Prawda

Piątek, 26 kwietnia 2024 - 15:34

« Poprzedni Następny »


W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem


Leo Igwe 2018-11-29


Nigeria jest jednym z najbardziej religijnych krajów na świecie. Porzucenie religii w tym kraju nie jest łatwe – i często pociąga za sobą wysokie koszty osobiste.


Na początku 2019 roku humaniści spotkają się w nigeryjskiej stolicy, Abudży, by omówić niebezpieczeństwa i trudności odchodzenia od religii w tym kraju. Będzie to historyczne wydarzenie, ponieważ takich okazji nie było jak dotąd wiele w historii Nigerii, kraju, którego rządy stanowe dają nagrody finansowe ludziom przechodzącym z jednej religii na inną. 


Wśród panelistów na tym spotkaniu  będą czołowi humaniści nigeryjscy, włącznie z Mubarakiem Balą, którego rodzina zamknęła go w szpitalu psychiatrycznym, kiedy porzucił islam. Nigryjczycy są jednym z  najbardziej religijnych narodów na świecie. Przez wiele lat kolejne badania to pokazywały. Chociaż statystyki są kwestionowane, twierdzi się, że społeczeństwo jest równo podzielone między chrześcijan i muzułmanów. Bezwyznaniowi stanowią według różnych sondaży poniżej 10 procent społeczeństwa.    

 

Jednym z głównych powodów tego wysokiego poziomu religijności w Nigerii jest fakt, że porzucenie religii jest trudne, a czasami wręcz niebezpieczne. Jest tu wiele przyczyn. Nigeryjczycy rodzą się w rodzinach i społecznościach muzułmańskich lub chrześcijańskich, chodzą do szkół wyznaniwych, gdzie ich religijna tożsamość jest wzmacniana i gdzie dziewczynki z rodzin muzułmańskich są zmuszane do noszenia hidżabów. Bezwyznaniowość nie jest nawet wspominana jako możliwość wyboru, nie ma również gwarantowanej swobody wyznania.  

 

Religii nie można sobie wybrać. Nawet dla człowieka dorosłego odrzucenie religii jest w Nigerii szczególnie trudne, ponieważ religia odgrywa niesłychanie silną rolę w polityce w handlu, przy zatrudnieniu. Otwarte i publiczne przyznanie się do bezwyznaniowości komplikuje życie pod wieloma względami. Rodzina może się wyrzec osoby, która deklaruje bezwyznaniowość, a tam, gdzie ktoś jest zależny od członków rodziny, wyrzeczenie się religii może prowadzić do przerwania finansowej pomocy. Taka perspektywa zniechęca do porzucenia religii, bo może to zagrozić dalszej edukacji, może prowadzić do rozbicia małżeństwa, do zerwania kontaktów z rodziną. Ci, którzy otwarcie deklarują się jako bezwyznaniowcy czasem nie mogą znaleźć zatrudnienia lub tracą swoją pracę, ich przedsiębiorstwa są sabotowane, są narażeni na ustawiczne kłopoty i biedę.

Porzucenie religii jest wyśmiewane. Wielu Nigeryjczyków niechętnie wyrzeka się religii, ponieważ jest to powszechnie uważane za dowód głupoty. Takie rozumienie bezwyznaniowości jest częścią indoktrynacji, jaką Nigeryjczycy są karmieni od kołyski do grobu. Ta narracja, głosząca, że ci, którzy porzucają religię sa głupcami oparta jest na biblijnym wersecie z Psalmu 14.1, który brzmi: Mówi głupi w swoim sercu:
„Nie ma Boga”.
  Ludzie uważają, że głoszenie, iż nie ma boga jest demonstracją braku wykształcenia i rozsądku.       

 

Co więcej, porzucanie religii jest demonizowane. Ludzie wierzą, że ten, kto porzuca religię, jest pod wpływem szatana. Tacy ludzie traktowani są jako narzędzie szatana, a bezwyznaniowość jest uważana za formę czczenia diabła. Jak na ironię, ci, którzy identyfikują się jako ateiści, uważają, że sama koncepcja szatana jest absurdalna. Jeśli nie  ma dowodów na istnienie boga, to nie ma również dowodów na istnienie diabła. Ale to akurat jest dla religijnych ludzi w Nigerii niepojęte. Zaślepieni swoją wiarą i religijną indoktrynacją są głęboko przekonani, że porzucenie religii to prosta droga do satanizmu. Kiedy zdarza się nieszczęście, ktoś, kto porzucił religię, zostaje czasem kozłem ofiarnym. W tej sytuacji wielu sceptycznych wobec religii Nigeryjczyków ukrywa swój sceptycyzm w obawie przed demonizacją ze strony rodziny i lokalnej społeczności.       


Tu pojawia się kolejne ryzyko związane z porzuceniem religii. Ci, którzy wyrzekają się wiary, uważani są za wrogów instytucji rodziny i państwa. Prowadzi to do tego, że sama idea porzucenia religii wywołuje nienawiśc, wrogość i antagonizm. Porzucenie religii uważane jest za zdradę i ci, którzy się na to decydują, uważani są za zdrajców. Nienawiść zatruwa wzajemne relacje i może prowadzić do wyrządzania krzywd. Dlatego też wielu Nigeryjczyków, którzy decydują się na porzucenie religii, nie dyskutuje o tym i nie ujawnia swoich zamiarów ani poglądów. Niektórzy nadal praktykują, mimo, że przestali wierzyć.     


Porzucenie religii jest w praktyce kryminalizowane. Ci, którzy wyrzekają się religii są traktowani jak kryminaliści. Dzieje się tak szczególnie na północy kraju, gdzie rządzi prawo szariatu. Zgodnie z szariatem apostazja i bluźnierstwo są zbrodniami karanymi śmiercią. Porzucenie religii jest przestępstwem przeciw islamskiemu państwu. Wielu Nigeryjczyków, którzy chcieliby porzucić religię, a w szczególności islam, nie mogą tego zrobić, jeśli nie chcą być traktowani jak kryminaliści, zostać oskarżeni i skazani przez władze państwowe.        


A wreszcie, porzucenie religii jest dehumanizowane. Ci, którzy sobie na to pozwalają, są pozbawiani praw, atakowani i bezkarnie zabijani. Wielu wierzących jest głęboko przekonanych, że ich religijnym obowiązkiem jest przeciwdziałanie porzucaniu religii. W Nigerii tacy ludzie wchodzą na drogę przemocy wobec porzucających religię, co obejmuje obcinanie głów, bicie, wieszanie. Co więcej, wielu ludzi sądzi, że tego rodzaju zachowanie zapewni im miejsce w niebie. Nic dziwnego, że Nigeryjczycy, którzy chcieliby porzucić religię, obawiają się tego kroku, gdyż mogą stać się ofiarami przekonanych, że ich zabicie to droga do raju. Nikt nie chce paść ofiarą fanatyków i ekstremistów.     


Porzucenie religii jest w Nigerii ryzykowna wyprawą. Życie jako człowiek bezwyznanikowy naraża na nieustanne kłopoty i wyzwania. Religia nadal wykorzystuje strach, prześladowania i przemoc wobec tych, którzy porzucają wiarę religijną. Ci, którzy to robią, muszą być bardzo ostrożni. Nie chcą zostać ofiarami za korzystanie ze swoich podstawowych wolności. W Nigerii nie będzie łatwe okiełznanie religii i religianctwa jak długo nie podjęte zostaną stosowne kroki pozwalające na złagodzenie niebezpieczeństw związanych z porzuceniem religii.    


The Risky Business of Abandoning Religion in Nigeria

15 listopada 2018

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. w Polsce nie lepiej, choć nie tak straszno Leszek 2018-11-29


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 905 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy ateizm   Koraszewski   2013-11-16
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Opowieść o religijnym odwróceniu   Joseph   2014-01-06
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Nie - dla umiłowania cierpienia   Kuhlenbeck   2014-01-07
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Dziedzictwo nietolerancji   Shahid   2014-01-12
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
O modlitwie i petycji   Gogineni   2014-01-13
List otwarty do boga islamu   Imani   2014-01-17
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
O źródłach autocenzury   Nasreen   2014-01-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
No i wydało się...   Kruk   2014-02-04
Strzelanie zza pleców Boga   Koraszewski   2014-02-06
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Święta glina   Hili   2014-02-14
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Jajecznica   Kruk   2014-02-27
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Długi ateistów   Koraszewski   2014-03-03
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Życie seksualne wczoraj i dziś   Koraszewski   2014-03-11
Testowanie hipotezy Boga   Stenger   2014-03-11
Szkoły nie są polem bitwy religii!   Gogineni   2014-03-13
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Wyrafinowana teologia szyicka   Taheri   2014-03-19
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Zegarek na wrzosowisku   Ferus   2014-03-26
O nadziei w tym i owym   Koraszewski   2014-03-27
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Humanizm ewolucyjny   Ferus   2014-04-09
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Rozprawa między panem, zupą i szatanem   Kruk   2014-04-18
Kult Cargo   Szczęsny   2014-04-20
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Niemago rejestruje swój związek   Kruk   2014-05-04
Ponad dobrem i złem   Ferus   2014-05-05
Recykling sił nadprzyrodzonych   Koraszewski   2014-05-22
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
O kamiennych tablicach i nieco sfałszowanych zwojach   Szczęsny   2014-06-03
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Kiedy być “ekumenicznym” – a kiedy nie   Tsalic   2014-06-16
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Ekumeniczna nienawiść   Koraszewski   2014-06-26
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Manifest ateisty   Harris   2014-06-27
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Socjologia sekularyzmu   Koraszewski   2014-07-02
To nie okupacja, to islam   Greenfield   2014-07-05
Wiara szukająca ucieczki   Koraszewski   2014-07-14
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Nauka Biblii i praktyki religijne   Twain   2014-07-27
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Segregowanie uczniów według wyznania jest złym pomysłem   Ridley   2014-08-01
Osaczeni   Rushdie   2014-08-05
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Myśli i materia   Stenger   2014-08-31
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Marsz lunatyków do Armagedonu   Harris   2014-09-13
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Wolność słowa w Yale   Koraszewski   2014-09-18
Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk