Prawda

Środa, 15 maja 2024 - 15:34

« Poprzedni Następny »


Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”


Lucjan Ferus 2020-11-01


Jest to kontynuacja cyklu, w którym przedstawiam swoje zapiski z początku lat 90-tych. Nie zamierzałem ich wtedy publikować, nawet o tym nie myślałem. Po prostu zapisywałem te przemyślenia po to, aby samemu zorientować się o co tak naprawdę mi chodzi, a poza tym dotarło już wtedy do mnie, że nie mogę zbytnio liczyć na swoją zawodną pamięć. Były one często pisane pod wpływem emocji i dość chaotyczne, ale tak wyglądały prapoczątki mojej ówczesnej „twórczości”. Niniejszy tekst powstał w marcu 1992 r., zatytułowałem go „W obronie kobiet” i dotyczył on  najprawdopodobniej ówczesnej próby zaostrzenia ustawy antyaborcyjnej. Teraz na pewno inaczej bym go napisał. Już dawno miałem zamiar wysłać go do „Listów”, ale byłem przekonany, iż opisane w nim problemy są już nieaktualne i przeminęły bezpowrotnie wraz z ludźmi władzy, która wtedy rządziła naszym państwem. Dzisiaj przez przypadek znów mi „wpadł w ręce” i po raz pierwszy wydało mi się – choć mogę się mylić – że nie stracił on zbyt wiele na aktualności.


                                                            ------ // ------


W OBRONIE KOBIET” Motto: „Gdyby mężczyźni zachodzili w ciążę, aborcja byłaby sakramentem” Gloria Steinem (motto dodane obecnie).

 

„Kiedy tak patrzę jak kobiety traktowane są przez naszą religię (pisząc „naszą” mam na myśli katolicyzm – upaństwowioną religię większości Polaków), poniżane przez wieki i traktowane wyłącznie instrumentalnie (liczą się ich macice), dochodzę do wniosku, iż powinny mieć swą własną religię, własny Kościół i własne kapłanki. Tak, jak to było w starożytności. Przecież stosunek jaki mają do kobiet kapłani (a już szczególnie hierarchowie tego Kościoła), oraz nasi „światli” parlamentarzyści (nie wszyscy na szczęście), urąga wszelkim zasadom współżycia społecznego. Dotyczy to także – a może przede wszystkim – problemu aborcji.

 

Wytacza się przeciw kobietom tak potężne działa i ładuje się je ciężkimi argumentami: mówi się moralność, odpowiedzialność przed Bogiem, macierzyństwo, miłość itp. Nim przedstawię swoje racje, chciałbym zwrócić uwagę na podobną analogię problemów, jakie wydarzyły się kiedyś. Otóż Kościół kat. (inne zresztą też) rękami Świętej Inkwizycji i inkwizytorów, ścigał, prześladował, torturował i palił na stosach (w zatrważających ilościach) kobiety podejrzewane i oskarżane o czary. Jakie były religijne racje tego odrażającego procederu? Robiono to ponoć dla dobra kobiet, by zbawić ich nieśmiertelne dusze przed ogniem piekielnym (!).

 

Proszę zwrócić uwagę na sedno sprawy: dla obrony i zbawienia duszy czyli czegoś, czego istnienia do dziś nie udało się nikomu udowodnić (dlatego jest ona przedmiotem wiary, a nie wiedzy), Kościół mordował w imieniu swego miłosiernego Boga ludzi żywych i żyjących, świadomych swego istnienia, czujących i mających ponoć wolną wolę, daną im od Boga. A więc w intencji czegoś abstrakcyjnego, czego nikt nie widział, czego istnienia można tylko „dowieść” wiarą nie mającą żadnego potwierdzenia w rzeczywistości, ten Kościół i ta religia wyrządzały niewyobrażalne zło żywym istotom ludzkim, było nie było Bożym stworzeniom.

 

Wyrządzać realne zło (bo chyba tak można nazwać palenie ludzi żywcem?) w imię „dobra” abstrakcyjnego, czy na tym ma polegać religijna moralność?! Teraz problem jest podobnego kalibru i analogia sama rzuca się w oczy: w imię życia, które dopiero ma zaistnieć (i to też jest nie zawsze pewne), będzie się karać, upodlać, szantażować i przymuszać kobiety do robienia czegoś wbrew ich woli. (Tu pytanie do „światłych teologów”: Czy Bóg również dał kobietom wolną wolę?). I też w imię wyższych idei, bo prawdziwe cele – jak to zazwyczaj bywa – są niskie i przyziemne: ktoś musi zapełnić to mnóstwo „domów bożych”, oraz utrzymywać w dostatku, a nawet w dobrobycie ten liczny „ziemski personel Pana Boga”.

 

Zatem w obronie tego, co jest potencjalne, co nie istnieje jako świadome swego istnienia (a już przez gorliwych wyznawców nazywane jest „dzieckiem”), będzie się wyrządzać realną krzywdę w pełni ukształtowanym i świadomym osobnikom rodzaju ludzkiego – kobietom. Czy to jest moralne?! Czy analogia do poprzednich nieludzkich wydarzeń nie narzuca się sama? Sedno problemu jest takie samo: w imię wzniosłych idei, ludzie będący u władzy mogą narzucać dużej części społeczeństwa czynienie czegoś, co godzi w ich wolność osobistą.

 

Jeśli prześledzimy historię zobaczymy wyraźnie, że to narzucanie innym swej władzy, swego światopoglądu i swych wartości, odbywało się zawsze w imię bardzo wzniosłych idei (jakże często po to owe idee były tworzone!). Aby lepiej to zrozumieli ci, którzy nad twarde realia życia dorosłego i świadomego, przedkładają abstrakcyjne wartości życia poczętego (albo i przed poczęciem), jak również i ci, dla których hipotetyczna dusza ma większe znaczenie niż jej rzeczywiste i cielesne siedlisko, proponuję mały eksperyment myślowy: zamianę ról.

 

Wyobraźmy sobie, że to kobiety są u władzy (również duchowej, co zatrąca o herezje!) i mają zamiar przeforsować taki oto projekt ustawy. Otóż wszyscy mężczyźni powyżej 60 lat podlegać będą, obowiązkowej kastracji (jako organ już niewiele użyteczny). Także kapłani niezależnie od wieku – również będą podlegać obowiązkowej kastracji (bo u nich to już w ogóle nie ma uzasadnienia dla posiadania tych męskich atrybutów). I tak nam dopomóż Bóg! W ten sposób mogłaby kończyć się ta ustawa. I co na to powiedzą parlamentarzyści i kapłani? Że co? Że za daleko kobiety się posuwają?! O nie, moi drodzy, nie dalej niż wy!

 

Ten hipotetyczny los, jaki chciałyby one wam zgotować, jest niczym w porównaniu z realnym losem, jaki wy im szykujecie! Wierzcie mi! A dlaczego tak uważam, łatwo udowodnić (teraz kolej na odparcie tych ciężkich zarzutów wysuwanych pod adresem sprzeciwiających się tej ustawie kobiet). Pierwszy z nich to miłość! Oto jeden z argumentów na jaki powołuje się Kościół katolicki w tej kwestii. Dość dziwny, a nawet absurdalny to argument, biorąc pod uwagę, że kobieta miałaby rodzić dziecko niechciane, którego nie pragnęłaby posiadać.

 

Tym wszystkim fanatykom i gorliwcom, którzy potrafią dostrzec niezbywalne prawo do życia w spermie, czy w zygocie, a nie widzą matki i jej prawa do wolnej decyzji w tym względzie, polecam doskonałą książkę Vitusa Droschera pt. Rodzinne gniazdo, traktującą o psychicznych mechanizmach tworzenia się uczuć między matką a dzieckiem. Prawdziwych, biologicznych przyczynach charakteryzujących nasze człowieczeństwo, a nie teologicznych, które powstały w głowach szacownych starców, uważających się za „przewodników duchowych ludzkości”. W tej książce jest opisane wiele problemów, dotyczących również macierzyństwa.

 

Jest tam wyraźnie wyłożone i od dawna już udowodnione, że aby człowiek był psychicznie dojrzały i wartościowy, od noworodka musi czuć więź miłości ze strony matki i musi się z nią identyfikować. Jeśli nie będzie tej więzi uczuciowej, jako dorosły osobnik będzie okaleczony psychicznie. Lub też gdy matka musi wychowywać dziecko niechciane. Tam również trudno o więź miłości między matką a dzieckiem. Zadziwiające jest, że księża wyliczający prawa, które przysługują poczętemu dziecku, jednym tchem wymieniają miłość, godne życie i … przymus rodzenia i wychowywania niechcianego dziecka. Problem jest w tym, czy to da się pogodzić? (chodzi mi o realia życiowe, a nie teologiczne spekulacje wymyślane w pałacach biskupów). Aby żyć w miłości trzeba urodzić się chcianym, a wręcz upragnionym, a nie np. jako ofiara gwałtu. Dziecko ma prawo żyć godnie, a jego matka nie? Jej godne życie nie przysługuje?

 

Dlatego moim zdaniem tak ważna jest możliwość wolnej decyzji w kwestii macierzyństwa, aby dzieci, które się rodzą były dziećmi chcianymi, oczekiwanymi i kochanymi. Wtedy i tylko wtedy można mówić o miłości, ponieważ miłość może być tylko tam, gdzie jest wolność wyboru. Jeśli tego nie zrozumiemy czeka nas wizja społeczeństwa przedstawiona przez Aldousa Huxley’a w książce Nowy wspaniały świat: kobiety są po to, by rodzić, przytułki, sierocińce i domy dziecka, po to, by je wychowywać. A gdzie tu jest miłość?

 

O miłości będą dowiadywać się te dzieci z ilustrowanych książeczek, którymi domy dziecka zostaną obsypywane w dniu ich święta. Dowiedzą się z nich, jak bardzo Bóg umiłował świat, co prawda stwarzając im piekło na Ziemi. Ale za to po śmierci… ho, ho! Przesadzam?! Oby tak było! Chyba, że ktoś mi udowodni, że miłość matki do dziecka można nakazać ustawą. Np. „Matka, która poczęła z powodu gwałtu przez nieznanego osobnika, lub została zgwałcona przez męża alkoholika, musi kochać swoje dziecko i wychowywać je w miłości, inaczej grozi jej kara do 5 lat więzienia”. Wtedy musiałbym inaczej spojrzeć na ten bolesny problem.

 

Następny argument wysuwany przeciwko kobietom, to odpowiedzialność. No, właśnie! Kto weźmie na siebie odpowiedzialność za te wszystkie niechciane dzieci? Za tych okaleczonych psychicznie ludzi i za to społeczeństwo złożone w dużej części z takich jednostek? Czy np. za 20 lat, takie nazwiska, jak Piotrowski, Łopuszański, Niesiołowski*, Marek Jurek i inne, będą komukolwiek coś mówiły? Wątpię! Jak zwykle koszty tej „humanitarnej” operacji poniesie społeczeństwo, groby kobiet, które okazały się mniej ważne niż dziecko, które miały urodzić, porosną trawą, a czas zrobi swoje. Nasz system (nie)sprawiedliwości takie stworzy prawo, iż odpowiedzialni nie będą ci, którzy naprawdę zawinili, jedynie ofiary tej operacji „zwiększenia rozrodczości” za wszelką cenę – kobiety, poniosą realną odpowiedzialność.     

 

Następny ciężki argument wytaczany przez Kościół i jego popleczników (jak powiedziałby komendant Moczulski: pachołków), to moralność. Jest to poważny argument, więc postaram się poważnie na niego odpowiedzieć. Zacznę od wyjaśnienia, iż chodzi tu o moralność pojmowaną w kontekście religijnym, bo jest też i świecka, wcale nie gorsza i nie aż tak zakłamana. A więc powraca odwieczny problem: Czy czynienie prawdziwego/realnego zła w imieniu abstrakcyjnego dobra jest moralnie uzasadnione, akceptowane i wybaczalne?

 

Czy np. Kościół rzymskokatolicki nadal uważa, iż czynił dobrze stosując się do przykazania „Nie pozwolisz żyć czarownicy” (Wj 22,17) i paląc na stosach tysiące niewinnych kobiet oskarżanych o czary? Może to źle rozumiem, ale moim zdaniem moralność nierozłączna jest ze swobodą sumienia. Jeśli w tej sprawie wytacza się taki ciężki argument jak moralność i jednocześnie zastrzega się, iż w sprawach moralności nie może być żadnych dyskusji, to chyba jest to jakieś wielkie nieporozumienie. Czy jest ona „święta” i niezmienna? Otóż nie! Normy moralne zmieniały się często w historii naszych kultur i to, co jest akceptowane w danym czasie i kulturze, w innym czasie już nie jest.

 

Posłom, którym nie schodzą z ust „wartości chrześcijańskie” musi zapewne chodzić o wzorzec moralności przedstawiany do naśladowania przez Kościół kat. No tak, ale „królestwo Kościoła” jak powszechnie wiadomo nie jest z tego świata, a społeczeństwo przeciwnie – jest jak najbardziej, więc tylko taka moralność może się ostać, jaka będzie akceptowana przez to społeczeństwo w danym czasie i danej kulturze. Zresztą gwoli ścisłości Kościół kat. również tego wzorca moralności nigdy nie przestrzegał, ale to już niech mu Bóg odpuści. Wystarczy, że ludzie będą pamiętali i umieli wyciągnąć z tego faktu właściwe wnioski.

 

A przecież patrząc na problem aborcji z perspektywy religijnie pojmowanej moralności, wydaje się on dziecinnie prosty. Wpierw pomocnicze pytanie: Czy na Sądzie Ostatecznym człowiek będzie sądzony przez Boga za własne uczynki czy za cudze? Oczywiście, że za swoje i tylko za swoje, inaczej byłoby to bardzo niesprawiedliwe. Wobec tego, ci wszyscy, którzy nie akceptują aborcji i sprzeciwiają się jej, uważając ją za zło czynione wbrew woli Bożej – niech nie korzystają z niej w swoim przypadku! Ta ustawa ją tylko dopuszcza, a nie nakazuje kobietom i jest to olbrzymia różnica! A co z kobietami, które mimo wszystko zdecydują się na aborcję? No cóż, one także zostaną osądzone przez Boga na tymże Sądzie Ostatecznym i zapewne sprawiedliwie przez niego ukarane.

 

Zatem zostawmy Bogu prawo do osądzania ludzi za ich uczynki w doczesnym życiu i prawo  do sprawiedliwego ich osądu. Chyba, że ktoś nie wierzy, iż Bóg jest idealnie sprawiedliwym sędzią, albo nie dowierza mu, że w tej drażliwej kwestii stanie na wysokości zadania i ukarze te wszystkie bezwstydne grzesznice, stosownie do ciężaru popełnianego grzechu? Ale to jest już problem sceptyków i niedowiarków, a nie głęboko wierzących osób. I tak powinna rozumieć ten problem każda wierząca kobieta: Ja dzięki Bogu ustrzegłam się przed popełnieniem tego ciężkiego grzechu i zapewne będzie mi to poczytane za zasługę. A te kobiety, które go popełniają zostaną przez Boga sprawiedliwie osądzone po śmierci. I czego więcej potrzeba, by sprawiedliwości Bożej stało się zadość w tej kwestii? 

                                                           ------ // ------

Wydaje mi się, iż problem polega na tym, iż nasza (i nie tylko nasza) religia naucza wiernych zakłamanej moralności i dlatego z łatwością wykorzystywana jest przez obłudnych polityków do wzmacniania swej pozycji i bezwzględnych hierarchów Kościoła kochających ponad wszystko władzę nad swymi owieczkami. Tymczasem istota moralności polega na tym, aby człowiek kierował się w życiu własnym sumieniem (wewnętrznym imperatywem, jakby powiedział Kant), które przecież w tym celu „urabiane” jest przez różne religie od wczesnego dzieciństwa każdego człowieka. I to ono powinno być jedynym drogowskazem i strażnikiem człowieka, a już tym bardziej człowieka wierzącego.

 

Wygląda więc na to, iż ci wszyscy, którzy domagają się penalizacji norm moralnych, robią psią przysługę i Bogu, i religii i człowiekowi, jako wyznawcy jakiejś religii. Bo cóż to za zasługa być dobrym tylko dlatego, że będąc złym mogę trafić do więzienia? Żadna! W taki sposób widzę i rozumiem problem moralności. Skoro człowiek dostał od swego Boga wolną wolę (kobiety też?), to o moralności można mówić jedynie w kontekście wolnego wyboru.

 

Zastrzegam, iż nie jestem za zniesieniem karalności za nieprzestrzeganie norm współżycia społecznego (żadne społeczeństwo do tego jeszcze nie dorosło), a jedynie za tym, by nie mieszać do problemu aborcji moralności, która w moim pojęciu (i nie tylko) kłóci się z zewnętrznym przymusem. Jeśli więc chcemy być uczciwi, to musimy kobietom dać pierwszeństwo przy stanowieniu praw w sprawie swobody wyboru w kwestii ciąży i dawania życia i odsunąć na dalszy plan starych, dogmatycznych, bezżennych mężczyzn. Jest to logiczna konsekwencja! Chyba, że otwarcie Kościół przyzna, iż chodzi po prostu o jego własny interes, a służalcza władza świecka ma tylko mu w tym pomóc”.

 

1992 r.                                                ------ cdn.------

Październik 2020 r.

 

  • Przypis od redakcji „Listów” – Profesor Stefan Niesiołowski przeszedł ogromną ewolucję od fanatycznego dogmatyka do człowieka, który dziś pisze, że jest mu żal gdyż jest zbyt schorowany, żeby móc protestować wspólnie z kobietami.    

Tipsa en vn Wydrukuj



Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Fałszywi prorocy, Część III.   Ferus   2017-11-12
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Fikcja uznawana za Prawdę (V)   Ferus   2020-04-11
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Refleksje sprzed lat: Na skrzydłach Nauki i Wiary II.   Ferus   2018-07-29
Doradztwo religijne i religioznawcze XVIII   Ferus   2015-07-19
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Ojcowie (nie)ŚwięciCzęść II   Ferus   2015-08-09
Niepotrzebna ziemska sprawiedliwość   Ferus   2022-04-24
Alternatywny Genesis: Boski reality show.Czyli kwestia duchowości/duszy widziana z „nieco” innej perspektywy.   Ferus   2024-04-28
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Rozum i Wiara (XVIII)   Ferus   2021-08-15
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Trzy stulecia bałwochwalstwa   Ferus   2017-09-03
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Niebo naprawdę istnieje? To i piekło też?   Ferus   2018-01-28
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Zbłąkane dzieci Matki Natury   Ferus   2022-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
Geneza i paradoksy teizmu (III)   Ferus   2024-04-07
Mój dojrzały ateizm Część III   Ferus   2014-11-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Relikty religijnego myślenia, Część II.   Ferus   2017-10-01
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Mój dojrzały ateizm. Część XIII   Ferus   2015-03-07
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości (VII)   Ferus   2020-02-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Refleksje sprzed lat: „Fikcyjna walka dobra ze złem” i inne   Ferus   2021-10-31
Fałszywi prorocy. Podsumowanie.   Ferus   2018-01-14
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Kobieta czyli zło konieczne?   Ferus   2022-06-19
Pytania do Boga   Ferus   2022-03-20
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Poświąteczna refleksja: wymuszanie poczucia winy   Ferus   2017-04-23
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Potwór stworzony ludzką wyobraźnią   Ferus   2022-06-26
Niespójne koncepcje Boga, Część II   Ferus   2017-09-17
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Fałszywi prorocy, Część VI.   Ferus   2017-12-10
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (III)   Ferus   2020-12-20
Mój dojrzały ateizm. Część VI   Ferus   2014-12-27
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Fałszywi prorocy. Część V   Ferus   2017-12-03
Refleksje sprzed lat: „Głęboka wiara” i inne.   Ferus   2020-09-20
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów   Ferus   2020-11-29
Mój dojrzały ateizm. Część XI   Ferus   2015-02-21
Dziecko, grzech i kochający Ojciec w niebie   Ferus   2018-08-05
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk