Prawda

Wtorek, 14 maja 2024 - 18:43

« Poprzedni Następny »


Turcja: ucieczka od religii?


Uzay Bulut 2019-09-25

Badanie z 2018 roku ujawnia, że przez ostatnie dziesięć lat, nastąpił spadek o 4% - z  55% do 51% -- liczby ludzi w Turcji, którzy definiują się jako „religijni” a niewierzący stali się „bardziej widoczni”. (Zdjęcie: iStock)
Badanie z 2018 roku ujawnia, że przez ostatnie dziesięć lat, nastąpił spadek o 4% - z  55% do 51% -- liczby ludzi w Turcji, którzy definiują się jako „religijni” a niewierzący stali się „bardziej widoczni”. (Zdjęcie: iStock)

wywiadzie radiowym z 23 lipca 2019 Temel Karamollaoğlu – przewodniczący islamistycznej partii opozycyjnej Turcji, Felicity – oskarżył rządzącą partię Sprawiedliwość i Rozwój (AKP) tureckiego prezydenta, Recepa Tayyip Erdoğana, o odpychanie młodych ludzi, szczególnie z religijnych rodzin, od islamu ku deizmowi, wierze w jakiegoś nieinterweniującego stwórcę lub boga natury.


Wydaje się, że Karamollaoğlu ma rację, przynajmniej w sprawie rosnącej liczby młodych Turków, którzy nie uważają się dłużej za „religijnych” muzułmanów.


Badanie  z 2018 roku przeprowadzone przez czołową turecką firmę sondażową, KONDA, ujawnia, że przez ostatnie dziesięć lat, nastąpił spadek o 4% - z  55% do 51% -- liczby ludzi w Turcji, którzy definiują się jako „religijni”, a niewierzący stali się „bardziej widoczni”.


Jednym z przykładów tej „widoczności” było założenie we wrześniu 2018 roku w Stambule „Towarzystwa deistów”.  Podczas ceremonii otwarcia Towarzystwa jego przewodniczący, Özcan Pali powiedział:

"Ponieważ nie należymy do żadnej religii, naraziliśmy się na ciężkie obelgi. Nasza godność została obrażona. Przywódcy rządu nawet nazywali nas „zboczeńcami”. Przede wszystkim, jesteśmy jak ‘Adam i Ewa’. Tak samo jak oni nie należymy do żadnej religii. Oni nie mieli księgi świętej, religii, proroka. Oni tylko wierzyli w Boga. Jesteśmy jak oni. Jeśli nazywają nas zboczeńcami, to nazywają także Adama i Ewę zboczeńcami”.  

Ponieważ rząd AKP Erdoğana przez 17 lat sprawowania władzy, wzmacniał islamizację systemu edukacyjnego i programów szkolnych, nie jest być może zaskakujące, że Pali i jego koledzy doznają słownych napaści ze strony politycznego establishmentu. Trzeba jednak zaznaczyć, że starania Erdoğana, by stworzyć "pobożne pokolenia" muzułmanów przez założenie licznych, finansowanych przez państwo religijnych szkół Imama Hatipa, mogło nie odnieść pożądanych rezultatów.


Debata o tym, czy turecka konserwatywna młodzież  coraz bardziej dystansuje się od religii i przyjmuje deizm lub ateizm, nasiliła się w marcu 2018 roku po tym, jak profesor İhsan Fazlıoğlu, wykładowca na uniwersytecie Medeniyet w Stambule, uczestniczył w panelu dyskusyjnym, gdzie powiedział:

"Od [zeszłego lata], siedemnaście studentek w chustach na głowach, które identyfikują się jako ateistki, przyszło do mojego gabinetu i [powiedziały mi, że] powodem [ich ateizmu] są działania ludzi, którzy mówią, że reprezentują religię. To jest bardzo poważne. Jeśli nie przeciwstawimy się tym twierdzeniom, będziemy [w zupełnie innej rzeczywistości] za 30 lat”.

W miesiąc później, w kwietniu 2018 roku, uczestnicy warsztatów "Młodzież i wiara" – organizowanych  przez Prowincjonalny Urząd Edukacji w Konya w obecności 50 nauczycieli  islamskich szkół Imama Hatipa – doszli do wniosku, że wielu uczniów w tych szkołach skłania się ku deizmowi z powodu niespójności w nauczaniu religii. Nauczyciele powiedzieli także, że wielu uczniów szkół Imama Hatipa pyta dlaczego, na przykład, Bóg nie zapobiega złu na świecie.


W następstwie tych warsztatów Erdoğan podczas zebrania AKP  podobno udzielił nagany ministrowi edukacji, Ismetowi Yilmazowi, za szerzenie się deizmu w państwowych szkołach. W odpowiedzi Yilmaz próbował zdyskredytować te warsztaty i zaprzeczył, by narastał deizm.


Szef finansowanego przez rząd Diyanet (Urzędu ds. Religijnych Turcji), Ali Erbaş, także odrzucił te oskarżenia: „Żaden z członków naszego narodu nigdy nie dałby wiary takiej zboczonej, zabobonnej mentalności – powiedział, odnosząc się do deizmu. - Niech nikt nie szkaluje naszego narodu i naszej młodzieży”.


W odpowiedzi Stowarzyszenie Ateizmu z Stambułu wydało oświadczenie, w którym mówi, między innymi:

"Jest całkowicie nie do przyjęcia, że ateiści, którzy już są wykluczani przez społeczeństwo, są obrażani przez władze rządowe, izolowani przez nie od społeczeństwa, atakowani i nawet ustawiani w tej samej kategorii co terroryści! Ze smutkiem potępiamy tę mentalność, która próbuje wykluczyć, gardzić i niszczyć obywateli z powodu ich religijnych lub filozoficznych poglądów za pomocą takich obraźliwych wypowiedzi!”

Selin Özkohen, przewodnicząca Stowarzyszenia Ateistów wyjaśniła niedawno wzrost krytycznych postaw Turków wobec wiary religijnej jako efekt „rewolucji informatycznej”:

"Meczety i kościoły w twojej dzielnicy nie są już dłużej jedynym źródłem informacji… Możesz natychmiast przetłumaczyć źródła w innym języku na własny język i przeczytać je. Możesz natychmiast uzyskać informacje o najróżniejszych sytuacjach. Na ogół ateiści stają się ateistami przez badanie i kwestionowanie źródeł. Oczywiście, naciski społeczne i sytuacja w kraju są także [ważnymi] elementami, ale są one tylko elementami, które rozpoczynają kwestionowanie religii.   


W Turcji wyłonił się niedawno płytki rodzaj konserwatyzmu i wielu ludzi wydaje się bliskich religii tylko na pokaz, tylko z powodu mentalności stada. Ta sytuacja powoduje, że wielu ludzi pyta: ‘Czy o tym jest moja religia?’ albo mówią: ‘Jeśli to jest religia, to ja wychodzę’”

"Religia jaką [turecki] rząd stara się ’narzucić’ społeczeństwu, jest emocjonalnie niezadowalająca: jest pozbawiona miłości” – powiedział Gatestone profesor Murat Belge, kierujący wydziałem literatury porównawczej uniwersytetu Bilgi w Stambule.


Yasin Ceylan, emerytowany profesor filozofii z Bliskowschodniego Uniwersytetu Technicznego w Ankarze i specjalista islamskiej historii, powiedział, że jest "normalne, że deizm wzrasta wśród tureckiej młodzieży” i kontynuował:

"Islam nie szuka szczęścia na tym świecie; dąży do szczęścia w życiu następnym… Widzi ten świat jako tymczasowy. …  Islam nie dąży do ustanowienia… cywilizacji zachodniego typu. W cywilizacji Zachodu jest nauka, sztuka, literatura, zamożność, radość i poezja… Islam nie ma wizji takiego społeczeństwa. Twierdzę, że bez szczęścia na tym świecie sukces nie jest możliwy. I bez szczęścia nie ma moralności. Nieszczęśliwi ludzie nie mogą być moralni. Nie potrafią kochać… Nie ma solidarności między tymi, którzy są nieszczęśliwi”.  

Ceylan twierdził, że dla pojawienia się „oświecenia” w świecie muzułmańskim,

"Islam powinien... porzucić swoje globalistyczne roszczenia. Religia powinna przestać być czynnikiem w sferze publicznej, przejść do sfery osobistej i być ograniczona do indywidualnej wolnej woli i stylu życia”.

Jednak, kończy Ceylan, to nie stanie się samo: muzułmańscy uczeni „nie będą mieli odwagi powiedzenia: ‘Zróbmy coś; XIV wiek bardzo różnił się od dzisiejszego życia. Stwórzmy syntezę obu epok’. Nowoczesność narzuci się [światu muzułmańskiemu] i islam siłą zostanie zepchnięty do strefy osobistego wyboru”.


Turkey: Religious Backlash?

Gatestone Institute, 12 września 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Uzay Bulut

Turecka publicystka, mieszkająca obecnie w Stanach Zjednoczonych.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Turcja: ucieczka od religii? Marek 2019-09-29


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk