Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 07:14

« Poprzedni Następny »


Tradycja powinna się zmieniać pod wpływem praw człowieka


Leo Igwe 2021-12-30


„Afrykańskie tradycje” nie są monolitem. Zawsze  ewoluowały i muszą nadal ewoluować, aby dostosować się do praw człowieka. Prawa człowieka nie mogą dostosowywać się tradycji i religii. 


Popularny ugandyjski działacz Simon Ssenkaayi przekonywał, że prawa człowieka nie mogą działać w Afryce, jeśli nie są zgodne z „tradycyjnymi afrykańskimi zwyczajami”. Ten argument był wcześniej często używany, jako uzasadnienia odrzucenia praw kobiet, czy praw osób homoseksualnych. Uważam, że ten argument jest błędny i całkowicie pozbawiony wartości.


Przede wszystkim Afryka nie jest społeczeństwem homogenicznym. Afryka to zróżnicowany kontynent, z różnymi wierzeniami, kulturami i zwyczajami. W rzeczywistości cała idea „afrykańskich tradycji” jest myląca, należy ją rozłożyć na części, aby miała jakikolwiek sens.


Na przykład w samej Nigerii istnieje ponad 200 grup etnicznych. Grupy te mają różne wierzenia i zwyczaje, czasem podobne, a czasem bardzo odmienne religie. W Afryce jest ponad 50 krajów. Kiedy więc Ssenkaayi opowiada się za „poszanowaniem tradycyjnych afrykańskich zwyczajów”, nie bardzo wiadomo, o czym właściwie mówi. Czy mówi o tradycyjnych zwyczajach w Nigerii, czy o tych w Kenii, RPA, Senegalu, Etiopii czy Rwandzie?


Te tradycyjne praktyki lub ich warianty istnieją lub istniały w innych społeczeństwach nieafrykańskich. W rzeczywistości niektóre „afrykańskie” zwyczaje pochodzą z obcych krajów. Są to wierzenia zapożyczone i zaadaptowane na przestrzeni wieków. Jak więc Ssenkaayi określa, co składa się na „tradycyjne afrykańskie zwyczaje”? To, co dziś autor może uznać za „tradycyjne afrykańskie zwyczaje”, zostało prawdopodobnie zapożyczone z obcych kultur dziesięciolecia, a często stulecia temu. Jakich ram czasowych mamy używać do osądzania, co jest afrykańską tradycją?  


Kultura jest dynamiczna. Tradycje się zmieniają. Dotyczy to zarówno Afryki, jak i całej reszty świata. Co pozwala temu autorowi sądzić, że „kultura afrykańska” jest niezmienna? W różnych kulturach ludzie nieustannie wymyślają i wprowadzają innowacje, próbują dostosować się do nowej rzeczywistości.


Tradycyjne afrykańskie zwyczaje  – jak je Ssenkaayi nazywa – nigdy nie były ponadczasowe. Zmieniały się i będą się zmieniać. Te zwyczaje zmieniają się, ponieważ opierają się na wiedzy i pojęciach, które zmieniają się w czasie. Jeśli „afrykańskie” zwyczaje są barykadą na drodze do nowoczesnych przekonań, nadszedł czas, aby je zreformować i dostosować do uniwersalnych praw człowieka. To nie czas, aby budować mur między afrykańskimi tradycjami a prawami człowieka.


Jeśli pewne aspekty lokalnej tradycji są w sprzeczności z prawami człowieka, to tradycyjne zwyczaje muszą dostosować się do praw człowieka, a nie odwrotnie. 


Nie wolno poświęcać praw człowieka na ołtarzu wierzeń religijnych. W rzeczywistości najwyższy czas, by zakazać niektóre tradycyjne praktyki, takie jak okaleczanie żeńskich narządów płciowych, mordy rytualne, dyskryminacja osób homoseksualnych, zabijanie „czarownic” i albinosów oraz składanie ofiar z ludzi. Tradycja, religijna lub kulturowa, nie może być pretekstem do legitymizacji kryminalnych naruszeń praw człowieka.


Ssenkaayi twierdzi również, że religia i działalność na rzecz praw człowieka nie mogą w Afryce iść w parze z powodu analfabetyzmu. Naprawdę? Tan autor mówi, że Afrykanie są niewykształceni i dlatego interpretują życie w sposób, który utrudnia im zrozumienie idei praw człowieka. To oczywiście jest absurdalne. W Afryce istnieje poważny problem analfabetyzmu. Jednak Afrykanie nie są „całkowicie lub częściowo analfabetami” w stopniu, który uniemożliwia zrozumienie idei praw człowieka. Co właściwie jest tak trudnego w uniwersalnych prawach człowieka, czego współcześni Afrykanie nie mogą zrozumieć?


Wartości zapisane w prawach człowieka są również w wielu lokalnych zwyczajach. Obejmują one prawo do życia, wolność sumienia i wypowiedzi, wolność zrzeszania się i poruszania się. W prawach człowieka nie ma nic, co byłoby nie do pogodzenia z religiami. Zielonoświątkowiec, muzułmanin i chrześcijanin mogą dostosowywać swoje wierzenia do lokalnych tradycji. Jednak prawa człowieka nie mogą sobie na to pozwolić. Zasady praw człowieka są uniwersalne. Mogą pogodzić lokalne tradycje tylko w takim stopniu, w jakim są one zgodne z poszanowaniem ludzkiej godności. 


Patrząc na niektóre ustawy w krajach afrykańskich legalizujące dyskryminację homoseksualizmu, widać tragedię z powodu konfliktu między wpływającą na rządy zorganizowaną religią, a grupami działającymi na rzecz praw człowieka. Jednak sprzeciw wielu wierzących wobec praw człowieka nie jest nowy. Nie jest to również zjawisko charakterystyczne dla Afryki. Wiele grup prowadzących kampanię przeciwko legalizacji małżeństw homoseksualnych w Europie i Ameryce to organizacje odwołujące się do religii. W przeszłości byli znacznie silniejsi, ale Europejczycy i Amerykanie nie ugięli się pod presją grup religijnych. Nie odrzucali praw człowieka jako „obcych” i „niezgodnych” z ich tradycyjnymi zwyczajami. W rezultacie dzisiaj wiele grup religijnych w krajach zachodnich stopniowo porzuca homofobiczną postawę i uznaje prawa homoseksualistów. Tak powinno być w Afryce. Każda sprzeczna z prawami człowieka narracja jest po złej stronie historii.


Tradition should defer to human rights, not the other way around

OpenGlobalRights

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski   



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary. Niedawno ukazał się zbiór jego artykułów tłumaczonych na język polski.                                                          




Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Najbardziej szalony grant Templetona jak dotąd: Ewolucja i “ofiarna miłość”   Coyne   2020-01-20
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Nowa książka Jasona Rosenhouse’a z krytyką Inteligentnego Projektu   Coyne   2022-07-02
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zaakceptować terror islamski jako nową normalność?   Darwish   2017-06-16
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Kościół katolicki i jego cuda   Edamaruku   2017-08-28
Wychowywanie dżihadystów: drabina radykalizacji i jej antidotum   Fares   2017-06-03
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Fałszywi prorocy. Część X.   Ferus   2018-01-07
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Wspomnienie: „Czego sobie życzyłem na nadchodzący 2014 r.?”.   Ferus   2022-01-02
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Jezus z uczniami w zbożu   Ferus   2022-01-23
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Operacja specjalna o kryptonimie „Arka i potop”   Ferus   2022-05-08
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Duchowni czy wyrachowani biznesmeni w sutannach?   Ferus   2021-09-26
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.   Ferus   2017-11-26
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Moja ambiwalentna krytyka religii III.   Ferus   2017-10-22
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk