentów zarówno teologów (i to również tych najbardziej liberalnych i stroniących od dosłownej interpretacji pism świętych), jak i ateistów niechętnych analizowaniu natury konfliktu między nauką i religią. Autor pokazuje, że są to nieustające próby ukrywania problemu. Konsekwencją tych prób jest powrót religii do systemów edukacyjnych i wzrastający wpływ instytucji religijnych na scenę polityczną. Widzimy tu również skuteczne działania mające na celu hamowanie niektórych badań naukowych, czy zmian ustawodawstwa.

 

W ostatnim rozdziale Coyne  pisze o niezliczonych próbach dialogu między nauką i religią. Obserwując te spotkania Autor dochodzi do wniosku, że charakteryzuje je wyłącznie dobra wola ucieczki od uczciwej dyskusji. On sam preferuje monolog nauki, gdyż zdecydowana większość wierzących odrzuca samą koncepcję sceptycznego badania swojej wiary, czy religii jako takiej. Sam „dialog” jest inicjowany zazwyczaj przez przedstawicieli instytucji religijnych, a tu sprawa przedstawia się jeszcze gorzej.

 

Pora przestać uważać, że wiara jest cnotą, a określenie człowiek wierzący jest komplementem – pisze Jerry Coyne. Człowieka wierzącego w homeopatię, astrologię, UFO czy scjentologię raczej nie nazywamy z szacunkiem człowiekiem głębokiej wiary.              

                                  

Powie ktoś, że przecież same podstawy nowoczesnej nauki tworzone były przez ludzi wierzących, ba, przez duchownych. Kopernik był księdzem, ojciec genetyki, Gregor Mendel – zakonnikiem. Lista wielkich naukowców w sutannach liczy tysiące ludzi. Ich obserwacje i eksperymenty prowadziły do utworzenia narzędzi pozwalających na rzetelne prowadzenie nauki w sposób całkowicie odmienny od sposobu uprawiania teologii.

 

Nie ma w tym niczego dziwnego. Instytucje religijne miały długo monopol na edukację. Laicyzacja nauki wymagała najpierw laicyzacji szkół i uniwersytetów. Duchowni uprawiający naukę byli tolerowani, jeśli nie wchodzili na pola minowe odkryć spornych z twierdzeniami teologii. Kiedy wchodzili na te pola, albo próbowali zamazywać sprzeczności, albo cofali się przed publikacją swoich dzieł, albo w końcu zrzucali sutanny. Mikołaj Kopernik opatrzył swoje dzieło O obrotach ciał niebieskich dedykacją skierowaną do papieża, Pawła III. Pisał w niej między innymi:           

"Dostatecznie jasno, Ojcze Święty, zdaję sobie sprawę z tego, że znajdą się ludzie, którzy gdy tylko posłyszą, iż w tych moich księgach o obrotach sfer wszechświata przypisuję jakieś ruchy kuli ziemskiej, zaraz podniosą krzyk, że należy mnie wraz z takim przekonaniem potępić. Nie jestem bowiem do tego stopnia zakochany we własnym dziele, żebym nie zważał na to, co o nim będą sądzić inni. I jakkolwiek wiem, że myśli uczonego są niezależne od sądu ogółu - ponieważ dążeniem uczonego, o ile tylko ludzkiemu rozumowi pozwala na to Bóg, jest szukanie we wszystkim prawdy - mimo to jestem zdania, że poglądów zgoła różnych od uznanej prawości należy się wystrzegać.”

Ten list wskazuje na poczucie zagrożenia, jest również próbą oddalenia tego zagrożenia przez pochlebstwo i apelowanie do rozumu. Sam papież zapewne tej dedykacji nigdy nie czytał, zaś potępienia przyszły tak ze strony Watykanu, jak i samego Lutra.

 

Fakt, że podwaliny nowoczesnej nauki kładli ludzie wierzący, wśród których ponad 90 procent miało święcenia kapłańskie, nie jest żadnym dowodem na przyjazny stosunek instytucji religijnych do nauki i jej metod.

 

Dziś, jak pokazuje Jerry Coyne, obecność ateistów w nauce jest odwrotnie proporcjonalna do ich obecności w całym społeczeństwie. Wśród pracowników naukowych w USA ponad 40 procent deklaruje ateizm lub agnostycyzm (zaledwie 33 procent deklaruje wiarę w Boga). Wśród elity naukowców procent ateistów/agnostyków wzrasta do 62, a wśród członków Amerykańskiej Akademii Nauk do 93 procent.

 

Autor po przeczytaniu dziesiątków książek i artykułów wyrafinowanych teologów pokazuje, że te próby pogodzenia nowoczesnej nauki z religią przy bliższym oglądzie okazują się dziurawym jak sito listkiem figowym mającym zasłonić przyrodzenie  nagiego króla.

 

Mitem jest oczywiście twierdzenie, że religia nikomu nie szkodzi. Oczywiście, że różni ludzie wierzący czynią wiele dobra, co więcej, możemy powiedzieć, że podobnie jak nauka była początkowo rozwijana głównie przez ludzi wierzących, tak i nowoczesne normy moralności wypracowywane były w dużym stopniu przez wierzących humanistów. To jednak wcale nie oznacza braku szkodliwości religii. Wiara religijna nie tylko usprawiedliwia mordowanie niewiernych, gwałty, niszczenie zabytków, powoduje, że ludzie wybierają modlitwę zamiast nowoczesnej medycyny, wzywa do głoszenia wyższości „praw boskich” nad stanowionymi, wywołuje psychiczne lęki, ale również niszczy potencjał intelektualny oddalając od poszukiwania prawdy opartego na faktach i zabijając naturalny sceptycyzm.

 

Jerry Coyne kończy swoją książkę historią Russa Briggsa. Był to członek Kościoła Chrystusowego w Oregonie, sekty chrześcijańskiej odrzucającej opiekę medyczną. Jego żona urodziła dwoje dzieci, które zmarły wkrótce po porodzie. W obydwu przypadkach ta śmierć była niepotrzebna i z pomocą nowoczesnej medycyny można jej było uniknąć. Briggs porzucił swój kościół, narażając się na pełen ostracyzm dawnych przyjaciół i rodziny, zdawał sobie jednak sprawę z tego, że ta tragedia był jego winą i że mógł swoje dzieci uratować. Te dramaty spowodowane religią nie są wcale tak odosobnione jak mogłoby się wydawać, jest ich miliony. Wzrasta również liczba ludzi w rodzaju profesora Chazana, organizujących naciski na wierzących i niewierzących, by podporządkowali się „boskim prawom” i „boskiej” moralności.

 

Jak pisał o tej książce Steven Pinker:

 „Prawda nie zawsze leży po środku między dwiema skrajnościami, niektóre twierdzenia są po prostu błędne. W tej ważnej i tak na czasie wydanej książce Jerry Coyne mistrzowsko ujawnia niespójność coraz bardziej popularnego przekonania, że można mieć jedno i drugie, że Bóg (lub coś boskiego czy bogopodobnego) w jakiś sposób istnieje, że cuda może jednak się zdarzają, i że pewna prawdziwość dogmatów jest w jakiś sposób, mniej lub bardziej (kim jesteśmy, aby temu zaprzeczyć) podobna do prawd nauki i rozumu.”

Ja, proszę Państwa, gorąco tę książkę polecam i to nie tylko ze względu na uroczą dedykację, która obok Bruca Granta (pierwszego mentora Jerrego Coyne’a) wymienia Małgorzatę i mnie oraz Hili. Oczywiście nikt Autorowi do końca nie wierzy, ale wyraźnie nie wypadało Mu wymieniać samej Hili.      




Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Brak ważnej informacji. Lucjan Ferus 2015-10-07


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 904 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Geneza i paradoksy teizmu (IV)   Ferus   2024-04-21
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Geneza i paradoksy teizmu (II)   Ferus   2024-03-31
Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk