Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 17:53

« Poprzedni Następny »


Ateizm w społecznościach czarnych


Leo Igwe 2014-12-29


Kilka lat temu spotkałem w Ghanie pewnego człowieka określającego się jako afrykański religijny tradycjonalista. Ubrany był w jakieś egzotyczne, ogromnie kolorowe szaty, miał na sobie mnóstwo paciorków, w ręku trzymał przedmioty służące do odprawiania rytuałów.

Twierdził, że ma nadnaturalne moce i jest w kontakcie z niewidzialnymi siłami. Podczas rozmowy zapytał mnie jakiego jestem wyznania, więc powiedziałem mu, że jestem ateistą. Zapytał ze zdumieniem – Nie jesteś Afrykaninem? Dla tego człowieka bycie Afrykaninem oznaczało, że muszę wyznawać jakąś religię. Muszę wierzyć w boga, nawet jeśli, zgodnie z powiedzeniem Laplace’a, nie potrzebuję takiej hipotezy.


Prawdopodobnie mogłoby to się zdarzyć każdemu czarnemu ateiście w dowolnym miejscu na świecie. Kiedy przedstawiasz się jako niewierzący, ludzie zazwyczaj pytają, czy mówisz to na poważnie. Potem pytają – dlaczego? Co się stało? Czy jesteś czarny? Ich zdumienie prowadzi ich do wniosku, że jeśli jesteś czarny i jesteś ateistą, to twoja przynależność do grupy czarnych jest problematyczna. Jako osoba z czarną skórą masz należeć do jakiegoś wyznania, albo przynajmniej być teistą. Bycie niewierzącym, ateistą, agnostykiem czy wolnomyślicielem oznacza „papugowanie białych ludzi z Zachodu”.        


Teraz jednak coś zaczyna się powoli zmieniać.  


W wielu miejscach na świecie jesteśmy w ekscytującym momencie wyłaniania się ruchu wolnomyślicielskiego w czarnych społecznościach. Zarówno w Afryce, jak i w Stanach Zjednoczonych, czarni niewierzący zaczynają się ujawniać. Ateiści, agnostycy, wolnomyśliciele z czarnych społeczności tworzą zręby swoich organizacji. Ich głos zaczyna być słyszany. Mimo, że jest to nadal związane z niebezpieczeństwem (w szczególności dla ateistów z rodzin ewangelikańskich, zielonoświątkowców, czy innych wyznań chrześcijańskich, ale najbardziej, kiedy wywodzą się ze społeczności muzułmańskich), wielu czarnych ujawnia się i otwarcie mówi o swoim wolnomyślicielstwie. W publicznej sferze widać coraz więcej ludzi, którzy są bezbożni i dumni z tego powodu. Mam głęboką nadzieję, że ukrywający się czarni ateiści, sceptycy i wolnomyśliciele w różnych częściach świata podchwycą tę inicjatywę i połączą swoje wysiłki z nami, by położyć kres średniowiecznym przesądom szalejącym w naszych społecznościach i w wysiłku zapoczątkowania kulturowego renesansu.            


W społecznościach czarnych, niewierzący nadal stoją przed wieloma wyzwaniami. Wielu ateistów czuje się osamotnionych. Marzą o bezpiecznych miejscach, gdzie mogliby jako ateiści wypowiadać się otwarcie, gdzie mogliby korzystać ze swoich praw obywatelskich i działać na rzecz rozwoju swoich społeczeństw. Nie znajdują takich miejsc. Ateistom odbiera się wolności z racji obyczajów, norm, tradycji, prawa, z przyczyn politycznych i z powodu pobożności.      


Na całym świecie, w wielu społecznościach czarnych, ateiści nie mają możliwości publicznych spotkań, gdzie mogliby bez obaw przyznawać się, że są ateistami. Instytucje religijne zadekretowały ateizm jako zbrodnię myśli, by podtrzymać na świecie teokratyczną tyranię. Ci, którzy uczynili z religii instytucję, prezentują ateizm jako straszliwą, przerażającą, koszmarną ideę, po to by utrzymywać w nieskończoność religijne przesądy i zapewnić, by błędy, urojenia i roszczenia teizmu nie mogły spotykać się z krytyką. Nauki religijne są dogmatami prezentowanymi jako boskie objawienia. Kwestionowanie ich jest bluźnierstwem, które w wielu krajach zagrożone jest karą śmierci. Wyśmiewanie komicznych religijnych twierdzeń jest często traktowane jak zbrodnia.        


Teiści uczynili z ateizmu “zakazany owoc” i zakazali wiernym jego spożywania pod groźbą utraty życia. W wielu miejscach na świecie uzurpują sobie rolę żołnierzy, bojowników boga czy Allaha i gotowi są przelewać krew każdego rzeczywistego, czy urojonego, „niewiernego” z powodu najmniejszej prowokacji. Ci świątobliwi najemnicy boga zmieniają wiarę w system, który traktuje ich jak świętych, a nie jak łajdaków, którymi są, jako bohaterów, a nie krwiożerczych kryminalistów, jako normalne ludzkie istoty, a nie jak psychopatów. Ci świątobliwi mordercy są mobilizowani i motywowani przez swoich duchowych przewodników przez obietnice, że bóg po śmierci wynagrodzi ich w raju.     


Teokratyczne rządy odwołują się do przemocy i zastraszania ponieważ wiedzą, że teizm ma tak słabe podstawy, opiera się na tak kruchych dowodach, że nie może pozwolić sobie na żadne wyzwania, czy krytyczny ogląd. Doskonale wiedzą, że większość ich twierdzeń jest absurdalna i skłania inteligentnych ludzi do satyrycznej prezentacji w formie karykatur czy żartów. Doskonale wiedzą, że żeby teistyczne głupstwa mogły kwitnąć, muszą zmienić ateizm w tabu. Jak podobno powiedział znany sunnicki duchowny, Jusuf Karadhawi,  „Gdybyśmy nie zabijali apostatów islam przestałby istnieć.”. [Od tłumacza – chodzi o wypowiedź Karadhawiego z lutego 2013 roku przed kamerami Al Dżaziry, tu jest zapis wideo tego wystąpienia: https://www.youtube.com/watch?v=huMu8ihDlVA ] .


Dlaczego islam czy jakakolwiek inna religia miałaby potrzebować krwi apostatów lub niewiernych by mogła dalej istnieć?  Czy islamu lub jakiejkolwiek innej religii nie powinna podtrzymywać słuszność i prawdziwość ich nauk, a nie zabijanie niewiernych; zdolność przekonywania i siła dowodów, a nie masakry, straszenie i fatwy? Prawdziwe twierdzenia nie wymagają przemocy, by się utrzymać. Siła logiki, faktów i dowodów nie wymaga zbrojnego poparcia. To błąd, a nie prawda, rozpada się w ogniu pytań i krytycznego oglądu. Tylko kłamstwo i fałsz wciskany ludziom jako prawda muszą być podtrzymywane przemocą.    


Gdyby bóg istniał nie byłoby krucjat ani inkwizycji. Gdyby rzeczywiście istniał jakiś Allah, nie byłoby potrzeby dżihadu, prawa szariatu, szariackich sądów, czy religijnej policji. Allah nie potrzebuje nikogo, by jego, czy jej bronili. Allah nie potrzebuje nikogo do walki o jego sprawę.  Gdyby istniał bóg,  nie byłoby religii, papieży, biskupów , duchownych, proroków ani świętych posłańców, nie byłoby szejków, mułłów, ajatollahów, ani  imamów.           


Teistyczny establishment jest w pełni świadomy, że król jest nagi, więc zapewniają nas, że ma piękną szatę. Dlatego właśnie używają przemocy, gwałtów, gróźb i zastraszania, by nikt się nie odważył mówić, że król jest nagi, by nikt nie stawiał dociekliwych pytań na temat źródeł ich świętych tekstów, narodzin i życiorysów ich proroków i okoliczności ich śmierci.       


To jest powód, dla którego zakazują, kryminalizują, krzyczą, że prawdziwy, czy wyimaginowany ateizm jest niemoralny i grzeszny.    


Wielu chrześcijan często cytuje słowa z psalmu z Biblii (14:1): „Głupiec mówi w swoim sercu, że nie ma Boga” . Wyobraź sobie, że mówimy: „Głupiec mówi w swoim sercu, że Jezus jest synem boga i zbawicielem świata czy też, że nie ma boga prócz Allaha a Mahomet jest jego posłańcem”. Zostalibyśmy oskarżeni o obrażanie uczuć chrześcijan czy też muzułmanów, a przecież ateiści też mają uczucia. Takie oświadczenie uznane by zostało za wyraz fobii wobec chrześcijaństwa czy islamofobii, co jest wystarczającym powodem do rozbudzenia wściekłości fanatyków, rozruchów, mordów, palenia ambasad, zabijania dyplomatów. Umiarkowani wierzący trzymają się z boku, patrzą, potępiają tych, którzy prowokują tych fanatyków. Oskarżano by nas o mowę nienawiści wobec religii, których święte księgi i w których kazania kapłanów pełne są mowy nienawiści wobec niewierzących, apostatów, wobec kobiet, dzieci czy gejów. Tak mało ludzi okazuje słuszne oburzenie kiedy religie sankcjonują polowania na czarownice, homofobię, dyskryminację kobiet, obrzezanie dziewczynek, zabijanie niewiernych, prześladowania mniejszości religijnych  i etnicznych,       maltretowanie dzieci, wyzysk, ucisk, oszustwo seksualne maltretowanie  i przemoc w rodzinie.



To wszystko ma miejsce szczególnie często w społecznościach czarnych. Dlatego promowanie ateizmu i wolnomyślicielstwa jest szlachetnym celem otwierającym nowe horyzonty w zakresie przemian społecznych, intelektualnego rozbudzenia, reformacji i transformacji czarnych społeczności.     


Atheism in Black Communities

 Institute for Ethics and Emerging Technologies, 3 kwietnia 2013.
Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Tipsa en vn Wydrukuj



Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk