Prawda

Niedziela, 5 maja 2024 - 22:24

« Poprzedni Następny »


Czy musimy tolerować nienawiść
i wezwania do nietolerancji?


Andrzej Koraszewski 2015-11-12

Foto Jakub Niciej,  Fakt24.pl 

Foto Jakub Niciej,  Fakt24.pl

 



Mowa nienawiści jest formą mobilizacji i integracji patologicznych grup społecznych. Przejście od nienawistnych słów do aktów przemocy widzimy chociażby podczas obchodów Dnia Niepodległości. W innych miejscach świata to przejście od mowy nienawiści do przemocy oznacza pogromy, akty terrorystyczne, uliczne mordy. Kiedy internet, ambona, telewizja i politycy łączą się w jeden front podżegania do nienawiści, efekt jest łatwy do przewidzenia.

W Hiszpanii w maju 2014 do prokuratury wpłynął zbiorowy pozew o antysemityzm w internecie. Sprawa zakończyła się dokładnie tak samo jak wysiłki Radosława Sikorskiego, kiedy był jeszcze ministrem spraw zagranicznych. Nawet gdyby władze chciały coś zrobić, to byłoby to dość trudne. Zarówno z Hiszpanii, jak i Polski dostaliśmy jednak od władz  wyraźny sygnał, że zdecydowanie nie są tym zainteresowane.

 

Próby dyskusji o odpowiedzialności prawnej właścicieli stron internetowych, których fora zalewane są przez mowę nienawiści, są natychmiast torpedowane przez szumne hasła o wolności słowa, pluralizmie i cenzurze. Mowa nienawiści nie natrafia nawet na próby jej wypychania z forów dyskusyjnych mediów cieszących się szacunkiem i wiele wskazuje na to, że dopuszczanie do propagowania najobrzydliwszych idei w komentarzach nie plami w oczach społeczeństwa wizerunku tych mediów. (Ciekawym eksperymentem było zablokowanie wszelkich komentarzy pod artykułami o uchodźcach z krajów muzułmańskich na witrynie wiadomości.gazeta.pl. Najwyraźniej nie podjęto nawet próby rozwiązania problemu przez staranną moderację.)

 

Oczywiście możemy narzekać, że definicja prawna mowy nienawiści jest kłopotliwa, dopuszcza różne interpretacje, nie wiemy gdzie mamy do czynienia z naruszeniem norm społecznych, z wykroczeniem, a gdzie z przestępstwem, prokuratura nie występuje w tych sprawach z urzędu, oczekując na skargi „poszkodowanych”, zaś interpretacje owych skarg przez prokuraturę i sędziów są w niebywale wysokim stopniu uzależnione od osobistych sympatii przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości. Najczęściej spotykaną reakcją jest kwalifikacja tego rodzaju występów jako czynów o „znikomej szkodliwości społecznej”.

 

(Precedensem w skali europejskiej jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 10 listopada w sprawie M’Bala M’Bala v. France, [chodzi tu o francuskiego komika Dieudonné M’Bala M’Bala]. Trybunał orzekł, że prawa o wolności słowa nie mogą chronić mowy nienawiści. Trudno powiedzieć, czy mamy w tym przypadku do czynienia z precedensem, który wyznaczy nowe normy, czy z odosobnionym przypadkiem, który szybko pójdzie w zapomnienie.)   

 

Badań nad mową nienawiści w internecie jest mało i nie budzą większego zainteresowania mediów. Wśród organizacji, które próbują zajmować się tym problemem na szczególną uwagę zasługuje Fundacja Humanity in Action prowadząca stronę internetową  http://uprzedzuprzedzenia.org/  

 

Uwagę prasy ściągają wydarzenia nadzwyczajne, takie jak zadanie nauczyciela fizyki w Białymstoku, Grzegorza Nowika, który poprosił uczniów drugiej klasy gimnazjum o obliczenie, ilu uchodźców trzeba zepchnąć z tratwy, żeby dopłynąć do Grecji.   

 

Główne obiekty nienawiści w internecie to Żydzi, muzułmanie, Romowie, homoseksualiści, czarni, dalej (mimo wszystko rzadziej) spotykane są nienawistne wypowiedzi pod adresem Ukraińców, Rosjan, Amerykanów.


Jak to wygląda? Zatrzymajmy się przy kilku wpisach pod jednym artykułem o fali palestyńskich ataków nożowniczych i samochodowych na ludność w Izraelu.  

Powinni wybić wszystkich izraelczyków oni są zakałą ludzkości ,odpowiadają za wszystkie wojny ,spiski czy zamachy je**ni żydzi


tylko to umieja garbulconosowce antysemityzm , holokaust , antysemityzm , holokaustantysemityzm


Zrzucić tam nuke, zrównać z ziemią te wszystkie "obiekty sakralne" i skazić teren na kilka tysięcy lat, aby każdy kto tam przyjdzie zdechł marnie. Problem się szybko rozwiąże, a te fanatyczne pasożyty z czasem się same pozabijają.


...przed tem zydy ze strachu "sraly w portki" a teraz w zamian zabijaja bezbronnychy Palestynczykow...


Czym się różni przejechany żyd od przejechanego psa? Przed żydem nie widać śladów hamowania :)

Pojawia się pytanie, czy w tym przypadku, podobnie jak w wielu innych, dział komentarzy puszczony został na żywioł i nikt tych wypowiedzi nie nadzoruje, czy moderatorzy podzielają tego rodzaju opinie i nie uznają ich za mowę nienawiści, czy są zagubieni, bo nie mają wystarczająco wyraźnych instrukcji reagowania, czy wreszcie polityka właścicieli tego medium opiera się na założeniu, że wolność słowa dopuszcza mowę nienawiści. Nie daje się tego ustalić, ponieważ redakcja ignoruje zapytania o politykę redakcyjną w tej kwestii. Również Rada Etyki Mediów pozostawia pytania o odpowiedzialność mediów za treści pojawiające się w komentarzach bez odpowiedzi.        


Przykłady tego rodzaju mowy nienawiści można cytować strona za stroną. Obok wypowiedzi antysemickich mamy znacznie mniej, ale równie nienawistnych wpisów pod adresem muzułmanów i trudno powiedzieć, czy jest ich mniej dlatego, że są jednak usuwane przez moderatorów, czy jest to rzeczywiste odzwierciedlenie potrzeb wyrażania nienawiści przez odbiorców wiadomości ze świata.


Możemy się zastanawiać, czy ta mowa nienawiści to bardziej efekt wielowiekowej tradycji, czy nowoczesnej indoktrynacji i współczesnej edukacji. Jeśli idzie o antysemityzm to te dwa czynniki zlewają się w sposób zupełnie oczywisty. Oparty na uprzedzeniach stosunek do Romów, czarnych, czy do homoseksualistów jest również głęboko zakorzeniony w tradycji i również na tym polu obserwujemy wzmacnianie tej tradycji dla celów politycznych (przez ugrupowania nacjonalistyczne), czy jak w przypadku homoseksualizmu, przez grupy religijne walczące o ortodoksję. Problem nienawiści do muzułmanów jest bardziej złożony ze względu na to, że w społeczeństwach takich jak polskie nie było jakiejś tradycji antymuzułmańskiej, zaś wzrastające uprzedzenia wobec wyznawców islamu są raczej związane z tradycją uproszczonych generalizacji. Doniesienia o barbarzyńskich działaniach islamofaszyzmu przenoszone są na wszystkich wyznawców islamu, a uzasadniona krytyka religii zmienia się w prymitywny, nienawistny stereotyp. Z jednej strony niska jest świadomość, że lwia część ofiar islamofaszyzmu to muzułmanie (prawdopodobnie grubo ponad 80 procent), a reszta to mniejszości religijne z krajów zdominowanych przez islam. Przedstawiciele zachodniego świata stanowią drobny ułamek ofiar islamskiego terroryzmu. W efekcie, podobnie jak dawniej stawiano znak równości między Niemcami i nazistami, tak dziś bardzo wielu stawia znak równości między islamem a islamofaszyzmem. W obydwu przypadkach przesąd bazuje na odwołaniu do z jednej strony źródeł ideologii/religii, z drugiej do rozmiarów poparcia dla postaw uznawanych za barbarzyńskie.


Nie ulega wątpliwości, że internet służy wzmocnieniu tak starych, jak i nowych przesądów, co często kwituje się filozoficznym stwierdzeniem, że taka jest jego natura. Prawdą jest, że wysiłki narzucenia rygorystycznych reguł dyskutowania w internecie są niebywale rzadkie, a wydawcy stron internetowych systematycznie uciekają od wszelkiej odpowiedzialności.                                  


Mowę nienawiści charakteryzuje stereotyp zastępujący fakty, emocjonalna reakcja w miejsce analizy, pogarda udająca krytykę, dehumanizacja i lekceważenie ludzkiego życia.


Wielu ludzi twierdzi, że represja prawna jest nieskuteczna, że lepiej pozwolić ludziom na swobodne wyrażanie swoich „opinii”.  Warto zwrócić uwagę, że mowa nienawiści jest formą mobilizacji i integracji patologicznych grup społecznych. Przejście od nienawistnych słów do aktów przemocy widzimy chociażby podczas obchodów Dnia Niepodległości. W innych miejscach świata to przejście od mowy nienawiści do przemocy oznacza pogromy, akty terrorystyczne, uliczne mordy. Kiedy internet, ambona, telewizja i politycy łączą się w jeden front podżegania do nienawiści, efekt jest łatwy do przewidzenia.

Represja prawna podżegania do nienawiści i przemocy może i powinna wyznaczać normy odpowiedzialności jednostkowej za zachowania w sferze publicznej. Dalej mamy kwestię odpowiedzialności dziennikarskiej, odpowiedzialności właścicieli mediów za to, co ukazuje się na firmowanych przez nich stronach.   


Oczywiście nie załatwi tego za nas żaden automat, prawdziwa moderacja pociąga za sobą koszty, wymaga klarownych reguł i konsekwencji, odejścia od modelu gazetek ściennych i wypracowania koncepcji parlamentaryzmu w sieci.


Na stronie Fakt24.pl zdjęcie Jakuba Nicieja z Marszu Niepodległości opatrzone było podpisem, “nie zabrakło kontrowersyjnych transparentów”. Najwyższy czas, by przestać się bawić w grę półsłówek. Wezwania do przemocy nie są kontrowersyjne, są przestępcze.                         


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
4. Czy musimy tolerować nienawiść i wezwania do nietolerancji? ac 2015-12-27
3. Mowa trawa Peyotl 2015-11-13
2. Żądza krwi Peyotl 2015-11-13
1. Sprostowanie Marcin Michalik 2015-11-12


Znasz li ten kraj

Znalezionych 386 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Polityka, Kościół i medycyna   Koraszewski   2016-10-17
Czarny Poniedziałek był tylko początkiem długiego marszu   Koraszewski   2016-10-24
Kościół bardzo kocha kobiety   Koraszewski   2016-10-28
Kobieta superpatronką roku 2017   Koraszewski   2016-11-07
Perwersyjny moralista w sutannie   Koraszewski   2016-11-10
Do posłanki co dyskutować chciała   Koraszewski   2016-11-19
Awangarda umysłowego proletariatu   Kruk   2016-11-21
Intronizacja Chrystusa, czyli powiedzcie Allahu akbar   Koraszewski   2016-11-23
Nauka dla świata pracy   Koraszewski   2016-12-03
Ujednolicone miary zdrowego rozsądku   Kruk   2016-12-08
Szlak bojowy Jarosława Kaczyńskiego   Koraszewski   2016-12-17
I gdzie nas ten dyskurs prowadzi?   Kruk   2016-12-20
Krzyżacy, Włodkowic i siekiera na ołtarzu   Koraszewski   2016-12-29
Jego Małość i halucynogenny grzyb   Kruk   2017-01-02
Żaba mortal combat i lewatywa z kawy   Szczęsny   2017-01-05
Znaki czasu na Jasnej Górze i gdzie indziej   Koraszewski   2017-01-09
Narodowy socjalista pisze do mnie list   Koraszewski   2017-01-11
Dziewiczy lasek na skraju miasteczka   Kruk   2017-01-21
O trudności zamiany rozmów nocnych na dzienne   Kruk   2017-02-21
Przemysł zmasowanej dezinformacji   Koraszewski   2017-02-27
Czy Polacy wybiją się...   Koraszewski   2017-03-02
Ogień narodowy, czyli patriotyzm patologiczny   Koraszewski   2017-03-10
O płodności intelektualnego onanizmu   Kruk   2017-03-14
My chcemy boga, w książce, w szkole...   Koraszewski   2017-03-27
Infantylizmofilia czy chrześcijańska myśl światła?   Koraszewski   2017-04-14
Panu Bogu świeczkę, biskupom ogarek, pora zapalić światło   Koraszewski   2017-04-18
Niechęci etniczne w służbie ratowania czytelnictwa w Polsce   Koraszewski   2017-04-27
Jak pięknie kwitną kanalie   Koraszewski   2017-05-01
Prezydent nie wszystkich Polaków   Koraszewski   2017-05-16
W poszukiwaniu umiarkowanych katolików   Koraszewski   2017-05-24
Na tropach chrześcijańskiego feminizmu   Koraszewski   2017-06-24
Dramat z nadmiarem inteligencji emocjonalnej   Kruk   2017-06-26
Czy suweren jest blondynem?   Koraszewski   2017-06-30
Uchodźcy a sprawa polska   Koraszewski   2017-07-08
Costaguana dla Costaguańczyków   Koraszewski   2017-07-23
Kryzys komunikacji werbalnej, czyli patos środkowego palca   Koraszewski   2017-07-31
Sumienie, czyli moralność bez smyczy   Koraszewski   2017-08-04
O seksie, moralności i religii   Koraszewski   2017-08-06
Jak to na wojence ładnie, tarara...   Koraszewski   2017-08-09
Pan Baginski pyta o antysemityzm   Koraszewski   2017-08-17
Apel Stowarzyszenia Miłośników Logiki Nieformalnej   Kruk   2017-08-18
Mroczny cień udrapowanych autorytetów   Koraszewski   2017-08-23
Ipso facto omlet z groszkiem   Kruk   2017-09-19
W oparach religijnej magii   Koraszewski   2017-10-10
Kościół, wierzący, dialog   Koraszewski   2017-10-21
Długi lot bibelota   Kruk   2017-10-26
Zupa z gwoździa do trumny z św. pamięci wkładką   Kruk   2017-11-01
Stan Polski przed wyborami   Koraszewski   2017-11-09
Święto niepodległości, czyli bal sykofantów   Koraszewski   2017-11-11
Przypowieść o Janie i Fortepianie   Kruk   2017-11-21
Hej, wy, naród…   Koraszewski   2017-11-23
Nauczyciel-ateista w szkole   Koraszewski   2017-11-29
Idem per idem, czyli polska droga do demokracji   Koraszewski   2017-12-01
Władca much – lekcja wychowawcza   Kruk   2017-12-11
Sędziami będziem wtedy my!   Koraszewski   2017-12-20
Szkolne orły i wątroba Prometeusza   Kruk   2017-12-25
Silva rerum, Facebook i rara avis   Koraszewski   2018-01-02
Piątek narodowo-erotyczny   Kruk   2018-01-10
Ustawa przeciw kłamstwu czy przeciw prawdzie?   Koraszewski   2018-01-29
Bluźniercy, bałwanochwalcy i inni   Kruk   2018-01-30
Powrót Gnoma, czyli naród znowu krzyczy „Wiesław śmiało”   Koraszewski   2018-02-05
Powrót antysemickiego potwora   Koraszewski   2018-02-10
Nieustający marsz niesłusznie dumnych   Koraszewski   2018-02-13
„WSZYSCY WIEDZĄ”   Kłys   2018-03-05
Byłam w niebie, mówi ośmioletnia Ania   Kruk   2018-03-07
Polski Marzec – 50 rocznica   Garczyński-Gąssowski   2018-03-08
Wzrost mendowatości w populacji mieszkańców Polski w efekcie zmian pogodowych   Koraszewski   2018-04-01
Niziutkie ciśnienie i Nuż w bżuhu   Kruk   2018-04-13
Płońsk miasto otwarte   Koraszewski   2018-04-18
Hogwart potrzebny od zaraz   Koraszewski   2018-04-24
Żydzi z Madonną w tle   Lewin   2018-04-28
Adoracja Jezusa Użytkowego   Kruk   2018-04-28
Czy naród może zakochać się w demokracji?   Koraszewski   2018-05-16
Wielkie kazanie o małej dziurze w drzwiach   Kruk   2018-05-23
Dowcipy, memy, przysłowia    Koraszewski   2018-06-02
Cała Polska myśli o pięcie   Kruk   2018-06-14
Ksiądz pana wini, pan księdza, a wójt jeden taki, a drugi inny   Koraszewski   2018-07-13
Chłopiec, którego zabito, ponieważ był Żydem   Koraszewski   2018-07-15
Znieważenie pomnika dłuta Stanisława Milewskiego   Koraszewski   2018-07-30
List otwarty do Mendy   Koraszewski   2018-08-13
Doświadczony, kompetentny, rzetelny inteligent poszukuje rozwiązania   Koraszewski   2018-08-17
Pamiętaj o nim na wszystkich swoich drogach   Lewin   2018-08-21
Wolna prasa, wolność słowa, wolność handlu    Koraszewski   2018-08-24
PRL Chrystusem narodów   Koraszewski   2018-08-31
Jaki ślad zostawiają słowa?   Koraszewski   2018-09-04
Raport z oblężonego miasta   Koraszewski   2018-09-12
Preambułka   Koraszewski   2018-09-15
Prawoznawstwo - broń się   Zajadło   2018-09-19
Satyra na leniwych patriotów   Koraszewski   2018-09-28
Narodowa dyskalkulia i lokalne porachunki   Kruk   2018-10-04
Ważny komunikat Skarbnicy Narodowej   Koraszewski   2018-10-08
Polak od kuchni   Kruk   2018-10-11
Polska w obiektywie Konrada Szołajskiego   Koraszewski   2018-10-16
Do urn obywatele, do urn   Koraszewski   2018-10-18
Partie polityczne i dylematy parlamentaryzmu   Koraszewski   2018-10-29
Bal w Świątyni Opaczności Narodowej   Koraszewski   2018-11-02
Patologia instytucji, czyli uwagi o "Klerze"   Górska   2018-11-03
Jasnowidzolożka wraca na czarnym koniu   Kruk   2018-11-12
Być Polką – duma czy wstyd? Refleksje na tle obchodów stulecia odzyskania niepodległości   Górska   2018-11-14
Odnaleziony tekst Tischnera oraz portret (pewnego) Polaka AD 2018   Koraszewski   2018-11-19

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk