Prawda

Piątek, 17 maja 2024 - 06:46

« Poprzedni Następny »


Chłopiec kaznodzieja


Richard Dawkins 2017-04-19


Czy możecie sobie wyobrazić, jak to jest być nauczanym w domu przez fundamentalistycznych rodziców, a następnie wysłanym na „uniwersytet” Liberty dla dokończenia edukacji? Czy możecie sobie wyobrazić życie w świecie, w którym jedynymi argumentami, jakie słyszycie za lub przeciw jakiemuś poglądowi są cytaty z biblii? A jedynym kontrargumentem jest inny cytat z biblii? Jak to jest, mieć mózg tak wyprany, że „Każde słowo z biblii jest dosłowną prawdą” ma taki sam status aksjomatyczny jak „dwie linie równoległe nigdy się nie stykają”? Tak wyprany, że nigdy nie przychodzi wam do głowy zapytać, kto właściwie spisał biblijne teksty i na podstawie jakiego autorytetu? Tak wyprany, że na moment nie zastanawiacie się, że miliony innych na świecie ma inne księgi święte i wierzy w nie równie mocno i z dokładnie takim samym (brakiem) uzasadnienia? Czy możecie sobie wyobrazić dzieciństwo spędzone w stanie totalnego, niezachwianego przekonania, że wasz ukochany dziadek smaży się na rożnie w wiecznym piekle (wraz z katolikami) i że czeka was ten sam los, jeśli nie będziecie ostrożni?

Takie było wczesne życie Timothy’ego Shorta i zamykam jego wspomnienia z podziwem dla jego odwagi intelektualnej, by wreszcie wyłamać się z całego tego trującego nonsensu i zostać ateistą. Szczęśliwym i spełnionym ateistą, który niemniej nigdy nie przestał kochać swoich fundamentalistycznych rodziców i nawet zachowuje ciepłe uczucia dla niesławnego założyciela Liberty, Jerry’ego Falwella. Jego autobiografia jest fascynująca lekturą, ponieważ bierze czytelnika za rękę i prowadzi głęboko w zakamarki umysłu fundamentalistycznego szaleńca, a to jest jak wkroczenie w obcy świat: świat, w którym gardzi się rozumem, boi się dowodów i oczernia naukę. Przykuwa uwagę także opowieść o „uniwersytecie” Liberty od wewnątrz, z jego upiornie przytłaczającą pruderią i zinstytucjonalizowanym systemem Wielkiego Brata, szpiegującego prywatne życie studentów. 


A druga opowieść, jaka tam jest, to saga stopniowego wyzwalania się Shorta z tej “edukacji” – to naprawdę była walka epickiej jakości. Ta opowieść trochę przypomina Letting Go of God Julii Sweeney. Walka Tima Shorta była jednak trudniejsza, ponieważ miał dłuższą drogę: chociaż w katolicyzmie indoktrynacja małych dzieci jest równie silna i podstępna, katolickie wychowanie Julii było nieco mniej szalone niż rodzaj wychowania w świecie Południowej Konwencji Baptystycznej, który zawłaszczył sobie niewinny umysł Tima Shorta. Katolicy nie muszą wierzyć, że biblia jest dosłowną prawdą: gadające węże, ryby połykające proroka i wszystko inne. W rzeczywistości były czasy w historii kościoła rzymskokatolickiego, kiedy biblia była zabronioną książką.


Z zachwytem przeczytałem, że Bóg urojony odegrał decydującą rolę w nawróceniu się Tima Shorta na rzeczywistość. Podjął się przeczytania tej książki jako sprawdzianu swojej wiary, choć mu to odradzano. Był pewien swojej zdolności oparcia się jakimkolwiek argumentom, jakie mogą mu być przedstawione i wierzył swoim „profesorom”, którzy powiedzieli, że marny ze mnie filozof. Co znamienne, części książki, które najbardziej go niepokoiły, nie były częściami naukowymi i obaleniem argumentu projektu. Nie, tym, co ostatecznie zawróciło Tima Shorta było zrozumienie oburzającego charakteru moralnego Boga, szczególnie jego podżeganie do ludobójstwa przeciwko miejscowym plemionom, które żyły na ziemi obiecanej Izraelitom.


Przypuszczam, że nie jest to tak bardzo zaskakujące, że dla biblijnego fundamentalisty obalenie Boga przyszło z samej biblii, nie zaś z danych naukowych. Jak mógł Bóg, kochający Bóg mojego dzieciństwa, jak mógł Bóg robić tak oburzające rzeczy i to tak bezlitośnie, tak bezwzględnie? Szczególny rodzaj religijnego szaleństwa nauczycieli Tima nie pozwolił mu nawet na unik, że Jezus przyszedł na ratunek, przyszedł, by znieść horrory Starego Testamentu. Dla tych maniaków sam Jezus był osobiście zamieszany we wszystko, co kiedykolwiek zrobił Jahwe, włącznie z rzezią każdego mężczyzny, kobiety, dziecka, wołu i osła – wyłączając tylko młode dziewice „które możecie zatrzymać dla siebie”.


Tim Short robi wrażenie dającego się lubić młodego człowieka. Jego związek z ojcem jest wzruszający, podobnie jak ciepło, z którym przekazuje te uczucia (choć oczywiście nie indoktrynację) swojemu ukochanemu synkowi. Udaje mu się nawet zachować nieco szacunku dla „uniwersytetu” Liberty, włącznie z koszmarnym Jerrym Falwellem, chociaż naprawdę trudno zrozumieć, dlaczego. To miejsce wydaje się potworne we wszystkich szczegółach, ale to jest mój osąd po przeczytaniu obiektywnego opisu Shorta, nie zaś jego osobista opinia. Z jego książki przebija lojalność absolwenta, co dodaje zaufania w wiarygodność jego zeznań na rzecz strony oskarżającej. To samo dotyczy jego widocznej niechęci do rezygnacji z Boga i dysonans poznawczy, którym próbuje go usprawiedliwić.


Tak się składa, że Tim Short był studentem w Liberty w czasie mojego krótkiego zetknięcia się z tym miejscem. Wygłaszałem wykład w sąsiednim Randolph Macon Women’s College. “Profesorzy” zachęcali Tima i jego kolegów z Liberty, by poszli mnie posłuchać. Nie po to, by zakrzyczeć: mówiono im, że mają być uprzejmi i zadawać pytania z szacunkiem, ale w żadnym razie nie wolno im przyznać, że są z Liberty (kilku z nich jednak to zrobiło). I przybyli tłumnie, wypełniając dwa pierwsze rzędy audytorium Randolph Macon i dominując dyskusję po moim wykładzie. Rzeczywiście byli uprzejmi. A wyzwania, jakie mi stawiali, były niemal żenująco łatwe. Można wysłuchać całości tutaj:


Sam Tim Short przegapił to wydarzenie, które tak opisywał:

Minęło kilka dni i zacząłem żałować, że ominęła mnie cała wizyta Dawkinsa, kiedy usłyszałem w mediach o burzy, jaką wywołała. W ciągu tygodnia filmiki ze studentami z Liberty, zadającymi mu pytania, zaczęły pokazywać się na YouTube. To była katastrofa, jak kraksa autobusu.

***

Po kilku pytaniach młody chłopak spośród publiczności zapytał, czy Dawkins wie o tym, że w holu uniwersytetu Liberty jest wystawa skamieniałości dinozaurów.  Skamieniałości dinozaurów (praktycznie, gipsowe repliki, nie rzeczywiste skamieniałości) są oznaczone jako mające poniżej sześciu tysięcy lat. Dawkins był nieco zdenerwowany, ale zachował panowanie nad sobą. „Polecałbym tamtejszym studentom odejście i zapisanie się na prawdziwy uniwersytet”. Solą na rany było to, że kolejne tygodnie dyskusji wokół tego spotkania niosły masę krzykliwego, napuszonego języka z silnym południowym akcentem, a wszystko o obraźliwych słowach wypowiedzianych przez wyrafinowanego, elokwentnego Brytyjczyka. Dziesiątki studentów, z którymi rozmawiałem, nazywały Dawkinsa pedałem z powodu jego akcentu i staroświeckich manier. Inni modlili się za Dawkinsa i pewnie pisali do niego uprzejmie e-maile. Chciałem mu wygarnąć… ale co? Już wtedy wydawało się, że mam rozdwojenie – jedno ja, które wiedziało, że Dawkins ma rację w większość najważniejszych spraw, i drugie, które było załamane, chciało wyć do Jezusa o zesłanie mu mądrości i pociechy. „Jezu, nie daję rady z tym ciężarem. Żaden ze mnie przeciwnik dla takiego intelektu. Zaakceptuję niskie i pokorne powołanie i któregoś dnia, kiedy Dawkins będzie smażył się w piekle, odkopnę i…” – do diabła, jak miałem się modlić? Po co?  To wszystko robiło wrażenie kompletnych bzdur.


Pamiętam, jak oglądałem ten film z wystąpieniem Dawkinsa w laboratorium komputerowym Liberty i czułem się głęboko obrażony. Pieprzyć Dawkinsa. Może mieć rację w kwestii Boga, ale zupełnie nie ma racji… ale w czym? Być może, Dawkins jakoś wygrał bitwę w beznadziejnej wojnie. Być może dawał mi jakieś nowe spojrzenie na moją wiarę, ale i tak ją zachowam.  Jak może on równocześnie mieć i nie mieć racji?

Tim kontynuował mocowanie się ze sobą i wreszcie doszedł do właściwego wniosku. Wyłonił się po drugiej stronie jako ateista. Potem oczywiście musiał dać sobie radę ze zrozpaczonymi rodzicami. A to samo też jest poruszająca opowieścią.


Książka wyszła w 2011 r. i żal mi, że dopiero teraz ją przeczytałem. Polecam ją, choćby dlatego, że ujawnia działanie umysłu sparaliżowanego przez zgubną indoktrynację i jest obciążającym exposée sposobu działania czołowej instytucji amerykańskiej, poświęconej takiej indoktrynacji. Redakcja książki jest marna, lub jej w ogóle nie było i szkoda, że wydania nie podjął się lepszy wydawca. Aluzje kulturowe i porównania mogą wywoływać u nie-amerykańskiego czytelnika pewne poczucie zagubienia , ale to jest OK.: kogo w końcu obchodzi, czy Phillies to drużyna piłkarska, czy grupa muzyczna? Chodzi o to, że jest to poruszająca autobiografia (paradoksalnie, bardziej poruszająca z powodu marnej jakości redakcji), napisana przez przyzwoitego i inteligentnego młodego człowieka, który odważnie walczył przeciwko skutkom edukacji o skandalicznie niskim poziomie i który wyłonił się z tego starcia triumfujący – i szczęśliwy – po drugiej stronie.

 

A Preacher Boy

richarddawkins.net, 6 kwietnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Richard Dawkins

 

Urodził się w 1941 roku w Nairobi. Autor książki Samolubny gen, w której nadał nazwę i spopularyzował koncepcję George’a C. Williamsa, a która rzuciła nowe spojrzenie na przyczyny i sposoby ewolucji. Najważniejsze jego publikacje: Samolubny gen (The Selfish Gene, 1976); Ślepy zegrarmistrz (The Blind Watchmaker, 1986); Fenotyp rozszerzony. (1982); Rzeka genów (River Out of Eden, 1995); Wspinaczka na szczyt nieprawdopodobieństwa (Climbing Mount Improbable, 1996); Rozplatanie tęczy (Unweaving the Rainbow, 1998), The Ancestor’s Tale (2004), Bóg urojony (God Delusion, 2006), The Greatest Show on Earth (2009).

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk