Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 22:21

« Poprzedni Następny »


Islamizm nie jest islamem


Qanta Ahmed 2015-09-21

Charee Stanley
Charee Stanley

Twierdząc, że serwowanie alkoholu pasażerom samolotu gwałci jej wiarę islamską, Charee Stanley, stewardessa ExpressAir i nowo nawrócona muzułmanka, złożyła skargę o dyskryminacji w Komisji Równych Szans Zatrudnienia.

Mnie, praktykującą muzułmankę, która dobrze zna zarówno świecki Zachód, jak i Islamskie Królestwo Arabii Saudyjskiej, niepokoi ta bezczelna próba, w niesmaczny sposób udająca walkę o zachowanie wolności religijnej, a będąca żądaniem uprzywilejowania i dominacji kulturowej, co jest stanowiskiem unikatowo islamistycznym, nie zaś islamskim.


Interpretacja wiary islamskiej według tej stewardessy wymaga, by świeckie
miejsce pracy przystosowało się do jej dosłownej (i nieścisłej) interpretacji jej nowoprzyjętej wiary. Wychodzi to poza granice „wolności religijnej”. Coraz częściej takie wdzieranie się w sferę publiczną w nie-muzułmańskim świecie charakteryzuje nasze doświadczenie nie tyle islamu, ale islamizmu. Niedawnym przykładem jest zaskakująca decyzja Orlando International Airport dostarczenia odrębnego miejsca kontemplacji, mimo że
lotnisko już ma miejsce poświęcone modlitwom i praktykom religijnym dla wyznawców wszystkich wiar.


Islamistyczna dominacja kulturowa i uprzywilejowanie jej w stosunku do innych kultur, włącznie z kulturą świecką, jest niepokojącym zjawiskiem. Odmowa zgody na te żądania, włącznie z odmową prawną, wywołuje fałszywe oskarżenie o islamofobię, którym zastraszą pracodawców i nie-muzułmańskich współpracowników, a także pluralistycznych muzułmańskich pracodawców i pracowników. Co gorsza, oskarżenia o islamofobię wzmacniają determinację islamistów, by wpychać narrację o „islamie oblężonym”, która jest integralna dla islamistycznego światopoglądu i inspiruje wiele islamistycznej gorącej i zimnej wojny z sekularyzmem.


 Islam z pewnością jasno mówi o zakazie alkoholu — to jest, konsumpcji alkoholu. Ta reguła religijna może być restrykcyjna, szczególnie, kiedy islam nie jest poprawnie rozumiany, jak tak często się dzieje, nie tylko w świecie nie-muzułmańskim (w tym wypadku, pracodawca), ale najczęściej przez samych muzułmanów (stewardessę).


Islam nie jest wyjątkiem wśród wyznań, zakazując użycia pewnych substancji. Istnieje wiele prac badających rolę i wpływ rytualnej czystości w religii. Oznaczanie substancji jako czystych i nieczystych, dozwolonych i zakazanych występuje we wszystkich społeczeństwach i opisali to antropolodzy. Przez tysiąclecia służyło jako metoda porządkowania i racjonalizowania społeczeństwa.


Muzułmanie zgadzają się, że islam wyraźnie określa alkohol jako haram czyli zabroniony, ponieważ alkohol, używany w przedislamskiej Arabii, prowadził do khamr czyli stanu upojenia, przed którym muzułmanie są ostrzeżeni explicite w rozdziale 2 Koranu. Wskutek tego wszyscy muzułmanie uważają konsumpcję alkoholu za tabu i “grzech”. Inne powody khamr obejmują nie tylko alkohol, ale hazard, narkotyki i wszystkie inne zmieniające umysł substancje lub czynności.


Większość muzułmanów zgadza się, że picie alkoholu jest zabronione. Express Air nie wymaga, by stewardessa piła alkohol jako część jej zadań w pracy, a tylko, by go podawała. Wielu muzułmanów uznaje to za trudne do zaakceptowania, lub nawet źle widziane, powołując się na hadisy czyli powiedzenia przypisywane Prorokowi Mahometowi, ale wieprzowina, krew zwierząt i substancje zmieniające umysł są uważane za wyraźnie haram tylko jeśli chodzi o ich konsumpcję.


Dla muzułmanina substancje zabronione, także alkohol, są czasami dozwolone, czyli są halal. Alkohol jako czynnik medyczny jest wyraźnie dozwolony w islamie, ponieważ w takim wypadku nie jest używany jako czynnik khamr. Podobnie dozwolona jest kokaina do znieczulenia miejscowego, ponieważ nie używa się jej wtedy jako narkotyku. Umożliwia to muzułmaninowi przyjęcie nowego stosowania substancji, które w innym wypadku są wyraźnie ocenione jako haram.


Jeśli Komisja Równych Szans Zatrudnienia przyzna rację stewardessie, ustanowi to kłopotliwy precedens zarówno dla pracodawców, którzy mogą wahać się przed zatrudnieniem muzułmanów, jak dla muzułmanów już pracujących w środowiskach, w których znajduje się alkohol: ustawianie napojów alkoholowych na półkach w supermarkecie, sprzedawanie perfum (które zawierają wysokoprocentowy alkohol) lub przygotowywanie lekarstw w aptece. Każda czynność związana z taką pracą może być uważana za pogwałcenie wolności religijnej muzułmanina, jeśli pójdzie się za rozumowaniem, jakie stosuje ta stewardessa w skardze przeciwko Express Air.


“Alkohol jest zabroniony, a więc nie wolno mi go nawet dotykać i pracodawca, który mnie do tego zmusza, odmawia mi wolności religijnej”. Taka sztywna, dosłowna interpretacja islamu zagraża przestrzeni publicznej nas wszystkich, zarówno w świeckich demokracjach, jak w społeczeństwach islamskich.


Jako muzułmańska lekarka od dziesiątków lat leczyłam i dotykałam pacjentów w ostrym upojeniu alkoholowym, przepisywałam leki zawierające alkohol i nawet w sytuacjach krytycznych, jeśli było to konieczne, zarządzałam infuzję dożylną alkoholu. Dziesiątki razy dziennie używam alkoholu do higieny rąk. Jest to zasadnicze dla mojej pracy i dla mojego zdrowia. Nic z tego nie narusza islamu. Wręcz odwrotnie: te substancje zawierające alkohol pozwoliły mi być dobrą muzułmanką, służącą społeczeństwu jako lekarz, pomagającą uzdrawiać i łagodzić cierpienie.


Powstawały kontrowersje w sprawie używania alkoholu w opiece zdrowotnej. Niektórzy muzułmanie sprzeciwiali się, kiedy odkryto, że płyn do rąk na bazie alkoholu podnosi higienę. Niektórzy lekarze muzułmańscy – jak na ironię na Zachodzie, nie na Wschodzie – odmawiają używania płynu z alkoholem do rąk, twierdząc, że alkohol jest haram. Nawet wysoko kwalifikowanych lekarzy muzułmańskich trzeba edukować w sprawie islamu i alkoholu, w której to edukacji uczestniczyłam jako główny autor artykułu (2006) w „Lancet”. W Światowej Organizacji Zdrowia, razem z kolegami (w tym także innymi akademikami muzułmańskimi) udokumentowaliśmy, jak społeczność medyczna powinna rozwiązać ten dylemat przez edukację.


W Arabii Saudyjskiej pracowałam z muzułmańskimi lekarzami, w tym takimi, którzy byli bardzo ortodoksyjni, i z równie ortodoksyjnymi saudyjskimi pacjentami, którzy nigdy nie odmawiali użycia alkoholu albo innych substancji, o których pewni ludzie sądzą, że mogą być zakazane dla muzułmanów. Podobnie jak wielu akademików muzułmańskich praktykujących medycynę na Bliskim Wschodzie, byłam zdumiona, że w odróżnieniu od tego wyszkoleni na Zachodzie muzułmanie sprzeciwiali się. Podobnie jak amerykańska stewardessa, nowo nawrócona muzułmanka, ci lekarze muzułmańscy sprzeciwiali się temu, co uważali za osobiste skalanie spowodowane dotknięciem zakazanej substancji.


Ta stewardessa, niezależnie od tego, czy samodzielnie doszła do takiej opinii, czy pouczyła ją grupa nacisku, dokłada się do narracji roszczeniowej, mrożąc racjonalną dyskusję w obecnym klimacie napięć otaczających islam w naszej zachodniej, świeckiej przestrzeni publicznej.


Przyjmując stanowczą postawę wobec takich żądań Express Air z pewnością ryzykuje, że zostaną oskarżone o „islamofobię”, co, jak prawdopodobnie wykalkulowała agresywna grupa nacisku CAIR (Council on American–Islamic Relations), posłuży celom i jej, i stewardessy, powodując zastraszenie. Wynikiem tego wszystkiego może być wzrost ksenofobii wobec muzułmanów w Ameryce, szczególnie tych, którzy zachowują rytualny ubiór, jak również zachęcenie niektórych muzułmanów do większej niechęci wobec naszej wspólnej, świeckiej przestrzeni publicznej i większe oddanie dominacji kulturowej islamizmu.



Islam is not Islamism


National Review, 11 września 2015



Qanta Ahmed

Profesor medycyny, zatrudniona w State University of New York (Stony Brook). Autorka słynnej książki 'In the Land of Invisible Women' (Sourcebooks 2008), przez kilka lat pracowała w Arabii Saudyjskiej, od 2009 roku prowadzi swój blog przy Huffington Post gdzie zajmuje się głównie politycznym islamem, Bliskim Wschodem i terroryzmem. Jest i pierwszym lekarzem, i pierwszą Muzułmanką, która została zaproszona do programu Fundacji Templetona dla dziennikarzy. Pochodzi z Pakistanu. 

Od Redakcji

Narracja o oblężonej religii, wpychanie w przestrzeń publiczną absurdalnie wyostrzonych nakazów religijnych, próby narzucenia wszystkim posłuszeństwa wobec tych nakazów i zdominowania kultury przez obyczaje religijne nie jest, jak twierdzi Autorka, unikatowe dla islamizmu. Kościół katolicki praktykuje dokładnie te same metody, chociaż nie jest jeszcze aż tak agresywny jak fanatycy muzułmańscy. Protesty wierzących przeciw domaganiu się kulturowej dominacji są niezbędnym elementem walki o świeckie państwo i rzeczywistą swobodę wyznania.       


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Klauzula sumienia MKraus 2015-09-22
1. Kuriozalne żądania Marek C (Negev) 2015-09-21


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk