Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 21:48

« Poprzedni Następny »


Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe


Leo Igwe 2016-01-02

Rynek w Harare.
Rynek w Harare.

Powiedzenie, że “nie ma ateistów w okopach”, używa się jako argumentu przeciwko ateizmowi. Zgodnie z tym rozumowaniem w sytuacjach strachu, niebezpieczeństwa lub stresu ludzie zwracają się do Boga lub jakiejś wyższej istoty. Ten argument jest używany dla zdyskredytowania stanowiska ateistycznego i kwestionowania autentyczności i spójności bezbożnej postawy życiowej. Spójrzmy jednak na to z innej strony: niepewność, rozpacz i beznadzieja powodują, że ludzie szukają wyimaginowanej pomocy i wyimaginowanej interwencji od wyimaginowanych istot.

Jednak nie zawsze tak jest. Wielu niewierzących zachowuje swój brak wiary w boga niezależnie od tego, w jak tragicznej sytuacji mogą się znaleźć; odmawiają zmiany poglądów nawet w obliczu skrajnego przerażenia i stresu. W sytuacjach wojny lub konfliktu wielu ateistów nie widzi potrzeby nawrócenia się, tęsknoty za siłą nadnaturalną ani wyrażania wiary w siłę wyższą jako sposobu radzenia sobie z trudną lub niebezpieczną sytuacją.


Przy panujących warunkach ekonomicznych Zimbabwe można porównać do okopów. Według raportu BBC gospodarka kraju znajduje się w głębokim kryzysie. Bieda i bezrobocie są wszechobecne. W kraju panuje szalejąca inflacja, poważne braki żywności i paliwa. Załamanie się gospodarki kraju przypisuje się przymusowemu przejęciu przez reżim Mugabe farm komercyjnych, które były własnością białych. Codzienne życie jest walką.


Pytanie brzmi: czy w tym kraju są ateiści? Odpowiedź brzmi: tak. Ateiści istnieją w Zimbabwe, a co więcej, zaczęli organizować się, mobilizować, nawiązywać ze sobą kontakty, wszystko dzięki Internetowi. Rosnąca sieć ateistów w tym kraju jest wyraźnym świadectwem, że ateizm ma miejsce w życiu ludzi niezależnie od tego czy żyją w warunkach stresu, czy w komforcie; czy żyją w sytuacji konfliktu, czy prowadzą spokojne i bezpieczne życie.


Niedawno kontaktowałem się z dwojgiem działaczy ateistycznych w Zimbabwe, Danem i Jane, i opowiadali mi o wyzwaniu bycia ateistą we współczesnym Zimbabwe. Dan mieszka w stolicy kraju, Harare. Wychował się w religijnej rodzinie, ale przez ostatnie trzy lat uważa się za ateistę:

Otrzymałem wychowanie religijne, ale zawsze byłem ciekawski, zawsze chętny do kwestionowania i kiedy podrosłem i dowiedziałem się więcej, było mi coraz trudniej poważnie traktować religię. Dopiero kiedy on line zetknąłem się ze społecznościami sceptyków i racjonalistów, zacząłem w pełni identyfikować się jako ateista.

Nastanie Internetu wzmocniło nie-teistów, szczególnie w przyspieszeniu ich ujawnienia się. Przepływ informacji i wiedzy był wyzwoleniem dla ateistów w Afryce, bo dostarczył im idei podbudowujących ich wątpliwości. Internet dał ateistom tego regionu platformy do spotkań i kontaktów z ludźmi o podobnych poglądach. Chociaż społeczność wirtualna była pomocna, ateiści nadal stoją przed wyzwaniami w bezpośrednich kontaktach z ludźmi – przyjaciółmi i członkami rodziny – w swoim najbliższym otoczeniu. Dan opowiedział o kosztach społecznych identyfikowania się jako ateista w Zimbabwe:

Głównym wyzwaniem jest to, że otwarte identyfikowanie się jako ateista komplikuje wszelkiego rodzaju stosunki z ludźmi. Nie jest zabawna konieczność wyważania słów w każdej rozmowie, w jakiej uczestniczysz.


Panuje zdecydowany brak zrozumienia, czym jest ateizm. Większość ludzi nigdy nie rozważała możliwości porzucenia religii. Tak, są inni ateiści w Zimbabwe, fizycznie spotkałem się z dwoma, ale znam ponad dziesięciu innych z sieci. Współprowadzę stronę facebookową „Ateista w Zimbabwe”, która miała 95 „lajków”, kiedy ostatnio sprawdzałem, chociaż znaczna ich liczba jest od ateistów z innych krajów. Ale to pomaga, że mamy przestrzeń, w której możemy się spotykać, nawet jeśli jest to przestrzeń wirtualna. Na ile wiem, większość z nich nadal nie ujawnia się, podobnie jak ja.


Wątpię, by było fizycznie niebezpieczne publiczne identyfikowanie się w Zimbabwe jako ateista. Z pewnością nie widziałem ani nie słyszałem o niczym, co by prowadziło do takiego przekonania. Jednak istnieją poważne koszty społeczne związane z czymś takim. Mieszkańcy Zimbabwe są bardzo religijni, a przy tak złej gospodarce, jaka jest obecnie, stali się jeszcze bardziej religijni. Z pewnością nie jest trudno wyobrazić sobie człowieka, który traci przyjaciół i rodzinę, bo przyznał, że jest ateistą. Jest wystarczająco trudno być młodym bez dodawania do tego odrzucenia religii. Jestem uprzywilejowany, bo mam wielu przyjaciół, którzy rozumieją, choć sami są na ogół chrześcijanami, ale obecnie nie marzyłbym nawet o powiedzeniu tego członkom mojej rodziny.


Nie jest łatwo przewidzieć przyszłość ateizmu w Zimbabwe. Podejrzewam, że mamy przed sobą długą i trudną drogę. Najlepsze, na co możemy mieć nadzieję na krótką metę, to podniesienie poziomu wiedzy o ateizmie w szerszym społeczeństwie. Byłoby mniej szoku i strachu, gdyby było wiadomo, że istnieje alternatywa dla religii.

Jednak szerzenie wiedzy, że istnieje alternatywa dla religii, musi zmagać się z indoktrynacją grup religijnych przekonujących, że żadna taka alternatywna nie istnieje i że albo człowiek wierzy w boga, albo jest potępiony. Jane, która także mieszka w Harare, została wychowana jako chrześcijanka, ale została ateistką, kiedy miała 17 lat. Do ateizmu skłoniło ją czytanie Biblii. „Sama Biblia mnie odwróciła od religii” – mówi. Ten “bolesny” proces porzucania wiary chrześcijańskiej zaszedł dlatego, że czytając Biblię zauważyła “wiele rzeczy sprzecznych i kompletnie nonsensownych”.  Uwielbiała także naukę i uznała twierdzenia naukowe za bardziej przekonujące niż doktryny religijne lub biblijne. Podobnie jak Dan mówi o kosztach społecznych otwartego przyznania się do ateizmu we współczesnym Zimbabwe:

No cóż, bycie ateistą jest tu dość rzadkie. Mówię o tym otwarcie do wszystkich poza członkami mojej rodziny, żeby uniknąć dramatu. Myślę, że jest to bardziej kwestia opinii, jaką dostaniesz, niż niebezpieczeństwa. Szczerze mówiąc, większość ludzi jest religijna i nikt z tych ateistów, których znam, nie miał problemów z powodu ateizmu. Oczywiście, ateizm jest uważany za coś złego.

Jane mówi, że ateizm nie jest tematem otwarcie dyskutowanym w kraju i sądzi, że wyciszony głos ateizmu wynika z panującej sytuacji ekonomicznej:

Kryzys ekonomiczny zdecydowanie zapełnia kościoły. Zimbabweańczycy uwielbiają “cuda”. Jako ateistka w tym kraju widzę, że moja opinia jest niepożądana i nieistotna, ale, szczerze, mam inne rzeczy do roboty. Więc nie bardzo o to dbam. Żyję i pozwalam żyć.

W całym regionie ateiści często czują się całkiem bezradni wobec przytłaczającego wpływu wiary religijnej, szczególnie skutków chrześcijaństwa i islamu. Religia i polityka są tak zmieszane, że ateiści są wypchnięci na margines społeczny i polityczny. Wielu ludzi sądzi, że nie ma przyszłości dla ateizmu w tym regionie i że otwarte i publiczne mówienie o swojej niewierze w Boga lub Allaha stanowi niepotrzebne ryzyko. Wielu ateistów w Afryce pozostaje więc w ukryciu i nadal płacą religii daninę pustych słów. Udawanie religijności opóźnia jednak wyłonienie się energicznego ateizmu w regionie. Wyrządza wielkie szkody sprawie przebudzenia ateizmu w Afryce.


Ważne jest przypomnienie, że wiele krajów w świecie zachodnim stało kiedyś przed podobnymi wyzwaniami ekonomicznymi, które pchają mieszkańców Zimbabwe, a w rzeczywistości wielu ludzi w całej Afryce do kościołów, meczetów i domów duchownych. Ateiści w tych krajach nie poddali się jednak religijnemu lub teistycznemu dyktatowi. Odważali się otwarcie wyrażać swoje wątpliwości i naprawdę pokazywali słowem i czynem, że istnieją ateiści w okopach. Historia mówi nam, że ich kampania opłaciła się i przyczyniła do Odrodzenia i Oświecenia w świecie zachodnim.


Ateiści w Zimbabwe nie powinni więc rozpaczać ani ustawać w kampanii o otwarte, świeckie, wolnomyślne społeczeństwo. Nie powinni sądzić, że ich poglądy nie mają znaczenia dla ich kraju i jego przyszłości. Zamiast tego, powinni dążyć do trzymania płomienia ateizmu, sceptycyzmu i świeckości przy życiu, mimo wszystkich przeciwności.


I kiedy ateiści w Zimbabwe próbują, by ich głosy było słychać, próbują organizować się i mobilizować dla szerzenia świeckich wartości, grupy ateistyczne w innych częściach świata powinny wyciągnąć do nich rękę i okazać wsparcie i solidarność.


The challenge of atheism in contemporary Zimbabwe

Butterflies&Wheels, 8 listopada 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk