Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 05:48

« Poprzedni Następny »


Ściganie bluźnierstwa zasługuje na szyderstwo i pogardę


Leo Igwe 2017-04-27


Podczas niedawnego wykładu, Owen Jones, który przedstawia się jako “socjalistyczny humanista” i “ateista”, mówił o swoich zastrzeżeniach wobec “agresywnego ateizmu”. Zdefiniował agresywny ateizm jako rodzaj ateizmu, który traktuje z pogardą wiarę religijną i wierzących. Jones powiedział: „Mimo że jestem ateistą, nie gardzę ludźmi religijnymi”.

„Istnieje agresywny rodzaj ateizmu, który prostacko redukuje wszystkie problemy świata do wiary religijnej i traktuje wierzących i wiarę – jakby ona nie była umiarkowana – z pogardą”. Zastanawiałem się nad tą wypowiedzią, od kiedy wysłuchałem jego wykładu. Próbowałem odnieść ją do sytuacji w wielu częściach świata, gdzie szaleje agresywny teizm i rządzi fanatyczna religia.


Jones argumentował, że przejawy “agresywnego ateizmu” nie sprzyjają zbudowaniu pokojowego i harmonijnego społeczeństwa i mogą tylko prowadzić do ekstremizmu. No cóż, zgaduję, że Jones mówił to, mając na myśli społeczeństwo brytyjskie. Nawet w takim wypadku uważam jego stanowisko za dwuznaczne i wprowadzające w błąd.


Traktowanie religii z pogardą


Moim zdaniem Jones pomieszał zbyt wiele kwestii w swoich wysiłkach potępienia i zdyskredytowania owego „agresywnego ateizmu”. Istnieją poglądy i zachowania religijne, które w żaden sposób nie zasługują na szacunek. Istnieje nauczanie religijne, które powinno być traktowane z pogardą, niezależnie od tego, czy jest się agresywnym ateistą, czy nie. Te koncepcje religijne są albo fałszywe, albo niemoralne. Przekonania ludzi religijnych okazują lekceważenie dla faktów i dowodów. Ponadto istnieją pewne kategorie wierzących, którzy powinni być traktowani z szyderstwem i lekceważeniem. Ci wierzący powinni być tak traktowani nie z powodu tego, kim są jako ludzie, ale z powodu tego, co robią, tj. czynionego zła; z powodu tego, czym kupczą, tj. kłamstwami, a z powodu czynów, które popełniają, a popełniają potworności!


Weźmy, dla przykładu religijne przekonanie, wiarę, iż bóg domaga się śmierci za w bluźnierstwo, które to przekonanie jest dzisiaj powodem spustoszeń w wielu miejscach na świecie. Czy należy z szacunkiem traktować taki obsceniczny dogmat? Chodzi mi o to, że wiele religii uważa za przestępstwo karalne śmiercią lub uwięzieniem obrażenie czynem lub słowem, lub okazanie braku szacunku dla bóstwa lub czegokolwiek uznanego za “święte”.


Proszę pomyśleć: jak ustala się, co jest obraźliwe dla boga lub religii? Mamy na całym świecie wiele religii czczonych przez ludzi. Te wiary głoszą sprzeczne roszczenia w sprawie boga i świętości. W rzeczywistości, konkurują w swoich roszczeniach do posiadania jedynego boga, traktując inne wiary jako obrazę i brak szacunku, ich nauczanie jest we wzajemnym konflikcie i jest sprzeczne pod wieloma względami. Jak ktokolwiek może mówić o braku szacunku dla boga? Którego boga? Czy nie jest absurdem, że duch może być szanowany lub nie szanowany?


Religie są z definicji wzajemnie bluźniercze


Nawet bez agresywnego ateizmu lub tendencji części ateistów do szydzenia lub wyśmiewania przekonań religijnych, jest dosłownie niemożliwe osiągnięcie harmonijnego, religijnie pluralistycznego społeczeństwa, kiedy religijna wiara w bluźnierstwo jest czynnie stosowana, ponieważ religie są wzajemnie bluźniercze. Dzisiejsze religie są bluźnierstwem wobec wczorajszych religii!


Każdy wierzący jest bluźniercą, ponieważ nauczanie jednej religii odrzuca doktryny innych wyznań. W rzeczywistości, to, co jedna religia uznaje za świętość, inna traktuje jak profanację. Islamskie doktryny religijne szydzą z wiary chrześcijańskiej i odwrotnie. Zarówno chrześcijańscy, jak islamscy kaznodzieje, wyśmiewają twierdzenia rdzennych, afrykańskich religii, kiedy nauczają własnej wiary.


Mogę więc zapytać: jak może istnieć szacunek dla wolności religii lub przekonań i wolności słowa w społeczeństwach, a  których istnieje kara za bluźnierstwo? Jak można na równi gwarantować prawa człowieka wierzących i niewierzących w społeczeństwie, w którym panuje skandaliczna koncepcja, że bogowie lub religie mogą poczuć się obrażeni, a ci, którzy nie szanują tych bogów i wiar, powinni zostać straceni?


Tak więc, religijna koncepcja bluźnierstwa jest przepisem na prześladowania, chaos, anarchię i rozlew krwi. Jeśli ktoś ma wątpliwości, niech spojrzy na kraje takie jak Pakistan, Bangladesz, Nigeria i Jordania, gdzie bluźnierstwo wobec islamu jest przestępstwem zapisanym w prawie. Religijni wierni muzułmańscy często biorą prawo w swoje ręce. Mordują ludzi, których oskarżają o bluźnierstwo. Ich bracia w wierze próbują rozciągnąć to prawo na Zachód i na cały świat. Prowadzą kampanię na rzecz uczynienia krytyki islamu, czyli tego, co oni nazywają islamofobią, przestępstwem.


Osobiście odczuwam wyłącznie pogardę dla każdej religii, która z pogardą traktuje ludzkie życie, godność i wolność. Absurdy religijne, które stanowią motywację dla wiernych do popełniania potworności, nie zasługują na szacunek. Każda religia, czy to chrześcijaństwo, islam, hinduizm czy wiary rdzenne, która aprobuje karę śmierci za bluźnierstwo, jest zła i niegodna człowieka. Satyra i krytyka powinny być używane, by naświetlić ich absurdalne idee i wypaczoną moralność.


Wierzący, którzy mordują bluźnierców i apostatów, stają się ludźmi zamienionymi w bestie. Używanie satyry, by zdemaskować absurd tego, co reprezentują, jest obowiązkiem moralnym wobec ludzkości. Wierzący, którzy popierają pogląd, że człowieka, który narysował karykaturę Mahometa, lub kogoś kto ich zdaniem bezcześci Koran, trzeba zabić, powinni być traktowani z najwyższą pogardą, ponieważ ich wiara stanowi rzeczywiste zagrożenie i niebezpieczeństwo dla otwartego, tolerancyjnego i postępowego społeczeństwa.


Chcę powtórzyć, że religie, które traktują ludzkie życie, wolność, prawdę, fakty i dowody z pogardą, nie zasługują na nic innego jak zdyskredytowanie. Takie przekonania religijne trzeba wyśmiewać i miażdżąco krytykować, żeby przestały być akceptowane. Konkretnie: wszyscy mułłowie i muzułmanie, stojący za najnowszym atakiem na bluźnierców w Pakistanie, który doprowadził do zamordowania studenta uniwersytetu, Maszala, są hańbą dla ludzkości. Ten rodzaj islamu, jaki reprezentują, będzie na zawsze okryty niesławą.


Jeśli to czyni ze mnie “agresywnego ateistę”, to trudno, to niech tak będzie.


Religion: Death For Blasphemy Deserves Scorn

Modern Ghana, 18 kwietnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe


Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Do tanca trzeba dwojga Jerzy 2018-04-11


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk