Prawda

Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 - 13:40

« Poprzedni Następny »


Wirtualna edukacja


Steven Novella 2019-12-03


Kiedy w latach 1970. byłem w liceum, komputery dopiero wchodziły w szkolne środowisko. Mieliśmy mały gabinet komputerowy z – według dzisiejszych standardów - okropnie prymitywnymi komputerami, ale na owe czasy były super. Pamiętam używanie bardzo prostego, opartego na DOS programu, który uczył jak używać chemicznej nomenklatury. Była to prosta gra, gdzie proszono cię o rozwiązanie problemu i dostawało się natychmiastową reakcję na twoją odpowiedź. Zrobiło na mnie wrażenie szybkie tempo, w jakim uczyłem się przy pomocy tego prostego, zindywidualizowanego mechanizmu interakcji. Zasadniczo była to gra wideo zaprojektowana do nauczenia jednej rzeczy i działało to naprawdę dobrze.

W tym czasie, a właściwie od tego czasu, uważałem, że w niedalekiej przyszłości ta technologia zmieni szkoły i system edukacji. Teraz, czterdzieści lat później, jestem zdziwiony, w jak niewielkim stopniu wcielono tę technologię w klasach szkolnych. Moje nastoletnie „ja” byłoby zaszokowane.  


Oczywiście, istnieje wspaniałe edukacyjne oprogramowanie. Głównie są to jednak komercyjne produkty do używania w domu. Jeśli chcesz nauczyć się języka lub poprawić umiejętność czytania twojego dziecka, są do tego aplikacje. Nadal jest tego znacznie mniej niż sądziłbym i mniej niż powinno być. Tym jednak, czego brakuje, jest wszechstronny, wirtualny program szkolny przeznaczony do użytku w szkołach. Nie sądzę, byśmy używali tej technologii tak szeroko, jak powinniśmy. 


Przypomniało mi o tym niedawne badanie, w którym stwierdzono, że małe dzieci szybciej uczą się podstaw matematyki od wirtualnej postaci AI. To, co nazywają „parasocjalnymi” interakcjami (bo jest to kontakt z wirtualną postacią z AI), poprawiło matematyczne umiejętności dzieci znacznie bardziej niż komputerowe nauczanie bez takiej wirtualnej postaci. 


Widzę pewne kroki w tym kierunku. Z pewnością wiele szkół (tych, które mają na to środki) ma dostęp do komputerów dla swoich uczniów i często są one włączone w ich zadania. Mam córkę na uczelni i drugą córkę w liceum, a więc widziałem standardy publicznej edukacji w dość zamożnej części kraju. Ogólnie oceniam, że komputerowe nauczanie jest zapóźnione. Nie zostało zintegrowane z nauczaniem w szkołach. Edukacja moich córek była i jest w zasadzie oparta na nauczycielach i podręcznikach. Ten styl nauczania jest przestarzały i niesłychanie niewydajny w porównaniu do tego, jaki mógłby być.


Po pierwsze, nie musimy na nowo wynajdować koła miliony razy w każdej klasie szkolnej. Jakość edukacji otrzymywanej przez dzieci nadal zależy głównie od jakości ich nauczyciela (to jest w rzeczywistości jedyny, najważniejszy czynnik). To pogarsza edukacyjne nierówności. Widziałem to na przykładzie własnych córek – każdy nauczyciel jest jak rzucenie kostką. Widziałem, jak rozkwitały z wspaniałym nauczycielem i jak kulały ze złym. Oczywiście, powinniśmy dążyć do podniesienia jakości nauczycieli, bo to zawsze będzie ważne, ale możemy wyrównać boisko przez danie wszystkim nauczycielom więcej wirtualnych zasobów.


Moim zdaniem dzisiaj w pełni zintegrowana edukacja, do której powinniśmy szybko zmierzać, powinna (i mogłaby) wyglądać następująco: po pierwsze, technika indywidualnych wykładów jest przestarzała. Mówię to jako człowiek, który uwielbia wykładać i – jak sądzę – jest w tym dość dobry. Po co jednak mieć tysiące nauczycieli o niesłychanie zróżnicowanej jakości, stojących przed uczniami i mówiących do nich? Zamiast tego, wybierzmy optymalny wykład i niech go nagra na wideo jeden z najlepszych nauczycieli. To medium może również zawierać grafikę i inne pomoce komunikacyjne. Uczniowie mogą to obejrzeć we własnym tempie i własnym czasie.  

Nawiasem mówiąc, tym właśnie są „The Great Courses”. Mam dwa takie kursy z tą firmą (i wkrótce również audiobook) i ten proces jest wspaniały. To są kursy na poziomie uniwersyteckim. Powinny również istnieć na poziomie klas maturalnych.  


Zestawmy treści wideo/audio z pisanymi odnośnikami, listami, opisami i rozwinięciami. Tak więc uczniowie i studenci otrzymywaliby większość informacji z tych źródeł, nie zaś od żywego nauczyciela, który do nich mówi. Następnie użyjmy czasu w klasie szkolnej na działalność typu warsztatowego. To tam integruje się informację i używa jej, a więc wzmacnia zapamiętywanie. Nauczyciele są także dostępni, by odpowiadać na pytania, podawać szerszy kontekst i upewniać się, że uczniowie przyswoili sobie lekcje.  


Można też używać programów komputerowych po prostu do przekazywania informacji, ale lepiej nadają się do uczenia umiejętności. To jest podejście gier wideo, gdzie reakcja jest natychmiastowa i uczniowie mogą postępować w zindywidualizowanym tempie aż opanują niezbędne umiejętności. Żywy nauczyciel jest potrzebny także tu, żeby wzmocnić umiejętności, przełożyć je na użyteczność i, oczywiście, ocenić uczniów i ich postępy w nauce. Nawet bez wirtualnej rzeczywistości i AI ten system, jeśli dobrze zaprojektowany, może być znacznie lepszy od tego, co mamy dzisiaj. VR i AI są dodanymi narzędziami, które mogą znacznie ulepszyć nauczanie komputerowe.    


Te zasoby mogą tworzyć podstawową linię odniesienia, tak że również szkoły bez wspaniałych nauczycieli mogą dostarczać (zakładając, że dostaną wystarczające środki) świetniej edukacji podstawowej.


Wiem, że do pewnego stopnia wszystko to dzieje się już teraz. Na mojej uczelni medycznej studenci w większości otrzymują wykłady w postaci podcastów i wideo, a potem w klasach jest czas na warsztaty. To zdecydowanie jest droga, którą należy iść.


Można także dowiedzieć się właściwie wszystkiego, czego się chce, z YouTube lub z komercyjnych produktów. Kiedy moje córki przychodziły do mnie z, na przykład, pracą domową, której nie rozumiały, próbowałem przeglądać razem z nimi materiały dostarczone przez szkołę. Nieodmiennie były one okropne (i dlatego w ogóle miały problem). Potem szukaliśmy wideo na YouTube, które dawało te same treści, i zawsze znajdowaliśmy wideo bez porównania lepsze od tego, co dostarczała szkoła, a potem rozumieliśmy zadanie i rozwiązywaliśmy je bez trudu. To jest siła wspaniałego nauczyciela, który wie, jak jasno wyjaśnić pojęcia. Nie w każdej klasie jest taki nauczyciel – ale to już dłużej nie ma znaczenia. Najlepsi, najbardziej utalentowani nauczyciele mogą wyjaśnić wszystko i zamieścić to na YouTube lub na nagrywanym kursie.


Wyczuwam, że kultura edukacji czuje się tym nieco zagrożona. Nie powinni jednak walczyć przeciwko temu. Powinni w całości to przyjąć. To w końcu przekształci edukację.


Virtual Education

NeuroLogica Blog, 21 listopada 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Wirtualne lekcje Paweł 2019-12-04


Nauka

Znalezionych 1475 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Akupunktura na pogotowiu też nie działa   Novella   2017-07-04
Alaska — nurniczki i obopólny dobór płciowy   Lyon   2019-08-20
Ale czy mogą cierpieć?   Dawkins   2018-07-07
Ale jak to bezbarwnikowy?   Łopatniuk   2019-06-01
Ale najpierw kawa   Tonhasca Júnior   2024-03-21
Ale tego wija lepiej zostaw w spokoju   Łopatniuk   2018-08-24
Alfred Sturtevant: bohater genetyki   Coyne   2017-02-06
Alternatywna medycyna zabija   Novella   2017-12-26
Americana   Tonhasca Júnior   2023-05-24
Amerykańscy aktywiści na rzecz niedożywienia w Ugandzie   Ongu   2016-03-01
Amfisbeny   Naskręcki   2014-06-16
Amonit (i masa innych stworzeń) znaleziona w birmańskim bursztynie   Coyne   2019-06-21
Anglia pozwala na uprawy poddane edycji genów   Novella   2023-04-03
Animula blandula, blastula vagularzecz o zarodkach wędrujących gdzie nie trzeba   Łopatniuk   2015-12-19
Antynauka czystego jedzenia   Novella   2017-11-08
Antynaukowe przesłanie „Frankensteina” zawsze było głupie   Ridley   2017-06-12
Antyszczepionkowcy - pielęgniarka lub lekarz nie powinni opiekować się dziećmi     2018-09-10
Apoptoza całego ciała   Dennett   2018-11-09
Aquilops, mały dinozaur, który wiele mógł   Farke   2015-01-15
Architektura żywych budowli   Yong   2014-06-20
Argument neuroróżnorodności na rzecz wolności słowa   Miller   2017-08-08
Artykuł w “Nature” sugeruje, że ludzie żyli w Ameryce Północnej 130 tysięcy lat temu   Mayer   2017-04-29
Artykuł w naukowym piśmie ”Nature” dyskredytuje naukę i „scjentyzm”, kwestionuje wartości Oświecenia   Coyne   2019-10-22
Artykuł w piśmie „Science”: rozszerzyć DEI w STEMM   Coyne   2024-04-19
Astrocyty tworzą nowe neurony po udarze   Łopatniuk   2015-03-04
Atak “doktorostwa Wolfson” na rodziców chłopca, który zmarł na koklusz     2018-09-20
Ateista z chwilową luką w pamięci i w szoku niewolnictwa   Dawkins   2018-09-21
Australijskie koty łożyskowe   Mayer   2015-12-17
Badacz: Ludzki zmysł węchu jest lepszy niż wszyscy myślą; może rywalizować z psim!   Coyne   2017-05-27
Badaczka z Leakey Foundation twierdzi, że kości orangutanów mówią nam, że biologiczna płeć jest spektrum, a nie binarna   Coyne   2023-06-30
Badania dowodzą, że fakty nie mają znaczenia: jak propaganda wykorzystuje i normalizuje antysemityzm     2022-08-03
Badania z poślizgiem   Łopatniuk   2016-12-31
Badanie akupunktury jako terapii na dławicę piersiową   Novella   2019-08-23
Badanie niewiernych norników wiąże geny z mózgiem i z zachowaniem   Yong   2015-12-29
Badanie zaszczepionych i nieszczepionych   Novella   2017-05-20
Bajka o kaczkach karolinkach   Coyne   2016-12-16
Bakterie, które zamieniają ameby w farmerów   Yong   2015-09-01
Bakteryjne ogniwa słoneczne   Novella   2017-09-09
Bakłażan Bt – fałszywa narracja przeciwko GMO   Novella   2016-12-05
Bakłażan GMO jest udokumentowaną wygraną ubogich farmerów   Conrow   2021-09-23
Bambusowi matematycy   Zimmer   2015-05-25
Banany edytowane przez CRISPR   Novella   2021-03-02
Barwny erudyta J.B.S. Haldane   Coyne   2020-08-28
BBC szerzy propagandę rolnictwa organicznego, a biedni na świecie cierpią   i Kathleen Hefferon   2023-10-13
BBC znowu błędnie przedstawia ewolucję, opisując nowe odkrycie wczesnych ssaków wyższych   Coyne   2017-11-14
Bekon bez azotynów   Novella   2018-01-25
Bez płuc i dobrze mu z tym   Naskręcki   2016-02-12
Bez serc, bez głowy   Łopatniuk   2016-07-30
Bezwstydne organiczne sianie strachu   Novella   2018-02-12
Bezzbożowa karma dla psa   Novella   2019-08-29
Biały jak śnieg, żółciutki jak kaczuszka   Łopatniuk   2019-09-04
Biodynamiczne rolnictwo i inne nonsensy   Novella   2017-06-28
Biolog ewolucyjny błądzi pisząc o doborze płciowym na łamach “New York Times”   Coyne   2017-05-17
Biologia męskiej agresji i dlaczego nie jest to tylko „socjalizacja”   Coyne   2019-12-24
Biologia rezygnacji z działania: kiedy kontynuować, a kiedy spasować   Coyne   2023-04-26
Biologia rozwoju ujawnia ewolucyjną historię   Novella   2019-10-15
Biomedyczne znaczenie płci (i jej binarnej natury)   Coyne   2022-09-22
Biotechnologia jest pilnie potrzebna w Afryce – dla gospodarki i środowiska   Ridley   2017-12-08
Biotechnologia może usunąć brudne stopy z ulubionego piwa Ugandy   Ongu   2016-06-14
Biotechnologia podnosi plony wysokobiałkowego afrykańskiego pochrzynu   Wetaya   2022-02-04
Bliskie spotkania z baronem MünchausenemPaulina Łopatniuk     2017-07-22
Bodźce do innowacji w końcu pokonają COVID-19   Ridley   2020-06-27
Brazylia liczy na technologię izraelską, by rozwiązać śmierdzący problem   Leichman   2017-05-04
Brian Charlesworth o błędach nowego artykułu rzekomo pokazującego, że fundamentalne założenie ewolucji neodarwinowskiej jest błędne   Coyne   2022-05-16
Brudna pardwa górska   Lyon   2018-12-24
Budzenie zmarłych   Novella   2018-05-21
Bądźcie sceptyczni wobec wideo pokazujących “skutki uboczne” szczepionki   Novella   2021-01-28
Bąkojady czyszczą nosorożce   Coyne   2023-01-18
Błędna historia antykolonializmu   Tupy   2021-04-21
Błędna krytyka genetycznych testów na pochodzenie   Coyne   2023-06-02
Błędne wyobrażenia o ewolucji   Coyne   2023-06-16
Błogosławieni ci, którzy wycofują   Jacoby   2019-10-19
Błysk światła w mroku   Sheagren   2020-06-12
Błąd atrybucji, sofizmat rozszerzenia (atakowanie chochoła) i zasada wielkoduszności   Novella   2018-03-14
Carl Sagan i wolność wątpienia   Jacoby   2022-07-18
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Centrala muszek owocowych: Bloomington Drosophila Stock Center   Coyne   2020-12-29
ChatGPT niemal zdaje lekarski egzamin końcowy   Novella   2023-02-21
Chcąc zadowolić antyaborcjonistów administracja Trumpa tnie finansowanie badań medycznych przy użyciu tkanki płodowej   Coyne   2019-06-11
Chemicznie zakamuflowana żaba     2015-12-12
Chiński dinozaur miał skrzydła jak nietoperz i pióra   Yong   2015-05-14
Choroba bananów, GMO i ewolucja produkcji żywności   Ongu   2017-08-19
Choroba zielonych mięśni   Łopatniuk   2019-09-14
Chromosom jak szczotka, czyli co robi Ki-67   Łopatniuk   2016-07-09
Chromosomy Y ludzi, neandertalczyków i denisowian   Novella   2020-10-08
Chwytówka modliszkowata ma chodzącą poczwarkę, która wspina się na drzewa przed przekształceniem   Coyne   2017-12-19
Ciemna materia genetyki psychiatrycznej   Zimmer   2014-01-06
Ciepło zabija. Zimno zabija wielu więcej   Jacoby   2023-01-09
Ciepło, zimno i śmierć w oczach mediów   Lomborg   2017-07-21
Cierpienie i pytanie, czy przestaniemy jeść mięso   Koraszewski   2021-07-14
Ciężarna wężyca przygotowuje się do macierzyństwa   Yong   2014-11-20
Ciąg dalszy sporu o dobór grupowy   Coyne   2015-04-22
Co byłoby, gdyby Wilkins i Franklin umieli ze sobą współpracować?   Cobb   2016-09-03
Co czyni nas ludźmi?   Dawkins   2014-01-07
Co kręci płaskoziemców   Novella   2019-03-02
Co mówi nam ruch płaskiej Ziemi     2018-05-17
Co mamy zrobić z neuroróżnorodnością?   Coyne   2015-07-02
Co nam daje psychologia ewolucyjna?   Flock   2018-11-01
Co nauka może powiedzieć pani Ocasio-Cortez o klimacie   Lomborg   2019-02-15
Co robi mózg, kiedy widzisz nie to, co chcesz?   Koraszewski   2017-01-03

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk