Prawda

Poniedziałek, 18 listopada 2019 - 15:21

« Poprzedni Następny »


Trzeba przestać milczeć


Qanta Ahmed 2014-04-15


Dla milionów kobiet na całym świecie możliwości rzeczywistego przeżycia seksualnego są brutalnie wycięte, często przed osiągnięciem wieku dojrzewania, przez okaleczanie genitaliów kobiecych, koszmarny akt, który dotyka rocznie 125 milionów kobiet.

Obraz seksualnie wyzwolonej kobiety Zachodu w kulturze popularnej jest równie mityczny, jak dosłowny. Nawet nasze udawane orgazmy zostają kanonizowane – kto nie pamięta, jak Sally elektryzuje Harry’ego w słynnej scenie obiadowej?  Ale dla milionów kobiet na całym świecie możliwości rzeczywistego przeżycia seksualnego są brutalnie wycięte, często przed osiągnięciem wieku dojrzewania, przez okaleczanie genitaliów kobiecych, koszmarny akt, który dotyka rocznie 125 milionów kobiet.


Światowa Organizacja Zdrowia podaje cztery kategorie okaleczania/cięcia genitaliów kobiecych (FGM/C) – klitoridektomię; wycięcie (zmiennej ilości kobiecej tkanki narządów rodnych); infibulację (wycięcie łechtaczki i warg sromowych oraz zszycie krawędzi sromu, by nie dopuścić do stosunku seksualnego) i wreszcie okaleczenie wychodzące jeszcze dalej poza tę klasyfikację.


Wbrew zakorzenionym przekonaniom nie ma żadnych korzyści zdrowotnych tych procedur. Są one wykonywane z przyczyn kulturowych, często w imię islamu, chociaż Koran nie zawiera takiego nakazu, a zdrowa seksualność jest wręcz sławiona w islamie.


Fahima Haszim
Fahima Haszim

Nowy film dokumentalny Honor Diaries analizuje okaleczanie genitaliów kobiecych w kontekście przemocy skierowanej przeciwko kobietom w imię honoru. Widzowie dowiadują się o działalności Fahimy Haszim z Sudanu, która chroni potencjalne ofiary FGM/C. Widzimy, jak prowadzi negocjacje z rodzicami, którzy - bez wsparcia - żądaliby okaleczenia córek dla zachowania honoru rodziny, z powodu źle pojętych wartości czystości oraz szans na zamążpójście ich córek i innych kobiecych krewnych.


Nie dziwi, że Honor Diaries już uderzył w czułe miejsce, wywołując w niektórych wypadkach fałszywe zarzuty islamofobii. W Stanach Zjednoczonych pewne grupy muzułmańskie spowodowały zakazanie pokazu tego filmu na trzech uniwersytetach. Choć takie akcje mogą mieć motywy polityczne, przemoc w imię honoru, a szczególnie FGM/C, wywołują ostro odczuwany, kolektywny wstyd. Ta praktyka jest tak haniebna, że my, jako społeczeństwo, czy to muzułmańska większość, czy muzułmańska diaspora, czy nie-muzułmańscy ludzie Zachodu, całkiem dosłownie nie potrafimy zaakceptować prawdy.


Praktykuję medycynę od 23 lat, dwukrotnie w społeczeństwach muzułmańskich. Leczyłam pacjentów w Rijadh w Arabii Saudyjskiej, muzułmańskiej teokracji, i Whitechapel we wschodnim Londynie, domu największej populacji muzułmanów bengalskich poza Bangladeszem. W obu tych społecznościach leczyłam muzułmanów trzymających się odmian najbardziej ortodoksyjnego islamu w czasach dzisiejszych, których cechą charakterystyczną jest głęboko nie-islamskie ujarzmienie kobiet. Centralne dla tego ujarzmienia jest ciało kobiece, które było – zarówno w Londynie, jak w Rijadzie – nośnikiem honoru rodziny.


Niemniej, choć byłam już doświadczonym lekarzem, kiedy pracowałam w Rijadzie, jeszcze nie spotkałam kobiety z FGM/C. Pewnego dnia, właśnie gdy kończyłam przyjmowanie pacjentki na oddział intensywnej opieki, podeszła do mnie jedna z pielęgniarek, Mary, wyniszczona słońcem Afrykanerka z Johannesburga.


 “Ona była wycięta”.


Patrzyłam na nią tępo, nie rozumiejąc.


“Właśnie założyłam jej cewnik. Jest wycięta – tam na dole”.


Wreszcie zrozumiałam: moja pacjentka była ofiarą FGM/C. Pytając mnie, czy chcę potwierdzić jej spostrzeżenie, Mary zaproponowała, bym zbadała genitalia pacjentki. Wzdrygnęłam się z instynktowną awersją i nie byłam w stanie zmusić się do obejrzenia jej blizn.


Teraz, z większą dojrzałością i większą praktyką medyczną, rozumiem, jak bardzo powodował mną wstyd. Jako lekarz nie byłam zdolna do spojrzenia na jej okaleczenie. W mojej ponad dwudziestoletniej praktyce nie pamiętam, żebym kiedykolwiek odmówiła zobaczenia ran i blizn jakiegokolwiek innego pacjenta. Na ciałach moich pacjentów badałam i zapisywałam blizny po torturach, po zabójstwach, wypadkach drogowych, katastrofalnych oparzeniach, świadomych samookaleczaniach. Mogłam patrzeć na to wszystko, ale nie mogłam patrzeć na FGM/C.


FGM/C najczęściej spotyka się w grupach etnicznych z ponad 28 narodów afrykańskich. Dane z 2008 r. pokazują, że dziewięć kobiet na dziesięć z Dżibuti, Egiptu, Gwinei, Mali, Północnego Sudanu, Sierra Leone i Somali zostało poddane FGM/C. Moja saudyjska pacjentka była jedną z wielu kobiet na Bliskim Wschodzie i w Azji, które są zmuszane do FGM/C.


Wszyscy, lekarze i wszyscy  inni, muszą zrozumieć, że FGM/C jest odebraniem dziewczynce lub kobiecie jest przyszłości jako istoty seksualnej. Kilkoma brutalnymi cięciami wymazuje się jej seksualną tożsamość. Nigdy już nie będzie cała. Choć wiele kobiecych reakcji seksualnych jest psychologicznej natury, gdzie reakcje emocjonalnie są przetwarzane przez  złożone neuroprzekaźniki, bez nienaruszonej łechtaczki niemal cała seksualna satysfakcja kobieca jest nieobecna. Z pewnością może nadal występować orgazm pochwowy, służący pochwyceniu penisa podczas stosunku i nakierowaniu spermy do czekającego jajeczka, ale przy braku warg sromowych, nie może nastąpić śluzówkowe obrzmienie (które zarówno zachęca do penetracji, jak stanowi bodziec kobiecego pożądania).


Przy najbardziej skrajnych formach FGM/C, kiedy zaszywa się otwór pochwowy, menstruacja, penetracja i poród są bolesne i zagrożone poważnymi komplikacjami. Kobiety często nie kontrolują czynności fizjologicznych i mogą dostać upokarzających przetok, łączących jelita z układem moczopłciowym – kał i mocz mogą wydostawać się przez pochwę, co daje kobiecie nieustanne poczucie nieczystości i bardzo rzeczywiste infekcje.


FGM/C jest wycięciem trzonu tożsamości kobiety, pozostawiając zaledwie część jej potencjalnej osobowości. Kobieta lub dziewczyna zostają de facto uprzedmiotowione, zamienione w pojemnik dla męskiej satysfakcji. Kobiecość staje się tylko instrumentem prokreacji.


W miarę, jak migracje stają się coraz powszechniejsze, społeczności w diasporze, które przybywają do krajów zachodnich, kontynuują tę praktykę. Wzrasta więc częstość występowania FGM/C wśród imigrantów w Norwegii, Australii, Kanadzie, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Rodziny imigrantów, często podróżujące podczas wakacji letnich do krajów ojczystych wraz ze swoimi małymi córkami, dokonują tam tej procedury z wielkim zagrożeniem zakażenia, wykrwawienia i śmierci, kiedy nie jest to dokonywane przez lekarzy. Szkolne wakacje stają się „sezonem cięć”.


Prawo jest najsilniejszym środkiem odstraszającym od FGM/C. Pierwszym krajem, który ustanowił prawo zabraniające FGM/C, była Szwecja, penalizując tę praktykę w 1982 r. Inne kraje zachodnie poszły w ślady Szwecji. Jest to rzecz niesłychanie istotna; ustawodawstwo dostarcza okazji do podnoszenia świadomości i wzmacnia pozycję kobiet, które są w społeczeństwie zabraniającym tej praktyki i odmawiającej jej rzekomej normalności. Wynikiem ustawodawstwa europejskiego było pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w ponad 45 wypadkach, i niemal we wszystkich był wyrok skazujący. Dzięki tym prawom i naszej odmowie, jako społeczeństw Zachodu, normalizowania FGM/C , dziewczynki i kobiety otrzymały wreszcie możliwość pozostania fizycznie i seksualnie w całości.


Kobiety Zachodu i nasi oddani męscy zwolennicy żyjący w demokracji, gdzie prawa człowieka są chronione, są w wyjątkowej pozycji, by wywrzeć wpływ na integralność seksualną setek milionów kobiet i dziewcząt. Spoczywa na nas odpowiedzialność i musimy działać niezwłocznie. Możemy położyć kres „sezonowi cięć”.


Aby to zrobić, musimy dawać świadectwo ich cierpieniu, musimy stać się ich głosem i musimy chronić ich córki i wnuczki, jak gdyby były naszymi własnymi. Honor Diaries, film, który powinna zobaczyć każda kobieta i dziewczyna, jest ważnym narzędziem w naszej zbrojowni, kiedy stajemy do walki z „sezonem cięć”. Nasz film i ruch nim zainspirowany służą prawdziwemu honorowi tych kobiet i dziewczynek i mogą pomóc w przywróceniu przyszłych pokoleń do pełnej godności nienaruszonej kobiecości i inspirować każdą dziewczynkę. Dołącz do ruchu Honor Diaries, by wygnać FGM/C. Pora wyciąć tę praktykę  - nie tylko z naszego społeczeństwa, ale z całego świata. Choć początkowo wiele  spośród nas, tak jak ja, może bać się spotkania z bolesną rzeczywistością, w jakiś sposób musimy znaleźć odwagę i – jak pokazała Meg Ryan we wspomnianej w pierwszym akapicie scenie obiadowej  – jeśli potrafimy czasem udawać orgazm, razem możemy go również ocalić.


Female genital mutilation as the cutting season approaches end the silence

Independent, 10 kwietnia 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Qanta Ahmed


Profesor medycyny, zatrudniona w State University of New York (Stony Brook). Autorka słynnej książki 'In the Land of Invisible Women' (Sourcebooks 2008), przez kilka lat pracowała w Arabii Saudyjskiej, od 2009 roku prowadzi swój blog przy Huffington Post gdzie zajmuje się głównie politycznym islamem, Bliskim Wschodem i terroryzmem. Jest i pierwszym lekarzem, i pierwszą Muzułmanką, która została zaproszona do programu Fundacji Templetona dla dziennikarzy. Pochodzi z Pakistanu.  

 


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 582 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Sen mara, Bóg wiara, nieśmiały głos podświadomości, czy bezsensowne rojenia senne?   Ferus   2019-11-03
Refleksje sprzed lat: „Proporcje krzyku i smaku”   Ferus   2019-10-27
Trudne początki mitu   Ferus   2019-10-20
Jak Bóg ogarnia swoje dzieło   Ferus   2019-10-13
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców IV   Ferus   2019-09-29
Katolicka Afryka i jej niepokoje   Igwe   2019-09-27
Turcja: ucieczka od religii?   Bulut   2019-09-25
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (III)   Ferus   2019-09-22
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (II)   Ferus   2019-09-15
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Zlecenie walki z szatanem   Koraszewski   2019-09-02
Mrówki i ludzie. Czyli niepokojące podobieństwo „korony stworzenia” do bezrozumnych owadów.   Ferus   2019-09-01
Jabłko, które jabłkiem nie było   Ferus   2019-08-25
Ta miłość zaczęła się od strachu   Koraszewski   2019-08-24
Problem „ukrywającego się Boga”.   Ferus   2019-08-18
Hipoteza Boga kontra nauka (IV)   Ferus   2019-08-11
Na początku był jakiś Jezus   Koraszewski   2019-08-05
Hipoteza Boga kontra nauka (III)   Ferus   2019-08-04
Hipoteza Boga kontra nauka (II)   Ferus   2019-07-28
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Pamięć i odrzucona tożsamość   Koraszewski   2019-06-27
O znaczeniu świeckich usług medycznych   Igwe   2019-06-22
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Rozmyślając nad sensem życia (VIII)   Ferus   2019-05-26
Rozmyślając nad sensem życia (VII)   Ferus   2019-05-19
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Rozmyślając nad sensem życia (V)   Ferus   2019-05-05
Nieszczęsny ateizm. List do przyjaciela   Koraszewska   2019-05-04
Ewangelia według pana Jeża   Koraszewski   2019-05-02
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Rozmyślając nad sensem życia IV.   Ferus   2019-04-28
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
Wzrastająca obecność boga   Koraszewski   2019-04-22
Rozmyślając nad sensem życia (III)   Ferus   2019-04-21
Dziękujmy Panu, korona cierniowa ocalona   Koraszewski   2019-04-19
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Mały Traktat o duszy dziecka poczętego tak lub inaczej   Koraszewski   2019-03-26
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Zwalczanie oszukańczych kapłanów i komercjalizacji religii w Republice Południowej Afryki   Igwe   2019-03-23
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Eks-ateistka obnaża nędzę ateizmu   Koraszewski   2019-03-07
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Trzy dni, które nie wstrząsną Kościołem   Koraszewski   2019-02-25
Ego kontra Świadomość II. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-24
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-17
Papież ucałował notorycznego islamistycznego antysemitę   Meotti   2019-02-12
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Płaska Ziemia: czyli kwestia wiedzy czy wiary?   Ferus   2019-01-20
Zachodni apologeci ekstremizmu   Rafizadeh   2019-01-19
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Ośmioletnia panna młoda   Rafizadeh   2019-01-02
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Duchowni wypaczają religię i mordują kobiety   Reza   2018-12-03
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem   Igwe   2018-11-29
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Szatan pierwszej klasy   Kruk   2018-10-15
Przemyślana odmowa przymusowej relokacji uchodźców   Ferus   2018-10-14
Kiedy rzeczywistość zaprzecza religijnej fikcji. Czyli refleksje nad listem papieża Franciszka do ludu Bożego.   Ferus   2018-10-07
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Rozum uskrzydlony wiarą (II)   Ferus   2018-09-23
Rozum uskrzydlony wiarą   Ferus   2018-09-16
Zbrodnie Boga czy zbrodnie ludzi w imieniu Boga?   Ferus   2018-09-09
Kiedy stworzenie czuje się lepsze od Stwórcy.   Ferus   2018-09-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk