Prawda

Wtorek, 14 maja 2024 - 05:22

« Poprzedni Następny »


Fałszywi prorocy. Część  IV. Suplement.


Lucjan Ferus 2017-11-26


Niniejszy odcinek tego cyklu jest ukłonem w stronę dociekliwych i wymagających Czytelników, którzy nie zadowalają się samymi twierdzeniami autorów tekstów publikowanych w tym portalu. Domagają się oni w swych komentarzach DOWODÓW na przedstawiane twierdzenia i to nie takich „z kapelusza”, które mogą zadowolić jedynie ćwierćinteligenta, lecz satysfakcjonujących każdego myślącego człowieka. Skąd o tym wiem? A chociażby z takich jak te, fragmentów wpisów dotyczących jednego z moich tekstów:

„To nic, że to wyjaśnienie jest wzięte z kapelusza, bo ani to wyjaśnienie, ani nie ma dowodów, że ów skryba miał to na myśli. Podobnie jak z ewolucją, dowodów na nią nie ma, ale wszyscy są przekonani, że istnieje i działa. /../ Co do metody jest ona rzeczywiście wygodna ale bardzo słaba. Sądząc po pana pewności siebie /../ takimi metodami raczej pan się nie powinien posługiwać. /../ Stosując podobne metody staje się pan niewiarygodny. No, bo jak pan udowodni, że skryba rzeczywiście tak myślał i dokonał z premedytacją fałszerstwa? Twierdząc, że to oczywiste? /../ Kto to powiedział (sparafrazuję): to co pan twierdzi bez dowodów, ja bez dowodów odrzucam? /../ Stawia pan tezę, że jakiś skryba fałszuje Pisma /../ Ja pytam o dowód”.

Święta racja, drogi panie! Święta racja! Dowody są bardzo ważne, szczególnie w sytuacjach, kiedy tak wiele zależy od PRAWD, które mają one potwierdzać. Nie ma się zatem co dziwić, iż nie każdemu Czytelnikowi wystarczają starannie dobrane argumenty w tekście, mające go przekonać do racji piszącego: on chce znać konkretne i niezbite DOWODY i ja mu się wcale nie dziwię. Tym bardziej, że jak sam kiedyś nadmienił: na tym, kto wysuwa twierdzenie, ciąży obowiązek UDOWODNIENIA jego prawdziwości. To akurat nie podlega dyskusji.


Pomyślałem więc sobie, że skoro istnieją tacy dociekliwi, skrupulatni i bezkompromisowi Czytelnicy tekstów publikowanych na tym portalu, to zakładam, iż nie będą mieli oni nic przeciwko temu, abym ja sam – autor tekstów, do których ów Czytelnik ma tak wiele uwag i zastrzeżeń – upomniał się o dowody na twierdzenia w tekście, który stanowi syntezę idei religii, tak mocno wychwalanej przez owego Czytelnika. Wpierw mnie nieco zdziwiło, że osoba, której światopogląd oparty jest na WIERZE w prawdziwość wyznawanych poglądów, tak zdecydowanie domaga się dowodów od osób mających odmienne poglądy.

 

Ale potem stwierdziłem, że być może się mylę w tej kwestii i tacy Czytelnicy jak ten, którego fragmenty komentarza zacytowałem, są jednak w posiadaniu DOWODÓW na potwierdzenie prawd religijnych, w które wierzą, że są one prawdą i tylko prawdą,.. i potrafią to udowodnić.

Zatem, by dać im szansę na przeprowadzenie takiego dowodu (iż potrafią udowodnić główne twierdzenia swojej religii), przygotowałem zestaw pytań dotyczących nie tylko historii powstania religii Świadków Jehowy, ale też jej naczelnych prawd, autorstwa jej założyciela Charlesa Taze Russella, jak i jego następcy Josepha Franklina Rutherforda. Oto one:

 

                                                           ------ // ------

1.W jaki sposób można udowodnić, że pierwszy prezydent Badaczy Pisma Świętego, Russell, opierając się wyłącznie na Biblii i wybierając jej kanon protestancki, dokonał właściwego wyboru Słowa Bożego? Co za tym przemawiało, prócz tego, że był wychowany na niej?

2.Jak można udowodnić, iż Russell CENZURUJĄC Pismo Święte (czyli uznając niektóre jego fragmenty za nieprawdziwe) miał rację, a nie sam Bóg, który ponoć natchnął jego autorów?

3.Jak można udowodnić, że nowy prezydent J.F.Rutherford, modyfikując wiele idei głoszonych przez poprzednika, miał rację w tej kwestii, a nie założyciel tejże religii?

 

4.Jak można udowodnić, iż Paul S.L.Johnson nie godząc się z tym czego nauczał jego poprzednik i który począł głosić w to miejsce swoje poglądy (czyli zmodyfikowane nauki Russela), nadal głosił w ten sposób Słowo Boże, a nie swoje własne?

5.W jaki sposób „rutherfordyści” mogą udowodnić, że nowy prezydent jest też „naczyniem wybranym”, a jego nauka pochodzi z natchnienia bożego? Bo byli o tym przekonani?

6.Jak można udowodnić, iż Russell się nie myli, twierdząc, iż akt stworzenia trwał siedem dni, podczas gdy z Biblii wynika, że sześć dni, bo w siódmym dniu Bóg odpoczywał? (To samo dotyczy twierdzenia, iż każdy dzień bożej kreacji trwał tysiąc lat).

 

7.Jak można udowodnić, iż Russell odrzucając naukę o Trójcy Świętej i uznając ją za wymyśloną przez Szatana, miał rację w tej kwestii? Jak można udowodnić, że ewolucja jest diabelskim fałszem, a rodzaj ludzki ma niewiele ponad 6 000 lat? Co za tym przemawia?

8.Jak można udowodnić, iż człowiek nie posiada niematerialnej i nieśmiertelnej duszy i z chwilą śmierci po prostu przestaje istnieć, do czasu aż Bóg go wskrzesi? Jak można udowodnić, iż w związku z tym twierdzeniem nie ma czyśćca, ani piekła?

9.Jak można wytłumaczyć, iż ŚJ wierzą w głoszone przez siebie proroctwa, z których jak dotąd żadne się nie sprawdziło i obrażają się, gdy nazywa się ich „fałszywymi prorokami”?

 

10.Jak można udowodnić, iż biblijny cytat o „braniu sobie pięknych córek ziemskich przez synów bożych”, dotyczy aniołów, i że miało to miejsce w historii naszej cywilizacji?

11.Jak można udowodnić, iż w 1874 r. Jezus powtórnie wrócił na Ziemię i rozpoczął swoje rządy, skoro miał je sprawować w sposób niewidzialny?

12.Jak można udowodnić, iż nastąpi kiedyś taki czas, że Diabeł zostanie pozbawiony władzy i wpływu na ludzkie życie? Jak można udowodnić, że nastanie wtedy dobrobyt, znikną choroby, ból, niesprawiedliwość i całe zło, a na koniec również i śmierć? Jak można udowodnić twierdzenie, iż kiedyś Zwodziciel zostanie unicestwiony na zawsze?

 

13.Po co wszechmocnemu Bogu „pomoc” w postaci „małego stadka” Świadków Jehowy (144 000 osób) podczas rządzenia ludzkością? Czy wszechmoc mu nie wystarczy?

14.Jak to możliwe, aby „wszelka władza, która pochodzi od Boga”, zmuszała ludzi do popełniania czynów niezgodnych z prawem bożym? Czy to nie jest wewnętrznie sprzeczne?

15.ŚJ twierdzą, że Jehowa wyłączył Adama ze wszystkich odkupionych ludzi. Inni „badacze” twierdzą przeciwnie: Adam też został zbawiony. Jak udowodnić kto z nich ma rację?

16.Jak można udowodnić, iż Jezus uwolnił ludzkość od przekleństwa śmierci, skoro ludzie nadal umierają, a śmierć każdego roku zbiera obfite żniwo?

 

17.Jak można udowodnić twierdzenie, iż „w ostatniej bitwie Armagedonu Jezus zwycięży przeciwnika”? Skoro jest to forma twierdząca, to chyba ŚJ powinni mieć na to dowód? Jak można udowodnić, iż Jezus zstąpił na Ziemię w 1914 r. i w tymże samym roku został na Ziemię strącony Szatan? Jakie zjawiska to potwierdzają?

18.Jak można udowodnić, że w 1975 r. upłynęło równe 6 000 lat od stworzenia świata?

19.Jak można udowodnić, że na odrodzonej Ziemi po Armagedonie będzie rządził osobiście Jehowa, a nie jakiś inny bóg czy bogini?

 

                                                           ------ // ------

To tyle pytań dotyczących IV części tego cyklu, jakie nasunęły mi się już po jej napisaniu. Zawsze uważałem, iż osoby religijnie wierzące, podczas dysput prowadzonych z osobami niewierzącymi, nie powinny domagać się od nich DOWODÓW na poparcie ich racji, skoro ich własny światopogląd opiera się głównie na WIERZE w tzw. „prawdy objawione”, na poparcie których nie mają żadnych empirycznych dowodów. Skoro jednak te dowody są dla nich takie ważne (co można się domyślić z determinacji wysuwanych żądań, jak i ich stosunku do Nauki, gdzie nawet dowody ich nie przekonują), to chyba się nie mylę myśląc, iż ta zasada dowodzenia swych racji powinna obowiązywać po obu stronach, prawda?

 

Mam nadzieję, że Świadkowie Jehowy, by mieć pewność, że służą wiarygodnej idei i aby być wiarygodnymi dla osób postronnych, a nawet sceptycznych, posiadają dowody, którymi potrafią uzasadnić problemy dotyczące moich pytań i zechcą się nimi podzielić ze mną i z Czytelnikami tego portalu? W przeciwnym wypadku musiałbym uznać, że ich przekonania są „wzięte z kapelusza” i nie są dostatecznie wiarygodne, oraz nie mają nic wspólnego z jakimkolwiek aspektem prawdy o naszej rzeczywistości

 

Zdaję sobie sprawę, iż domaganie się przeze mnie DOWODÓW w kwestiach religijnych, może wydawać się wielu osobom absurdalnym i nieżyciowym pomysłem. Przyznaję nawet, że sam bym nie wpadł na taki pomysł (wyżej wyjaśniłem dlaczego), podsunął mi go ów nadgorliwy w dowodzeniu swoich racji i konsekwentny w wytykaniu błędów oponentom – Czytelnik. Obawiam się tylko, iż mogę tych dowodów nie docenić, skoro „sprawy duchowe należy pojmować na sposób duchowy”. A jednak zaryzykuję i poczekam na te dowody.

 

I aby nie było wątpliwości o jakie dowody mi chodzi, przypomnę znamienny fragment wpisu od owego Czytelnika, w którym domaga się dowodów i to nie byle jakich: „..to Pan jest autorem tych tez, więc na Panu ciąży obowiązek dostarczenia dowodów. Dodam prawdziwych, rzetelnych a nie opinii, poglądów, czy też przemycanych sprytnie ironii”. Następny w kolejności będzie V odcinek tego cyklu.


Listopad 2017 r.       


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Pomysły z palca wyssane. Leszek 2017-11-26
1. dowody KP 2017-11-26


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk