Prawda

Poniedziałek, 18 listopada 2019 - 20:29

« Poprzedni Następny »


Polityka Nowego Ateizmu


Barefoot Bum 2014-02-28

Czterech jeźdźców Apokalipsy
Czterech jeźdźców Apokalipsy

Nowy Ateizm jest ruchem politycznym. Mówi o zmianie norm etycznych, wartości kulturalnych, silnie broniąc rozdziału kościoła i państwa, mówi o zachowaniach rządu. Mamy pewne dodatkowe cele, ale głównie chcemy stworzyć społeczeństwo, w którym nałożenie kołnierzyka tyłem do przodu i mówienie nam, co niewidzialna istota w niebie chce, byśmy zrobili z naszymi pieniędzmi lub naszą aparaturą rozrodczą byłoby dla każdego całkowicie absurdalne.

Nie wstydząc się atakujemy zestaw instytucji, które to właśnie robią: instytucji, które zapewniają, że naprawdę istnieje Bóg i że naprawdę chce on, by tylko jeden penis wchodził w tylko jedną pochwę (i nie waż się robić tego tylko dla przyjemności!), chce, byśmy zabijali ludzi, którzy mają odrobinę niepoprawną opinię o Nim, chce, by macica kobiety była własnością Państwa, chce, by jego specjalnym facetom uchodziło na sucho fizyczne, umysłowe, emocjonalne i seksualne maltretowanie dzieci oraz potrzebuje pieniędzy. Nowi Ateiści patrzą na te instytucje i chcą, by zniknęły; naszym argumentem jest to, że absurdem jest sugerowanie, iż Bóg chce, byśmy zrobili cokolwiek, ponieważ nie ma Boga, by mógł chcieć cokolwiek.

 

Pomijając zwykłe błędne argumenty, istnieją trzy główne nurty krytyki Nowego Ateizmu. Najbardziej oczywistą krytyką jest to, że istnieją ludzie religijni, którzy nie są rasistami, seksistami, homofonami, nie są pruderyjni, nie maltretują dzieci, nie chcą nikogo mordować i nie chcą oskubywać prostaczków. Nikt nigdy nie twierdził, że religia automatycznie zamienia każdego w najgorszego typu bigota i przestępcę. Ponadto, jest wcale niemało ateistów, którzy są bigotami, przestępcami albo po prostu  ludźmi małostkowymi i samolubnymi. Oczywiście. Nikt nigdy nie twierdził, że ateizm automatycznie zmienia każdego w najlepszy gatunek szczodrych, uprzejmych i cnotliwych obywateli. Argument Nowych Ateistów jest dużo prostszy. Nie ma w ogóle żadnego sposobu, mimo tysiącleci prób, na odkrycie, czego Bóg chce (co jest dużą częścią powodu, dla którego nie wierzymy, że taki byt w ogóle istnieje). Kiedy ktoś mówi, że wie, czego chce Bóg, nawet jeśli to, co mówi, brzmi dobrze, nie ma absolutnie żadnych podstaw do argumentowania przeciwko komuś, kto mówi, że Bóg chce czegoś innego. Nie ma żadnego sposobu na rozstrzygnięcie takich sporów. Ponadto, jeśli Bóg chce dokładnie tego, co my chcemy, to nie ma powodu powoływania się na Niego: możemy robić rzeczy, które chcemy, ponieważ sami chcemy je robić. Bob Avakian pisze o tym z naciskiem w Away with All Gods: poskrob „liberalnego” chrześcijanina (amerykańskiego), oraz (a może szczególnie) ich instytucje, a często odkryjesz usprawiedliwiany Bogiem seksizm i homofonię. Cieszymy się, że nie każdy chrześcijanin jest Fredem Phelpsem, ale mówimy, że liberalni chrześcijanie używają tych samych argumentów, jakich używa Phelps, a my nie możemy powiedzieć, kto ma rację w sprawie Boga. Twierdzenie, że Bóg chce, byśmy czynili dobre rzeczy, wzmacnia twierdzenia, że Bóg chce, byśmy czynili złe rzeczy, ponieważ zakłada się, że jest dla nas ważne odkrycie, czego chce Bóg. Nowi ateiści idą prosto do sedna: nie ma Boga, nie ma sposobu odkrycia, czego Bóg chce, a więc wszystkie argumenty zawodzą, także te, które zapewniają, ze Bóg chce, byśmy czynili dobre rzeczy. Chciej czego chcesz, ale rób to na własny rachunek, a nie na rachunek Pana Boga.


Drugim argumentem jest to, że ignorujemy “wyrafinowaną” teologię i filozofię. Ale Nowy Ateizm nie jest ruchem filozoficznym; nie zabieramy się za rozwiązywanie filozoficznego problemu Boga. Tysiąclecia teologicznych i filozoficznych spekulacji nie potrafiły posunąć się nawet o centymetr do przodu w mówieniu czegoś spójnego o Bogu; pora pójść dalej. Także „wyrafinowani” teolodzy i filozofowie-akomodacjoniści przyznają, że idea osobowego Boga – rodzaj osobowego Boga, w jaki wierzą miliardy ludzi – jest nie do obrony. Ale rodzaj „boga” opisywanego przez „wyrafinowanych” teologów jest w najlepszym wypadku najsłabszą możliwą herbatką, a w najgorszym, bezmyślnym nonsensem. Podstawa wszelkiego bytu? Na poważnie? Co ważniejsze, nikogo poza wyrafinowanymi teologami nie obchodzi wyrafinowana teologia: faktyczna zawartość wyrafinowanej teologii nie ma w ogóle żadnego znaczenia politycznego, kulturalnego lub społecznego. Jeśli chodzi o nas, Nowych Ateistów, kwestia filozoficzna jest rozwiązana: nie ma bogów, o których warto rozmawiać. Widzieliśmy argumenty wyrafinowanej teologii i, uczciwie, uważamy, że są równie głupie i nieistotne, jak spory o to, ilu aniołów może tańczyć na główce od szpilki. Niektórym ludziom może być potrzebne ugłaskanie swojego niepokoju egzystencjalnego przez metafizyczne lub teologiczne spekulacje, ale większość Nowych Ateistów nie chce marnować na to czasu. Jesteśmy zajęci atakowaniem realnych podstaw realnych instytucji, które wyrządzają realne szkody.


Muszę jednak zapytać: jeśli miliardy wierzących w osobowego Boga – w ten rodzaj Boga, którego atakują Nowi Ateiści – rzeczywiście tak całkowicie mylą się w sprawie Boga, to dlaczego krytykować wybitnych Nowych Ateistów, a szczególnie ulubiony cel, Richarda Dawkinsa? Czyż nie mamy wspólnego przeciwnika, ludzi, którzy tak całkowicie źle rozumieją Boga? Dawkins i większość Nowych Ateistów wyraźnie zadeklarowali, że nie jesteśmy specjalnie zainteresowani „wyrafinowaną” teologią; dlaczego nie dobierać się więc do FEMA, NASA lub Greenpeace, którzy są równie niezainteresowani? Mogą być tylko trzy przyczyny. Pierwsza, twierdzenie, że nie ma osobowego Boga w jakiś sposób podważa wiarę tych, którzy wierzą w jakiś rodzaj Boga „wyrafinowanie” metafizycznego, „podstawę wszelkiego bytu”, kosmicznego celu, który nie obchodzi nikogo poza nimi. Być może, ale wiara, którą można podważyć po prostu ignorując ją, wydaje się niezmiernie krucha. Drugą przyczyną jest to, że oni sami chcą zatwierdzić religijny autorytet moralny. Jeśli tak, to są niesłychanie nieskuteczni. Trzecią przyczyną jest to, że ten metafizyczny bóg w rzeczywistości wspiera autorytet moralny instytucji religijnych, przeciwko którym walczą Nowi Ateiści. Dzięki nie kwestionowaniu teologii metafizycznej autorytet moralny instytucji religijnych – z którymi „wyrafinowani” teolodzy podobno głęboko się nie zgadzają – pozostaje silny. Te skargi wydają się albo infantylne, albo zakłamane.


Trzecim argumentem jest to, że religia, jakkolwiek fałszywa, jest niezbędną konstrukcją społeczną. Nie jest argumentem to, że ludzie i instytucje, które określają siebie jako religijne czynią czasami dobro. Każda konstrukcja społeczna, która trwa dłużej niż jedno pokolenie, czyni trochę dobra; nikt nie twierdziłby, na przykład, że powinniśmy byli kontynuować niewolnictwo sprzed wojny secesyjnej, bo w innym razie czarni na Południu byliby bezrobotni i głodowaliby. W efekcie argumentem okazuje się to, że musimy tolerować fałszywość religii, jej mizoginię, rasizm, morderczą nietolerancję wobec każdego kto myśli inaczej i pasożytnictwo, aby zdobyć korzyści, jakie religia oferuje.Jak sądzę, jest to bardzo trudne do obrony. Twierdzenie, że chirurgiczne usunięcie religii ze społeczeństwa, nie zmieniając niczego innego, pozostawiłby niezaspokojone potrzeby, wydaje się w oczywisty sposób bałamutne. Nie możemy chirurgicznie usunąć religii i jest mnóstwo czasu na zaspokojenie lub wręcz wyeliminowanie tych potrzeb (takich jak pociecha dla najbiedniejszych), których dostarcza obecnie religia. Nie mówimy, że wszystko w religii jest złe; mówimy, że możemy czynić dobro, którego dokonuje religia, i robić to znacznie lepiej.


Nowi Ateiści walczą przeciwko instytucjom, które uważamy za złe - w każdym normalnym, cywilizowanym i rozsądnym znaczeniu tego słowa. Walczymy przeciwko instytucjom, które popierają i bronią morderstw, bronią mizoginii, seksizmu, rasizmu, absurdalnej pruderii seksualnej, pasożytnictwa, ucisku i eksploatacji. Jeśli ludzie nie zgadzają się z nami, jeśli uważają, że te instytucje czynią dobro, że powinniśmy mordować ludzi, którzy nie zgadzają się z nami, że powinniśmy podporządkowywać sobie kobiety, że powinniśmy podporządkowywać sobie ludzi innych ras, że powinniśmy ograniczać naszą seksualność do bardzo wąskiej sfery, że nie powinniśmy robić niczego dla najbardziej upośledzonych i uciskanych w społeczeństwie poza daniem im pocieszającego urojenia, i że powinniśmy płacić prawdziwe pieniądze grupie mężczyzn, żeby powiedzieli nam, że tego chce Bóg, to, oczywiście przeciwstawiajcie się nam i stawajcie między nami a kościołami. Jeśli jednak ludzie zgadzają się z nami, że te instytucje są plagą naszego społeczeństwa, to co najmniej zejdźcie nam z drogi, albo lepiej, włączcie się do walki po naszej stronie. 


The politics of New Atheism

 

The Barefoot Bum, 7 lutego 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

The Barefoot Bum

Jest mężczyzną, ma na imię Larry i prowadzi swój blog od 2006 roku.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
1. AMEN Pkor 2014-02-28


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 582 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Sen mara, Bóg wiara, nieśmiały głos podświadomości, czy bezsensowne rojenia senne?   Ferus   2019-11-03
Refleksje sprzed lat: „Proporcje krzyku i smaku”   Ferus   2019-10-27
Trudne początki mitu   Ferus   2019-10-20
Jak Bóg ogarnia swoje dzieło   Ferus   2019-10-13
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców IV   Ferus   2019-09-29
Katolicka Afryka i jej niepokoje   Igwe   2019-09-27
Turcja: ucieczka od religii?   Bulut   2019-09-25
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (III)   Ferus   2019-09-22
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (II)   Ferus   2019-09-15
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Zlecenie walki z szatanem   Koraszewski   2019-09-02
Mrówki i ludzie. Czyli niepokojące podobieństwo „korony stworzenia” do bezrozumnych owadów.   Ferus   2019-09-01
Jabłko, które jabłkiem nie było   Ferus   2019-08-25
Ta miłość zaczęła się od strachu   Koraszewski   2019-08-24
Problem „ukrywającego się Boga”.   Ferus   2019-08-18
Hipoteza Boga kontra nauka (IV)   Ferus   2019-08-11
Na początku był jakiś Jezus   Koraszewski   2019-08-05
Hipoteza Boga kontra nauka (III)   Ferus   2019-08-04
Hipoteza Boga kontra nauka (II)   Ferus   2019-07-28
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Pamięć i odrzucona tożsamość   Koraszewski   2019-06-27
O znaczeniu świeckich usług medycznych   Igwe   2019-06-22
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Rozmyślając nad sensem życia (VIII)   Ferus   2019-05-26
Rozmyślając nad sensem życia (VII)   Ferus   2019-05-19
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Rozmyślając nad sensem życia (V)   Ferus   2019-05-05
Nieszczęsny ateizm. List do przyjaciela   Koraszewska   2019-05-04
Ewangelia według pana Jeża   Koraszewski   2019-05-02
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Rozmyślając nad sensem życia IV.   Ferus   2019-04-28
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
Wzrastająca obecność boga   Koraszewski   2019-04-22
Rozmyślając nad sensem życia (III)   Ferus   2019-04-21
Dziękujmy Panu, korona cierniowa ocalona   Koraszewski   2019-04-19
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Mały Traktat o duszy dziecka poczętego tak lub inaczej   Koraszewski   2019-03-26
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Zwalczanie oszukańczych kapłanów i komercjalizacji religii w Republice Południowej Afryki   Igwe   2019-03-23
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Eks-ateistka obnaża nędzę ateizmu   Koraszewski   2019-03-07
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Trzy dni, które nie wstrząsną Kościołem   Koraszewski   2019-02-25
Ego kontra Świadomość II. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-24
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-17
Papież ucałował notorycznego islamistycznego antysemitę   Meotti   2019-02-12
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Płaska Ziemia: czyli kwestia wiedzy czy wiary?   Ferus   2019-01-20
Zachodni apologeci ekstremizmu   Rafizadeh   2019-01-19
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Ośmioletnia panna młoda   Rafizadeh   2019-01-02
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Duchowni wypaczają religię i mordują kobiety   Reza   2018-12-03
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem   Igwe   2018-11-29
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Szatan pierwszej klasy   Kruk   2018-10-15
Przemyślana odmowa przymusowej relokacji uchodźców   Ferus   2018-10-14
Kiedy rzeczywistość zaprzecza religijnej fikcji. Czyli refleksje nad listem papieża Franciszka do ludu Bożego.   Ferus   2018-10-07
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Rozum uskrzydlony wiarą (II)   Ferus   2018-09-23
Rozum uskrzydlony wiarą   Ferus   2018-09-16
Zbrodnie Boga czy zbrodnie ludzi w imieniu Boga?   Ferus   2018-09-09
Kiedy stworzenie czuje się lepsze od Stwórcy.   Ferus   2018-09-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk