Prawda

Piątek, 19 kwietnia 2024 - 09:27

« Poprzedni Następny »


Wirtualna edukacja


Steven Novella 2019-12-03


Kiedy w latach 1970. byłem w liceum, komputery dopiero wchodziły w szkolne środowisko. Mieliśmy mały gabinet komputerowy z – według dzisiejszych standardów - okropnie prymitywnymi komputerami, ale na owe czasy były super. Pamiętam używanie bardzo prostego, opartego na DOS programu, który uczył jak używać chemicznej nomenklatury. Była to prosta gra, gdzie proszono cię o rozwiązanie problemu i dostawało się natychmiastową reakcję na twoją odpowiedź. Zrobiło na mnie wrażenie szybkie tempo, w jakim uczyłem się przy pomocy tego prostego, zindywidualizowanego mechanizmu interakcji. Zasadniczo była to gra wideo zaprojektowana do nauczenia jednej rzeczy i działało to naprawdę dobrze.

W tym czasie, a właściwie od tego czasu, uważałem, że w niedalekiej przyszłości ta technologia zmieni szkoły i system edukacji. Teraz, czterdzieści lat później, jestem zdziwiony, w jak niewielkim stopniu wcielono tę technologię w klasach szkolnych. Moje nastoletnie „ja” byłoby zaszokowane.  


Oczywiście, istnieje wspaniałe edukacyjne oprogramowanie. Głównie są to jednak komercyjne produkty do używania w domu. Jeśli chcesz nauczyć się języka lub poprawić umiejętność czytania twojego dziecka, są do tego aplikacje. Nadal jest tego znacznie mniej niż sądziłbym i mniej niż powinno być. Tym jednak, czego brakuje, jest wszechstronny, wirtualny program szkolny przeznaczony do użytku w szkołach. Nie sądzę, byśmy używali tej technologii tak szeroko, jak powinniśmy. 


Przypomniało mi o tym niedawne badanie, w którym stwierdzono, że małe dzieci szybciej uczą się podstaw matematyki od wirtualnej postaci AI. To, co nazywają „parasocjalnymi” interakcjami (bo jest to kontakt z wirtualną postacią z AI), poprawiło matematyczne umiejętności dzieci znacznie bardziej niż komputerowe nauczanie bez takiej wirtualnej postaci. 


Widzę pewne kroki w tym kierunku. Z pewnością wiele szkół (tych, które mają na to środki) ma dostęp do komputerów dla swoich uczniów i często są one włączone w ich zadania. Mam córkę na uczelni i drugą córkę w liceum, a więc widziałem standardy publicznej edukacji w dość zamożnej części kraju. Ogólnie oceniam, że komputerowe nauczanie jest zapóźnione. Nie zostało zintegrowane z nauczaniem w szkołach. Edukacja moich córek była i jest w zasadzie oparta na nauczycielach i podręcznikach. Ten styl nauczania jest przestarzały i niesłychanie niewydajny w porównaniu do tego, jaki mógłby być.


Po pierwsze, nie musimy na nowo wynajdować koła miliony razy w każdej klasie szkolnej. Jakość edukacji otrzymywanej przez dzieci nadal zależy głównie od jakości ich nauczyciela (to jest w rzeczywistości jedyny, najważniejszy czynnik). To pogarsza edukacyjne nierówności. Widziałem to na przykładzie własnych córek – każdy nauczyciel jest jak rzucenie kostką. Widziałem, jak rozkwitały z wspaniałym nauczycielem i jak kulały ze złym. Oczywiście, powinniśmy dążyć do podniesienia jakości nauczycieli, bo to zawsze będzie ważne, ale możemy wyrównać boisko przez danie wszystkim nauczycielom więcej wirtualnych zasobów.


Moim zdaniem dzisiaj w pełni zintegrowana edukacja, do której powinniśmy szybko zmierzać, powinna (i mogłaby) wyglądać następująco: po pierwsze, technika indywidualnych wykładów jest przestarzała. Mówię to jako człowiek, który uwielbia wykładać i – jak sądzę – jest w tym dość dobry. Po co jednak mieć tysiące nauczycieli o niesłychanie zróżnicowanej jakości, stojących przed uczniami i mówiących do nich? Zamiast tego, wybierzmy optymalny wykład i niech go nagra na wideo jeden z najlepszych nauczycieli. To medium może również zawierać grafikę i inne pomoce komunikacyjne. Uczniowie mogą to obejrzeć we własnym tempie i własnym czasie.  

Nawiasem mówiąc, tym właśnie są „The Great Courses”. Mam dwa takie kursy z tą firmą (i wkrótce również audiobook) i ten proces jest wspaniały. To są kursy na poziomie uniwersyteckim. Powinny również istnieć na poziomie klas maturalnych.  


Zestawmy treści wideo/audio z pisanymi odnośnikami, listami, opisami i rozwinięciami. Tak więc uczniowie i studenci otrzymywaliby większość informacji z tych źródeł, nie zaś od żywego nauczyciela, który do nich mówi. Następnie użyjmy czasu w klasie szkolnej na działalność typu warsztatowego. To tam integruje się informację i używa jej, a więc wzmacnia zapamiętywanie. Nauczyciele są także dostępni, by odpowiadać na pytania, podawać szerszy kontekst i upewniać się, że uczniowie przyswoili sobie lekcje.  


Można też używać programów komputerowych po prostu do przekazywania informacji, ale lepiej nadają się do uczenia umiejętności. To jest podejście gier wideo, gdzie reakcja jest natychmiastowa i uczniowie mogą postępować w zindywidualizowanym tempie aż opanują niezbędne umiejętności. Żywy nauczyciel jest potrzebny także tu, żeby wzmocnić umiejętności, przełożyć je na użyteczność i, oczywiście, ocenić uczniów i ich postępy w nauce. Nawet bez wirtualnej rzeczywistości i AI ten system, jeśli dobrze zaprojektowany, może być znacznie lepszy od tego, co mamy dzisiaj. VR i AI są dodanymi narzędziami, które mogą znacznie ulepszyć nauczanie komputerowe.    


Te zasoby mogą tworzyć podstawową linię odniesienia, tak że również szkoły bez wspaniałych nauczycieli mogą dostarczać (zakładając, że dostaną wystarczające środki) świetniej edukacji podstawowej.


Wiem, że do pewnego stopnia wszystko to dzieje się już teraz. Na mojej uczelni medycznej studenci w większości otrzymują wykłady w postaci podcastów i wideo, a potem w klasach jest czas na warsztaty. To zdecydowanie jest droga, którą należy iść.


Można także dowiedzieć się właściwie wszystkiego, czego się chce, z YouTube lub z komercyjnych produktów. Kiedy moje córki przychodziły do mnie z, na przykład, pracą domową, której nie rozumiały, próbowałem przeglądać razem z nimi materiały dostarczone przez szkołę. Nieodmiennie były one okropne (i dlatego w ogóle miały problem). Potem szukaliśmy wideo na YouTube, które dawało te same treści, i zawsze znajdowaliśmy wideo bez porównania lepsze od tego, co dostarczała szkoła, a potem rozumieliśmy zadanie i rozwiązywaliśmy je bez trudu. To jest siła wspaniałego nauczyciela, który wie, jak jasno wyjaśnić pojęcia. Nie w każdej klasie jest taki nauczyciel – ale to już dłużej nie ma znaczenia. Najlepsi, najbardziej utalentowani nauczyciele mogą wyjaśnić wszystko i zamieścić to na YouTube lub na nagrywanym kursie.


Wyczuwam, że kultura edukacji czuje się tym nieco zagrożona. Nie powinni jednak walczyć przeciwko temu. Powinni w całości to przyjąć. To w końcu przekształci edukację.


Virtual Education

NeuroLogica Blog, 21 listopada 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Wirtualne lekcje Paweł 2019-12-04


Nauka

Znalezionych 1474 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Uprawy GM są dobre dla środowiska     2014-07-08
Bliskie spotkania z baronem MünchausenemPaulina Łopatniuk     2017-07-22
Indyjscy farmerzy wysiali ziarna GMO w proteście obywatelskiego nieposłuszeństwa     2019-06-13
Coraz mniejsza część głównych plonów roślin jadalnych na świecie idzie na wyżywienie głodnych, a coraz więcej wykorzystuje się do celów niespożywczych     2022-05-28
Maniok o wysokiej zawartości żelaza i cynku może poprawić odżywianie i zdrowie w Afryce Zachodniej     2019-02-05
Pierwsze spojrzenie na mikroby współczesnych łowców zbieraczy     2014-04-23
Wojna domowa w ludzkim genomie     2014-10-13
Badania dowodzą, że fakty nie mają znaczenia: jak propaganda wykorzystuje i normalizuje antysemityzm     2022-08-03
Nazistowscy lekarze i dzisiejsi antysemici: redefinicja etyki, żeby usprawiedliwić prześladowania Żydów     2022-07-18
Film dokumentalny “Know GMO”, nakręcany w Afryce, stawia wyzwanie panikarskiej kampanii straszenia ludzi     2015-11-07
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Maleńkim lisom na Wyspach Santa Barbara brakuje różnorodności genetycznej i strachu przed ludźmi     2016-05-15
Ekomodernizm i zrównoważona intensyfikacja     2015-06-17
Chemicznie zakamuflowana żaba     2015-12-12
Nie jesteśmy wszyscy neandertalczykami: tak postępuje nauka     2016-02-02
Strepsiptera – najdziwaczniejsze owady?     2015-12-22
Nigeria gotowa na spełnienie oczekiwań rolników     2022-07-08
Ogniska odry w Brooklynie w 2013 r.: Badanie kosztów antyszczepionkowej pseudonauki     2018-08-14
Atak “doktorostwa Wolfson” na rodziców chłopca, który zmarł na koklusz     2018-09-20
Naiwna promocja “integrowania” znachorstwa do medycyny     2018-01-29
Triumf Mao: Światowa Organizacja Zdrowia oficjalnie akceptuje szarlatanerię tradycyjnej chińskiej medycyny     2019-06-04
Rolnictwo biodynamiczne: podobne do antropozoficznej medycyny, ale dla farm     2018-04-06
Fabrizio Benedetti pyta: “Czy badania placebo wzmacniają pseudonaukę?”     2019-11-01
Naturopaci: potrafią uczynić nawet sól z Epsom potencjalnym zabójcą     2017-10-23
Obniżenie poprzeczki dla tradycyjnej medycyny chińskiej dla ideologii i zysku     2017-12-29
Szarlatan handlujący fałszywą nadzieją     2017-05-12
Czego może nas nauczyć była zwolenniczka antyszczepionkowców, Kelley Watson-Snyder     2019-08-30
Nanocząstki: nowy, jedyny, prawdziwy powód wszystkich chorób?     2017-03-24
Finansowanie społecznościowe terapii komórkami macierzystymi o nieudowodnionej skuteczności: wykorzystywanie hojności obcych, by płacić za szarlatanerię     2018-05-18
Antyszczepionkowcy - pielęgniarka lub lekarz nie powinni opiekować się dziećmi     2018-09-10
Wybuchy epidemii odry w Europie: zapowiedź tego, co przyjdzie do USA?     2017-07-24
Szczepionka HPV działa. Koniec kropka     2019-07-13
Akupunktura kontra nauka, wersja lingwistyczna     2017-06-01
Śmiertelność z powodu raka nadal spada wbrew twierdzeniom szarlatanów     2020-02-11
Efekt Krugera-Dunninga, antyszczepionkowcy i arogancja ignorancji     2018-08-09
Dlaczego sądy nie powinny rozstrzygać o nauce     2018-12-13
Tydzień Świadomości Homeopatii. Pomaga przypomnieć ludziom, że jest to szarlataneria!     2018-05-02
Plastry uśmierzające ból z Luminas: gdzie słowa „kwantum” i „energia” w rzeczywistości znaczą „magia”     2018-09-07
Zabobonne pojęcia u sedna przekonań antyszczepionkowych     2017-08-21
Tako rzecze antyszczepionkowa “wojowniczka mama”, Brittney Kara: jeśli szczepionki są tak wspaniałe, to dlaczego nie wspomina ich Biblia?     2018-04-26
Jak to jest, że Stanisław Burzyński nadal żeruje na zrozpaczonych pacjentach z rakiem?     2018-05-12
Helen Lawson i czarna maść: wycinanie, wypalanie i zatruwanie w sposób „naturalny”     2018-06-09
Homeopatia, wibracje i oszustwo     2018-06-12
Kolejne przypomnienie, nie ma epidemii autyzmu     2017-03-13
Akupunktura jadu pszczelego: śmiercionośne znachorstwo, które może zabić     2018-04-23
Naturopatyczna propaganda głosi normalne porady dotyczące stylu życia jako własne i dodaje szamaństwo     2018-02-14
Rzekł antyszczepionkowiec: Szczepionki powodują autyzm u psów!     2017-04-28
Dychotomiczne myślenie, niepewność i zaprzeczanie nauce     2020-01-01
Dlaczego szarlatani nie powinni nadzorować sami siebie     2019-05-08
Zły tydzień dla homeopatii jest dobrym tygodniem dla nauki     2018-03-23
Inicjatywa „Globalna Spójność”: nonsens na globalną skalę     2018-04-11
Dziennik z Mozambiku: Sybilla     2014-03-01
Dwudziestu dziewięciunaukowców publikuje artykuł w obronie merytorycznych podstaw w nauce     2023-05-01
Musi się potępić akademicki mobbing uczonego     2018-12-14
Przekonania antyoświeceniowe są „zaskakująco trwałe”     2018-05-11
Na zdrowie: izraelscy naukowcy warzą piwo na ”wskrzeszonych” drożdżach sprzed 5000 lat     2019-05-31
Ostateczna klęska teorii ewolucji     2016-02-15
Co mówi nam ruch płaskiej Ziemi     2018-05-17
Organiczne środki owadobójcze są szkodliwe dla pożytecznych owadów     2022-04-30
Wspólne pochodzenie sygnałów płodności   Cobb   2014-01-28
Uderzające podobieństwo: rewolucyjne wyniki badań nad bliźniętami   Dynesen   2018-08-27
Opera mydlana z życia łysek amerykańskich, część III   Lyon   2017-07-28
Edytowanie genów kluczem do ulepszenia podstawowych upraw w Afryce   Abugu   2021-10-01
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Ugandyjscy studenci nalegają na powszechne stosowanie biotechnologii i uchwalenie prawa o biobezpieczeństwie   Agaba   2021-11-17
Afrykańscy naukowcy wzywają do polityki poparcia biologii syntetycznej i innych innowacji   Agaba   2021-12-02
 Syntetyczna biologia oferuje obietnicę rozwiązania globalnego problemu z plastikiem   Agaba   2021-12-13
Czy wykształceni ludzie są bardziej antysemiccy?   Albert Cheng i Ian Kingsbury   2021-04-05
Fałszywe nadzieje i niewidzialni wrogowie   Anomaly   2018-02-09
Skuteczny kontra patologiczny altruizm   Anomaly   2018-10-10
Dziwaczny rodzaj rasistowskiego patriarchatu   Arora   2020-12-31
Pierwsza spożywcza roślina GMO w Ghanie   Baffour-Awuah   2022-04-16
Wszystkie antyizraelskie wiadomości zasługują na publikację   Bard   2021-09-04
Strzelby, zarazki, maszyny to zdecydowanie antyrasistowska książka. Dlaczego lewica jej nie kocha?   Barnett   2021-10-13
Opowieść o dwóch krzywych dzwonowych   Ben Winegard   2017-04-12
Przeddarwinowscy “darwiniści”   Berry   2020-10-16
Nie karm mózgu śmieciowym jedzeniem   Bhogal   2022-08-10
Niebezpieczne życie antropologa   Blackwell   2019-10-12
Nowe zastosowania zużytych filtrów do dializy   Blum   2018-08-07
Odwołajcie antyszczepionkową konferencję w Tel Awiwie   Blum   2019-11-15
Fałszywa pokora nie uratuje planety   Boudry   2020-01-09
Dlaczego środowiskowcy stanowią większą przeszkodę dla skutecznej polityki klimatycznej niż negacjoniści?   Boudry   2022-02-21
Ryzyko niewarte podejmowania: list otwarty do moich kolegów w świecie akademickim   Boutwell   2017-06-14
Stagnacja socjologii i jej przyczyny   Boutwell   2017-03-21
Ewolucyjne wyjaśnienie nienaukowych przekonań   Bretl   2020-01-31
Dlaczego leniwce wypróżniają się na ziemi?   Bruce Lyon   2014-02-02
Zaprzeczanie neuronauce o różnicach płci   Cahill   2019-04-05
Propaganda w wykonaniu nauczycieli akademickich   Chesler   2021-06-02
Nagonka na Izrael grasuje w stowarzyszeniach nauk ścisłych, medycyny i edukacji   Chesler   2021-06-24
Ugandyjski dziennikarz: jak informować o biotechnologii, kiedy jej krytycy rozsiewają dezinformację?   Christopher Bendana   2017-11-03
A polać wielką wodą…   Cipiur   2019-05-18
Zrozumienie nowoczesnych horrorów afrykańskich zakorzenionych w handlu niewolnikami przez Ocean Indyjski   Clarfield   2019-02-28
Ewolucyjne korzyści udawania ofiary   Clark   2021-03-11
Co byłoby, gdyby Wilkins i Franklin umieli ze sobą współpracować?   Cobb   2016-09-03
Ewolucja człowieka: zarośnięty brzeg   Cobb   2016-02-24
Google świętuje Antoniego van Leeuwenhoeka   Cobb   2016-10-31
Ogony CAT osłabiają centralny dogmat – dlaczego ma to znaczenie i dlaczego nie ma   Cobb   2015-01-08
Z okazji urodzin Maxa Delbrücka   Cobb   2016-09-22
Wesołych Świąt od Oswalda Avery’ego – ale co byłoby, gdyby zmarł wcześniej?   Cobb   2016-12-30
Kacze dzioby, Umwelt i a priori Kanta   Cobb   2019-03-04

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk