Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 22:15

« Poprzedni Następny »


O znaczeniu świeckich usług medycznych


Leo Igwe 2019-06-22


Jedną z imprez przygotowywanych na tegoroczny Światowy Dzień Humanizmu jest organizacja darmowych badań lekarskich na stadionie narodowym w Lagos. Impreza jest otwarta dla wszystkich, ale w szczególności zorientowana jest na tych, którzy nie mają dostępu do podstawowych usług medycznych. Lekarze i nie tylko lekarze, będą udzielali porad i przeprowadzali badania w zakresie medycyny opartej na dowodach. Ten artykuł jest próbą spojrzenia na znaczenie tej imprezy i jej możliwy wpływ na zmianę charakteru usług medycznych w Nigerii.

W całej historii byliśmy świadkami łączenia religii i medycyny. Zarówno medycyna tradycyjna, jak i nowoczesna opieka medyczna są łączone z jakąś formą religijnych lub innych wierzeń w nadnaturalne moce. Wielu sądzi, że medycyna ma jakiś duchowy wymiar, a duchy mają moc uzdrowiania.


Tradycyjni szamani często serwują jakieś mikstury z roślin ze śpiewami, wróżbami i rytualnymi gestmi. Starają się stworzyć wrażenie, że te religijne elementy zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność uwarzonych przez nich ziołowych mikstur. Co więcej, pacjenci również mają składać jakieś rytualne ofiary, a ten cały teatr ma stanowić część terapii. Nie możesz korzystać z usług tradycyjnych uzdrawiaczy bez tego, by nie były one połączone z religijnymi praktykami.              


Niestety, to samo dotyczy „nowoczesznego” systemu opieki medycznej w naszym kraju. Aczkolwiek nazywany jest „nowoczesnym” w odróżnieniu od tradycyjnego, naukowa medycyna w Nigerii jest przeżarta przez religię, głównie przez religijne tradycje właścicieli ośrodków medyccznych, będących zazwyczaj chrześcijanami lub muzułmanami. Należy przypomnieć, że to chrześcijańscy misjonarze stulecia temu sprowadzili do Afryki zachodnią medycynę. Zakładali szpitale, kliniki i przychodnie, które były powiązane z lokalnymi kościołami i stanowiły część struktury religijnego prozelityzmu.



W regionach zdominowanych przez islam muzułmańskie organizacje zakładały swoje szpitale obok meczetów, organizując chrześcijańskie i muzułmańskie modły dla pacjentów. Mimo,  że jest to nieetyczne, lekarze i pielęgniarki w tych szpitalach zajmują się nawracaniem chorych. Wzywają ich do nawrócenia się na chrześcijaństwo lub islam i przekonując, że to prawdziwa wiara uzdrawia i stanowi część leczenia. Motto jednego z państwowych szpitali w Nigerii brzmi: „My leczymy, Bóg uzdrawia”.        


Tak więc w Nigerii misja leczenia ludzi jest splątana z misją ich nawracania. Ta praktyka trwa już zdecydowanie zbyt długo i pora ją zmienić. Medycyna i religia to dwa odrębne magisteria. Mieszanie religii do opieki zdrowotnej musi się skończyć. To pomieszanie jest niezdrowe. Narusza prawo swobody wyznania i przekonań, i etykę praktyk medycznych. Ludzie chorzy idą do szpitala w poszukiwaniu medycznej pomocy. Nie potrzebują kazań ani modłów jako uzupełnienia terapii. Szpitale to nie kościoły czy meczety. Kliniki, to nie ośrodki uzdrawiania wiarą, ani domy modlitwy. Pacjenci w szpitalu powinni otrzymywać terapie medycyny opartej na dowodach i fachowe porady medyczne, a nie modlitwy, uzdrawianie wiarą i religijne pocieszanie. Organizacje religijne sponsorują medyczne instytucje traktując je jako okazję do prozelityzmu i nawracania ludzi przywiązanych przez chorobę do łożek. Jest to absolutnie nieakceptowalne. Pacjenci są osłabieni i skłonni zarówno do robienia tego, co im się każe, jak i do mówienia tego, co im się każe mówić, żeby otrzymać medyczną pomoc i wrócić do zdrowia. To jest wręcz obsceniczne, że instytujcje religijne wykorzystują swoją pozycję opiekunów, żeby zmuszać chorych ludzi do praktyk religijnych i nawróceń na swoją religię. Jest oburzające, że religijni lekarze i pielęgniarki wykorzystują szpitale do przymusowych rozmów z pacjentami o religii i do modlitw, niezależnie od tego czy pacjenci tego chcą, czy nie.       



Przez lata byliśmy w Nigerii świadkami monopolizacji medycyny przez religię i wpychania religii do medycyny i do instytucji opieki medycznej. Wielu ludzi sądzi, że medycyna i religia są nierozdzielne. Tak nie jest.   


Dlatego właśnie w tym roku humaniści organizują pierwszy świecki festiwal medyczny w Lagos jako cześć działań mających uświetnić Światowy Dzień Humanizmu. Humanizm daje etyczną i filozoficzną alternatywę dla religii. Ten festiwal ma służyć jako przykład medycznej alternatywy dla religijnych, wyznaniowych instytucji medycznych, które dominują w naszym kraju. Jest rzeczą niesłychanie ważną pokazanie Nigeryjczykom, że można mieć dostęp do opieki medycznej bez bezpośredniej, czy pośredniej religijnej wkładki, czy konieczności wiary w jakiś bóstwo.     


Humanism and Significance of Secular Medical Services in Nigeria

Opinion Nigeria, 1 czerwca 2019

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk