Prawda

Środa, 29 maja 2024 - 00:07

« Poprzedni Następny »


Eureka! Sprytne wrony to odkryły


Jerry Coyne 2014-04-07


W bajce Ezopa “Wrona i dzban” spragnionej wronie udaje się dostać do wody w niemal pustym dzbanie przez wrzucanie do niego kamyków, podnosząc poziom wody tak, by mogła dosięgnąć dziobem wody. Morał: dobry pomysł da się zrealizować.


Odniesienie do tej bajki znajduje się w tytule nowego artykułu w PLoS ONE autorstwa Sary Jelbert et al.(odnośnik i darmowe pobieranie poniżej), pokazującym, że wrony potrafią nie tylko podnieść poziom wody w ten sposób – w tym wypadku otrzymują smakołyk, nie picie – ale rozumieją także pewne zasady wypierania wody: używają ciężkich “kamieni” zamiast pływających przedmiotów, unikają wydrążonych obiektów, wybierają naczynia, gdzie poziom wody jest wyższy i wiedzą, że nie działa to z piaskiem.  


Autorzy wzięli do badania sześć dzikich wron brodatych [ New Caledonian Crows] (Corvus moneduloides), gatunek już znany z bystrości i zdolności posługiwania się narzędziami (patrz mój wcześniejszy post tutaj, gdzie jest kilka fajnych wideo). Eksperyment przeprowadzono w Nowej Kaledonii i ciszę się, że po badaniu ptaki wypuszczono na wolność.


Ptaki nauczono najpierw, jak upuszczać kamienie, by coś osiągnąć, ale nie dotyczyło to podnoszenia poziomu wody. Uczono je, że upuszczanie kamienia, żeby przechylić płytkę z pleksiglasu, daje ptakom nagrodę. Po nauczeni koncepcji upuszczania kamieni, dano im sześć zadań dotyczących wypierania wody. Wykonały cztery z nich, co jest niezwykłym osiągnięciem. 


Krótko streszczę te cztery zadania. Koniecznie jednak obejrzyj wideo poniżej, które pokazuje te zachowania. Poniżej ilustracje pokazujące te sześć eksperymentów, oznaczone literami:



A. Woda kontra piasek. Ptakom pokazywano smakołyk (kawałek mięsa przymocowany do korka) w przezroczystym pojemniku wypełnionym albo piaskiem, albo wodą. Poziom piasku i wody był zbyt niski, by wrony mogły sięgnąć do smakołyka. Wynik: wrony wolały wrzucać kamienie do wody niż do piasku. Robiły to od samego początku, bez uczenia się i miały okazję zbadania pojemników zanim zabierały się za rozwiązywanie zadania.


B. Tonące kontra pływające “kamienie”.
 Ptaki dostawały do wyboru lekkie lub ciężkie obiekty (lekkie, zrobione z polistyrenu, wyglądały identycznie jak ciężkie, ale pływały, więc nie wypierały wody), żeby podnieść poziom wody i dobrać się do smakołyku. Raz jeszcze udało im się – od początku odrzucały lekkie kamienie. Ptaki potrafiły ocenić różnicę wag i odrzucały lekkie, bez wypróbowywania ich w wodzie. Pokazuje to, że mają pojęcie o wypieraniu wody, a z tym prawdopodobnie nie muszą radzić sobie na wolności.


C. Pełne kontra wydrążone “kamienie”.
  Ptaki znowu dostały wybór między przedmiotami podobnych wymiarów i wagi, ale połowa z nich była wydrążona, wypierając tylko 2 mm wody w pojemniku zamiast 7 mm, na co pozwalały niewydrążone “kamienie”. I raz jeszcze ptaki wolały używać niewydrążonych.



D. Wąskie kontra szerokie pojemniki o podobnym poziomie wody.
 W tym wypadku lepiej jest wrzucać kamienie do wąskich pojemników, bo woda podnosi się szybciej. Ale tutaj wrony zawiodły! Wrzucały znacząco więcej kamieni do szerokich pojemników niż do wąskich: potrzeba było 7 kamieni, by dostać smakołyk z szerokiego pojemnika, a tylko 2 z wąskiego.  


E. Różne poziomy wody w wąskich i szerokich pojemnikach.
Nie jestem pewien, dlaczego badacze użyli pojemników o różnych średnicach, jeśli po prostu chcieli testować poziom wody, bo splotły się tutaj dwa czynniki. Niemniej poziom wody był wyższy w szerokim pojemniku (tylko 6 mm poniżej zasięgu wrony), niż w wąskim (50mm). W wąskim pojemniku nie dawało się jednak podnieść poziomu wody wystarczająco, by dobrać się do smakołyku. Tutaj wronom udało się: chociaż wszystkie zaczęły od wrzucania kamieni do wąskiego pojemnika, szybko nauczyły się, że to nie działa.


F. Podstępnie połączone pojemniki!
Tutaj, jaki widzimy na powyższej ilustracji, są trzy pojemniki: środkowy, który zawiera pływający smakołyk, i dwa pojemniki pomocnicze. Jeden z nich był w niewidoczny sposób połączony z pojemnikiem środkowym, a drugi nie. Ponieważ środkowy pojemnik, zawierający smakołyk, był zbyt wąski na wrzucanie kamieni, poziom wody w nim można był podnieść tylko przez wrzucanie kamieni do jednego z pojemników pobocznych (oznaczonych różnymi kolorami). Tutaj także ptaki nie zdały egzaminu, wrzucając równą liczbę kamieni do obu bocznych pojemników. Nie nauczyły się, że tylko jeden z nich działał, choć mogłyby to zrobić.


Co pokazują te wyniki? Po pierwsze, że wrony brodate są bystre, ale to już wiedzieliśmy. Co ważniejsze, jak piszą autorzy, wyniki sugerują, że ptaki mają „przyczynowe zrozumienie wypierania wody, ale to zrozumienie jest ograniczone.” Piszą także, że nie ma takich badań innych gatunków, szczególnie naczelnych, gdzie naprawdę powtórzenie tego eksperymentu byłoby interesujące. Zauważają także, że ten poziom zdolności rozumowania czyni wrony odpowiednikami siedmioletniego dziecka, chociaż dzieci ośmioletnie i starsze rozwiązują na ogół coś takiego, jak eksperyment z połączonymi naczyniami. Ale i tak jest to bardzo imponujące jak na ptaka!


A co z dwoma niepowodzeniami? W eksperymencie z trzema pojemnikami wrony mają, zdaniem autorów, po prostu zbyt ograniczone pole widzenia, by ocenić sytuację. Być może, piszą, można przeprowadzić ten eksperyment tak, by wszystkie pojemniki były równocześnie w zasięgu wzroku ptaka.


Trudniej wytłumaczyć, dlaczego ptakom nie powiodło się w eksperymencie z szerokimi kontra wąskimi pojemnikami. Proszę zauważyć, że było to ogólne niepowodzenie: żaden z ptaków nie wolał wąskich pojemników. W pozostałych sukces odnosiły wszystkie ptaki. Autorzy proponują kilka wyjaśnień, ale żadne nie jest przekonujące. Być może musimy wiedzieć, jak to jest być wroną!


Prawdopodobnie zmarnowałem masę czasu pisząc powyższe, bo tutaj jest wideo pokazujące wyraźnie zachowania wrony. Chociaż jest krótkie, proszę zauważyć, że wrony przeprowadzają inspekcję pojemnika zanim zdecydują się, co zrobić. Niemal słychać pracę ich małych, wronich mózgów!

 

h/t: Diana MacPherson

__________

Jelbert SA, Taylor AH, Cheke LG, Clayton NS, and Gray RD. 2014. Using the Aesop’s Fable Paradigm to Investigate Causal Understanding of Water Displacement by New Caledonian Crows. PLoS ONE 9(3): e92895. doi:10.1371/journal.pone.0092895

Eureka canny crows figure out water displacement to-get noms

Why Evolution Is True, 31 marca 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Co robi mózg, kiedy widzisz nie to, co chcesz?   Koraszewski   2017-01-03
Co słychać w sprawie globalnego ocieplenia?   Ridley   2014-09-14
Co tam, panie, w anatomii, czyli mózg, naczynia limfatyczne i inne drobiazgi   Łopatniuk   2015-06-13
Co to jest czerwona rtęć?   Novella   2019-09-20
Co wojny o klimat zrobiły nauce   Ridley   2015-07-23
Co wypadające dyski mówią nam o 700 milionach lat ewolucji   Zimmer   2014-09-24
Co z tą szyjką, czyli od wirusa do raka   Łopatniuk   2016-03-05
Co zabiło megafaunę Ameryki Północnej?   Novella   2021-02-25
Co zabiło niedźwiadka?   Łopatniuk   2015-09-19
Colin Wright broni binarności płci u zwierząt   Coyne   2023-03-15
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Coraz mniejsza część głównych plonów roślin jadalnych na świecie idzie na wyżywienie głodnych, a coraz więcej wykorzystuje się do celów niespożywczych     2022-05-28
Covid 19 może przejmować kontrolę nad receptorami bólu, uśmierzając ból i podnosząc szerzenie się choroby: możliwy rezultat doboru naturalnego   Coyne   2020-10-15
COVID-19 – To są szkody   Novella   2020-05-05
Cuchnąca pułapka i przytulna kryjówka   Tonhasca Júnior   2022-10-21
Cud? Ryba-piła urodzona z dziewiczej matki   Coyne   2015-06-23
Cuda genetyki: arbuz bez pestek   Coyne   2014-08-25
Cudowna animacja DNA i komórek   Coyne   2020-01-06
Czarni uczeni i nauka o rasizmie   Koraszewski   2021-11-03
Czas powiedzieć stop pseudonauce o GMO   Novella   2018-10-02
Czasami gwoździe, koparki, straż, czasami lalki, wstążki, makijaż   Tonhasca Júnior   2024-04-03
Czaszka maleńkiego dinozaura/ptaka znaleziona w bursztynie   Coyne   2020-03-27
Czego może nas nauczyć była zwolenniczka antyszczepionkowców, Kelley Watson-Snyder     2019-08-30
Czego pandemia nauczyła nas o nauce?   Ridley   2020-10-19
Czego programy przyrodnicze nie mówią o afrykańskich dzikich psach   Yong   2016-04-13
Czego się spodziewać, kiedy się spodziewasz   Zimmer   2016-05-30
Czerwone skarby   Tonhasca Júnior   2024-05-16
Czerwonogłowe muchy   Naskręcki   2015-03-22
Cztery prawa biologii ewolucyjnej   Coyne   2015-10-13
Czworonożny wąż   Mayer   2015-07-30
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Czy będzie genetycznie modyfikowana pszenica?   Novella   2017-02-15
Czy brytyjski naukowy establishment popełnił największy błąd w historii?   Ridley   2020-06-13
Czy człowiek musiał wyewoluować?   Coyne   2015-05-15
Czy ewolucja człowieka była nieunikniona?   Coyne   2016-03-08
Czy falsyfikowalność jest zasadnicza dla nauki?   Coyne   2015-12-30
Czy farmerzy mają czekać aż parlamentarzyści podszkolą się w nauce o manioku?   Ongu   2018-03-22
Czy gaz i energia jądrowa są “zielone”   Novella   2022-01-12
Czy genetyka może pomóc wyeliminować nierówność?   Coyne   2021-11-26
Czy globalne ocieplenie może być dla nas dobre?   Ridley   2022-03-03
Czy gąbki są najbliższymi krewnymi pozostałych zwierząt?   Coyne   2021-03-26
Czy hieny rozbijają ludzki patriarchat?   Coyne   2018-06-30
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Czy islamska teologia i filozofia może wzbogacić etyczną debatę wokół CRISPR?   Coyne   2019-03-06
Czy istnieje darwinowskie wyjaśnienie ludzkiej kreatywności?   Dennett   2014-08-08
Czy jaszczurka “widzi” skórą   Yong   2014-08-02
Czy jest życie na Europie?   Ridley   2013-12-22
Czy kiedykolwiek lepiej jest nie wiedzieć?   i Jonny Anomaly   2017-05-10
Czy klucz do COVID można znaleźć w rosyjskiej pandemii?   Ridley   2020-06-18
Czy koniki morskie coś nam mówią o LGBT? Błąd naturalistyczny popełniony przez Sussex Wildlife Trust   Coyne   2022-01-25
Czy koty rozumieją prawa fizyki?   Coyne   2016-06-24
Czy kruki mają teorię umysłu? Nowy eksperyment sugeruje, że “tak”   Coyne   2016-05-25
Czy kruki robią plany na przyszłość?   Coyne   2017-07-29
Czy ludzie byli w Nowym Świecie ponad 30 tysięcy lat temu?   Coyne   2020-07-26
Czy ludzie nadal ewoluują? Tak, zarówno globalnie, jak lokalnie   Coyne   2015-09-28
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Czy ludzkość zmierza w kierunku kanibalizmu?   Lomborg   2014-06-09
Czy mamut włochaty potrzebuje adwokata?   Zimmer   2014-01-09
Czy mężczyźni są bardziej kreatywni niż kobiety?   Kim   2016-11-24
Czy mikrobiom może się zbuntować?   Zimmer   2015-01-28
Czy mizoandria może być zakaźna?   Tonhasca Júnior   2022-10-24
Czy mleko matek może odżywiać manipulujące umysłem mikroby?   Yong   2015-04-14
Czy może istnieć sztuka bez artysty?    Wadhawan   2013-12-30
Czy możemy zobaczyć osobowość?   Novella   2020-06-05
Czy można falsyfikować naukowe teorie? Naukowiec odpowiada, że “nie”   Coyne   2020-09-12
Czy mrożącą krew w żyłach prawdą jest, że decyzja o zamknięciu społeczeństwa opierała się na luźnych matematycznych spekulacjach?   Ridley   2020-05-15
Czy nadchodzi hydroponika?   Novella   2021-07-13
Czy nauka zabija duszę?   Steven Pinker   2015-08-06
Czy nauka zabija duszę?   S. Pinker   2018-01-09
Czy Oświecenie przygasa?   Ridley   2017-10-13
Czy pasożyt mózgu powoduje chorobliwy pociąg szympansów do lampartów?   Yong   2016-02-27
Czy poparcie przez celebrytę może skłonić ludzi do zaakceptowania ewolucji?   Coyne   2018-12-07
Czy problem zwijania białka został rozwiązany?   Coyne   2020-12-05
Czy przestaniemy być mięsożerni?   Ridley   2017-05-09
Czy ptaki wyewoluowały większe dzioby, by zjadać duże, inwazyjne ślimaki?   Coyne   2017-12-13
Czy płeć jest jak gender konstruktem społecznym? Nie.   Coyne   2017-02-17
Czy rozum jest “większy niż nauka”? Kiepska próba deprecjonowania nauki   Coyne   2015-04-28
Czy teoria doboru naturalnego Darwina zmieniła nasz pogląd na miejsce ludzkości   Dennett   2018-06-07
Czy to jest teoria? Czy to jest prawo? Nie, to jest fakt.   Dawkins   2015-12-05
Czy uczenie się metodą prób i błędów jest „nauką”?   Coyne   2022-01-14
Czy Uganda potrzebuje GMO? Naukowcy spoglądają na edytowanie genów, by przyspieszyć innowacje   Ongu   2017-09-20
Czy uprawa jabłek odzwierciedla bigoterię?   Coyne   2023-05-18
Czy wierzysz w duchy?   Łopatniuk   2017-10-28
Czy wirusy pomogły uczynić z nas ludzi?   Zimmer   2017-02-10
Czy współczesny Homo sapiens wyewoluował w różnych częściach Afryki?   Coyne   2018-07-24
Czy wykształceni ludzie są bardziej antysemiccy?   Albert Cheng i Ian Kingsbury   2021-04-05
Czy wyrazy ludzkiej twarzy są uniwersalne w okazywaniu emocji?   Coyne   2020-09-02
Czy wyrostek robaczkowy jest narządem szczątkowym?   Coyne   2016-05-21
Czy znaleziono najstarszy dowód na istnienie zwierzęcia? Nowa gąbko-podobna skamieniałość liczy 890 milionów lat   Coyne   2021-08-11
Czy świat rzeczywiście staje się biedniejszy? Odpowiedź Stevena Pinkera   Coyne   2019-02-06
Czy Samolubny gen zaszkodził publicznemu rozumieniu biologii?   Coyne   2022-10-13
Czy kometa zabiła mamuty   Novella   2018-02-22
Czym jest nauka i dlaczego ma nas obchodzić?   Sokal   2014-07-22
Czytanie myśli z fMRI i AI   Novella   2023-05-05
Déjà vu i swojskość   Novella   2018-03-17
Daj ać ja pobruszę …   Łukaszewski   2018-10-20
Dan Brown - akomodacjonista   Coyne   2015-01-31
Darwin znowu się myli! Artykuł pokazuje, że jego hipoteza o „samcach większych u ssaków” wydaje się błędna   Coyne   2024-04-06
Darwin, lisy i inne ssaki na Falklandach   Mayer   2019-12-11
David Barash namawia naukowców do stworzenia człowieko-szympansiej hybrydy   Coyne   2018-03-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk