Prawda

Czwartek, 28 marca 2024 - 23:04

« Poprzedni Następny »


Turcja: ucieczka od religii?


Uzay Bulut 2019-09-25

Badanie z 2018 roku ujawnia, że przez ostatnie dziesięć lat, nastąpił spadek o 4% - z  55% do 51% -- liczby ludzi w Turcji, którzy definiują się jako „religijni” a niewierzący stali się „bardziej widoczni”. (Zdjęcie: iStock)
Badanie z 2018 roku ujawnia, że przez ostatnie dziesięć lat, nastąpił spadek o 4% - z  55% do 51% -- liczby ludzi w Turcji, którzy definiują się jako „religijni” a niewierzący stali się „bardziej widoczni”. (Zdjęcie: iStock)

wywiadzie radiowym z 23 lipca 2019 Temel Karamollaoğlu – przewodniczący islamistycznej partii opozycyjnej Turcji, Felicity – oskarżył rządzącą partię Sprawiedliwość i Rozwój (AKP) tureckiego prezydenta, Recepa Tayyip Erdoğana, o odpychanie młodych ludzi, szczególnie z religijnych rodzin, od islamu ku deizmowi, wierze w jakiegoś nieinterweniującego stwórcę lub boga natury.


Wydaje się, że Karamollaoğlu ma rację, przynajmniej w sprawie rosnącej liczby młodych Turków, którzy nie uważają się dłużej za „religijnych” muzułmanów.


Badanie  z 2018 roku przeprowadzone przez czołową turecką firmę sondażową, KONDA, ujawnia, że przez ostatnie dziesięć lat, nastąpił spadek o 4% - z  55% do 51% -- liczby ludzi w Turcji, którzy definiują się jako „religijni”, a niewierzący stali się „bardziej widoczni”.


Jednym z przykładów tej „widoczności” było założenie we wrześniu 2018 roku w Stambule „Towarzystwa deistów”.  Podczas ceremonii otwarcia Towarzystwa jego przewodniczący, Özcan Pali powiedział:

"Ponieważ nie należymy do żadnej religii, naraziliśmy się na ciężkie obelgi. Nasza godność została obrażona. Przywódcy rządu nawet nazywali nas „zboczeńcami”. Przede wszystkim, jesteśmy jak ‘Adam i Ewa’. Tak samo jak oni nie należymy do żadnej religii. Oni nie mieli księgi świętej, religii, proroka. Oni tylko wierzyli w Boga. Jesteśmy jak oni. Jeśli nazywają nas zboczeńcami, to nazywają także Adama i Ewę zboczeńcami”.  

Ponieważ rząd AKP Erdoğana przez 17 lat sprawowania władzy, wzmacniał islamizację systemu edukacyjnego i programów szkolnych, nie jest być może zaskakujące, że Pali i jego koledzy doznają słownych napaści ze strony politycznego establishmentu. Trzeba jednak zaznaczyć, że starania Erdoğana, by stworzyć "pobożne pokolenia" muzułmanów przez założenie licznych, finansowanych przez państwo religijnych szkół Imama Hatipa, mogło nie odnieść pożądanych rezultatów.


Debata o tym, czy turecka konserwatywna młodzież  coraz bardziej dystansuje się od religii i przyjmuje deizm lub ateizm, nasiliła się w marcu 2018 roku po tym, jak profesor İhsan Fazlıoğlu, wykładowca na uniwersytecie Medeniyet w Stambule, uczestniczył w panelu dyskusyjnym, gdzie powiedział:

"Od [zeszłego lata], siedemnaście studentek w chustach na głowach, które identyfikują się jako ateistki, przyszło do mojego gabinetu i [powiedziały mi, że] powodem [ich ateizmu] są działania ludzi, którzy mówią, że reprezentują religię. To jest bardzo poważne. Jeśli nie przeciwstawimy się tym twierdzeniom, będziemy [w zupełnie innej rzeczywistości] za 30 lat”.

W miesiąc później, w kwietniu 2018 roku, uczestnicy warsztatów "Młodzież i wiara" – organizowanych  przez Prowincjonalny Urząd Edukacji w Konya w obecności 50 nauczycieli  islamskich szkół Imama Hatipa – doszli do wniosku, że wielu uczniów w tych szkołach skłania się ku deizmowi z powodu niespójności w nauczaniu religii. Nauczyciele powiedzieli także, że wielu uczniów szkół Imama Hatipa pyta dlaczego, na przykład, Bóg nie zapobiega złu na świecie.


W następstwie tych warsztatów Erdoğan podczas zebrania AKP  podobno udzielił nagany ministrowi edukacji, Ismetowi Yilmazowi, za szerzenie się deizmu w państwowych szkołach. W odpowiedzi Yilmaz próbował zdyskredytować te warsztaty i zaprzeczył, by narastał deizm.


Szef finansowanego przez rząd Diyanet (Urzędu ds. Religijnych Turcji), Ali Erbaş, także odrzucił te oskarżenia: „Żaden z członków naszego narodu nigdy nie dałby wiary takiej zboczonej, zabobonnej mentalności – powiedział, odnosząc się do deizmu. - Niech nikt nie szkaluje naszego narodu i naszej młodzieży”.


W odpowiedzi Stowarzyszenie Ateizmu z Stambułu wydało oświadczenie, w którym mówi, między innymi:

"Jest całkowicie nie do przyjęcia, że ateiści, którzy już są wykluczani przez społeczeństwo, są obrażani przez władze rządowe, izolowani przez nie od społeczeństwa, atakowani i nawet ustawiani w tej samej kategorii co terroryści! Ze smutkiem potępiamy tę mentalność, która próbuje wykluczyć, gardzić i niszczyć obywateli z powodu ich religijnych lub filozoficznych poglądów za pomocą takich obraźliwych wypowiedzi!”

Selin Özkohen, przewodnicząca Stowarzyszenia Ateistów wyjaśniła niedawno wzrost krytycznych postaw Turków wobec wiary religijnej jako efekt „rewolucji informatycznej”:

"Meczety i kościoły w twojej dzielnicy nie są już dłużej jedynym źródłem informacji… Możesz natychmiast przetłumaczyć źródła w innym języku na własny język i przeczytać je. Możesz natychmiast uzyskać informacje o najróżniejszych sytuacjach. Na ogół ateiści stają się ateistami przez badanie i kwestionowanie źródeł. Oczywiście, naciski społeczne i sytuacja w kraju są także [ważnymi] elementami, ale są one tylko elementami, które rozpoczynają kwestionowanie religii.   


W Turcji wyłonił się niedawno płytki rodzaj konserwatyzmu i wielu ludzi wydaje się bliskich religii tylko na pokaz, tylko z powodu mentalności stada. Ta sytuacja powoduje, że wielu ludzi pyta: ‘Czy o tym jest moja religia?’ albo mówią: ‘Jeśli to jest religia, to ja wychodzę’”

"Religia jaką [turecki] rząd stara się ’narzucić’ społeczeństwu, jest emocjonalnie niezadowalająca: jest pozbawiona miłości” – powiedział Gatestone profesor Murat Belge, kierujący wydziałem literatury porównawczej uniwersytetu Bilgi w Stambule.


Yasin Ceylan, emerytowany profesor filozofii z Bliskowschodniego Uniwersytetu Technicznego w Ankarze i specjalista islamskiej historii, powiedział, że jest "normalne, że deizm wzrasta wśród tureckiej młodzieży” i kontynuował:

"Islam nie szuka szczęścia na tym świecie; dąży do szczęścia w życiu następnym… Widzi ten świat jako tymczasowy. …  Islam nie dąży do ustanowienia… cywilizacji zachodniego typu. W cywilizacji Zachodu jest nauka, sztuka, literatura, zamożność, radość i poezja… Islam nie ma wizji takiego społeczeństwa. Twierdzę, że bez szczęścia na tym świecie sukces nie jest możliwy. I bez szczęścia nie ma moralności. Nieszczęśliwi ludzie nie mogą być moralni. Nie potrafią kochać… Nie ma solidarności między tymi, którzy są nieszczęśliwi”.  

Ceylan twierdził, że dla pojawienia się „oświecenia” w świecie muzułmańskim,

"Islam powinien... porzucić swoje globalistyczne roszczenia. Religia powinna przestać być czynnikiem w sferze publicznej, przejść do sfery osobistej i być ograniczona do indywidualnej wolnej woli i stylu życia”.

Jednak, kończy Ceylan, to nie stanie się samo: muzułmańscy uczeni „nie będą mieli odwagi powiedzenia: ‘Zróbmy coś; XIV wiek bardzo różnił się od dzisiejszego życia. Stwórzmy syntezę obu epok’. Nowoczesność narzuci się [światu muzułmańskiemu] i islam siłą zostanie zepchnięty do strefy osobistego wyboru”.


Turkey: Religious Backlash?

Gatestone Institute, 12 września 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Uzay Bulut

Turecka publicystka, mieszkająca obecnie w Stanach Zjednoczonych.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Turcja: ucieczka od religii? Marek 2019-09-29


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 900 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy ateizm   Koraszewski   2013-11-16
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Opowieść o religijnym odwróceniu   Joseph   2014-01-06
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Nie - dla umiłowania cierpienia   Kuhlenbeck   2014-01-07
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Dziedzictwo nietolerancji   Shahid   2014-01-12
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
O modlitwie i petycji   Gogineni   2014-01-13
List otwarty do boga islamu   Imani   2014-01-17
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
O źródłach autocenzury   Nasreen   2014-01-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
No i wydało się...   Kruk   2014-02-04
Strzelanie zza pleców Boga   Koraszewski   2014-02-06
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Święta glina   Hili   2014-02-14
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Jajecznica   Kruk   2014-02-27
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Długi ateistów   Koraszewski   2014-03-03
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Życie seksualne wczoraj i dziś   Koraszewski   2014-03-11
Testowanie hipotezy Boga   Stenger   2014-03-11
Szkoły nie są polem bitwy religii!   Gogineni   2014-03-13
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Wyrafinowana teologia szyicka   Taheri   2014-03-19
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Zegarek na wrzosowisku   Ferus   2014-03-26
O nadziei w tym i owym   Koraszewski   2014-03-27
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Humanizm ewolucyjny   Ferus   2014-04-09
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Rozprawa między panem, zupą i szatanem   Kruk   2014-04-18
Kult Cargo   Szczęsny   2014-04-20
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Niemago rejestruje swój związek   Kruk   2014-05-04
Ponad dobrem i złem   Ferus   2014-05-05
Recykling sił nadprzyrodzonych   Koraszewski   2014-05-22
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
O kamiennych tablicach i nieco sfałszowanych zwojach   Szczęsny   2014-06-03
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Kiedy być “ekumenicznym” – a kiedy nie   Tsalic   2014-06-16
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Ekumeniczna nienawiść   Koraszewski   2014-06-26
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Manifest ateisty   Harris   2014-06-27
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Socjologia sekularyzmu   Koraszewski   2014-07-02
To nie okupacja, to islam   Greenfield   2014-07-05
Wiara szukająca ucieczki   Koraszewski   2014-07-14
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Nauka Biblii i praktyki religijne   Twain   2014-07-27
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Segregowanie uczniów według wyznania jest złym pomysłem   Ridley   2014-08-01
Osaczeni   Rushdie   2014-08-05
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Myśli i materia   Stenger   2014-08-31
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Marsz lunatyków do Armagedonu   Harris   2014-09-13
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Wolność słowa w Yale   Koraszewski   2014-09-18
Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk