Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 17:10

« Poprzedni Następny »


Uchodźcy z katolickiego świata


Andrzej Koraszewski 2015-09-25

Papież Franciszek w Białym Domu (Foto: Stephen Crowley/The New York Times)
Papież Franciszek w Białym Domu (Foto: Stephen Crowley/The New York Times)

Papieża Franciszka powitano w Ameryce z fanfarami. W środę 23 września przyjęto go hucznie w Białym domu, w czwartek, jako pierwszy papież w historii przemawiał w amerykańskim Kongresie, piątek zarezerwowany na wystąpienie przed Zgromadzeniem Ogólnym ONZ.

Wizyta papieża w Ameryce skłania do kilku refleksji na temat biedy, uchodźców i religii. Prasa amerykańska prezentuje tę wizytę jako „podróż w obronie sprawiedliwości”. Papież Franciszek występuje głównie przeciw biedzie, ociepleniu i kapitalizmowi. Wygląda na to, że większość odprawionych w USA papieskich mszy jest w języku hiszpańskim. Nic dziwnego, uciekinierzy z katolickiego świata stanowią już znaczną część amerykańskich katolików. Przybysze z Ameryki Łacińskiej zaczynają poważnie zmieniać skład demograficzny USA.

 

Jak powszechnie wiadomo, Kościół katolicki bezgranicznie kocha ubogich. Ubodzy wydają się jednak preferować paskudny, protestancki kapitalizm, więc ponad trzy tysiące kilometrów zasieków i płotów na długiej granicy z Meksykiem nieudolnie chroni chciwy świat konsumeryzmu przed przybyszami z świata miłości ubogich.      

 

Arcybiskup Los Angeles, José H. Gómez, mówił na marginesie tej wizyty między innymi:

„Etniczny skład wiernych zmienia się, punkt ciężkości i wpływów w Kościele [amerykańskim] zmienia się z wschodu na zachód i z północy na południe. [...] Papież zdaje sobie z tego sprawę. Wie, że oblicze Kościoła się zmienia, zna dziedzictwo hiszpańskiego katolicyzmu ze swojego kraju i wie jak ważni są hiszpańskojęzyczni wierni dla przyszłości Kościoła [w Ameryce]”.

Jak pisze w NYT Laurie Goodstein, z 68 milionów zarejestrowanych w USA katolików jedną trzecią stanowią przybysze z Ameryki Łacińskiej. Nie  jest to cała prawda, bo bardzo wielu nielegalnych imigrantów nie rejestruje się w parafiach z obawy przed deportacją z USA, równocześnie w ostatnich latach bardzo wielu katolików przestało chodzić do kościoła w związku z niekończącymi się skandalami. (Nie można wykluczyć, że hiszpańskojęzyczni wierni to raczej połowa niż jedna trzecia amerykańskich katolików. Lwia część chrztów w kościołach to dzieci imigrantów, głównie hiszpańskojęzycznych.) Siłą rzeczy zmienia się również skład kleru i hierarchii kościelnej. Coraz więcej księży jest jednak z importu, ponieważ nowych powołań jest w samych Stanach jak na lekarstwo. 

 

Wielu (również amerykańskich) katolików upatruje w papieżu Franciszku „odnowiciela Kościoła” i wyraża nadzieję, że ten papież zmniejszy przepaść między konserwatywną wizją moralności nauczaną przez Kościół, a poglądami większości wiernych. Papież Franciszek faktycznie mówi wiele rzeczy nowych, jednak przyczyn tak silnej obecności uciekinierów z katolickiego świata (mimo tak pilnie strzeżonych granic) nie rozważa, a co więcej wydaje się proponować paskudnemu kapitalistycznemu światu jakąś nową wersję katolickiego komunizmu.       

 

Laicyzacja dotyka również amerykańskich katolików hiszpańskojęzycznych, uczestnictwo w mszach spada, sakramenty są lekceważone. Laurie Goodstein cytuje księdza Jesusa Reynagę, który mówi, że w konfesjonale trudno namówić grzeszników, żeby mówili tylko o swoich grzechach, a nie o swoich problemach. 

 

Uciekinierzy z katolickiego świata mają kłopoty z integracją w demokratycznym świecie. Ciekawym wskaźnikiem jest edukacja, a w szczególności pozycja różnych grup etnicznych w nauce. Długo narzekano na nadreprezentację Żydów w wolnych zawodach i na uniwersytetach. Obecnie obserwujemy w Ameryce ogromną falę studentów, badaczy i wybitnych naukowców będących imigrantami z Chin, Japonii, Korei Południowej, Wietnamu, czy z Indii i nadal nieproporcjonalnie mało z Ameryki Łacińskiej.        

 

Jaką rolę odgrywa tu religia i oparta na tej religii kultura? Dawniej szukano odpowiedzi na to pytanie w badaniach, dziś badacze unikają tak drażliwych pytań. To co widzimy, to że ludzie uciekający od biedy w swoich katolickich krajach, tworzą getta biedy w Ameryce i mają problemy ze zrozumieniem, że edukacja dzieci jest najlepszą strategią do zapewnienia im lepszego życia w nowym świecie. Wysyłają swoje dzieci do religijnych szkół z hiszpańskim jako językiem wykładowym, zamykają się we własnym świecie, zazdrośnie strzegą przywiezionej ze sobą tożsamości i mentalności, własnej, swoich dzieci i sąsiadów.


Papież Franciszek rozmawiający w Hawanie z Fidelem Castro 20 września 2015 (BBC wideo, zrzut z ekranu)
Papież Franciszek rozmawiający w Hawanie z Fidelem Castro 20 września 2015 (BBC wideo, zrzut z ekranu)

Papież Franciszek w swojej misji walki z biedą wydaje się utrwalać to nieszczęście. Do Ameryki jechał przez Kubę, gdzie porozmawiał ze schorowanym Fidelem Castro. Latem ubiegłego roku, w wywiadzie dla włoskiej gazety, papież powiedział, że :”Komuniści ukradli nasz sztandar. Sztandarem biednych jest chrześcijaństwo. Ubóstwo jest samym jądrem Ewangelii.”

 

Historia gospodarki pokazuje, że reformy wolnorynkowe wyciągnęły setki milionów ubogich z głodu i biedy, czego od dwóch tysiącach lat w żaden sposób nie da się powiedzieć o ewangelizacji. Papież Franciszek nie traci jednak nadziei. Na Kubie wspomniał o potrzebie wolności religijnej, ale jak się wydaje, nie wspomniał o uwięzionych z okazji jego przyjazdu opozycjonistach, ani o tych, którzy gniją w kubańskich więzieniach od lat, nie domagał się spotkania z dysydentami, nie domagał się zmiany systemu gospodarczego, tak żeby ubodzy mieli nieco więcej materialnych korzyści ze swojej pracy.  (Przesadziłem, papież powiedział, że chciałby uściskać tych, których nie miał okazji spotkać, co może być interpretowane, jako bardzo parlamentarna krytyka kubańskiego rządu.)       

 

Jak się wydaje, papież wypowiedział wojnę globalnemu ociepleniu, kapitalizmowi, materializmowi, egoizmowi i innym nieszczęściom. Fakt, że mówi teraz o tym wszystkim w Ameryce (do której tak bardzo chcą się dostać mieszkańcy katolickich krajów Ameryki Południowej i nie tylko), fakt, że ci, którym udało się legalnie lub nielegalnie porzucić katolickie ojczyzny, mają astronomiczne problemy z korzystaniem z wolności, powinien być przedmiotem codziennej refleksji polityków, analityków i badaczy.


Stosunkowo najlepsza monografia, która pokazuje jak wielką kulę u nogi wiozą w bagażu imigranci z katolickich krajów, to wydana w latach 1918-1920 praca Floriana Znanieckiego i Williama I. Thomasa The Polish Peasant in Europe and America („Polski chłop w Europie i Ameryce” – polskie wydanie ukazało się dopiero w 1976 roku). Pięciotomowe dzieło było znakomitym studium pokazującym jak uciekający od ubóstwa polscy chłopi pozostawali w Ameryce pod ścisłym nadzorem księży i polonijnej społeczności, zachowując mentalność polskiej feudalnej wsi, ignorując szanse integracji i rozwoju. Ci przybysze z Polski stawali się nie tyle Amerykanami co polskimi Amerykanami, ludźmi, którzy przenieśli swój polski zaścianek za ocean.


Praca dotyczy głównie Polaków, którzy przybyli w końcu XIX wieku i na początku XX wieku do Chicago. Do dziś ich potomkowie stanowią sporą część mieszkańców tego miasta, a jednak odnosi się wrażenie, że w amerykańskim życiu akademickim częściej spotyka się polskich imigrantów z późniejszej emigracji, którzy nigdy nie wpadli w pułapkę imigranckiego getta.


Amerykańskie uniwersytety są dziś najbardziej wielokulturową społecznością pod słońcem. Nikt nie odważa się robić takich badań, ale nawet pobieżne obserwacje pokazują, że różne grupy etniczne i religijne mają odmienne modele sukcesu, a niektóre grupy mają wyraźnie zwiększone trudności integracyjne. Masowa imigracja polskich chłopów do Chicago na przełomie XIX i XX wieku, prowadząc do powstawania dużych enklaw pozwalających na konserwowanie kultury religijnej i narodowej przez zamknięte środowiska, umożliwiała dalsze blokowanie rozwoju ludzkiego potencjału również w świecie, który dostarczał zupełnie nowych możliwości. Polskim imigrantom w Ameryce z książek miała wystarczać książeczka do nabożeństwa wydrukowana w języku przodków.


Nawet pobieżny ogląd amerykańskich publikacji naukowych pozwala na postawienie hipotezy, że dzisiejsi amerykańscy imigranci z krajów Ameryki Łacińskiej zasługują na podobną monografię.


Dobra papieska rada, by zabrać bogactwo jednym i dać innym, nie wydaje się być dobrą radą, chociaż zapewne płynie z dobrego serca i z pewnością pozwala zarobić dziennikarskiej braci. Jednak nie tylko należy wątpić, czy zmniejszy liczbę ubogich, ale można zasadnie podejrzeć, że niejednemu drogę do wyjścia z ubóstwa utrudni.                          


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk