Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 08:10

« Poprzedni Następny »


Nie - dla umiłowania cierpienia


Mike Kuhlenbeck 2014-01-07


 

Wywiad z Hemleyem Gonzalezem przeprowadzony przez Mike’a Kuhlenbecka dla pisma Humanist

"Originally published in the Jan/Feb 2014 Humanist, vol. 74, no. 1.
Reprinted with permission of the author."

Hemley Gonzalez jest założycielem organizacji non-profit Responsible Charity (Odpowiedzialna Dobroczynność). Została ona powołana w Indiach w 2009 roku w celu propagowania „edukacji, świadomego rodzicielstwa oraz samozatrudnienia”.


W czerwcu 2013 roku, po latach planowania i zbierania funduszy, Responsible Charity udało się wynająć budynek, w którym powstała pierwsza świecka szkoła w Kalkucie (stolica stanu Bengal Zachodni) dla ubogich dzieci i ich rodzin.  


„Nasz praca wykracza poza samą edukację”— mówi Gonzalez— „ponieważ mamy do czynienia również z rodzinami dzieci, którym pomagamy. Coraz więcej uczymy się o trudnych warunkach ich życia w ubóstwie”.


Responsible Charity
to humanitarna organizacja charytatywna, pomagająca zaspokajać różnorodne potrzeby ubogich w Indiach, wliczając w to edukację, naukę angielskiego, doradztwo medyczne i żywieniowe, planowanie rodziny, mikropożyczki, pomoc w odbudowie przestrzeni życiowej, naprawie pojazdów oraz sprzętu gospodarstwa domowego, jak również wprowadzanie taniego i dostępnego oświetlenia.


Problemy wykluczonych Gonzalez znał z historii rodzinnej. „Moja babka ryzykowała życie, gdy uciekła z Kuby i wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych podczas masowej emigracji Kubańczyków w 1980. „Dzięki temu stworzyła dla mnie i mojej rodzinie możliwości, których wcześniej nie mieliśmy. Moi rodzice również ryzykowali, gdy poszli w ślady babki w 1989, oszczędzając mi tym samym życia w kłamstwie, nieszczęściu i rozczarowaniu, które bez wątpienia stałoby się moim udziałem na komunistycznej wyspie”.

Po ukończeniu szkoły średniej Gonzalez odnosił sukcesy w handlu nieruchomościami w Miami Beach. Kryzys finansowy z 2007 roku wpłynął na jego decyzję o postawieniu na „empatyczną i kreatywną stronę”. Przez kilka miesięcy wędrował z plecakiem po Indiach, a potem, chcąc pomagać tak zwanym „wyklętym na Ziemi”, został wolontariuszem Misjonarek Miłości (ang. Missionaries of Charity), organizacji założonej przez Matkę Teresę. Szybko dostrzegł prawdę dotyczącą tego zgromadzenia i założył grupę na Facebooku „STOP dla Misjonarek Miłości”.

***

HUMANIST: Co spowodowało, że rozpocząłeś akcję „STOP dla Misjonarek Miłości”?

HEMLEY GONZALEZ: Przez dwa miesiące w 2008 roku pracowałem jako wolontariusz w jednym z domów Matki Teresy dla ubogich w Kalkucie, w Indiach. Byłem zszokowany, gdy odkryłem, w jak przerażająco niedbały sposób organizacja jest prowadzona, rzeczywistość jest odwrotnością tego, w jaki sposób opinia publiczna postrzega ich pracę.

Pracownicy płukali igły pod wodą z kranu, po czym używali ich ponownie. Leki i inne środki były magazynowane tak długo, aż kończył się ich termin ważności i nadal były sporadycznie podawane pacjentom. Wolontariusze, bądź to słabo przeszkoleni, bądź bez żadnego przygotowania, wykonywali ryzykowne prace przy pacjentach z wysoce zakaźną gruźlicą i innymi zagrażającymi życiu chorobami. Osoby kierujące organizacją odmawiały przyjmowania oraz stosowania medycznego sprzętu i urządzeń, które mogłyby bezpiecznie ułatwić proces leczenia i ratowania życia.

Po dalszym śledztwie zrozumiałem, że to, czego byłem świadkiem, zakwalifikować można jako systematyczne gwałcenie praw człowieka oraz gigantyczne oszustwo finansowe.

Ani razu, w ciągu sześćdziesięcioletniej działalności tej instytucji, Misjonarki Miłości nie przedstawiły informacji o sumie pieniędzy zebranych dzięki darowiznom, nie określiły, jaki procent został przeznaczony na administrację, ani na co została wydana reszta. Osoby, które odeszły z organizacji i niezależni dziennikarze szacują tę kwotę na ponad miliard dolarów od początku działalności organizacji. Obecnie Zgromadzenie prowadzi ponad siedemset domów w ponad stu krajach, pracuje dla nich około 4000 osób, ale nie dysponujemy żadnymi statystykami dotyczącymi skuteczności ich pracy.

HUMANIST: Jaka była rola Matki Teresy w tym wszystkim?

GONZALEZ: Będąc zdecydowaną przeciwniczką planowania rodziny, modernizacji sprzętu oraz innych inicjatyw skierowanych na rozwiązywanie problemów, Matka Teresa nie tyle pomagała ubogim, ile propagowała ubóstwo. Podczas rozmowy przyznała, że ponad 23 tysiące osób zmarło w domu, w którym pracowałem. Tak jakby chwaliła się tą liczbą i nie zauważała ogromu niepotrzebnych śmierci.

Często powtarzała, że nie jest pracownikiem opieki społecznej, a jej następcy mówią to samo i dzisiaj. Można więc zapytać, co stanowi ich motywację? Jak mantrę powtarzają swoje niepokojące przekonanie, że cierpienie i ubóstwo są drogą wielbienia Boga.

Stworzyłem na Facebooku grupę „STOP dla Misjonarek Miłości”, by otwarcie potępić ich pracę i jednocześnie uświadomić niczego niepodejrzewającym darczyńcom, w jaki sposób ich przekazane w dobrej wierze darowizny są na co dzień wykorzystywane. Ujawniając te fakty dotyczące działalności Misjonarek Miłości i podobnych organizacji, jednocześnie możemy wskazać darczyńcom inne, bardziej odpowiedzialne, godne zaufania instytucje z przejrzystymi finansami.

HUMANIST: Jakie były reakcje na tę kampanię na Facebooku?

GONZALEZ: Ludzie są na ogół nieufni wobec krytyk kierowanych pod adresem Matki Teresy, dopóki nie zaczynają analizować informacji na ten temat i nie zapoznają się z informacjami z różnych źródeł, wliczając w to lekarzy, pielęgniarki, nauczycieli, terapeutów, wykładowców, studentów, dziennikarzy, zwykłych ludzi, a nawet byłych zakonnic. Oczywiście są też ludzie zaślepieni przez religię lub dziesięciolecia dobrze zorganizowanej propagandy wokół działalności Matki Teresy i oni automatycznie przechodzą do ataku lub obrony. Niemniej liczba komentarzy i dyskusji na naszej stronie wskazują, iż reakcje są pozytywne, to znaczy świat w końcu zaczyna dostrzegać oszukańczy charakter działań tej organizacji.

HUMANIST: Czy uważasz, że „świątobliwy” obraz Matki Teresy zmienił się na przestrzeni ostatnich lat?

GONZALEZ: Oczywiście. Dziennikarze tacy jak Christopher Hitchens[1], mimo iż dla niektórych kontrowersyjni, i inni, dysponujący danymi z pierwszej ręki, jak dr Aroup Chatterjee[2], czy osoby publiczne, jak Anne Rice, dali zainteresowanym ludziom możliwość przyjrzenia się bliżej Misjonarkom Miłości. Świątość Agnes Gonxhe Bojaxhiu [Matki Teresy] nie jest już dziś tak oczywista.

HUMANIST: W oparciu o twoje doświadczenia, co jest prawdziwym dziedzictwem Matki Teresy?

GONZALEZ: Historia nie będzie wobec niej łaskawa. Żyjemy w czasach, w których informacja jest ogólnie dostępna, a przeinaczenia i przemilczenia Kościoła katolickiego nie mogą już dłużej być z taką łatwością ukrywane. Prawdziwe dziedzictwo Matki Teresy jest zbudowane na kłamstwach i niepotrzebnym cierpieniu niezliczonych istot ludzkich.

HUMANIST: Czy uważasz, że Matka Teresa większej liczbie ludzi zaszkodziła niż pomogła?

GONZALEZ: Jako że była sztandarową postacią, kościelnej dobroczynności,  jednej z najbardziej skutecznych gałęzi działalności Watykanu, jej reakcyjna polityka, fanatyzm religijny i promowanie ubóstwa niewątpliwie kładą się cieniem na ludzkości[3]. Dzięki milionom dolarów otrzymanych z darowizn, mogła bez problemu stworzyć nowoczesne centra promujące edukację, kontrolę urodzin, środki profilaktyki zdrowotnej i programy, które pomogłyby ludziom wyjść z ubóstwa.

HUMANIST: Czy mógłbyś opisać swoje doświadczenia na misji, gdzie byłeś wolontariuszem?

GONZALEZ: Świadczyłem pomoc medyczną, myłem pacjentów, którzy sami nie mogli tego zrobić, sprzątałem po nich, prałem ubrania skażone patogenami, byłem narażony na kontakt z prątkami gruźlicy, poddałem kremacji tuzin ciał. Ponadto byłem świadkiem zatrważających zaniedbań medycznych, a moje propozycje były ustawicznie odrzucane przez nadzorujące zakonnice. Moje doświadczenie to przede wszystkim okropne, otwierające oczy i zmieniające życie katharsis.

HUMANIST: W indyjskiej edycji Forbesa wspomniałeś o niehigienicznych warunkach i średniowiecznych metodach stosowanych w misjach. Co, twoim zdaniem, jest przyczyną okrucieństwa, którego byłeś świadkiem?

GONZALEZ: Mówiąc bez ogródek? Kult zabobonu i sadyzmu oraz prawdopodobnie choroba psychiczna. Przeczytałem chyba wszystko, co zostało napisane o Matce Teresie (musiałem, by bronić się przed krytykami) i wciąż powraca ta sama kwestia, zwłaszcza w jej własnych tekstach (na przykład Come Be My Light, zbiór listów wymienionych ze spowiednikami, opublikowany w 2009 roku). Jej anormalna obsesja cierpienia, wpojony obraz nieosiągalnego i nieobecnego Jezusa oraz ograniczona percepcja rzeczywistości ukazują wewnętrzny monolog osoby, delikatnie mówiąc, z problemami.

Młode kobiety, zwłaszcza te podatne i mające problemy, są rekrutowane przez Misjonarki Miłości, a następnie wdrażane do życia pełnego restrykcji i wykrzywionej rzeczywistości. W wielu wypadkach (na przykład w Indiach i innych rozwijających się rejonach świata) przystępują do Zgromadzenia, by wyrwać się z ubóstwa, myśląc, że regularne posiłki i dach nad głową w zamian za pracę charytatywną to w sumie niezły układ. Niestety, wiele z nich czuje się uwięziona i ogołocona ze swojej osobowości oraz nie widzi możliwości odejścia.

W każdym razie, organizacja ta nie jest niczym innym, tylko gloryfikowaniem kultu. Badania przeprowadzone przez naukowców uważających, iż niektóre grupy religijne stosują pranie mózgu, wyróżniają następujące kluczowe elementy, skuteczne przy psychologicznej manipulacji.

  • Ludzie są wystawiani na fizycznie lub emocjonalnie stresujące sytuacje.
  • Ich problemy są sprowadzane do jednego prostego wytłumaczenia, które jest ciągle powtarzane.
  • Otrzymują bezwarunkową, przynajmniej na pierwszy rzut oka, miłość, akceptację i uwagę charyzmatycznego lidera grupy.
  • Otrzymują nową tożsamość, opartą na tożsamości grupowej.
  • Są poddani izolacji (odizolowanie od znajomych, krewnych i kultury świata zewnętrznego), a ich dostęp do informacji jest rygorystycznie kontrolowany.


HUMANIST: Czym Responsible Charity różni się od Misjonarek Miłości i innych organizacji religijnych?


GONZALEZ: W przeciwieństwie do niektórych organizacji religijnych, których celem nie jest edukacja oraz umożliwianie dzieciom, kobietom i mężczyznom wyjście z ubóstwa, my staramy się to robić poprzez postęp w takich dziedzinach, jak edukacja i planowanie rodziny, jak również umożliwianie i promowanie samowystarczalności i niezależności. Wszystko to, oczywiście, przy zachowaniu pełnej transparentności finansowej.

Orygiał: The Humanist interview with Hemley Gonzalez  


Tłumaczenie Adrian Krysiak

_____________

Mike Kuhlenbeck

Niezależny dziennikarz i pisarz. Publikował w „Des Moines Register”, „Indianapolis Star” i „Z Magazine”. Członek National Writers Unioni Society of Professional Journalists. Adres e-mail: writermikekuhlenbeck@gmail.com



[1] Autor książki The Missionary Position. Mother Teresa in Theory and Practice, która ukazała się w języku polskim w 2001 roku pod tytułem Misjonarska miłość. Matka Teresa w teorii i w praktyce w przekładzie Andrzeja Dominiczaka, nakładem wydawnictwa Prometeusz.

[2] Autor Mother Teresa: The Final Verdict.

[3] Użyte w oryginale słowo humanity oznacza przede wszystkim ludzkość lub człowieczeństwo. Ze względów kontekstowych zdecydowałem się na humanitaryzm.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk