Prawda

Czwartek, 16 maja 2024 - 10:56

« Poprzedni Następny »


Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze


Jerry A. Coyne 2016-03-15

Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.
Dlaczego? Bo czyni, że czuję się dobrze.

Chyba byłoby zbytnim optymizmem z mojej strony mieć nadzieję, że mój esej z 2013 r. w “Slate”, No faith in science, na zawsze położył kres twierdzeniom, że nauka, tak samo jak religia, polega na wierze.


Moja teza była prosta: „wiara” w nauce oznacza „zaufanie oparte na doświadczeniu”, podczas gdy to samo słowo w religii znaczy „wiara bez wystarczających dowodów, by przekonać większość racjonalnych ludzi”. Jest to zatem to samo słowo, ale ma dwa różne znaczenia. Niemniej ludzie religijni systematycznie mieszają te znaczenia – i podejrzewam, że robią to umyślnie. Chciałbym, żeby przeczytali mój cholerny esej.


A więc ktoś zrobił to znowu: Matt Emerson, katolik, który na swoim blogu informuje: “Uczę technologii i kieruję biurem w Xavier College Preparatory w Palm Desert w Kalifornii”. Napisał także książkę Why Faith? A Journey of Discovery, którą w maju ma opublikować Paulist Press; jej celem jest pomoc ludziom w utrzymaniu i zrozumieniu wiary.


3 marca Emerson opublikował krótki esej w “Wall Street Journal” - At its heart, science is faith-based too – który, jak zwykle miesza znaczenie “wiary” w zastosowaniu do nauki (ale my, naukowcy, unikamy tego słowa!) ze znaczeniem tego słowa stosowanym w religii. Zamiast wdawać się w szczegóły polecam przeczytanie mojego tekstu w “Slate” i Emerson także powinien to zrobić! Tutaj przykład pomieszania przez niego pojęć:

Naukowcy, którzy dokonali odkrycia fal grawitacyjnych [włoski fizyk Carl Rovelli], napisali, że podążali za “marzeniem opartym na wierze w rozum: że logiczne dedukcje Einsteina i jego matematyki będą wiarygodne”.


Pan Rovelli nie pisał o wierze religijnej. I naukowcy ogólnie uznają nawet wiarę pozbawioną znaczenia teologicznego za coś niezwiązanego z ich przedsięwzięciami. Niemniej związek między wiarą a nauką jest znacznie bliższy niż wielu przypuszcza…

Błąd. Naukowcy nie mają “Wiary w rozum”. Jak pisałem w „Slate”:  


A co z wiarą w rozum? Znowu błąd. Rozum — zwyczaj zachowywania krytycyzmu, logiki i uczenia się z doświadczenia — nie jest założeniem a priori, ale narzędziem, które działa. Dało nam antybiotyki, komputery i zdolność sekwencjonowania DNA. Nie mamy wiary w rozum; używamy rozumu, ponieważ — odmiennie od objawienia — daje rezultaty i zrozumienie. Nawet dyskusja o tym, dlaczego powinniśmy używać rozumu posługuje się rozumem!


Tutaj Emerson powtarza starą bzdurę za fizykiem/akomodacjonistą Paulem Daviesem:

Fizyk z Arizona State University, Paul Davies, zauważył, że nauka polega na przekonaniach  – że ukryta architektura wszechświata, wszystkie stałe i prawa natury, które podpierają przedsięwzięcie nauki, będą utrzymane. Jak napisał w książce The Mind of God: The Scientific Basis for a Rational World: “Tylko dlatego, że słońce wstało każdego dnia naszego życia, nie ma gwarancji, że wstanie jutro. Przekonanie, że to zrobi – że istotnie istnieją wiarygodne regularności w naturze – jest aktem wiary, ale takim, który jest niezbędny dla postępu nauki”.

No cóż, nie możemy być w 100% pewni, że słońce wstanie jutro, ale z tym także rozprawiłem się w “Slate”:

Masz wiarę (tj. zaufanie), że słońce wstanie jutro, ponieważ zawsze to robiło i nie ma żadnych dowodów, że Ziemia przestała obracać się lub że Słońce wypaliło się.

Założyłbym się o 100 tysięcy dolarów, że słońce wstanie jutro (tj. będzie dzień, bo może być pochmurno), ale nie założyłbym się o 5 dolarów, że Jezus zmartwychwstał. Niezawodne regularności natury nie są, w odróżnieniu od zasad teologii, aktami wiary, ale obserwacjami, które akceptujemy jako utrzymujące się, bo zawsze takie były. Jest to po prostu zaufanie oparte na doświadczeniu!


Dlaczego ludzie tacy jak Emerson mieszają te dwa znaczenia słowa “wiara”? Jest to oczywiste: akomodacjonizm, a także głupawa próba kopnięcia nauki przez powiedzenie: „Widzicie? Jesteście tacy sami jak my!” (Z implikacją: „Widzicie? Jesteście równie źli jak my!”):

Uznanie istnienia tego rodzaju wiary jest ważnym krokiem w połączeniu sztucznego podziału między nauką a religią, podziału traktowanego jako oczywistość w szkołach, w mediach i w kulturze. Ludzie często zakładają, że nauka jest domeną pewności i weryfikowalności, podczas gdy religia jest miejscem bezzasadnej wiary. Ale prace panów Daviesa, Rovelliego i innych, włącznie z papieżem Janem Pawłem II w jego encyklice z 1998 r., „Fides et Ratio”, pokazują, że religia i nauka osadzone są w podobnych ramach intelektualnych.

O, naprawdę? W jaki sposób właściwie “odkrycia” religii przypominają odkrycia nauki? W końcu, Emersom może wierzyć, że Jezus był nie tylko częścią Boga, ale także synem Boga, był ukrzyżowany i wskrzeszony, i że znajdziemy zbawienie przez jego akceptację. Jeśli jednak jesteś muzułmaninem, może stracić życie przez wygłaszanie takich bluźnierstw, a jeśli jesteś Żydem, oczywiście nie wierzysz w Jezusa jako Mesjasza. Istnieją miliony sprzecznych „praw” w religii, ale chociaż istnieją debaty w nauce, panuje ogólna zgoda, że – na przykład – DNA jest podwójną helisą, ziemia liczy około 4,5 miliarda lat i że molekuła benzenu ma sześć atomów węgla. Teologia nie potrafi dać nam ŻADNYCH prawd tak dobrze ustalonych.


Emersom twierdzi jednak, że może i jego twierdzenia są śmiechu warte:

Tak samo jednak jak wiara jest niezbędna nauce, rozum jest zasadniczy dla religii. Wielu ludzi odnosi się do Boga w sposób analogiczny do naukowców szukających fal grawitacyjnych. Tych poszukiwaczy prawdy religijnej przekonują wstępne dane i  świadectwa tych, którzy wcześniej studiowali te kwestie; dążą do osobistego zetknięcia z rzeczywistościami, o których tak często mówi się, a które są tak tajemnicze.


W takim kontekście to nie ślepa wiara napędza poszukiwania, podobnie jak naukowcy nie idą ślepo za implikacjami teorii Einsteina. Jest to raczej przekonanie oparte na wiarygodnych powodach, podtrzymywane przez cierpliwą ufność, otwarte na rewizję. Kiedy, na przykład, wyrażam moja wiarę w Boga, polegam nie tylko na pomocy Ducha Świętego. Polegam także na Einsteinach teologii, myślicielach takich jak św. Tomasz z Akwinu, którego użycie rozumu, by wyrazić i zsyntetyzować prawdy teologiczne pozostaje jednym z wielkich osiągnięć cywilizacji zachodniej. Suma Theologica Akwinaty jest LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory – M.K.) dla wiary chrześcijańskiej.

Otwarte na rewizję? Tylko jeśli nauka obala twierdzenia religijne, a nawet w tym wypadku 40% Amerykanów nadal odrzuca naukę na rzecz bajeczek z Księgi Rodzaju. I jakie, konkretnie, są te „prawdy teologiczne” Akwinaty i jego współwyznawców? Czy moglibyśmy dostać listę pięciu lub sześciu? Bardzo prosimy.

 

A tutaj jest wniosek Emersona:

Oczywiście, religia i nauka są różne. Ale wielu ludzi religijnych, podobnie jak wielu naukowców, szuka potwierdzenia, cyzeluje swoje życie i rozszerza swoją wiedzę, by doświadczyć rzeczywistości, która jest nieuchwytna, ale jeśli się ją spotka, zmienia życie na zawsze. A jeśli kombinacja wiary i rozumu może dostarczyć dźwięk dwóch zderzających się czarnych dziur z odległości ponad  miliarda lat świetlnych, potwierdzając teorię przedstawioną w 1915 r. – dlaczego ma być nie do pomyślenia możliwość, że ta sama kombinacja da zrozumienie, że Bóg stał się człowiekiem?

Jest różnica między szukaniem potwierdzenia a szukaniem prawdy; religia robi to pierwsze, nauka to drugie. Jeśli Emerson da nam dowody – nie tylko z Biblii – że „Bóg stał się człowiekiem”, to mogę poważnie potraktować jego twierdzenia o prawdzie. Bez tego, nie bardziej musimy akceptować jego prawdy niż akceptujemy prawdy scjentologii, mormonizmu lub też Beowulfa.


Dla “Wall Street Journal” publikowanie takich bzdur jest kompromitacją. Czy tak rozpaczliwie potrzebują materiałów? Wątpię, by wzięli pod uwagę ten tekst.


Another misguided believer claims that science is based on faith

Why Evolution Is True, 7 marca 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Niedające się obronić wiarolubstwo   Pinker   2015-08-10
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Ojcowie (nie)Święci Część III   Ferus   2015-08-16
Prawda Biblii   Seidensticker   2015-08-20
Ojcowie (nie)Święci IVCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być nowoczesny i postępowy?   Ferus   2015-08-23
Kompilacja z BuzzFeed: Jak ateiści znajdują sens życia?   Coyne   2015-08-24
Islamistyczna teologia gwałtu   Coyne   2015-08-26
Wyznania kulturowego katolika   Koraszewski   2015-08-27
Zbadaj z Frondą ewolucję   Koraszewski   2015-08-29
Grzechy religii: hipokryzja   Ferus   2015-08-30
Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu   Coyne   2015-08-31
Dżihad przeciwko świątyniom mniejszości   Bulut   2015-09-03
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Grzechy religii:hipokryzja II   Ferus   2015-09-06
Nietrafne proroctwo – Psalm 22   Seidensticker   2015-09-07
Religia pokojuczy pokój religijny?   Ferus   2015-09-20
Islamizm nie jest islamem   Ahmed   2015-09-21
Księga Izajasza 53: Kolejna nieudana pretensja do proroctwa   Seidensticker   2015-09-23
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Uchodźcy z katolickiego świata   Koraszewski   2015-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze. Część XIX   Ferus   2015-09-27
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Doradztwo religijne i religioznawcze XX   Ferus   2015-10-04
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
Religia kontra nauka, wiara kontra fakty   Koraszewski   2015-10-06
Przemyśleć na nowo “papieża Hitlera”   Mark Riebling   2015-10-09
Grzechy religii: hipokryzja III   Ferus   2015-10-11
Dwa wyznania powodów niewiary   Koraszewski   2015-10-16
Pozorny skok cywilizacyjny   Ferus   2015-10-18
Pocztówka z Republiki Ateistów   Koraszewski   2015-10-19
Idea kontra rzeczywistość   Ferus   2015-10-25
Zakładać się nie warto, warto być przyzwoitym   Koraszewski   2015-10-26
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Straszna twarz wojującego ateizmu   Kruk   2015-11-02
Psy nie idą do Nieba   Coyne   2015-11-06
I ty Franciszku przeciwko mnie?   Ferus   2015-11-08
Potęga mitów. Arka i potop   Ferus   2015-11-15
Sens życia   Haught   2015-11-20
Religia rozwiąże spory religii   Coyne   2015-11-26
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Zdumiewające postępy niewiary   Ridley   2015-12-03
Potęga mitów. Wieża Babel.   Ferus   2015-12-06
Ruch reformy muzułmańskiej   Raheel Raza i inni   2015-12-08
O istocie herezji, albo pytanie: jajo czy kura   Koraszewski   2015-12-11
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Potęga mitówGwiazda betlejemska   Ferus   2015-12-20
Potęga biblijnych mitów   Ferus   2015-12-27
Wyzwanie ateizmu we współczesnym Zimbabwe   Igwe   2016-01-02
Rozum i Wiara. Część IV. Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2016-01-03
Rozum i Wiara. Część V   Ferus   2016-01-10
Potęga mitów: 10 plag egipskich.   Ferus   2016-01-17
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Wiara i seks we współczesnym świecie   Koraszewski   2016-01-22
Przeciwko autorytetom islamskim i w solidarności z ofiarami islamu   Ahmed   2016-01-24
Potęga mitów: Dekalog i przymierze na górze Synaj   Ferus   2016-01-24
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Niespodzianka! National Public Radio zachwala zatwardziały ateizm, broni myśli, że życie ateisty ma sens   Coyne   2016-01-30
Rozum i Wiara. Część VI   Ferus   2016-01-31
Kompleksy uświęcone   Ferus   2016-02-07
Potęga mitów: Ziemia Obiecana   Ferus   2016-02-14
Ekumenizm czyli misja zbawiania świata   Pietrzyk   2016-02-16
Rozum i Wiara. Część VII   Ferus   2016-02-21
O Faith Versus Fact w “Inference”   Coyne   2016-02-26
Potęga mitów: Odkupienie i Zbawienie   Ferus   2016-02-28
Poprawiony mit o rajskim ogrodzie   Ferus   2016-03-06
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
Koptofobia   Fernandez   2016-03-13
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk