Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 15:35

« Poprzedni Następny »


Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów


Giulio Meotti 2016-05-04

Spójrzcie na fotografie z Kabulu z lat 1960, 1970. i 1980., a zobaczycie wiele niezakwefionych kobiet. Potem przyszli talibowie i je zakryli.
Spójrzcie na fotografie z Kabulu z lat 1960, 1970. i 1980., a zobaczycie wiele niezakwefionych kobiet. Potem przyszli talibowie i je zakryli.

Laurence Rossignol, francuska minister ds. rodziny, dzieci i praw kobiet, wywołała burzę w sprawie islamskiej zasłony szerzącej się w jej kraju, kiedy porównała zasłonięte chustami kobiety do "Murzynów amerykańskich, którzy akceptowali niewolnictwo". W dodatku Elisabeth Badinter, jedna z najsłynniejszych we Francji feministek, wezwała do bojkotu europejskich firm mody, takich jak Uniqlo i Dolce & Gabbana, które projektują odzież dostosowaną do islamskiej poprawności  (w 2013 r. muzułmanie wydali 266 miliardów dolarów na ubrania, a do roku 2019 ta suma może sięgnąć 484 miliardów dolarów).

Ten nowy trend pojawia się także w popkulturze Zachodu, a był w mediach praktycznie niewidoczny jeszcze dziesięć lat temu: kobiety w chustach na głowach są obecne w programach telewizyjnych, takich jak MasterChef.


Kultura głównego nurtu uważa teraz zakwefione kobiety za “normalność”. Air France wezwała niedawno swoje pracownice, by nosiły zasłony podczas lotów do Iranu. Rząd we Włoszech zasłonił niedawno nagie rzeźby w rzymskim muzeum podczas wizyty prezydenta irańskiego Hassana Rouhaniego ze względu na "szacunek" dla jego wrażliwości.


W świecie arabsko-islamskim jednak przez długi czas zasłonięte kobiety były czymś wyjątkowym.


Trudno uwierzyć, że do początku lat 1990. większość kobiet w Algierii nie była zakwefiona. 13 maja 1958 r. na Place du Gouvernement w Algierze dziesiątki kobiet zdarły z siebie zasłony. Minispódniczki opanowały ulice.


Rewolucja irańska zawróciła ten tren: pierwsze chusty pojawiły się na początku lat 1980. wraz z wzrostem ruchu islamskiego na uniwersytetach i w biednych dzielnicach Algierii. Ambasada irańska w Algierze rozdawała hidżaby.


W 1990 r. Algieria była na krawędzi maratonu strachu i śmierci: wojny domowej z widmem przełomu dla islamistów (100 tysięcy zabitych). Ludzie wiedzieli, że stanie się coś strasznego widząc tłumy zasłoniętych kobiet na ulicach.  


Pierwszą ofiarą wojny islamistów w Algierii była dziewczyna, która odmówiła noszenia zasłony, Katia Bengana. Broniła swojej decyzji jeszcze, kiedy kaci wycelowali karabinami w jej głowę. W 1994 r. Algieria zbudziła się i zobaczyła mury obklejone plakatami islamistów z oznajmieniem o egzekucji niezakwefionej kobiety. Dzisiaj bardzo niewiele kobiet odważa się na wyjście z domu bez hidżabu lub czadoru.


Spójrzcie na fotografie z Kabulu z lat 1960, 1970. i 1980., a zobaczycie wiele niezakwefionych kobiet. Potem przyszli talibowie i je zakryli. Emancypację w Maroku rozpoczęła księżniczka Lalla Aisza, córka sułtana Mohameda Ben Joussefa, który przyjął tytuł króla po ogłoszeniu przez kraj niepodległości. W kwietniu 1947 r. Lalla wygłosiła przemówienie w Tangierze i ludzie słuchali zdumieni tej niezakwefionej dziewczyny. W ciągu kilku tygodni kobiety w całym kraju odmówiły noszenia chust. Dzisiaj Maroko jest jednym z najbardziej wolnych krajów w świecie arabskim. 


W Egipcie w latach 1950. prezydent Gamal Abdel Nasser szydził w telewizji z żądania Bractwa Muzułmańskiego, by zakwefić kobiety. Jego żona, Tahia, nie nosiła chusty nawet na oficjalnych uroczystościach. Dzisiaj, według badaczki, Mony Abaza, 80% kobiet egipskich jest zakwefionych. Surowa, wahbicka wersja islamu dotarła do Egiptu dopiero w latach 1990. przez miliony Egipcjan, którzy pojechali pracować w Arabii Saudyjskiej i innych krajach Zatoki. Tymczasem inne grupy politycznego ruchu islamistów zdobywały coraz szersze tereny. Egipskie kobiety zaczęły paradować w zasłonach.  


W Iranie tradycyjna czarna szata zakrywająca kobiety od czubka głowy po kostki dokonała inwazji na kraj za czasów ajatollaha Chomeiniego. Twierdził on, że czador jest „sztandarem rewolucji” i nakazał jego noszenie wszystkim kobietom.


Pięćdziesiąt lat wcześniej, w 1926 r. Reza Szach dostarczył ochrony policyjnej kobietom, które zdecydowały się na odrzucenie zasłony. 7 stycznia 1936 r. Szach nakazał wszystkim nauczycielkom, żonom ministrów i pracowników rządowych “pokazywanie się w strojach europejskich”. Szach poprosił swoją żonę i córki, by chodziły publicznie niezakwefione. Szach Muhammad Reza Pahlawi, który we wrześniu 1941 r. przejął tron po ojcu, popierał tę i inne reformy i zakazał kobietom publicznego noszenia zasłon.  


W Turcji Mustafa Kemal Ataturk prawił kazania tłumom kobiet, prosząc je, by dały przykład: zdejmowanie zasłon oznaczało przyspieszenie niezbędnego zbliżenia między Turcją a cywilizacją europejską. Przez pięćdziesiąt lat Turcja odmawiała zasłaniania kobiet – do 1997 r., kiedy rząd pod kierownictwem islamisty, Necmettina Erbakana zniósł zakaz zasłon w miejscach publicznych.  


Turcja Erdogana używała zasłon, by zachęcić do szalejącej islamizacji społeczeństwa.  


W odróżnieniu od tego prezydent Tunezji, Habib Bourguiba, wydał okólnik zakazujący noszenia hidżabu w szkołach i biurach publicznych. Nazywał zasłonę “ohydną szmatą” i promował swój kraj jako jeden z najbardziej oświeconych narodów arabskich.


Nie tylko świat muzułmański przez długi czas odmawiał przyjęcia tego symbolu. Przed rozprzestrzenieniem się radykalnego islamu minispódniczkę, ten symbol kultury Zachodu, można było zobaczyć na całym Bliskim Wschodzie. Jest wiele fotografii, które przypominają nam o tym długim okresie: niezakwefione stewardessy w spódnicach w afgańskiej linii lotniczej (co za ironia, że dzisiaj Air France chce swoje stewardessy zakwefić); konkurs piękności, jaki król Jordanii, Hussein, zorganizował w Hotelu Philadelphia; iracka żeńska drużyna futbolowa; syryjska sportsmenka, Silvana Szaheen; niezakwefione kobiety libijskie, maszerujące ulicami; studentki na palestyńskim uniwersytecie Birzeit i egipskie dziewczyny na plaży (w tym czasie burkini zostałaby odrzucona jako klatka).


Potem, w połowie lat 1980, wszystko się nagle zmieniło: prawo szariatu wprowadzono w życie w wielu krajach, kobiety na Bliskim Wschodzie umieszczono w przenośnym więzieniu, a w Europie przyjęły one zasłonę, by odzyskać swoją „tożsamość”, co znaczyło odmowę asymilacji do wartości europejskich i islamizację wielu miast europejskich.


Najpierw narzucono zasłony na kobiety, a potem islamiści rozpoczęli dżihad przeciwko Zachodowi.


Najpierw zdradziliśmy te kobiety przez zaakceptowanie ich niewolnictwa jako “wyzwolenia”, potem Air France zaczęła zakwefiać kobiety podczas pobytu w Iranie w ramach okazywania “szacunku”. Wiele mówi to także o hipokryzji zachodnich feministek, które zawsze gotowe są potępiać „homofonicznych” chrześcijan i „seksizm” w USA, ale milczą o przestępstwach seksualnych radykalnego islamu. Jak pisze feministka Rebecca Brink Vipond: "Nie połknę przynęty protekcjonalnego wezwania do feministek, by odłożyły na bok swoje cele w Ameryce i zajęły się problemami muzułmańskich teokracji”. To są te same feministki, które porzuciły Ayaan Hirsi Ali, odważną holendersko-somalijską dysydentkę z islamu, by broniła się sama; to one nie dopuściły, by przemawiała na Brandeis University.


Jak długo utrzymamy zakaz okaleczania genitaliów kobiet (FGM)? Badanie opublikowane niedawno w USA sugeruje, że pozwolenie na jakieś „łagodniejsze” formy okaleczania kobiet, które dotyka 200 milionów kobiet na świecie, jest bardziej “kulturowo wrażliwe” niż zakazanie tej praktyki i że rytualne „nacięcie” łechtaczek dziewczynek może zapobiec bardziej okaleczającej praktyce. Tej propozycji nie przedstawił Tariq Ramadan lub sąd islamski w Sudanie, ale dwoje amerykańskich ginekologów, Kavita Shah Arora i Allan J. Jacobs, którzy opublikowali to badanie w jednym z najważniejszych pism naukowych, Journal of Medical Ethics.


Jest to świadectwo, jakie można osiągnąć dno w tym, co francuski „nowy filozof”, Pascal Bruckner, nazwał "łzami białych ludzi” z ich masochizmem, tchórzostwem i cynicznym relatywizmem. Dlaczego nie usprawiedliwić także kamienowania kobiet oskarżonych o cudzołóstwo? Wygląda, jakbyśmy nie mogli skapitulować wystarczająco szybko.


Veiling Women: Islamist’s Most Powerful Weapon

Gatestone Institute, 20 kwietnia 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Giulio Meotti

Włoski publicysta, autor książki „A New Shoah: The Untold Story of Israel’s Victims of Terrorism”.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk