Prawda

Niedziela, 5 maja 2024 - 14:47

« Poprzedni Następny »


Dlaczego syjonizm nie jest ani jak panafrykanizm, ani jak biały nacjonalizm


Chloe Valdary 2019-01-07

Chloe Valdary
Chloe Valdary

Odpowiedź Shaulowi Magidowi.


W artykule zatytułowanym Zionism, Pan-Africanism, and White Nationalism autor Shaul Magid twierdzi, że ponieważ syjonizm jest „gwiazdą przewodnią dla prób innych mniejszości rozwiązania granic etnicznego samostanowienia”, jest to rasowy ruch, który może dać wolność, ale nigdy nie może dać równości.


W tej analizie jest kilka problemów, które spróbuję wyjaśnić poniżej.


Magid poprawnie pokazuje, że syjonizm był modelem dla nękanej społeczności afro-amerykańskiej, poczynając od inspiracji, jaką była dla pan-afrykanisty Edwarda Blydena  książka Theodore Herzla Der Judenstaadt. Podwójne przesłanie o usamodzielnieniu się i wyjątkowości okazało się szczególnie fascynujące dla ludzi, którym dominujące społeczeństwo nieustannie mówiło, że są niczym. Syjonizm zafrapował również innych czarnych przywódców od W.E.B. Dubois i Marcusa Garvey’a do Stokley’a Carmichaela.


Tutaj jednak, pod wieloma względami, podobieństwa się kończą. Chociaż przesłanie o usamodzielnieniu i wyjątkowym losie są częścią syjonistycznego kredo, są tam inne idee w ramach syjonistycznej państwowości, które powodują, że jest on nie do pogodzenia z koncepcjami czystości rasowej u Marcusa Garvey’a i w Czarnym Nacjonalizmie Louisa Farrakhana.


Przede wszystkim, podczas gdy syjonizm zajmuje się konkretną grupą etniczną, nie zajmuje się konkretną rasą (jeśli rasę wyznacza kolor skóry). To zaś wskazuje na wewnętrzną sprzeczność samej koncepcji czarnego nacjonalizmu. Z jednej strony, wezwanie do czarnego nacjonalizmu poprzez ruch separatystyczny jest naturalnie atrakcyjne dla ludzi prześladowanych przez dominujące społeczeństwo. Z drugiej strony, doświadczenie czarnych jest, jak na ironię, amerykańskim wytworem. Wspólna historia, kultura i kolektywne doświadczenie czarnych Amerykanów jest związane i ustalone w ramach amerykańskiego konstruktu. Dlatego czarna kultura amerykańska nie daje oddzielić się od jej amerykańskich korzeni i wezwania czarnych nacjonalistów są zakorzenione w nierozwiązywalnej sprzeczności.  


Byłoby, na przykład, bardzo trudno wyobrazić sobie spójną czarną tożsamość trwającą w udanym ruchu ”powrotu do Afryki”, ponieważ taki ruch wymagałby pozbycia się amerykańskości, która jest zwornikiem grupy. No cóż, osobiście mam głęboką sympatię do ruchów panafrykańskich, ponieważ rozumiem i czuję leżącego u ich podstaw ducha. Jest to tęsknota do utraconej całości, ukradzionej przeszłości. W ruchach panafrykańskich istnieje jednak błędne przekonanie; a mianowicie koncepcja, że „czarne” doświadczenie wyrażone w świadomości rasowej tworzy podstawę narodowości. Prawda jest jednak taka, że to wspólne czarne doświadczenie rozwinęło się tylko w diasporze. Przed wygnaniem z Afryki nie istniało pojęcie czarnej świadomości narodowej; było tam wiele afrykańskich tożsamości zakorzenionych w różnych tradycjach i zwyczajach. Tak więc samo pojęcie jednego „czarnego narodu” jest produktem diaspory i nie może bez niej istnieć. Gdyby, powiedzmy, znaczny odsetek społeczności czarnych istotnie przeniósł się z powrotem do Ghany, jest bardzo prawdopodobne, że z czasem zasymilowaliby się do ghańskiej kultury zamiast zachować własną, amerykańską. Nie ma zestawu rytuałów, zwyczajów ani praw, które były utrzymywane od starożytności przez czarnych Amerykanów zanim przybyliśmy, skuci łańcuchami do brzegów Ameryki. Te wszystkie tradycje zatraciły się  w gruzach niewolnictwa.


Żydzi natomiast od pierwszego Sederu paschalnego recytowali: ”Pamiętajcie, że byliście niewolnikami w Egipcie”. Ta tradycja poprzedza istnienie Ameryki, a więc tożsamość społeczności żydowskiej nie jest definiowana ani związana z istnieniem Ameryki. Żydzi mają kolektywną pamięć historyczną, narodową świadomość i duchową tradycję, które wyprzedzają istnienie diaspory. Wyprzedzają, ponieważ Żydzi są narodem.


I to jest chyba najważniejszy punkt, który podważa analizę Magida. Kolor skóry nie tworzy narodu. Niezależnie od zafascynowania niektórych ludzi z czarnej społeczności amerykańskiej pewnymi koncepcjami państwowości syjonistycznej, istnieje powód, dla którego W.E.B. Dubois był bardziej przenikliwy w swojej interpretacji tego, jak syjonizm może stosować się do społeczności czarnych niż był Marcus Garvey: koncepcja usamodzielniania się była istotna dla naszej społeczności i realizowały ją takie organizacje, jak National Association for the Advancement of Colored People; natomiast koncepcja czarnego nacjonalizmu wręcz przeciwnie.


Warto wskazać na inną oczywistą sprzeczność: syjonizm chciał wyzwolić wszystkich Żydów, a Żydzi mają wszystkie kolory skóry. Tak więc ustawa o państwie narodowym, którą autor wyszydza jako etnocentryczną, proklamuje, że państwo Izrael jest żydowskie – a to obejmuje białych Żydów, brązowych Żydów, czarnych Żydów, Żydów z Jemenu, z Polski, z Rosji, z Etiopii i z całego świata. To, co wiąże tę społeczność, wykracza poza kolor skóry.


Ponadto warto zapytać, czy ustawa o państwie narodowym rzeczywiście jest tak monumentalna, jak twierdzi ten autor. Choć problem zapewnienia praw obywatelskich grupom mniejszościowym w państwie żydowskim jest rzeczywisty (podobnie jak w każdym państwie narodowym), łatwiej rozwiązać go tam niż w państwie narodowym opartym na kolorze skóry.


Tak więc, w tym samy roku, w który Izrael oznajmił, że jest państwem żydowskim, przedstawił również plan wpompowania miliardów szekli w zaniedbane tereny arabskie we wschodniej Jerozolimie. Program ten, o nazwie Wiodące wyzwanie, ma na celu „zmniejszenie luki socjalnej między palestyńskimi dzielnicami i przeważnie żydowską zachodnią częścią miasta”. Przeznaczono około 2 miliardy szekli na inwestycje w takich dziedzinach jak  „edukacja, infrastruktura i pomoc arabskim kobietom w wejściu na rynek pracy”.

 
Ten sam rząd Izraela, który zadeklarował, że państwo jest żydowskie, uchwalił w 2015 roku Rezolucję 922, przełomowy plan przeznaczenia „20 procent budżetu każdego ministerstwa” na społeczności arabskie, druzyjskie i czerkieskie „z wyrażonym celem maksymalizacji ekonomicznego potencjału tych populacji”. Warto zacytować streszczenie tego programu, żeby czytelnicy zrozumieli cały jego wpływ:


W sumie 2,4 miliarda szekli (680 milionów dolarów) przydzielono w ten sposób arabskiej populacji w 2016 r., włącznie z podniesionym finansowaniem dla 10 arabskich ośrodków promowania biznesu, włącznie z Fadi Swidan w Nazarecie, między wieloma innymi znanymi pod hebrajskim akronimem Maof, który znaczy także „start”. Wśród bodźców 922 jest zobowiązanie rządu do finansowania pensji nowych arabskich pracowników przez trzydzieści miesięcy, jeśli firma zatrudni pięciu lub więcej pracowników z tej populacji. W ciągu pięciu lat będą nowe, bezpośrednie inwestycje rządowe w szacowanej wysokości 90 milionów szekli (około 25,6 miliona dolarów) w małych i średnich przedsiębiorstwach arabskich.


Jeśli to jest etnocentryzm, to w niczym nie przypomina to ideologii białego nacjonalisty, Jareda Taylora, który – jak autor przyznaje – wierzy, że „różnorodność i integracja pogorszyły problemy rasowe w Ameryce zamiast je rozwiązać”. Tak więc, kiedy Taylor powiedział w 2017 r.: „chcę zrobić w Ameryce to, co zrobiliście w Izraelu”, to, uczciwie mówiąc, nie wiedział, co mówi.


I to właśnie jest różnica między nacjonalizmem opartym na koncepcji, która wykracza ponad rasę, a nacjonalizmem zakorzenionym w rasie. Ten pierwszy jest znacznie bardziej elastyczny i zdolny do wyobrażenia sobie społeczeństwa, w którym uniwersalistyczne aspiracje praw obywatelskich mniejszości są honorowane także w partykularnych ramach. Istotnie, można twierdzić, że partykularne ramy są tym, co w ogóle daje początek uniwersalistycznym aspiracjom. Jak powiedział kiedyś rabin  Soloveitchik: „z partykularnego wynika uniwersalne”.


Nic z powyższego nie znaczy, że praca na rzecz złagodzenia napięć między mniejszościowymi społecznościami a większością populacji jest łatwa. W społeczeństwie izraelskim istnieją zaściankowe trendy, które zagrażają dalszej integracji i współpracy między społecznościami. Ale jest realny trend integracyjnya więc próba porównania nacjonalizmów budowanych na rasowej czystości z syjonizmem jest krótkowzroczna i jest błędnym odczytaniem historycznych podstaw syjonizmu, jak też jego współczesnej rzeczywistości.

 

Why Zionism Is Not Like Pan-Africanism and White Nationalism

Tablet, 19 grudnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

Chloé Valdary


Ukończyła z wyróżnieniem studia na wydziale Stosunków Międzynarodowych University of New Orleans. Jeszcze podczas studiów zaangażowała się w działalność pro-izraelską i w walkę z antysemickimi uprzedzeniami. Publikuje w prasie amerykańskiej i izraelskiej.     


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Rasizm MEF 2019-01-07


Syjonizm

Znalezionych 365 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niepokojące rozmowy i gorzkie prawdy   Collins   2024-01-11
Co przemawia przeciw otworzeniu amerykańskiego konsulatu w Jerozolimie   Collins   2021-11-25
Apartheid – etykietka i oszczerstwo   Collins   2021-07-06
Poranek po dniu wyborów   Collins   2022-11-05
O latawcach i Natalie Portman   Collins   2018-04-29
Co uchodzi za normalne?   Collins   2023-11-29
Walka lub ucieczka.Gdzie jest patriotyzm ludzi, którzy opuszczają Izrael z powodu zawirowań politycznych?   Collins   2023-08-20
Dylemat więźniów   Collins   2022-07-10
Między motylami i rakietami   Collins   2023-05-12
Wyzwalająca przemiana nienawidzącego Żydów człowieka w syjonistę   Corbella   2013-11-20
Zniszczenie irańskiego centrum terrorystycznego w Damaszku było całkowicie uzasadnione   Coughlin   2024-04-15
Demokracja w Izraelu   Dershowitz   2022-12-29
To nie Izrael powoduje antysemityzm   Dershowitz   2017-03-02
Izrael – najlepsze miejsce, żeby być Arabem   Eid   2021-12-28
We wszystkim, co ma związek z wodą, Izrael jest światowym liderem   Fitzgerald   2023-06-04
Izrael musi przestać używać nazwy „Zachodni Brzeg” dla „Judei i Samarii”   Fitzgerald   2023-06-30
Izrael i lekcje z Wiednia i Ukrainy   Fitzgerald   2022-03-21
Izrael i niekończąca się wojna z Gazą   Fitzgerald   2021-09-08
Czy Izrael “kradnie” prywatną ziemię palestyńską na Zachodnim Brzegu?   Fitzgerald   2020-07-15
Izraelski laureat Nagrody Nobla wyraża poparcie reformy sądownictwa   Fitzgerald   2023-04-18
Czasami obraz wart jest więcej niż tysiąc słów   Fitzgerald   2017-05-26
Chcę tego, co oni mają, czyli jak Izraelczycy to robią?   Fitzgeralod   2019-12-26
Dlaczego władze palestyńskie nienawidzą archeologów   Flatow   2023-07-09
Największym wrogiem Palestyńczyków jest archeologia   Flatow   2020-10-22
Jestem głęboko zaniepokojony tym, że Departament Stanu jest głęboko zaniepokojony   Flatow   2023-05-28
Izrael jest podzielony, ale palestyńscy terroryści biorą na cel wszystkich Żydów   Flatow   2023-03-21
Dlaczego Izrael jest tak nieudolny w wydalaniu Arabów?   Flatow   2022-06-20
Narodził się Nowy Kongres Syjonistyczny   Flayton   2021-03-27
Zaprzeczanie żydowskiej historii Jerozolimy mimo archeologicznych dowodów   Franklin   2019-10-02
Pandemia zniszczyła turystykę protestu   Frantzman   2021-01-15
Czego nie rozumieją autorzy artykułów, którzy twierdzą o “realnym istnieniu jednego państwa”   Frantzman   2023-05-01
Etiopscy Żydzi i słoń w antyizraelskim salonie   Frantzman   2021-06-07
Atak IDF na szpital Al Szifa: dlaczego Izrael toczy wojnę, którą powinien był stoczyć wiele lat temu?   Frantzman   2024-04-09
Antysyjonizm i jego korzenie   Frantzman   2022-09-24
Czy kiedykolwiek zapanuje pokój?   Frantzman   2020-10-23
Niepodważalne argumenty o ludach rdzennych   Fred Maroun   2017-08-16
Theodor Herzl żyje, ma się dobrze i mieszka w Nowym Jorku (a także Los Angeles, Paryżu i Londynie)   Friedman   2021-06-08
Jak Europejscy Żydzi przenieśli się na wygnanie bez zmiany miejsca pobytu   Gerstenfeld   2020-03-14
Lekcje koronawirusa dla rozmów koalicyjnych   Glick   2020-04-06
Stabilność dla naszych wrogów   Glick   2020-07-31
Aby Izrael był bezpieczny, musi pogrzebać złudzenia Oslo   Glick   2022-09-22
Prokuratorzy spalonej ziemi.Prokuratorzy Netanjahu, dowódcy policji i media zamierzają walczyć do samego końca.   Glick   2023-06-29
Kiedy kulturowe zawłaszczenie i historyczny rewizjonizm są aktami wojny   Glick   2021-03-26
Zachowywanie pokoju z Jordanią   Glick   2019-12-15
Zwycięstwo jest ważniejsze niż wsparcie USAPremier Izraela Benjamin Netanjahu i jego ministrowie muszą pamiętać, że Izrael nie jest amerykańskim państwem wasalnym.   Glick   2024-01-19
Jak działa kampania „przemocy osadników”.Jednym z wielu niepokojących aspektów kampanii mającej na celu kryminalizację izraelskiej ludności cywilnej jest to, że najwyraźniej jest to pierwszy cel. Następny? IDF.   Glick   2024-02-29
Modlitwa za rok 5784   Glick   2023-09-16
Dlaczego Oslo nadal panuje   Glick   2021-09-23
Strategiczna gra Izraela o przetrwanie   Glick   2024-03-25
Czy palestyńskie weto żyje, czy jest martwe?   Glick   2020-08-23
Izrael: Podzielony ekran   Glick   2019-12-01
Wojna do samego końca   Greenfield   2023-10-10
Opowieść o dwóch osiedlach   Greenfield   2023-04-03
Wyzwolenie naszej Jerozolimy   Greenfield   2015-05-28
Do pokoju przez prawdę: książka, która odważa się powiedzieć prawdę o Izraelu   Greenfield   2017-06-09
Netanjahu zmierza do rekordowej, piątej kadencji, ale może zaprosić Gantza do przyłączenia się      Gross   2019-04-11
David Ben Gurion o moralnym argumencie na rzecz żydowskiego państwa w Palestynie z arabską mniejszością   Gurion   2020-12-08
Amnesty zniekształca moją arabską tożsamość i niszczy Izrael   Haddad   2022-02-05
Hipokryzja solidarności –  od Gazy do Ferguson   Hafeez   2014-12-31
Wojna sześciodniowa z 1967 roku: dlaczego nadal ma znaczenie   Harris   2022-06-06
Dla antysemitów Żyd jest Żydem i tylko Żydem   Harris   2021-07-22
Izrael jest antyrasistowski, antykolonialny, antyfaszystowski (i był od samego początku)Powstanie Izraela nie było cudem, ale epizodem ogromnej odwagi moralnej i militarnej   Herf   2023-05-03
Czym jest “Status Quo” na Wzgórzu Świątynnym?   Hirsch   2022-06-24
Mesjasz i jego cudowna mikstura   Honig   2014-01-26
Nikt nie zawłaszczył Izraela. Po prostu nie jest tym, co jego pionierzy myśleli, że stworzyli.   Horovitz   2019-08-06
Dlaczego Izrael jest oceniany inaczej.Międzynarodowe wyzwania Jerozolimy   Horowitz   2023-04-21
Porozumienia z Oslo – jak zawiódł izraelski wywiad   i Yigal Carmon   2023-09-30
Zrozumieć oszczerstwo B’Tselem o “apartheidzie”   Ini   2021-02-05
Więcej niż cud: Izrael ma 75 lat    Jacoby   2023-04-27
„Samotny Izrael ”W czym „Economist” nieświadomie ma rację na temat państwa żydowskiego   Jacoby   2024-04-05
Izrael, Holocaust i błąd logiczny post hoc   Jacoby   2022-05-14
A co z żydowską NAKBĄ?   Jemini   2014-12-10
Sprawa Jerozolimy jest bardziej złożona niż myślisz   Julius   2022-10-18
Błędne przekonania o Żydach Mizrahijczykach i izraelskiej polityceOdpowiedź na artykuł Sama Shubego   Julius   2023-03-11
Kiedy zostanie zdyskredytowany mit o “szczęśliwym dhimmi”?   Julius   2021-09-27
Dlaczego Żydzi tak pospiesznie bronią swoich wrogów?   Julius   2021-10-16
Okrzyk ”Prawo powrotu” wyciszony przez pełną historię   Julius   2018-11-30
Kwestionowanie mitu o ”białym, kolonialnym” Izraelu   Julius   2019-06-05
Arabskie państwa roszczą sobie prawo do dziedzictwa po wygnanych Żydach   Julius   2019-12-09
Czterdzieści lat, od kiedy uciekła Victoria i 80 tysięcy innych   Julius   2019-11-29
Pokój z Jordania – nie wpadajcie w panikę   Kedar   2018-10-28
Mansour Abbas i libanizacja Izraela   Kedar   2021-04-11
Palestyńczycy, Izrael i koronawirus   Kemp   2020-05-11
Żydzi z przywilejem   Kerstein   2020-07-21
Krytyka oskarżenia Izraela o apartheid przez organizację B’Tselem   Kontorovich   2021-01-16
Dlaczego Netanjahu ma rację, chcąc zreformować wszechpotężny Sąd Najwyższy   Kontorovich   2023-02-06
Izrael, Palestyna i demokracja   Kontorovich   2013-12-20
Co dobre, a co złe dla Żydów i reszty świata?   Koraszewski   2021-03-01
Saeb Erekat - bohater palestyńskiej walki o pokój   Koraszewski   2020-11-08
Klauzula sumienia w Izraelu i w Polsce   Koraszewski   2022-12-30
W jakiej sprawie płonie Izrael?   Koraszewski   2023-07-26
Syjonizm humanistyczny, czyli dlaczego warto dostrzegać łajdactwo antysyjonizmu   Koraszewski   2021-11-24
List   Koraszewski   2014-01-08
Widmo krąży po Europie   Koraszewski   2023-07-21
O dalekim Izraelu raz jeszcze   Koraszewski   2023-08-24
Przerywając ciszę, by ujawnić zbrodnię   Koraszewski   2017-06-12
Pokój z widokiem na morderców   Koraszewski   2023-07-23
Pierwszy krok w kierunku pokoju?   Koraszewski   2020-08-18
Fenomen żydowskiego antysyjonizmu   Koraszewski   2019-03-22
 Kogo obchodzi Izrael?   Koraszewski   2017-05-09

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk