Prawda

Środa, 8 maja 2024 - 13:10

« Poprzedni Następny »


Dlaczego nie można być osobą transrasową?


Jerry A. Coyne 2023-08-10

Rachel Dolezal (Żródło zdjęcia: Wikipedia)
Rachel Dolezal (Żródło zdjęcia: Wikipedia)

Jakiś czas temu toczyła się dyskusja na temat tego, czy ludzie mogą twierdzić, że są członkami rasy/etniczności innej niż ta, w której się urodzili. Modelowym przykładem jest Rachel Dolezal, biała kobieta ze Spokane w stanie Waszyngton, która twierdziła, że jest czarna i zmieniła swój wygląd, aby pasował do jej twierdzeń. Doszła do stanowiska prezesa lokalnego NAACP (Krajowe Stowarzyszenie Na Rzecz Popierania Ludności Kolorowej), zanim została zdemaskowana przez rodzinę i prasę. Wyrzucono ją z NAACP i ogromnie demonizowano za udawanie, że jest czarna. Stało się jasne, że „transrasowość” nie jest czymś, co można zrobić, w przeciwieństwie do twierdzenia, że jest się transpłciowym, co jest nie tylko powszechnie akceptowane, ale i wychwalane.

Moja pierwsza reakcja: jeśli Dolezal rzeczywiście czuła się czarna, to dlaczego demonizowano ją w przeciwieństwie do kobiety, która twierdzi, że tak naprawdę jest mężczyzną uwięzionym w ciele kobiety? Wydaje się, że nie ma fundamentalnej filozoficznej lub moralnej różnicy między transrasowością a transpłciowością, jeśli zgłaszający takie twierdzenia człowiek wyraża szczere uczucia. Jasne, można wymyślać powody, dla których niewielkie różnice sprawiłyby, że to pierwsze byłyby nie do przyjęcia, ale są to tylko wymyślone powody, żeby w jakiś sposób bronić świętości rasy. Aby zobaczyć, jak daleko posuwają się ludzie, by demonizować transrasowość, przeczytaj niektóre argumenty w artykule NBC News poniżej.

Filozoficzne podobieństwo transpłciowości i transrasowości zostało dokładnie omówione przez filozofkę Rebeccę Tuvel w czasopiśmie „Hypatia” w artykule z 2017 r. zatytułowanym In Defense of Transracialism (zobacz moje zdanie tutaj) i Tuvel była natychmiast demonizowana, redaktor czasopisma przeprosił na Facebooku, jak również krążyły petycje wzywające do wycofania artykułu. To wszystko dlatego, że w analizie filozoficznej Tuvel nie znalazła istotnej różnicy między transpłciowością a transrasowością. Oto jej streszczenie i przypis:


[StreszczeniePróba tranzycji byłej prezeski oddziału NAACP, Rachel Dolezal, z białej do czarnej rasy wywołała zagorzałą kontrowersję. Jej sprawa zyskała złą sławę w tym samym czasie, kiedy Caitlyn (poprzednio Bruce) Jenner ozdabiała okładkę „Vanity Fair”, co sygnalizowało rosnącą akceptację transpłciowej tożsamości. Niemniej krytyka Dolezal za błędne przedstawianie swojej rasy wskazuje na szeroko rozpowszechniony pogląd społeczny, że nie jest ani możliwe, ani akceptowalne zmienianie rasy w sposób, w jaki można zmienić płeć. Argumenty, które wspierają transpłciowość, wydają się w równym stopniu stosować do transrasowości. Choć Dolezal może, ale nie musi reprezentować autentycznego przypadku osoby transrasowej, jej historia i publiczna reakcja na nią służy pomocnym celom ilustracyjnym.1 Co ważne, nie twierdzę, że rasa i płeć są równoważne. Zamiast tego mam zamiar pokazać, że podobne argumenty, które wspierają transpłciowość, wspierają też transrasowość. Moja teza w żaden sposób nie polega na twierdzeniu, że rasa i płeć są odpowiednikami ani że są historyczne skonstruowane w dokładnie ten sam sposób.]

[Streszczenie

Próba tranzycji byłej prezeski oddziału NAACP, Rachel Dolezal, z białej do czarnej rasy wywołała zagorzałą kontrowersję. Jej sprawa zyskała złą sławę w tym samym czasie, kiedy Caitlyn (poprzednio Bruce) Jenner ozdabiała okładkę „Vanity Fair”, co sygnalizowało rosnącą akceptację transpłciowej tożsamości. Niemniej krytyka Dolezal za błędne przedstawianie swojej rasy wskazuje na szeroko rozpowszechniony pogląd społeczny, że nie jest ani możliwe, ani akceptowalne zmienianie rasy w sposób, w jaki można zmienić płeć. Argumenty, które wspierają transpłciowość, wydają się w równym stopniu stosować do transrasowości. Choć Dolezal może, ale nie musi reprezentować autentycznego przypadku osoby transrasowej, jej historia i publiczna reakcja na nią służy pomocnym celom ilustracyjnym.

1 Co ważne, nie twierdzę, że rasa i płeć są równoważne. Zamiast tego mam zamiar pokazać, że podobne argumenty, które wspierają transpłciowość, wspierają też transrasowość. Moja teza w żaden sposób nie polega na twierdzeniu, że rasa i płeć są odpowiednikami ani że są historyczne skonstruowane w dokładnie ten sam sposób.]



(Zwróć uwagę na przypis Tuvel, gdy czytasz krytykę transrasowości w poniższym artykule).


I tak, zgadzam się z Tuvel. Jeśli społeczeństwo uważa, że w porządku jest przybieranie cech płci innej niż płeć urodzeniowa, powinno również zaakceptować kogoś, kto przyjmuje cechy rasy innej niż rasa urodzeniowa, o ile osobowość transrasowa wynika z uczciwych motywacji. W końcu mówi się, że zarówno płeć, jak i rasa są konstruktami społecznymi (nie są, ale to nie ma tu znaczenia) dlaczego więc można zmienić płeć, ale nie rasę? Jedynym powodem, jaki widzę, jest to, że „rasa” jest widziana jako coś świętego, chociaż, podobnie jak seks, jest czymś, z czym się rodzisz (zarówno płeć urodzeniowa, jak i rasa mają w rzeczywistości biologiczne realia). Rasa jest obecnie tak drażliwym i powodującym podziały tematem, że najwyraźniej uważa się ją za coś, czego jednostka nie może zmienić, nawet jeśli, podobnie jak Dolezal, przechodzisz z rasy „uprzywilejowanej” do rasy „mniejszościowej”. A jest to dziś często wybierany kierunek.


Ta kontrowersja jest tematem tego artykułu NBC News. Kliknij, na link pod zrzutem z ekranu aby przeczytać:


https://www.nbcnews.com/news/asian-america/race-change-to-another-trend-online-rcna93759?cid=sm_npd_nn_tw_ma&taid=64c66cf355e1c3000166eb72&utm_campaign=trueanthem&utm_medium=social&utm_source=twitter
https://www.nbcnews.com/news/asian-america/race-change-to-another-trend-online-rcna93759?cid=sm_npd_nn_tw_ma&;taid=64c66cf355e1c3000166eb72&utm_campaign=trueanthem&utm_medium=social&utm_source=twitter

Rezultat jest taki, że wielu ludzi próbuje teraz przyjąć nową rasę – większość z nich to młode kobiety, a większość z nich próbuje stać się wschodnioazjatkami. Często odbywa się to za pomocą jakiejś tajemniczej metody zwanej „podprogowa”, dzięki której możesz zmienić swój wygląd, słuchając plików audio. To oczywiście bzdura, ale pomińmy to i przyjrzyjmy się argumentom skierowanym przeciwko ludziom, którzy czują się Azjatami i chcą, aby inni akceptowali ich jako takich. Lub przeciwko tym, którzy chcą zmienić swoją rasę urodzeniową na jakąkolwiek. NBC News nie cytuje w artykule ani jednej osoby, która twierdzi, że ta zmiana jest w porządku. Cytaty z artykułu są wcięte:

Praktykujący to, co nazywają „zmianą rasy na inną” lub RCTA, twierdzą, że są w stanie doznać fizycznych zmian w swoim wyglądzie, a nawet w genetyce, by stać się inną rasą. Oglądają podprogowe filmy, które twierdzą, że mogą nadać im „wschodnioazjatycki wygląd” lub „koreański DNA”.


Eksperci podkreślają jednak, że zmiana rasy jest po prostu niemożliwa.


„To tylko wiara” — powiedział Jamie Cohen, adiunkt na wydziale studiów kulturowych i medialnych w Queens College na City University of New York. „To tak naprawdę nigdy nie działa, ponieważ nic nie robi, ale przekonali samych siebie, że to działa, ponieważ są też inni ludzie, którzy też się przekonali”.

Cóż, może nie zmieniasz swojej genetyki, by odpowiadała grupom etnicznym, które nazywamy „rasami”, ale osoby transpłciowe (czasami nazywane „transseksualnymi”) również nie zmieniają swoich gamet. Zmienia to twoją twarz publiczną i możesz to zrobić z rasą równie łatwo, jak z płcią. Argument Cohena jest po prostu niespójny, ponieważ zarówno transpłciowość, jak i transrasowość to „tylko wiara”!

Eksperci są zgodni, że rasa nie jest genetyczna. Twierdzą jednak, że chociaż rasa jest konstruktem kulturowym, zmiana rasy jest niemożliwa z powodu systemowych nierówności nieodłącznie związanych z urodzeniem się w określonej rasie.


David Freund, historyk rasy i polityki oraz profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Maryland w College Park, potwierdza pogląd, że „rasa biologiczna” nie istnieje. Powiedział, że to, co dziś nazywamy „rasą”, jest połączeniem odziedziczonych cech i tradycji kulturowych przekazywanych z pokolenia na pokolenie.


Ponadto Freund powiedział, że współczesna koncepcja rasy jest nierozerwalnie związana z systemową hierarchią rasową, która powstawała przez setki lat. Mówiąc najprościej, zmiana ras nie jest możliwa, ponieważ same „rasy biologiczne” nie są prawdziwe.


Freund dodał, że pomysł zmiany rasy działa inaczej w zależności od pochodzenia rasowego danej osoby i że biali ludzie, którzy chcą „przejść” na inną rasę, często mogą uniknąć szkód wynikających z rasizmu.

Po pierwsze, jak pokazujemy z Luaną w naszym artykule w „Skeptical Inquirer”, rasa (nawet w swojej najbardziej prymitywnej klasyfikacji) ma podłoże poligeniczne: rasy i grupy etniczne bardzo dobrze odpowiadają analizie skupień opartej na wielu genach. I oczywiście płeć jest przekazywana przez aktywację genów, które uruchamiają ścieżkę prowadzącą do tego, czy masz sprzęt do produkcji nasienia, czy komórek jajowych. Biologia jest kluczem do kształtowania się zarówno pochodzenia etnicznego, jak i płci urodzeniowej. Więc jeśli możesz zmienić jedno, ponieważ czujesz się niekomfortowo, dlaczego nie możesz zmienić drugiego? (Przez „zmianę” mam oczywiście na myśli „zmianę twierdzenia o tym, kim jesteś”, a nie zmianę rzeczywistości twojej biologicznej płci i rasy.)


Więc Freund myli się tu. Ale co z hierarchią płciową niższości kobiet, która również powstawała przez setki lat? Ponownie jednak nie widzę znaczenia argumentu „hierarchicznego”, zwłaszcza że większość ludzi, którzy chcą zmienić swoją rasę, przechodzi z rasy białej na „osobę kolorową” – w kierunku narastania większej bigoterii. (Najwyraźniej czarnoskórzy „uchodzący za białych” ze względu na ich jasną skórę nie są tacy źli, z wyjątkiem Południa Jima Crow, gdzie przestrzegano zasady „jednej kropli”).


Kolejny krytyk:

Kevin Nadal, profesor psychologii na City University of New York, powiedział: „Możliwość zmiany rasy lub mówienie, że się zmienia, to przywilej. Jest wielu ludzi, którzy nigdy nie byliby w stanie zmienić swojej rasy. W szczególności Czarni w tym kraju nie byliby w stanie nagle powiedzieć „jestem biały” i być traktowani z takimi samymi przywilejami, jakie mają ludzie biali”.

Znowu argument nie ma sensu. Ludzie, którzy chcą zmienić swoją rasę, tak jak Dolezal, spotykają się z ogromnym sprzeciwem. Chociaż rzeczywiście istnieją transfobi, ogólny ton myśli liberalnej polega na zaakceptowaniu czyjegoś twierdzenia, że ich samoidentyfikowana płeć różni się od płci urodzeniowej. Ponownie, dlaczego rasa się różni? Jasne, trudno jest czarnej osobie twierdzić, że jest biała, jeśli jej pigmentacja i inne cechy są wyraźnie czarne, ale dotyczy to również wielu urodzonych mężczyzn, którzy twierdzą, że ich tożsamość jest kobieca, ale nadal wyglądają jak mężczyźni. W obu przypadkach można zaakceptować zmianę osobowości, wciąż rozpoznając czyjeś pochodzenie. (Aby być uprzejmym, należy jednak zwracać się do kogoś tak, jak chce, żeby się do niego zwracać i identyfikować – z wyjątkiem przypadków takich jak sport i więzienia, gdzie powinna być uznawany płeć urodzeniowa).


Jeszcze jeden:

Tiq Milan, czarnoskóry aktywista i pisarz zajmujący się transpłciowością, powiedział, że takie porównywanie jest krzywdzące dla osób transpłciowych. Powiedział, że rasa historycznie wyłoniła się jako konstrukt społeczny mający na celu ustanowienie hierarchii rasowej z białą rasą na szczycie, podczas gdy różne tożsamości płciowe istnieją od tysięcy lat.


„Jeśli chodzi o to, kim jesteśmy jako ludzie rasy, to w jaki sposób prezentujemy się światu, ale także w jaki sposób ludzie cię traktują – powiedział Milan. - To nie tylko fryzura i makijaż, rozmawianie i chodzenie [w] pewien sposób. To fetyszyzowanie i uprzedmiotawianie, a także pomniejsza to piękne i skomplikowane kultury ludzi o innym kolorze skóry”.

Po pierwsze, nie sądzę, aby rasa została „skonstruowana” w celu ustanowienia hierarchii; o ile mi wiadomo, rasa nie była używana przez starożytnych Rzymian ani Egipcjan do uszeregowania grup etnicznych, a w każdym razie Egipcjanie nie są biali. Oczywiście uznanie różnych typów, zarówno etnicznych, jak i płciowych, istnieje od tysięcy lat. Ale to też wydaje się nieistotne, podobnie jak „piękne i skomplikowane kultury ludzi kolorowych” (czy to sugeruje, że ludzie bez koloru mają gorsze kultury?). Liczy się dla mnie tylko to, że ludzie mogą twierdzić, że płeć lub pochodzenie etniczne różnią się od ich stanu urodzeniowego, a jeśli istnieją ku temu dobre powody i nie jest to mistyfikacja, ale prawdziwe uczucie, dlaczego rasa i płeć miałyby się różnić?


To trwa, ale ani jednej osoby nie poproszono o obronę transrasowości. (Dlaczego nie zadzwonili do Rebeki Tuvel?)


Ostatecznie uważam, że jeśli zgadzasz się z twierdzeniami ludzi, że są innej płci niż ich płeć urodzeniowa, to nie ma powodu, aby nie robić tego samego z rasą lub pochodzeniem etnicznym. Rasa może być trudniejsza, jeśli rasa urodzeniowa jest oczywista, ale często jest to również trudne dla osób transpłciowych, na przykład zaakceptowanie twierdzenia mężczyzny z wąsami i penisem, że jest płci żeńskiej.


W żadnym wypadku nie musimy akceptować rzeczywistości twierdzeń typu „Jestem kobietą” od człowieka urodzonego jako mężczyzna lub „Jestem wschodnim Azjatą” od człowieka urodzonego jako biały. Ale myślę, że całkiem możliwe jest identyfikowanie się z rasą inną niż rasa urodzeniowa i powinniśmy traktować tych, którzy to robią tak samo, jak ludzi transpłciowych.


Jedyną różnicą, jaką dostrzegam, jest to, że istnieją wyjątki dla rasy, jak w akcji afirmatywnej, i wydaje się niesprawiedliwe mówić, że jesteś czarny, skoro urodziłeś się biały, tylko po to, by to wykorzystać. Ale takie wyjątki znikają i tak naprawdę nie powinny w ogóle istnieć. I pamiętaj, że są też wyjątki dla kobiet, a te również wydają się niesprawiedliwe. Większość z nas uważa, że transpłciowa kobieta nie powinna rywalizować w kobiecych drużynach lekkoatletycznych.


Być może czytelnicy mogą znaleźć istotną filozoficzną różnicę na rzecz traktowania transrasowości inaczej niż transpłciowości. Nie do końca rozumiem, dlaczego są traktowani inaczej, ani też powyższe wyjaśnienia nie wyjaśniają mi sprawy. Wydaje się, że dotyczy to centralnej pozycji rasy w dyskursie publicznym, ale nawet to nie jest zbyt pomocne, ponieważ płeć biologiczna i transpłciowość to również gorące tematy w dzisiejszych czasach.


Aby zapoznać się z sarkastycznym podejściem do artykułu NBC, przeczytaj poniższy fragment Not The Bee (kliknij, aby przeczytać, h/t Luana):


[NBC News mówi, że rasa jest ustalona od urodzenia i nie można jej zmienić, ale także, że jest wymyślona… ale nie można jej zmienić, bo nie jest rzeczywista]
[NBC News mówi, że rasa jest ustalona od urodzenia i nie można jej zmienić, ale także, że jest wymyślona… ale nie można jej zmienić, bo nie jest rzeczywista]

Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2023/08/02/why-cant-you-be-transracial/

Why Evolution Is True, 2 sierpnia 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Transrasowość a transpłciowość. Łukasz Zagórski 2023-08-23
1. Transrasowość a transpłciowość. Łukasz Zagórski 2023-08-16


Nauka

Znalezionych 1477 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

„Grubogłowi przedsiębiorcy pogrzebowi w noc żywych trupów”   Júnior   2022-05-31
„Gryzoń skunksowy”, który żuje trujące rośliny i wypluwa truciznę na swoje futro   Coyne   2020-12-02
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
„New Yorker” pisze o hoacynie, sugeruje, że koncepcja Darwina drzew ewolucyjnych może być urojeniem   Coyne   2022-07-25
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
„Zapylisz mnie!”: nachalni bohaterowie świata roślin   Júnior   2022-06-11
“Czarne tygrysy” w małym indyjskim rezerwacie sugerują losowy dryf genetyczny   Coyne   2021-10-26
“Daily Beast” wypacza epigenetykę oszukańczymi twierdzeniami, że dzieci mogą “odziedziczyć wspomnienia Holocaustu”   Coyne   2017-10-05
“Konwergentna” ewolucja mrówek grzybiarek Starego i Nowego świata   Coyne   2023-03-23
“Odwrócenie specjacji” (fuzja gatunków) u kruków   Coyne   2018-03-16
“Partenogenetyczny” rak rozmnaża się bez seksu: czy to jest nowy gatunek?   Coyne   2018-02-17
“Rogi” trylobitów mogły być używane jako broń w walkach między samcami   Coyne   2023-02-15
“Scientific American” poświęca się polityce, a nie nauce; odmawia publikowania krytycznych analiz swoich fałszywych lub wprowadzających w błąd twierdzeń   Coyne   2022-09-01
“Współczesny” Homo sapiens mógł być w Eurazji aż 210 tysięcy lat temu   Coyne   2019-07-17
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
 Syntetyczna biologia oferuje obietnicę rozwiązania globalnego problemu z plastikiem   Agaba   2021-12-13
10 twierdzeń działaczy walczących w Afryce z GMO o tym, dlaczego postępy w biotechnologii upraw powinny zostać odrzucone – i dlaczego są one błędne   Maina   2022-11-17
100 milionów lat ozdabiania się śmieciami   Yong   2016-07-05
12 podstawowych punktów biologii ewolucyjnej   Cobb   2016-03-02
Pseudonauka Masaru Emoto   Novella   2017-12-18
Czy „toksyczna kobiecość” jest główną przyczyną bojów o społeczną sprawiedliwość?   Coyne   2021-02-08
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
“New Scientist”: Darwin jednak miał rację    Coyne   2020-10-01
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 1. Genetyczna plastyczność    Coyne   2020-10-03
Intelektualna pustka numeru “New Scientist” o ewolucji: 2. Rzekome nieistnienie gatunków   Coyne   2020-10-05
Klasyczna historia skorygowana: porosty to grzyby + glony + drożdże (inne grzyby)   Coyne   2016-08-05
Homo floresiensis, hominin “hobbit”, w Internecie   Coyne   2016-11-25
No pasarán    Tonhasca Júnior   2023-03-04
Strzelby, zarazki, maszyny to zdecydowanie antyrasistowska książka. Dlaczego lewica jej nie kocha?   Barnett   2021-10-13
„ Całujące się” koralowce złapane in flagranti   Yong   2016-07-28
”Sygnalizowanie cnoty” może nas irytować. Cywilizacja byłaby jednak bez niego niemożliwa    Miller   2019-09-13
A jednak chorują na raka    Łopatniuk   2016-02-13
Czyste okrucieństwo cięć w pomocy żywnościowej   Lomborg   2017-08-07
Dalszy spadek zgonów z powodu raka   Novella   2019-02-04
Dlaczego mamy alergie?   Zimmer   2016-01-28
Dlaczego sądy nie powinny rozstrzygać o nauce     2018-12-13
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Dziennik z Mozambiku: Demony w kurzu   Naskręcki   2018-03-30
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Gigantyczne “paleonory” wykopane przez wymarłe ssaki   Coyne   2017-06-29
Grupy anty-GMO przegrywają sprawę sądową w Nigerii    i Nkechi Isaak   2022-07-30
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Kiedy zapada noc i ziemia jest ciemna   Tonhasca Júnior   2023-02-10
Kilka lekcji z rosyjskiej rewolucji. Jak kuszący radykalny nihilizm prowadzi do ekstremizmu   Geifman   2021-03-22
Komisja Europejska ukrywa naukę o pszczołach   Ridley   2017-05-03
Malaria pachnąca cytryną    Zimmer   2015-04-07
Małpo ty moja   Koraszewski   2015-04-17
Metamorfozy    Júnior   2022-04-09
Minęło 40 lat od wydania „Samolubnego genu” – śmiała książka Richarda Dawkinsa ostała się próbie czasu   Ridley   2016-02-17
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Nowe badanie wskazuje na jednego oszusta   Coyne   2016-08-18
Nowy i dziwaczny rodzaj mimikry: nasiona rośliny naśladują kształt i zapach odchodów zwierzęcych, by ułatwić roznoszenie ich przez żuki gnojowe   Coyne   2015-10-20
O porażkach wolności i lęku przed nauką   Dennett   2016-05-20
O rzeczywistości rasy i odrazie do rasizmu    i Brian Boutwell   2017-09-04
Obniżenie poprzeczki dla tradycyjnej medycyny chińskiej dla ideologii i zysku     2017-12-29
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Osobisty mikrobiom w cyfrach   Zimmer   2014-08-14
Ostrogony nie są naprawdę “żywymi skamieniałościami”    Coyne   2015-07-29
Palestyńska intersekcjonalność z nazistami   Frantzman   2017-07-08
Pochwała ignorancji, czyli wiem, że nie wiem   Cullen   2017-01-11
Przykre niespodzianki, czyli czerniak i siwizna   Łopatniuk   2015-08-01
Przypuszczalnie złamana kość    Coyne   2015-06-04
Rozum i Wiara IICzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-22
Ryba z biodrami   Mayer   2016-03-30
Siedem narzędzi myślenia   Dennett   2014-11-19
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Tako rzecze antyszczepionkowa “wojowniczka mama”, Brittney Kara: jeśli szczepionki są tak wspaniałe, to dlaczego nie wspomina ich Biblia?     2018-04-26
Twardy kwiat do zgryzienia    Tonhasca Júnior   2023-02-22
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Wątpliwi pomocnicy    Tonhasca Júnior   2023-04-08
Świetna ewolucyjna innowacjaktóra okazała się zgubna   Yong   2015-12-10
Dlaczego odmawiamy dostrzegania jaśniejszej strony, choć powinniśmy   Pinker   2018-04-17
Krew, znój, łzy i pot   Tonhasca Júnior   2023-01-19
Mądrość w pułapce autorytetu   Witkowski   2020-04-18
Po prostu nie mogę się doczekać, aby znów wyruszyć w trasę   Tonhasca Júnior   2022-10-27
Pochwała jednoznaczności   Witkowski   2019-10-29
Z perspektywy naszego kurnika   Witkowski   2020-01-16
A co to takie włochate?   Łopatniuk   2016-04-02
A genomy ciągle kurczą się…   Zimmer   2016-11-22
A teraz dobre wiadomości: Sprawy naprawdę idą w dobrym kierunku   Pinker   2015-11-24
A polać wielką wodą…   Cipiur   2019-05-18
A.N. Wilson znowu kopie Darwina, tym razem w “Times”   Coyne   2017-09-07
Adam i Ewa: dwoje, czy więcej niż dwoje przodków?   Coyne   2017-01-07
Afrykańscy naukowcy wzywają do polityki poparcia biologii syntetycznej i innych innowacji   Agaba   2021-12-02
Agroekologia zmienia biednych farmerów w biedniejszych   Muhumuza   2022-06-09
AI – asystent lekarza   Novella   2020-12-09
AI: gorąca randka z “Sydneyem ”   Gotefridi   2023-03-15
Akademicki skandal: troje badaczy umyślnie publikowało fałszywe artykuły o „badaniach żałości”, by pokazać fatalne standardy akademickie w naukach społecznych   Coyne   2018-10-12
Akcja afirmatywna w wieloetnicznym narodzie   Hyams   2020-07-17
Aktywacja telomerazy mogłaby prowadzić do leczenia samej starości   Ridley   2015-10-27
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Aktywność umysłowa nie zapobiega osłabieniu umysłowej sprawności   Novella   2018-12-15
Akupunktura jadu pszczelego: śmiercionośne znachorstwo, które może zabić     2018-04-23
Akupunktura kontra nauka, wersja lingwistyczna     2017-06-01
Akupunktura kwantowa   Novella   2019-04-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk