Prawda

Poniedziałek, 6 maja 2024 - 13:52

« Poprzedni Następny »


Czy kruki mają teorię umysłu? Nowy eksperyment sugeruje, że “tak”


Jerry A. Coyne 2016-05-25

Sprytniejsze niż myślisz.
Sprytniejsze niż myślisz.

W nowym artykule w Nature Communications Tomas Bugnhyar, Stepehen Reber i Cameron Buckner (odnośnik poniżej) szukają odpowiedzi na pytanie, czy kruki, o których już wiadomo, że są inteligentne, mają “teorię umysłu”.  


Co rozumiemy przez to? Według autorów „teoria umysłu” oznacza, że zwierzę ma reprezentację umysłową działania wykonanego przez inne zwierzęta, a następnie działa samo na podstawie tej reprezentacji umysłowej bez patrzenia na samo działanie. Innymi słowy, zwierzę wyobraża sobie innego osobnika swojego gatunku i bez używania wskazówek wizualnych działa zgodnie z tym, co myśli, że myśli i zrobiłoby to drugie zwierzę.


Konkretnie, w tym wypadku naukowcy badali zachowanie kruków przy ukrywaniu żywności i jak zmieniało się to, jeśli kruki sądziły, że inny osobnik był w pobliżu, ale nie mogły go zobaczyć.


Od dłuższego czasu wiedziano, że kiedy krukowate, takie jak kruki i modrowronki kalifornijskie, ukrywają żywność – zagrzebując ją w ziemi, żeby ją schować – zmieniają swoje zachowanie, jeśli wiedzą, że w pobliżu jest inny osobnik. Mogą wówczas ponownie zagrzebać ją w innym miejscu, żeby jej nie ukradziono. Innym sposobem chronienia ukrytej żywności przez chowanie jej za przeszkodami, przerywanie zagrzebywania, kiedy widzą innego ptaka i trzymanie się z dala od już ukrytej żywności, żeby nie ściągnąć uwagi rywali do tego miejsca.


W takich wypadkach ptaki (w tych badaniach głównie modrowronki) ewidentnie działają na bodziec, jakim jest widok innego ptaka i – albo przez uczenie się, albo ewolucję – zachowują w sposób, który jest wyraźnie działaniem adaptacyjnym.


Według autorów poprzednie eksperymenty nie zajmowały się w rzeczywistości tym, czy ptaki mają “teorię umysłu”, to jest, umysłową rekonstrukcję tego, co drugi ptak może myśleć, ponieważ widziały tego drugiego ptaka. Jak mówią autorzy, problemem z tymi eksperymentami jest taki, że badacze „nie są w stanie rozróżnić empirycznie reprezentacji bezpośrednio obserwowalnych wskazówek od autentycznej reprezentacji umysłowej”.


W tym eksperymencie autorzy próbowali obejść ten problem przez obserwowanie chowania żywności przez kruki, kiedy nie widziały rywali, ale sądziły, że są w pobliżu, bo odgrywano dźwięki wydawane przez kruki. Nie było więc możliwości, że kruki działały pod wpływem „wskazówek wzrokowych” wysyłanych przez innego ptaka. Działały przez wyobrażanie sobie kruków-rywali.


Ptakom pozwolono ukrywać kawałki sera i karmy dla psów w jednym z położonych obok siebie pokoi. Pokoje połączone były oknem, które można było zamknąć, oraz (również dającym się zamknąć) wizjerem. Kruki otrzymały również szkolenie jak działa wizjer. Nauczyły się patrzeć przez wizjer i widziały, jak ludzie chowają żywność w sąsiednim pokoju, a następnie wpuszczano je do tego pokoju, żeby ją sobie wydobyły. Nauczyły się więc, że te otwory dają możliwość zaglądania do sąsiedniego pokoju, chociaż nie mogły nic przez nie widzieć, jeśli ich oczy nie były bezpośrednio przy wizjerach.


Eksperymentatorzy przewidywali wstępnie, że jeśli kruki mają reprezentację umysłową tego, co zrobi inny kruk w sąsiednim pokoju, to:

  1. Kruki będą ukrywały swoją żywność szybciej, jeśli widać wizjer niż kiedy wizjer jest niewidoczny. (Wizjery mogły być zasłonięte tablicą.) Znaczyłoby to, że mają wyobrażenie, że inny kruk może patrzeć na nie przez wizjer i obserwować, jak ukrywają żywność. W takich wypadkach powinny starać się ukryć żywność tak szybko, jak to możliwe. Same nie mogły widzieć kruka przez wizjer, bo w sąsiednim pokoju nie było kruków, ale mogły słyszeć krakanie kruków. Ich zachowanie przypominałoby zachowanie przy otwartym oknie z możliwością widzenia i słyszenia kruka w sąsiednim pokoju.  
  2. W ten sam sposób przewidywano, że widzialny wizjer spowoduje, że kruki będą mniej skłonne do “ulepszenia” kryjówki: powrotu do niej i zmiany wokół niej. Takie zachowanie zwraca uwagę potencjalnych rywali (jak napisano powyżej), a więc mniej “ulepszeń” oznacza, że ptaki myślały, że inny kruk mógł je widzieć przez wizjer.

Ten protokół obejmował trzy eksperymenty, jak pokazano poniżej: ptak chowający żywność, kiedy widzi, że drugi kruk go obserwuje (a); ptak chowający żywność z drugim ptakiem w sąsiednim pokoju, którego nie może zobaczyć, ale go słyszy (b); wizjer bez ptaka w sąsiednim pokoju (c). Dźwięki wydawane przez kruki odgrywano ptakom we wszystkich trzech sytuacjach. Wszystkie kruki były wychowane przez człowieka i choć trenowane w badaniach poznawczych, nie miały żadnego doświadczenia z ukrywaniem żywności ani w obecności innych kruków, ani bez nich.  


(From paper): Figure 1 | Sketch of experimental setup. (a) Observed (Obs) condition: The cover of the window is open (white bar) and the focal subject (storer, st) caches food in the visual presence of a conspecific (observer). (b) Non-observed (Non) condition: The cover of the window is closed (grey bar) and the focal subject caches food in visual isolation of a conspecific (non-observer). Both observers and non-observers make sounds in the experimental chamber, which are audible to the storer. (c) Peephole (Peep) condition: The cover of the window is closed (grey bar) but one of the two peepholes (small white square) is open; the focal subject caches food in the absence of any behavioural cues, whereas the presence of conspecifics is simulated via playback of sounds recorded from non-observed trials (symbolized by loudspeaker).
(From paper): Figure 1 | Sketch of experimental setup. (a) Observed (Obs) condition: The cover of the window is open (white bar) and the focal subject (storer, st) caches food in the visual presence of a conspecific (observer). (b) Non-observed (Non) condition: The cover of the window is closed (grey bar) and the focal subject caches food in visual isolation of a conspecific (non-observer). Both observers and non-observers make sounds in the experimental chamber, which are audible to the storer. (c) Peephole (Peep) condition: The cover of the window is closed (grey bar) but one of the two peepholes (small white square) is open; the focal subject caches food in the absence of any behavioural cues, whereas the presence of conspecifics is simulated via playback of sounds recorded from non-observed trials (symbolized by loudspeaker).

Dla zapewnienia, że kruki nie będą chować żywności, bo widziały już wcześniej innego kruka, który je obserwował (jeszcze zanim reagowały na wizjer) najpierw przeprowadzono próby b i c. Następnie wykonano próbę a (otwarte okno), a potem powtórzono bc.


Wyniki podane są na poniższym wykresie i potwierdzają przewidywania autorów:

  • Kruki wystawione na wizjery i odsłonięte okna (odpowiednio “peep” i “obs”) chowały żywność w znacznie krótszym czasie niż kruki, które nie mogły zobaczyć ptaka w sąsiednim pokoju, mimo że odgrywano odgłosy kruka. To jest pokazane na rysunku (a) poniżej. Czas ukrywania żywności wynosił przeciętnie około 14 sekund, kiedy kruki nie widziały obserwującego sąsiedniego kruka, ale były zredukowane do 7-8 sekund, kiedy albo widoczny był wizjer albo okno było otwarte. Nie było różnicy między sytuacją wizjera i otwartego okna, co sugeruje, że kruki interpretowały wizjer jako sygnał „inny kruk obserwuje”.
  • Jak przewidywano, kruki rzadziej “ulepszały” swoje kryjówki, kiedy widoczny był wizjer lub kiedy okno pokazywało kruka w sąsiednim pokoju, niż kiedy okno było zamknięte. (b) pokazuje tę różnicę. Nie było żadnej różnicy między sytuacją “otwartego okna” a “wizjerem”.

Należy pamiętać, że dźwięki kruka były odgrywane we wszystkich sytuacjach, a więc różnic nie można po prostu przypisać słyszeniu krakania rywala. Tak więc, musi tu być coś co, wskazuje, że kruki sądziły, że są obserwowane, co wyjaśniałoby wyniki.



Czy pokazuje to, że kruki naprawdę mają “teorię umysłu”? No cóż, pokazuje to, że kruki mogą działać na podstawie zakładanego zachowania bez konieczności zobaczenia drugiego zwierzęcia. Myślą, że są obserwowane, ponieważ kojarzą wizjer z wizją, a więc działają na bazie założenia, nie zaś zaobserwowanego zachowania. Jeśli to jest teoria umysłu, to kruki ją mają.


Dodam jeszcze jedno: kruki zmieniały zachowanie ukrywania żywności bez tego, by kiedykolwiek doświadczały utraty ukrytej żywności na rzecz rywala. Wręcz zmieniały zachowanie nawet bez zobaczenia kiedykolwiek rywalizującego kruka w sąsiednim pokoju.  Sugeruje mi to, ze zachowanie ukrywania żywności i sposób, w jaki zmienia się przy założeniu obecności rywala w pobliżu, są raczej wyewoluowane niż nauczone. To były naiwne kruki i nie miały żadnego doświadczenia w naturze przed tym eksperymentem.

____________

Bugnyar, T., S. A. Reber, and C. Buckner. 2016. Ravens attribute visual access to unseen competitors. Nat Commun 7. Article number:10506doi:10.1038/ncomms10506


Do ravens have a theory of mind a new experiment suggests “yes”

Why Evolution Is True, 16 maja 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Tipsa en vn Wydrukuj



Nauka

Znalezionych 1476 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kameleon przekazuje różne informacje różnymi częściami ciała   Yong   2013-12-14
Paradoksalne cechy genetyki inteligencji   Ridley   2013-12-18
Wielki skandal z biopaliwami   Lomborg   2013-12-19
Przedwczesna wiadomość o śmierci samolubnego genu   Coyne   2013-12-22
Czy jest życie na Europie?   Ridley   2013-12-22
Nowa data udomowienia kotów: około 5300 lat temu – i to w Chinach   Coyne   2013-12-26
Na Zeusa, natura jest przeżarta rują i korupcją   Koraszewski   2013-12-26
Proces cywilizacji   Ridley   2013-12-28
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Żebropławy, czyli dziwactwa ewolucji   Coyne   2013-12-30
Czy może istnieć sztuka bez artysty?    Wadhawan   2013-12-30
Zderzenie mentalności   Koraszewski   2014-01-01
Skrzydlaci oszuści i straż obywatelska   Young   2014-01-02
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Długi cień anglosfery   Ridley   2014-01-05
Ciemna materia genetyki psychiatrycznej   Zimmer   2014-01-06
Co czyni nas ludźmi?   Dawkins   2014-01-07
Twoja choroba na szalce   Yong   2014-01-08
Czy mamut włochaty potrzebuje adwokata?   Zimmer   2014-01-09
Pradawne rośliny kwitnące znalezione w bursztynie   Coyne   2014-01-10
Ratując gatunek możesz go niechcący skazać   Yong   2014-01-11
Ewolucja ukryta w pełnym świetle   Zimmer   2014-01-13
Koniec humanistyki?   Coyne   2014-01-15
Jak poruszasz nogą, która kiedyś była płetwą?   Yong   2014-01-16
Jak wyszliśmy na ląd, kość za kością   Zimmer   2014-01-19
Twoja wewnętrzna mucha   Cobb   2014-01-22
Ukwiał żyje w antarktycznym lodzie!   Coyne   2014-01-25
Dlaczego poligamia zanika?   Ridley   2014-01-26
Wspólne pochodzenie sygnałów płodności   Cobb   2014-01-28
Ewolucja i Bóg   Coyne   2014-01-29
O delfinach, dużych mózgach i skokach logiki   Yong   2014-01-30
Dziennikarski „statek upiorów” Greg Mayer   Mayer   2014-01-31
Dlaczego leniwce wypróżniają się na ziemi?   Bruce Lyon   2014-02-02
Moda na kopanie nauki   Coyne   2014-02-03
Neandertalczycy: bliscy obcy   Zimmer   2014-02-05
O pochodzeniu dobra i zła   Coyne   2014-02-05
Sposób znajdowania genów choroby   Yong   2014-02-07
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Kiedy zróżnicowały się współczesne ssaki łożyskowe?   Mayer   2014-02-10
O przyjaznej samolubności   Koraszewski   2014-02-12
Skąd wiesz, że znalazłeś je wszystkie?   Zimmer   2014-02-15
Nauka odkrywa nową niewiedzę o przeszłości   Ridley   2014-02-18
Żyjące gniazdo?   Zimmer   2014-02-19
Planeta tykwy pospolitej   Zimmer   2014-02-21
Nowe niezwykłe skamieniałości typu “Łupki z Burgess”   Coyne   2014-02-22
Dziennik z Mozambiku: Pardalota   Naskręcki   2014-02-23
Wskrzeszona odpowiedź z kredy na “chorobę królów”   Yong   2014-02-26
Dziennik z Mozambiku: Sybilla     2014-03-01
Spojrzeć ślepym okiem   Yong   2014-03-02
Intelektualne danie dnia  The Big Think   Coyne   2014-03-04
Przeczołgać się przez mózg i nie zgubić się   Zimmer   2014-03-05
Gdzie podziewają się żółwiki podczas zgubionych lat?   Yong   2014-03-10
Supergen, który maluje kłamcę   Yong   2014-03-14
Idea, którą pora oddać na złom   Koraszewski   2014-03-15
Zwycięstwa bez chwały   Ridley   2014-03-17
Twarde jak skała   Naskręcki   2014-03-18
Pasożyty informacyjne   Zimmer   2014-03-19
Seymour Benzer: humor, historia i genetyka   Cobb   2014-03-21
Kto to był Per Brinck?   Naskręcki   2014-03-23
Potrafimy rozróżnić między przynajmniej bilionem zapachów   Yong   2014-03-25
Godzina Ziemi czyli o celebrowaniu ciemności   Lomborg   2014-03-27
Słonie słyszą więcej niż ludzie   Yong   2014-03-30
Niebo gwiaździste nade mną, małpa włochata we mnie   Koraszewski   2014-03-31
Wielkoskrzydłe   Naskręcki   2014-04-02
Najstarsze żyjące organizmy   Coyne   2014-04-03
Jak zmienić bakterie jelitowe w dziennikarzy   Yong   2014-04-06
Eureka! Sprytne wrony to odkryły   Coyne   2014-04-07
Sukces upraw GM w Indiach   Lomborg   2014-04-09
Wirus, który sterylizuje owady, ale je pobudza   Yong   2014-04-12
Przystosować się do zmiany klimatu   Ridley   2014-04-14
Jeden oddech, który zmienił planetę   Naskręcki   2014-04-16
Najgorsze w karmieniu komarów jest czekanie   Yong   2014-04-17
Kłopotliwa podróż w przyszłość   Ridley   2014-04-19
Pierwsze spojrzenie na mikroby współczesnych łowców zbieraczy     2014-04-23
Seksizm w nauce o jaskiniowych owadach   Coyne   2014-04-26
Musza bakteria zaprasza inne muszki na uczty owocowe   Yong   2014-04-27
Zachwycający rabuś, który liczy sto milionów lat   Cobb   2014-04-28
Mądrość (małych) tłumów   Zimmer   2014-04-29
Tak bada się ewolucję inteligencji u zwierząt   Yong   2014-05-02
Fantastyczna mimikra tropikalnego pnącza   Coyne   2014-05-03
Dlaczego większość zasobównie wyczerpuje się   Ridley   2014-05-04
Pomidory tworzą pestycydy z zapachu swoich sąsiadów   Yong   2014-05-07
Potrawy z pasożytów   Zimmer   2014-05-08
Technologia jest często matką nauki, a nie odwrotnie   Ridley   2014-05-09
Montezuma i jego flirty   Coyne   2014-05-11
Insekt dziedziczy mikroby z plemnika taty   Yong   2014-05-12
Polowanie na nietoperze   Naskręcki   2014-05-14
Zmień swoje geny przez zmianę swojego życia   Coyne   2014-05-15
Obrona śmieciowego DNA   Zimmer   2014-05-17
Gdzie są badania zwierzęcych wagin?   Yong   2014-05-20
Niemal ssaki   Naskręcki   2014-05-21
Zobaczyć jak splątane są gałęzie drzewa   Zimmer   2014-05-23
Dlaczego ramiona ośmiornicy nie plączą się   Yong   2014-05-24
Niezwykły pasikonik szklany   Naskręcki   2014-05-27
Wąż zgubiony i ponownie odnaleziony   Mayer   2014-05-28
Niespodziewani krewni mamutaków   Yong   2014-05-30
Trochę lepszy  świat   Ridley   2014-05-31
Tam, gdzie są ptaki   Mayer   2014-06-01
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Jestem spełniony   Naskręcki   2014-06-04

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk