Prawda

Wtorek, 14 maja 2024 - 16:01

« Poprzedni Następny »


W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem


Leo Igwe 2018-11-29


Nigeria jest jednym z najbardziej religijnych krajów na świecie. Porzucenie religii w tym kraju nie jest łatwe – i często pociąga za sobą wysokie koszty osobiste.


Na początku 2019 roku humaniści spotkają się w nigeryjskiej stolicy, Abudży, by omówić niebezpieczeństwa i trudności odchodzenia od religii w tym kraju. Będzie to historyczne wydarzenie, ponieważ takich okazji nie było jak dotąd wiele w historii Nigerii, kraju, którego rządy stanowe dają nagrody finansowe ludziom przechodzącym z jednej religii na inną. 


Wśród panelistów na tym spotkaniu  będą czołowi humaniści nigeryjscy, włącznie z Mubarakiem Balą, którego rodzina zamknęła go w szpitalu psychiatrycznym, kiedy porzucił islam. Nigryjczycy są jednym z  najbardziej religijnych narodów na świecie. Przez wiele lat kolejne badania to pokazywały. Chociaż statystyki są kwestionowane, twierdzi się, że społeczeństwo jest równo podzielone między chrześcijan i muzułmanów. Bezwyznaniowi stanowią według różnych sondaży poniżej 10 procent społeczeństwa.    

 

Jednym z głównych powodów tego wysokiego poziomu religijności w Nigerii jest fakt, że porzucenie religii jest trudne, a czasami wręcz niebezpieczne. Jest tu wiele przyczyn. Nigeryjczycy rodzą się w rodzinach i społecznościach muzułmańskich lub chrześcijańskich, chodzą do szkół wyznaniwych, gdzie ich religijna tożsamość jest wzmacniana i gdzie dziewczynki z rodzin muzułmańskich są zmuszane do noszenia hidżabów. Bezwyznaniowość nie jest nawet wspominana jako możliwość wyboru, nie ma również gwarantowanej swobody wyznania.  

 

Religii nie można sobie wybrać. Nawet dla człowieka dorosłego odrzucenie religii jest w Nigerii szczególnie trudne, ponieważ religia odgrywa niesłychanie silną rolę w polityce w handlu, przy zatrudnieniu. Otwarte i publiczne przyznanie się do bezwyznaniowości komplikuje życie pod wieloma względami. Rodzina może się wyrzec osoby, która deklaruje bezwyznaniowość, a tam, gdzie ktoś jest zależny od członków rodziny, wyrzeczenie się religii może prowadzić do przerwania finansowej pomocy. Taka perspektywa zniechęca do porzucenia religii, bo może to zagrozić dalszej edukacji, może prowadzić do rozbicia małżeństwa, do zerwania kontaktów z rodziną. Ci, którzy otwarcie deklarują się jako bezwyznaniowcy czasem nie mogą znaleźć zatrudnienia lub tracą swoją pracę, ich przedsiębiorstwa są sabotowane, są narażeni na ustawiczne kłopoty i biedę.

Porzucenie religii jest wyśmiewane. Wielu Nigeryjczyków niechętnie wyrzeka się religii, ponieważ jest to powszechnie uważane za dowód głupoty. Takie rozumienie bezwyznaniowości jest częścią indoktrynacji, jaką Nigeryjczycy są karmieni od kołyski do grobu. Ta narracja, głosząca, że ci, którzy porzucają religię sa głupcami oparta jest na biblijnym wersecie z Psalmu 14.1, który brzmi: Mówi głupi w swoim sercu:
„Nie ma Boga”.
  Ludzie uważają, że głoszenie, iż nie ma boga jest demonstracją braku wykształcenia i rozsądku.       

 

Co więcej, porzucanie religii jest demonizowane. Ludzie wierzą, że ten, kto porzuca religię, jest pod wpływem szatana. Tacy ludzie traktowani są jako narzędzie szatana, a bezwyznaniowość jest uważana za formę czczenia diabła. Jak na ironię, ci, którzy identyfikują się jako ateiści, uważają, że sama koncepcja szatana jest absurdalna. Jeśli nie  ma dowodów na istnienie boga, to nie ma również dowodów na istnienie diabła. Ale to akurat jest dla religijnych ludzi w Nigerii niepojęte. Zaślepieni swoją wiarą i religijną indoktrynacją są głęboko przekonani, że porzucenie religii to prosta droga do satanizmu. Kiedy zdarza się nieszczęście, ktoś, kto porzucił religię, zostaje czasem kozłem ofiarnym. W tej sytuacji wielu sceptycznych wobec religii Nigeryjczyków ukrywa swój sceptycyzm w obawie przed demonizacją ze strony rodziny i lokalnej społeczności.       


Tu pojawia się kolejne ryzyko związane z porzuceniem religii. Ci, którzy wyrzekają się wiary, uważani są za wrogów instytucji rodziny i państwa. Prowadzi to do tego, że sama idea porzucenia religii wywołuje nienawiśc, wrogość i antagonizm. Porzucenie religii uważane jest za zdradę i ci, którzy się na to decydują, uważani są za zdrajców. Nienawiść zatruwa wzajemne relacje i może prowadzić do wyrządzania krzywd. Dlatego też wielu Nigeryjczyków, którzy decydują się na porzucenie religii, nie dyskutuje o tym i nie ujawnia swoich zamiarów ani poglądów. Niektórzy nadal praktykują, mimo, że przestali wierzyć.     


Porzucenie religii jest w praktyce kryminalizowane. Ci, którzy wyrzekają się religii są traktowani jak kryminaliści. Dzieje się tak szczególnie na północy kraju, gdzie rządzi prawo szariatu. Zgodnie z szariatem apostazja i bluźnierstwo są zbrodniami karanymi śmiercią. Porzucenie religii jest przestępstwem przeciw islamskiemu państwu. Wielu Nigeryjczyków, którzy chcieliby porzucić religię, a w szczególności islam, nie mogą tego zrobić, jeśli nie chcą być traktowani jak kryminaliści, zostać oskarżeni i skazani przez władze państwowe.        


A wreszcie, porzucenie religii jest dehumanizowane. Ci, którzy sobie na to pozwalają, są pozbawiani praw, atakowani i bezkarnie zabijani. Wielu wierzących jest głęboko przekonanych, że ich religijnym obowiązkiem jest przeciwdziałanie porzucaniu religii. W Nigerii tacy ludzie wchodzą na drogę przemocy wobec porzucających religię, co obejmuje obcinanie głów, bicie, wieszanie. Co więcej, wielu ludzi sądzi, że tego rodzaju zachowanie zapewni im miejsce w niebie. Nic dziwnego, że Nigeryjczycy, którzy chcieliby porzucić religię, obawiają się tego kroku, gdyż mogą stać się ofiarami przekonanych, że ich zabicie to droga do raju. Nikt nie chce paść ofiarą fanatyków i ekstremistów.     


Porzucenie religii jest w Nigerii ryzykowna wyprawą. Życie jako człowiek bezwyznanikowy naraża na nieustanne kłopoty i wyzwania. Religia nadal wykorzystuje strach, prześladowania i przemoc wobec tych, którzy porzucają wiarę religijną. Ci, którzy to robią, muszą być bardzo ostrożni. Nie chcą zostać ofiarami za korzystanie ze swoich podstawowych wolności. W Nigerii nie będzie łatwe okiełznanie religii i religianctwa jak długo nie podjęte zostaną stosowne kroki pozwalające na złagodzenie niebezpieczeństw związanych z porzuceniem religii.    


The Risky Business of Abandoning Religion in Nigeria

15 listopada 2018

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. w Polsce nie lepiej, choć nie tak straszno Leszek 2018-11-29


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 908 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk