Prawda

Piątek, 17 maja 2024 - 11:51

« Poprzedni Następny »


O znaczeniu świeckich usług medycznych


Leo Igwe 2019-06-22


Jedną z imprez przygotowywanych na tegoroczny Światowy Dzień Humanizmu jest organizacja darmowych badań lekarskich na stadionie narodowym w Lagos. Impreza jest otwarta dla wszystkich, ale w szczególności zorientowana jest na tych, którzy nie mają dostępu do podstawowych usług medycznych. Lekarze i nie tylko lekarze, będą udzielali porad i przeprowadzali badania w zakresie medycyny opartej na dowodach. Ten artykuł jest próbą spojrzenia na znaczenie tej imprezy i jej możliwy wpływ na zmianę charakteru usług medycznych w Nigerii.

W całej historii byliśmy świadkami łączenia religii i medycyny. Zarówno medycyna tradycyjna, jak i nowoczesna opieka medyczna są łączone z jakąś formą religijnych lub innych wierzeń w nadnaturalne moce. Wielu sądzi, że medycyna ma jakiś duchowy wymiar, a duchy mają moc uzdrowiania.


Tradycyjni szamani często serwują jakieś mikstury z roślin ze śpiewami, wróżbami i rytualnymi gestmi. Starają się stworzyć wrażenie, że te religijne elementy zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność uwarzonych przez nich ziołowych mikstur. Co więcej, pacjenci również mają składać jakieś rytualne ofiary, a ten cały teatr ma stanowić część terapii. Nie możesz korzystać z usług tradycyjnych uzdrawiaczy bez tego, by nie były one połączone z religijnymi praktykami.              


Niestety, to samo dotyczy „nowoczesznego” systemu opieki medycznej w naszym kraju. Aczkolwiek nazywany jest „nowoczesnym” w odróżnieniu od tradycyjnego, naukowa medycyna w Nigerii jest przeżarta przez religię, głównie przez religijne tradycje właścicieli ośrodków medyccznych, będących zazwyczaj chrześcijanami lub muzułmanami. Należy przypomnieć, że to chrześcijańscy misjonarze stulecia temu sprowadzili do Afryki zachodnią medycynę. Zakładali szpitale, kliniki i przychodnie, które były powiązane z lokalnymi kościołami i stanowiły część struktury religijnego prozelityzmu.



W regionach zdominowanych przez islam muzułmańskie organizacje zakładały swoje szpitale obok meczetów, organizując chrześcijańskie i muzułmańskie modły dla pacjentów. Mimo,  że jest to nieetyczne, lekarze i pielęgniarki w tych szpitalach zajmują się nawracaniem chorych. Wzywają ich do nawrócenia się na chrześcijaństwo lub islam i przekonując, że to prawdziwa wiara uzdrawia i stanowi część leczenia. Motto jednego z państwowych szpitali w Nigerii brzmi: „My leczymy, Bóg uzdrawia”.        


Tak więc w Nigerii misja leczenia ludzi jest splątana z misją ich nawracania. Ta praktyka trwa już zdecydowanie zbyt długo i pora ją zmienić. Medycyna i religia to dwa odrębne magisteria. Mieszanie religii do opieki zdrowotnej musi się skończyć. To pomieszanie jest niezdrowe. Narusza prawo swobody wyznania i przekonań, i etykę praktyk medycznych. Ludzie chorzy idą do szpitala w poszukiwaniu medycznej pomocy. Nie potrzebują kazań ani modłów jako uzupełnienia terapii. Szpitale to nie kościoły czy meczety. Kliniki, to nie ośrodki uzdrawiania wiarą, ani domy modlitwy. Pacjenci w szpitalu powinni otrzymywać terapie medycyny opartej na dowodach i fachowe porady medyczne, a nie modlitwy, uzdrawianie wiarą i religijne pocieszanie. Organizacje religijne sponsorują medyczne instytucje traktując je jako okazję do prozelityzmu i nawracania ludzi przywiązanych przez chorobę do łożek. Jest to absolutnie nieakceptowalne. Pacjenci są osłabieni i skłonni zarówno do robienia tego, co im się każe, jak i do mówienia tego, co im się każe mówić, żeby otrzymać medyczną pomoc i wrócić do zdrowia. To jest wręcz obsceniczne, że instytujcje religijne wykorzystują swoją pozycję opiekunów, żeby zmuszać chorych ludzi do praktyk religijnych i nawróceń na swoją religię. Jest oburzające, że religijni lekarze i pielęgniarki wykorzystują szpitale do przymusowych rozmów z pacjentami o religii i do modlitw, niezależnie od tego czy pacjenci tego chcą, czy nie.       



Przez lata byliśmy w Nigerii świadkami monopolizacji medycyny przez religię i wpychania religii do medycyny i do instytucji opieki medycznej. Wielu ludzi sądzi, że medycyna i religia są nierozdzielne. Tak nie jest.   


Dlatego właśnie w tym roku humaniści organizują pierwszy świecki festiwal medyczny w Lagos jako cześć działań mających uświetnić Światowy Dzień Humanizmu. Humanizm daje etyczną i filozoficzną alternatywę dla religii. Ten festiwal ma służyć jako przykład medycznej alternatywy dla religijnych, wyznaniowych instytucji medycznych, które dominują w naszym kraju. Jest rzeczą niesłychanie ważną pokazanie Nigeryjczykom, że można mieć dostęp do opieki medycznej bez bezpośredniej, czy pośredniej religijnej wkładki, czy konieczności wiary w jakiś bóstwo.     


Humanism and Significance of Secular Medical Services in Nigeria

Opinion Nigeria, 1 czerwca 2019

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk